A mélység mindenkiben ott van

Beszélgetés Balla Gergely zenész-dalszövegíróval

„a fiú tömörítő. / tetszik tudni, / az, aki a szemetet összenyomja / kis térfogatra. / tehát / költő, írom a kartonra / a foglalkozás rovatba.” Hegedűs Gyöngyi fordított bábel című versének utolsó sorai kínálják, hogy a fiúba beleolvassuk fiát, az egyik legkeresettebb hazai könnyűzenei formá­ció, a Platon Karataev együttes énekes-gitáros-szövegíróját, akinek a zenekar legutóbbi, Partért kiáltó című albumához írt dalszövegei verseskötetként is megjelentek. Az idei ősz egyik utolsó napos, nyárias délelőttjén ültünk le beszélgetni egy budapesti parkban – életről, dalokról, inspi­rációról.

– Hogy indult a napod?

– Nagyon jól, mint szinte az összes. A gyerekek rám ugranak, az arcomba tenyerelnek vagy mászókaként hasz­nálnak: talán a legszebb ébresztő, ami megadatik egy ember életében. Ma egész baráti, fél nyolcas indulás volt. Amikor hajnalban érek haza, vagy az­nap koncert van, akkor a közös csa­ládi ébresztő után a feleségem foglal­kozik velük, én pedig visszafekszem pihenni – kell az alvás, hogy újra szín­padra tudjak állni.

Fotók: Orbán Gellért

– Tavaly százhúsz fellépésed volt, és idén sem lesz kevesebb. Emellett hogy van időd alkotni?

– Régebben sokkal jobban elváltak a folyamatok: volt alkotói időszak, utána stúdiózás, majd turné – ma mindez egybefolyik. Megy az iszo­nyatosan sűrű fesztiválszezon, köz­ben kell az adott anyagot stúdiózni, de már jó lenne alkotóként úton lenni, és a következő lemez felé kacsintgat­ni. A hétköznapokban próbálok olyan intenzitással és fókuszáltan jelen len­ni, hogy ha úgy adódik, legyen terem rátalálni azokra a sorokra-gondola­tokra, amelyek igazán fontosak. Ez folyamatos alkotás. De sokszor évek kellenek, hogy publikussá váljon az, ami kifolyik belőlem. A következő lemezünkön például van olyan dal, amit öt éve írtam.

– Az együttes mellett Sebő (Czakó-Kuraly Sebestyén) zenész­társaddal van kamaraformációtok is, dolgozol Дevával (Takács Dorina zenész-énekesnő), Vecsei H. Miklós színésszel, októberben pedig Visky Andrással léptél fel. Hány labdával tudsz még zsonglőrködni?

– Csak olyan projektekben veszek részt, amelyekben nagyon hiszek, és amelyekből én is inspirálódom. A fel­sorolt emberek számomra nagyon fontosak; nagy öröm és megtisztelte­tés, hogy velük alkothatok. Annyiban is könnyű a helyzetem, hogy minden­hol nagyjából ugyanazt kell becsator­náznom, tehát nem kell egyfajta al­kotókaméleonként váltogatnom az irányt-stílust-mondanivalót, hanem a saját alkotói világom épül be a kü­lönböző projektekbe.

– Magadat elsősorban minek tar­tod? Költő, minnesänger, megmon­dóember, próféta vagy énekes?

– A lényeg nem az, hogy miként határozom meg magam, hanem az, hogy mi vagyok. Mondhatnám bár­melyik szót, például hogy kereső va­gyok, de ezt felszínes és nagyon álta­lános válasznak tartanám.

– Keresőként nem feltétlenül oszt­ja meg az ember másokkal azt, amit talál.

– Nem ambícióm, hogy hatást vált­sak ki, hogy nyomot hagyjak. Nem hi­szek ebben, különösen ha kozmikus perspektívából tekintünk az emberre. Harmincegy évesen a szent hétközna­pokban hiszek. Emil Cioran írja, hogy „a vallásos élmény nem tartalom, ha­nem intenzitás kérdése”. Ha a tetejé­ig elcsavarjuk ezt az intenzitás-pot­métert, akkor a hétköznapokban, a legbanálisabb dolognál is hihetetlen megtapasztalásban és élményben le­het részünk. Amikor hazamegyek egy koncertről, a gyerekek ott szuszognak a hálószobában, és belegondolok az apaságba, ennek a legmélyebb rétegeit átélve, az megrendítő tapasztalat. Az én utam az, hogy a hétköznapokat az­zal a sűrűséggel és intenzitással éljem meg, amelyet kínálnak.

Fotó: Sinco

– Van, amikor a zenéhez íródik a szöveg, máskor a zenekar kész szöveget zenésít meg. Hogy szüle­tett meg a Napkötöző albumnál az első dal?

– Nem tudom, melyik volt az első, de azt igen, hogy a címadó dal szüle­tett meg utoljára. Annak az első fe­lét megálmodtam. Ez egy különleges állapot, és pont az álomszerűségéből fakadóan nem is tudom leírni. Nyil­ván nem véletlen, hogy ezt álmod­tam, hiszen nagyon sok ilyen témájú szöveget olvastam az utóbbi időben – ez zsilipelődik át az emberen, eb­ből bukkan elő valami. Jött a szöveg, a versszakok hömpölyögtek egymás után, ott volt az énekdallam is – ami, ha megvizsgálja az ember, a magyar folk-, de akár a református hagyo­mányba is bele tud simulni, hiszen a fekete énekeskönyv dallamvezetése is megvan benne. Az álom és az éb­renlét között félúton, alvásból feléb­redve jöttek a szavak, a dallam, ami körbe-körbe jár. Amikor úgy éreztem, ez az állapot, folyamat lezárul, gyor­san felkeltem, és utána ehhez hozzá­téve írtuk meg a dal másik felét. De minden szám esetében más a helyzet: van, hogy a szöveg születik meg elő­ször, máskor a dallam, az ének, van, amikor egy gitárdallam, és olyan is, hogy Sebő hozza az alap gitárdalla­mot, arra írok szöveget. Nincs két szám, ami ugyanazon recept alapján születne meg. Élvezem is, hogy nem akarunk Platon-dalt írni, hanem a da­lok valahogy megtörténnek.

követ kötök köré,
az elme elmerül
nem beszélem nyelved, de
beszélek emberül
követ kötök köré,
az elme elmerül
most szembenézek azzal,
mit találok legbelül
(Elmerül, 2022, részlet)

– Az együttesetek tudatos építke­zése mellett is egyértelműen érezhe­tő a dalaitok, videóitok, koncertjei­tek spiritualitása. Nem zárja ki vagy zavarja a kettő egymást?

– A zeneipari tudatosságunk mel­lett is bátran kimondhatom, hogy al­kotóközösségként egyik dalnál sem kötünk kompromisszumot: csak azt írjuk meg, ami nekünk fontos, ami számít, és nem azt próbáljuk meg le­tapogatni, hogy mi az elváráshori­zont. A Napkötözőben például em­lőmeleg tengerről éneklünk, kvázi Naphimnuszként, mindezt gitárzené­ben megszólaltatva – 2024-ben nem ez a korszellem.

– Van-e olyan alkotói jelmonda­tod, mint mondjuk Bonónak, a U2 énekesének „brutálisan őszinték le­gyünk” megfogalmazása?

– Az őszinteség benne van, de nem ezt látom a lényegnek, mert a főso­dorban és az undergroundban is szé­les közönséghez eljutnak olyan al­kotók, akiknek brutálisan őszinték a dalaik. Ehhez képest mi – ugyan­úgy nem egyedüliként – a mélység felé törekszünk, és az emberen túl­mutató tartomány irányába tapoga­tózunk. Ha egy mondat kell, annyit tudok mondani, hogy a legszemélye­sebben szeretnénk beszélni a legegye­temesebb kérdésekről.

– Milyen lelkiállapot kell a mély­ség felé induláshoz? Pszichológiát végzett emberként van saját mód­szertanod?

– A mélység mindenkiben ott van, mindenki számára elérhető. Az egye­düli különbség, hogy a mélységre ra­kódott rétegeket hogyan kezdjük visszabontani. Amikor igazán befe­lé forduló életszakaszom van, akkor a meditáció, imagináció, autogén tré­ning mind segítik ezt a befelé fordu­lást. Önmagában persze az alkotás, az alkotófolyamatban létezés is elő­segítheti ezt. Szövegírásnál pedig ott az automatikus írás. Ezek a tudatálla­pot-változások a hétköznapokban is jelen vannak: ilyen az álmodás, a fá­radtság vagy akár az imádkozás is. Az írás aktusa kiskapu ennek a módo­sult tudatállapotnak az eléréséhez, el­juttatni az embert a tudattalanjához. Van, hogy felnézek a papírból, és vis­szaolvasva nem tudom, mikor írtam ezeket – de azt igen, hogy dolgom van a leírtakkal.

– Makoto Fujimura amerikai mű­vész fogalmaz úgy, hogy a festéshez pigment kell, a pigmenthez viszont a természetben megtalálható, akár önmagában is szép dolgot, például egy kagylót porrá kell törni, az al­kotást ilyen állapotváltozások men­tén képzelhetjük el. Van-e ilyenfajta porrá töretés az alkotói tapasztala­todban? A szövegek csak jönnek, vagy megszenveded őket?

– Van, hogy egy álomból kijön az egész szöveg, és vannak sorok, ame­lyekért víz nélkül el kell indulni a si­vatagba; mindezt úgy, hogy nincs bi­zonyosság afelől, valamit is talál majd ott az ember. Magamra vonatkoztatva az én töretik meg, és az szeletelődik le, abból jön létre az egyetemesség. Egy idő után ellentétpárokról beszé­lünk, mert a nyelv nem eléggé kifeje­ző ahhoz, amiről talán a legfontosabb, hogy beszéljünk. De hogy a személye­sen túl keresem ezt az énen túli tarto­mányt, az korántsem jelenti azt, hogy személytelen lenne, mert a személye­sen túl lehet megtalálni azt az egyete­mes személyességet, ami mindenhol, mindenben ott van.

csend ül a számban,
kérlek beszélj
ki minden számban első
személy
(Három idő, 2024, részlet)

– Ez elsősorban bátorság, szabad­ság vagy ajándék?

– Valahogy az összes. És ez nem rólam szól, hanem az ember útjáról, bárkiéről, aki befelé törekszik. Bátor­ság kell elhagyni a régit, és lépni az új, az ismeretlen felé. Először nagyon ijesztő az a szabadság, mert nincsenek kapaszkodók, viszonyítási pontok, és emiatt vég nélküli zuhanásként hat­hat. De artikulálhatatlanul nagy ka­tarzis bújik meg abban, hogy ezt a vég nélküli zuhanást az ember átkeretezi lebegéssé – mert ha vég nélkül zuhan, akkor valójában lebeg. És ajándék, mert ezt kapja az ember – úgy, hogy akarni nem akarhatja. Nincs leírha­tó cselekvéssorozat, aminek a végén itt kötünk ki. Hogy mindezt honnan, mitől, kitől, mikor, hogyan kapjuk, erre nem tudom a választ.

– Milyen könyvek lennének ott az örök polcodon?

– Pilinszky, Weöres, Hamvas, a Bib­lia, védikus és taoista írások, Rúmi…

– Ugyanakkor vannak személyes forrásvidékeid is: édesanyád, édes­apád, anyai nagyapád.

– Nem tartok ott az életben, hogy ezt fel tudjam fejteni. Látom azt a hi­hetetlen szellemi gazdagságot, ahon­nan jövök, sőt azt is, mennyi kanyart nem vettem még be – beszélve nagy­apámról (Hegedűs Loránt reformá­tus püspök) és szüleimről (Hegedűs Gyöngyi orvos-költő-fotográfus és Balla Péter teológus). Amikor egy al­kotó szembesül egy másik minőség­gel, akkor két érzés jelenik meg ben­ne: egyrészt inspirálódik, másrészt megrendül saját alkotásainak hiába­valóságán és tökéletlenségén. Édes­anyámmal valahogy így vagyok, ami­kor a verseit olvasom.

– Legutóbbi verseskötetében ol­vasható a szemetet tömörítő mint költőanalógia. Te is azt nyomkodod össze?

– Azért is jó ez a hasonlat, mert az én értelmezésemben benne van az is, hogy aki szavakkal dolgozik, az tényleg ezt csinálja. A szavak szintjén ugyanis nem fejezhető ki a Lényeg, az a szava­kon, a nyelv struktúráján túl van. Minél nagyobb lendülettel futok neki, hogy a megtapasztaltaknak formát öntsek, annál nagyobb lendülettel pattanok le róla. Mindenki csak dadogni tud erről a tartományról. Ami eltérő, az a da­dogás mértéke. Édesanyám, Pilinszky vagy Hamvas később kezdenek el da­dogni, mint én. Azt szoktam monda­ni, hogy ahol én már fulladozom, ott nekik még mindig csak bokáig ér a víz. De egy idő után valahol az ő nyelvük is botladozni kezd, és elégtelenné válik. Keleten ott van szanszkritul a catusko­ti, a görögöknél pedig a tetralemma, a négysarkú érvelési rendszer (állítás, tagadás, mindkettő igaz, sem az állí­tás, sem a tagadás nem igaz). Így jelzi a nyelv, hogy ezt eddig tudta elvinni, innentől fogva nincs miről beszélni, mert struktúraként a kifejező közeg nem elég a kifejezendőre.

– Akkor a lényeg titok?

– Részben az. Fontos és jó, ha az embernek vannak megtapasztalásai a mélységből, vannak merülésélmé­nyei, de végső soron mindaz, aminek értelme van, mégis talán a legköze­lebbi szeretetkapcsolatok. Három „e” betűben gondolkozom: ez az elég, az elfogadom és az egyensúly. Ami jó, arra tudjam azt mondani: elég. Ami nehézség, arra azt, hogy elfogadom. És ennek a szintéziséből teremtődik meg az egyensúly. Ami utána – ha ki­alakul az emberben – egy életen át el tudja kísérni.


PLATON KARATAEV

A Lev Tolsztoj Háború és békéjének regénykarakteréről elnevezett együttest 2016-ban alapította Balla Gergely, Czakó-Kuraly Sebestyén és Bradák Soma. A jelenlegi felállásban Balla és Czakó-Kuraly mellett az együttes tagjai Farkas Zsombor és Sallai László. Első lemezük For Her címmel 2017-ben jelent meg, 2020-ban következett az ugyancsak angol nyelvű Atoms. 2022-ben publikált magyar szövegű Partért kiáltó című albumukat Fonogram-díjjal jutalmazta a szakma. Napkötöző című új lemezük 2025 első felében várható – ennek címadó, valamint Nem felelhet című dalai már elérhetők videóklipként is, és az album anyagából idén még egy dalt ismerhetünk meg. Élőben legközelebb december 18- án, a budapesti Dürer Kertben ad koncertet az együttes.