Az agresszió egyik gyümölcse a szeretet

Az agresszió – rombol, vagy előmozdítja az életet?

A megbetegítő és a gyógyító istenképekről megfogalmazott gondolatai nyomán hazánkban is széles körben ismert német jezsuita pasztorálpszichológus, akit szakmai körökben a pszicho­lógia és a teológia összeegyeztetésének egyik vezető képviselőjeként tartanak számon, két könyvet is írt az agresszióról, kiemelve, hogy annak nemcsak negatív, hanem az életet, a kö­zösséget szolgáló vetülete is van, melynek helyet kell biztosítanunk minél teljesebb földi létünk érdekében. Az alábbi részlet a 2017-ben elhunyt szerző Aggression – zerstörend oder lebensför­dernd [Az agresszió – rombol, vagy előmozdítja az életet?] című 2016-os kötetéből való.

A „szeretet” szó az egyik leggyakrab­ban használt, de az egyik leginkább félreértett és elkoptatott kifejezés is. Számos dalban, költeményben és himnuszban megéneklik és dicsőítik. Ezek általában az ember mély vágyát fejezik ki a közelség és biztonság iránt egy olyan kapcsolatban, amelyben felismerhetem magam, és amelyben olyan személynek látnak és értékel­nek, aki vagyok. A szeretetben telje­sül az ember három ősi vágya: hogy legyen neve és megbecsülése, hogy jó legyen; azt tehesse, amit akar, és sza­bad legyen; valamint hogy hazája le­gyen, gyökerekkel rendelkezzen egy megtartó kapcsolatrendszerben.

A szeretet teljes egészében átfogja az embert: a test, a lélek és a szellem valóságában. A szeretetben ugyanúgy aktiválódnak az érzések, mint a szel­lem, a lélek és az értelem, nem is be­szélve a szívről, amely a hiteles, egye­di élet székhelye az „itt és most”-ban.

August Rodin: A csók (Forrás: Wikimedia Commons)

Az erósz, a filia és az agapé triásza segíthet jobban megérteni a szeretet jelentését. A német nyelvben mind­három fogalmat szeretetként fordít­juk. Ha megkülönböztetjük őket, ak­kor a filia inkább a barátságot vagy a baráti szeretetet jelöli. Az agapé in­kább jóindulatú és megértő szeretet, amelynél a szerető fél szükségletei­nek és vágyainak kielégítése nem áll az előtérben. Az erósz azt jelenti, hogy a szerelmes szenvedélyesen és heve­sen törekszik a kapcsolat létrehozásá­ra szerelme tárgyával, amely lehet egy másik ember, de akár tisztán szellemi valóság is.

Csakis a szeretet elemeinek a szere­tő felek konkrét életében teljességben megnyilvánuló összjátéka teszi sze­relemmé a szerelmet. Ha a szerelem­ben az értelem dominál, akkor inkább szerelmi vallomások születnek. Ha az érzelmek a legerősebbek, akkor sze­relmi elragadtatásról és szerelmi szen­vedélyről beszélünk. Ha a szív kerül a középpontba, ahol a test, a lélek és a szellem találkozik, akkor a kapcso­lat igazán szívből jövő szerelemmé vá­lik. Ha viszont a testiség kerül előtér­be, a szerelem a szexuális kapcsolatra redukálódik. A szerelem akkor a leg­érettebb és legéletképesebb, amikor a szív, az érzelmek, az értelem és a test egyaránt részt vesz erőinek dinamikus játékában.

Mi köze az agressziónak a szerelem­hez? […] Az agresszió mint egymás­hoz való közeledés lehetővé teszi és alakítja az emberi kapcsolatokat. Eb­ben az értelemben az agresszió olyan lényeges elem, amelynek nyomán egyáltalán lehetségessé válik a sze­relem kialakulása és növekedése. Az egymáshoz való agresszív közeledés során két ember között a „szerelem első látásra” vagy egymás megisme­rése és a szerelembe esés felé vezető, lassú folyamatban alakul ki az erősö­dő szerelmi kapcsolat. Ebben a fo­lyamatban a két ember lépésről lé­pésre közeledik egymáshoz agresszív életenergiáik segítségével, míg vé­gül mély, lényegi kapcsolat alakul ki, amely kettejük legbensőbb részében gyökerezik, és ott találja meg alapját.

Ebben a meglehetősen „csendes” folyamatban, amely magában foglal­ja a növekedés megengedését, az ag­resszív életenergia rezonál a partner életenergiájával, így egymásra „han­golódnak”. Ez a folyamat sem valósul­hat meg agresszió nélkül, mert min­dig nézeteltérésekkel jár. Ebben segít a távolságtartás, hogy újra közeled­hessenek egymáshoz, és elmélyíthes­sék a kapcsolatot.

Ha a szerelem jellemzőit egyolda­lúan a „harmóniára és egyetértésre” szűkítik, anélkül hogy figyelembe vennék a konfliktus agresszív ös­szetevőjét, akkor ez a szemlélet nem tesz eleget a szeretet átfogó megér­ tésének. Mert a szerelem nem csu­pán a két ember közötti elégedettség és harmónia állapota. A kedvesség, a türelem, a kitartás és a szelídség mellett egyenértékűen ott van az ag­resszív konfrontáció is, amely a szük­séges távolsághoz vezet, amikor a kapcsolat már nem eléggé eleven és gyümölcsöző. Csak eltávolodva tudom objektíven látni és megítélni a kapcsolati helyzetet, és csak akkor kerülhetek újra közel a másikhoz, ha a kapcsolat rendeződött és újra har­monikus. Csak az agresszív konflik­tus után kelhet újra életre a kedves­ség, a türelem, a szelídség és végül a szeretet. Ezek úgyszólván az agres­szív konfrontáció gyümölcsei, ame­lyek nélkül semmi új nem nőhet ki. Annak ismerete és elfogadása, hogy a konfliktus és az agresszió nem ke­rülhetők el, hogy a mindennapi élet alakításában, a szexualitásban, a sa­ját gyermekekhez és a mindenkori származási családhoz fűződő kap­csolatban, de a meggyőződés és ér­tékrend terén is lehetnek nézetelté­rések, része annak, ami izgalmassá teszi egy pár életét. Az érett szere­tet alapján folytatott közös élet vál­lalása segít abban, hogy konfliktus vagy egymással versengő szempon­tok esetén értékes és kielégítő komp­romisszumos megoldás szülessen. Ez magában foglalja a magunkkal, de a másik személlyel szemben is fel­merülő nehézségek nyílt és őszinte felvállalását. […]

A népnyelvben a szeretetet „égi ha­talomnak” nevezik. Mit jelent ez?

1. A keresztény hit azt mondja: az emberi szeretetkapcsolat Istennek az emberrel folytatott szeretettörténeté­ben gyökerezik. Isten az embert férfi­nak és nőnek teremtette, szeretetből és szeretetben. Istennek minden te­remtménnyel egyedi kapcsolata van. Amikor az élet és a szeretet isteni le­heletét adta az embereknek, az ő kép­mása szerinti szeretetkapcsolat kez­dődött közöttük. Isten szeretete az Ószövetségben mindenekelőtt a jó­ságban (1Krón 16,34), az irgalomban, a hűségben és a jóindulatban nyilvá­nul meg (Iz 54,10; Zsolt 86,15).

A keresztény hit Jézus által még mélyebben értelmezi Isten szeretetét az emberek iránt. Jézusban Isten „le­száll” az emberekhez, teljesen embe­ri testben és vérrel, bőrrel és hajjal, ugyanakkkor teljes mértékben Isten­ként. Isten Jézusban gyökeret ver az emberlétben, minden férfiban és nő­ben. Isten annyira ragaszkodik sze­retetéhez, hogy az emberek ezt nem képesek elhinni. Jézus határozottan hisz Isten szeretetében. Ezért járja be a szenvedés és a halál útját. Isten az emberek iránt szeretetből Jézusban magára vállalja a halált, hogy meg­váltson minket az életre: „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszü­lött Fiát adta, hogy mindaz, aki őben­ne hisz, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. Mert nem azért küld­te Isten a Fiút a világba, hogy elítél­je a világot, hanem hogy üdvözüljön általa a világ (Jn 3,16–17). Jézus élete során mindig Isten szeretetéhez iga­zodott, és nem tért el tőle, sem szük­ségben, sem kétségbeesésben, sem a halállal szembenézve. Az Isten és a felebarát iránti, valamint az önsze­ retet hármasában Jézus megmutatta nekünk, mi a beteljesedett szeretet. Megbízta tanítványait, hogy ezt éljék és hirdessék. „Az az én parancsom, hogy szeressétek egymást, ahogy én szerettelek titeket. Nagyobb szeretete senkinek sincs annál, mint ha valaki életét adja barátaiért (Jn 15,12–13).

2. Minden ember […] olyan sze­retetre vágyik, amely meghaladja az emberi lehetőségeket, és teljesen át­hatja őt. E vágyott szeretetnek feltétel nélküli és megingathatatlan igent kell mondania ránk, és ezt az igent kell megerősítenie. „Ehhez hozzátartozik, hogy e szeretet képes legyen felölelni és garantálni a létezés alapját, értel­mét és beteljesülését; ehhez az is hoz­zátartozik, hogy még a súlyos bűn és a fenyegető halál előtt sem vonja vis­sza igenjét, hanem képes valóra vál­tani” – írja Gisbert Greshake. Gabriel Marcel pedig ezt mondja: „Szeretni valakit azt jelenti, hogy azt mondod neki: Te nem halsz meg.”

3. Ez világossá teszi: a szeretet vég­ső soron nem valósulhat meg egy Én és egy Te közötti kettős kapcsolat­ban. A szeretet csak akkor éri el tel­jes formáját, amikor szabadságban megnyílik a közös szeretetnek egy őt átfogó és meghaladó lényeg felé, amely ugyanakkor mégis benne rej­lik. Azok a szerelmesek, akik kizáró­lag egymáshoz kötődnek, blokkolják saját életüket. Egy ilyen párra vonat­kozó szeretetben a felek egyszerre ölelik és fojtogatják egymást, anél­kül hogy a kapcsolat termékennyé válna. Csak a szabadságon alapuló nyitás egy harmadik fél felé, példá­ul a gyermeknemzés vagy más közös tevékenységek és projektek révén, te­remt új teret a kapcsolat további és mélyebb növekedéséhez. Ez a nyitás azonban megköveteli a kapcsolatban lévő partnerek önállóságát.

Szentviktori Richárd szerint a há­romszemélyű Isten szeretete csak ak­kor éri el teljes formáját, amikor Isten megnyílik a teremtés felé: „Deus vult condiligentes” (Isten egymást szerető embereket akar). Istennek nem elég, ha egyedül szeret. Isten szerető tár­sakra vágyik. Ugyanez vonatkozik a szerető emberekre is. Tapasztalva és megértve, hogy az emberi szere­tet és kapcsolat nem képes csillapíta­ni a végtelen vágyat, az ember a ha­tártalanul szerető Istenhez fordul. Ha szabad döntésével megnyitja magát Isten korlátlan szeretete előtt, been­gedi magába, és abból él, ízelítőt kap Isten határtalan szeretetéből, amely már az emberek közötti szeretetkap­csolatokban is érzékelhető.

A keresztény hit arról tanúskodik, hogy Isten a közlés szó kettős értel­mében közli szeretetét: „Isten kinyi­latkoztatja a szeretetet azáltal, hogy részesít abban a szeretetben és kö­zösségben, amely ő maga; ezeket az­által adja, hogy önmagát adja az em­bereknek” – írja Gisbert Greshake. A bűn tehát az, ha valaki nem haj­landó megnyílni Isten szeretetének ajánlatára.

Ebből a szempontból a szeretet az agresszió és a kapcsolat viszonyá­nak megkoronázása, azé az életerőé, amelyet Isten belénk lehelt a terem­téskor, s amely a szeretetkapcsolatba áramlik és abban megújul. A szere­tet olyan égi hatalom, amelyben az agresszió legmagasabb célja, azaz az élet előmozdítása és a kapcsolat­teremtés felé törekszik. A szerelem a legszorosabb és legbensőségesebb kapcsolat egy Én és egy Te között. Mivel az ember korlátozottsága és véges volta miatt nem tudja megél­ni a határtalan és végtelen szerete­tet, a szeretett partnerben – legyen az Isten vagy egy másik ember – mindig megmarad az idegenség, az ismeret­lenség, egy olyan egyedi misztérium, amelyet legjobban a vágy szó fejez ki.

Így a hit, hogy Isten a világot és engem személyesen szeret és él ben­nem, bátorságot és erőt ad, hogy a sok ellentétes tapasztalat ellenére is higgyek a szeretetben ebben a vi­lágban. A szeretetbe vetett hit új né­zőpontot biztosít kis világomban. Hirtelen a szeretet szemével tudom felfedezni a jót más emberekben, lá­tom jó szándékukat, haragjuk mö­gött felismerem tehetetlenségüket és kétségbeesésüket, és érzem a szeretet iránti vágyukat. Képes vagyok átlát­ni a szeretet „alapját”, amelyet Isten minden emberben elültetett. Ebben gyökerezik az élet és a szeretet iránti vágy minden kapcsolatban, amely­ben Istenre találok az emberben. Bi­zonyos mértékig a szeretet angyalá­hoz ragaszkodom, aki mindenhová elvezet, ahol a szeretet otthon van és lakozik.

Anselm Grün Az év ötven angyala című könyvében így ír: „Nyújtsd oda hát a Szeretet Angyalának mindazt, ami benned van: a dühöt, haragot, féltékenységet, félelmeket, kedvet­lenséget és csalódásaidat – mindazt, amit a szeretetnek benned át kelle­ne alakítania. Engedd, hogy a Szere­tet Angyala átsegítsen mindezeken. Add oda neki munkahelyi konfliktu­saidat, mindazokat a nézeteltérése­ket és vitákat, amelyek családodban, házasságodban vagy a barátságban adódnak! A Szeretet Angyala […] át akarja alakítani az életedet. […] Nem tiltja meg a haragot […]. Azt szeretné csupán, hogy mindazt, amit átélsz, az Ő világosságában lásd. Így konfliktu­saidat is más megvilágításban fogod látni. Persze nem tűnnek el egysze­rűen. Nem lesz mindig kézenfekvő és gyors megoldásuk.” Fontos, hogy a szeretet folyamatosan kihívások elé állítson minket, és újra lépjünk egyet a szeretet útján.

Szöllős Ákos fordítása

 

FORRÁSOK

Anselm Grün: Az év ötven angyala, Lazi, 2019 (Edelényi Judit fordítása)

Gisbert Greshake: Erlöst in einer unerlösten Welt? Matthias- Grünewald, 1987

Gabriel Marcel: Le Mystère de l’être, Association Presence de Gabriel Marcel, 1997