Jóban lenni egymással, jóban lenni a haraggal

A szülő és gyerek közti indulatokról

A gyermekekkel foglalkozó szakemberek megszámlálhatatlan kérdést kapnak a haraggal kapcsolatosan. Baj, ha dühös a gyerek? Jó, ha dühös? Rendben, legyen dühös, de mindig a legros­szabbkor dühös… Sok szülő szeretné megtudni, hogyan lehetne a gyereket „leszoktatni” a düh­kitörésekről, mások pedig úgy vélik, a gyerek haragja olyan, mint a természeti katasztrófa: az ember menedékbe húzódik, és megvárja a végét.

Érzelmeink szabályozása komoly élet­feladat, amelyet a bölcsőtől a kopor­sóig tanulnunk, gyakorolnunk kell. A harag az egyik alapérzelmünk, amely születésünktől része érzelmi repertoárunknak. A legújabb kuta­tási eredmények igazolták, hogy egy személy agressziószintje jelentős mér­tékben genetikusan meghatározott, és ma már azt is tudjuk, hogy számos nagyon fontos életterületen központi szerepet játszik: az önérvényesítés, az akaraterő, az önvédelem mind-mind az agressziónkból „merít erőt”. A ha­rag tehát nem jó vagy rossz, hanem van, és meg kell tanulnunk bánni vele. Ennek megvalósítása egyrészt érési folyamat, másrészt tanulás.

Fotók: iStock

Először beszéljünk az érésről: az ér­zelemszabályozásért felelős agyi terü­letek születéskor nagyon éretlenek, és folyamatosan, lényegében felnőttko­rig tartó érési folyamat során nyerik el végső funkcionalitásukat. Vagy­is az egy-, két-, három- vagy ötéves gyerek dühkitöréseinél mindig meg kell kérdeznünk magunktól, mire ké­pes ő valójában. Mit várhatok el et­től a még nagyon éretlen rendszertől? Sajnos a politraumatizált gyerme­kekkel végzett klinikai munka meg­tanította nekünk, hogy ezt az éretlen rendszert is „be lehet törni”, vagyis rá lehet kényszeríteni a kisgyereket, hogy visszafogja, ne mutassa ki az ér­zelmeit, de ezért minden esetben sú­lyos árat kell fizetni. Tehát a tilalom, büntetés, erőszakos leszoktatás több kárt okoz, mint amennyi hasznot hoz. Szükséges és fontos is azonban segíteni a gyermeknek, hogy hogyan bánjon ezzel a kezdetben még nagyon éret­len, ügyetlenül működő érzelemsza­bályozó rendszerrel. Apránként meg kell tanulnia, miként ismerje fel a ha­ragját, hogyan fejezze ki anélkül, hogy önmagában vagy másban, esetleg tár­gyakban kárt tenne. Ez óriási feladat, amelyet felnőttként nem szabad alá­becsülnünk.

Gyakori, hogy szülők, látva a tom­boló, kedves játékait földhöz vágó, kistestvérét bántó totyogókat, azt gondolják, hogy ha nem lépnek fel nagyon határozottan, és nem fojtják el csírájában ezeket a kitöréseket, ak­kor ezekből a gyerekekből agresszív, másokat fizikailag bántalmazó felnőt­tek válnak. A gyerekeknek azonban nem (számukra még) teljesíthetetlen feladatok kellenek, hanem türelmes, határozott és szeretetteli határszabás, amelynek az a célja, hogy a gyerek apránként, sok-sok ismétlés és gya­korlás útján idővel megtanulja szabá­lyozni magát. Amíg pedig ez a szabá­lyozás nem megy, addig a szülő veszi át ennek a terhét, egyrészt mert nem engedhetjük, hogy gyerekünk ártson magának vagy másnak, de azért is, mert számára borzasztóan megter­helő és ijesztő is átélni, hogy a harag­ját nem tudja kormányozni. Csak nő és nő, számára is rémisztő méreteket ölt… szükség van arra, hogy valaki megvédje tőle. Ez a szülő szerepe: „Itt vagyok, megvédelek, segítek megnyu­godni, biztonságosabb vizekre evezni.” Időnként ez a segítség abból áll, hogy lefogom a gyerek kezét, mielőtt oda­vág valakinek, időnként mesélek neki kitalált történeteket a kedvenc szerep­lőivel, akik a haragjukkal küzdöttek, vagy bábokkal, plüssökkel verekszünk játékból. Újra és újra megfogalma­zom neki és helyette, hogy miért dü­hös. Mert jó lett volna még játszani az oviban. Vagy olyan jó lett volna még egy gombóc fagyit enni, és csalódás, hogy nem lehet. Vagy nagyon tetszik az a játék, és igazából kár, hogy nem lehet a tiéd. A modern szakirodalom ezt a mentalizálás feladataként azo­nosítja, amelynek során a kisgyermek apránként megtanulja, mi is történik benne valójában (és ezzel párhuzamo­san megnyílik az út afelé is, hogy meg­értse, mi zajlik a másikban). A segít­ség és tanítgatás eszközei közé tartozik a jutalmazás is: nem szabad elfelejte­nünk, hogy megdicsérjük a gyerme­künket, amikor sikerül hősiesen kor­dában tartania a haragját, hiszen nagy teljesítmény ez tőle. Mindebből kö­vetkezik a válasz egy szintén gyako­ri szülői kérdésre: hagyjuk-e, hogy gyermekünk agresszív szerepjátéko­kat játsszon, hogy bűnözők, rablók, indián harcosok népesítsék be a nap­palit, játék fegyverek vagy ezek híján botok süljenek el, és képzeletbeli el­lenfelek haljanak meg. Ezek a játékok nagy segítségére vannak a gyereknek, hogy a benne dúló indulatokat formá­ba öntse, keretek közé, a játék keretei közé szorítsa. Egy játéknak van eleje és vége, ki lehet belőle szállni, vissza lehet változni, vannak szabályai is. Te­hát a harag struktúrát kap, ami az ér­zelemszabályozás egyik fontos lépése.

Amikor az érzelemszabályozásról beszélünk, még egy fontos kisgyer­mekkori fejlődési folyamatról szót kell ejtenünk. Másfél és hároméves kor kö­zött zajlik a személyiség integrációja. Ez azt jelenti, hogy ez előtt a gyermek a pillanat érzelmi állapotában él, kör­nyezetét is a pillanatban éli meg, és ezeket a pillanatokat még nem tudja összekötni korábbi élményeivel, ta­pasztalataival. A vöröslő fejjel ordító éhes kisbaba képtelen felidézni, hogy hiszen minden alkalommal érkezik az édesanyja, és megeteti, megszeretge­ti. Abban a pillanatban csak a fájda­lom, félelem vagy harag létezik. Mivel a pozitív érzelmek nem árnyalják az élményt, egészen szélsőséges állapo­tokig képes eljutni a harag – gondol­junk csak a másfél évesek dührohama­ira, amelyek időnként teljesen bagatell dolgokon robbannak ki, és másfél órás megállíthatatlan ordításba torkollnak. A gyerek ekkor még nem érti a „majd”, a „máskor” vagy a „később” kifejezést, hiszen nem sok fogalma van az időről. Abban a pillanatban képtelen felidéz­ni, hogy a gonosz anya, aki éppen nem engedi ki a szakadó esőben homokoz­ni, az ugyanaz az anyuka, akihez olyan jó hozzábújni, és olyan szeretettel fog neki mesélni mindjárt a kanapén. Ez az oka annak, hogy annyira szélsősé­ges érzelmeket tudnak megélni a ki­csik, és hirtelen váltások figyelhetők meg náluk. A felnőttek haragját – jó esetben – mindig árnyalják a szeretett személyekről szerzett egyéb tapaszta­latok, ezért nem csap át gyűlöletbe az indulat, mindig modulálja valami. Ha ez az integráció valamilyen okból egy­általán nem tud létrejönni, akkor fel­nőttkorig fennmarad az érzelemsza­bályozási probléma, mert a nem jól szervezett, éretlen személyiség a fel­törő indulatoknak nem tud ellentar­tani. Ilyenkor pszichoterápiás segítség nyújthat megoldást.

Térjünk át tehát a szülői harag nem kevésbé megosztó témájára. A legelső kérdés ebben az esetben is az, hogy működik-e – és ha igen, milyen szín­vonalon – az érzelemszabályozó rend­szer. Létrejönnek-e inadekvát mér­tékű indulatkitörések, amelyeket az illető nem tud szabályozni? A fizikai károkozás vagy fizikai bántalmazás olyan vörös vonal, amelynek esetén érdemes mindenképp szakember se­gítségével végiggondolni, mi történik ezekben a helyzetekben. Az élet más területein indulatkitörésekkel küzdő szülők gyakran a gyermeknevelésben is nehezen szabályozzák magukat, és ezeket a kitöréseket pedagógiai cél­zatúnak igyekeznek átkeretezni: „én is kaptam pofont az apámtól”; „per­sze hogy odacsaptam, mikor ezred­szer is olyan szemtelen volt”. A fizikai fenyítés régen a mindennapi pedagó­gia része volt, ma azonban már tud­juk, nagyon gyakran azt jelzi, hogy a szülő elvesztette a kontrollt a saját haragja felett, ami pedagógiailag nem hatékony, érzelmileg pedig súlyos kö­vetkezményekkel jár. A gyerekre min­denképpen, de magára a szülőre is, a szülőtársról nem is beszélve.

Teljesen természetes azonban, ha a szülő gyakran megharagszik a gyer­mekére. Ám egy jól működő, integ­rált személyiségű felnőtt legnagyobb bosszúsága vagy haragja közben is „elérhető közelségben” érzi magához a szeretet érzését a másik felé. Vagyis nem önt el mindent az indulat, a gon­doskodó szülői rész mindig hozzáfér­hető marad, s képesek vagyunk figye­lemmel kísérni, hogy gyermekünk mennyire rémült meg az indulatunk­tól. Ha ez a helyzet, akkor – még ha átmenetileg „el is gurult az a bizonyos gyógyszer” – a szülő képes vissza­modulálni haragját, amikor meglátja a megrettent gyereket, és visszavál­tani a gondoskodó szülői állapotba, amelynek köszönhetően a gyermek ismét biztonságban érezheti magát.

A dühkitörések mellett létezik egy másik fajta szülői harag, amelyről ér­demes beszélni: az állandó fruszt­ráltság alapállapota, melynek talaján a gyerek kisebb ballépései, „húzásai” is nagy indulatot váltanak ki a szü­lőből. Ha a normál gyermeki műkö­dés, esetleg valamilyen életkori sajá­tosság indokolatlanul nagy haragot vált ki belőlünk, érdemes végiggon­dolni, nem terheltük-e túl magunkat az élet más területén, amitől már az is elviselhetetlen, hogy a gyerekünk már megint csigatempóban mászik végig a kerítések támfalain (mint minden korosztályába tartozó társa). Ha pe­dig állandósul a probléma, érdemes azon is gondolkodni, hogy nem az a helyzet áll-e fenn, hogy a saját élet­történetünkből adódóan nem tudunk kiegyensúlyozott szülők lenni. Nem saját gyermekkori sebeim és hiánya­im akadályozzák-e meg, hogy min­den nehézsége mellett megtaláljam a szülőségben a gondoskodás örömét?

Minden percében kiegyensúlyo­zott szülő-gyerek kapcsolat nem lé­tezik, sőt, úgy vagyunk megalkotva, hogy az ütközések – ha hevességükkel nem terhelnek túl minket – fejlődési lehetőséget adnak mind a szülőnek, mind a gyermeknek. A szeretetkap­csolat fenntartása választja el a ha­ragot a gyűlölettől, és segítségünkre van, hogy a harag építő, közös megta­pasztalássá váljon, ne pedig romboló, traumatikus élménnyé.