„Kimosdódám minden bűneimből”

A víz szerepe a kereszténységben és a néphagyományban

Befagyott patakok színén megjelennek az első repedések, csörgedezik a víz. Egy tikkasztó kirándulás után forráshoz érkezünk, amelynek hűs vizében élmény megmeríteni a kezünket, lemosni az izzadságot az arcunkról, és nagyot kortyolni. Hosszan tartó szárazság után vég­re-végre egy kiadós eső, amelytől fellélegeznek a fák, és zölden integetnek a fűszálak. A víz kétszeresen is jelentőségteljes elem: mossa fizikai valónkat, megtisztít, segít az egészség megőrzésében, ugyanakkor a szertartások, ünnepek során sok olyan pillanat van, amikor a víz a lelkünket, szellemünket, egész belső lényünket mossa tisztára.

Grafikák: iStock

Karácsony ünnepéről először talán a fény születése jut eszünkbe, a gyer­tyák apró lángja, a sok csillag ragyo­gása éjféli misére menet. Azonban a néphagyományban a víznek is igen fontos szerepe volt e nagy napon. Ju­hász Katalin etnográfus kutatásaiból tudjuk, hogy két időszak volt az év­ben, amikor a víznek különleges erőt tulajdonítottak: a tavaszi megújulás­kor és a téli napforduló környékén. Eleink télen igen ritkán mosakod­tak, hiszen a víz fagyosan hideg volt, megmelegíteni nem volt egyszerű, meg hát túlnyomórészt amúgy is ál­lig beöltözve otthon ültek. Karácsony előtt viszont szokás volt megmosda­ni. Nemcsak arcot és kezet, hanem lábat is mostak ilyenkor. Ez a tisz­tálkodás részben a fizikai tisztaság­ról szólt, mellyel az ünnepet akarták megtisztelni, részben a család egysé­géről, egymás szolgálatáról, hiszen a lábmosást a ház legfiatalabb asszo­nya végezte.

Karácsonyra úgy készülődött a nép, mintha vendéget várna, a legkedve­sebb látogatót, magát Jézust, aki meg is érkezett szenteste. Ő az élő víz for­rása, s a néphit szerint születésével minden vizet megszentelt. Az egész országban megmosakodott hát a család karácsony éjjelén, hogy szépek, egészségesek legyenek. Ehhez a különleges mosakodáshoz különleges vízre volt szükség, melyet ara­nyos víznek vagy szerencsevíznek neveztek, és csak az éj­féli mise után lehetett meríteni, amikor Jézus születésé­nek öröme eltöltötte a világmindenséget, illetve bizonyos helyeken újév éjszakáján is. Ez friss, élő víz volt, kútról vagy forrásból merítették, amelyet gyakran fel is díszítet­tek. Volt egy kis verseny is, hogy az éjféli mise után ki tud először meríteni a vízből, s az illető meg is jelölte a kutat, hogy győzelme mindenki előtt nyilvánvaló legyen. Remé­nyük szerint a víz még hatásosabbnak bizonyult, ha csend­ben vitték haza, és olyan dolgokat tettek bele, ami fokoz­ta egészségmegőrző erejét: piros almát, hogy arcuk piros, kerek legyen, vagy ezüst pénzérmét a szépség érdekében. Ittak is belőle, sőt az állatokat is erről itatták, így mintegy belül is átjárta őket a szent víz ereje.

A néphit szerint minden víz aranyossá vált az éjféli mise alatt, de volt olyan szokás is, hogy ezt az aranyfényt nem­csak elképzelték, hanem meg is jelenítették. Ez úgy történt, hogy a vizet tartalmazó fehér tál fölött szalmát gyújtottak meg, s annak aranyfénye tükröződött vissza. Megrendítő párhuzam gyanánt Jézus halálakor, nagypénteken is ara­nyos lesz a víz eleink hitvilága szerint.

Mivel karácsonykor egy kisbaba születését ünnepeljük, az aranyos víz voltaképpen a Kisjézus első fürdetővizét juttatta a régi ünneplők eszébe, s azokat a szokáscselekvé­seket, amelyeket az újszülött gondozásakor alkalmaztak. Az újszülött első fürdetésének különleges jelentősége volt, mint ahogyan a nagy átmenetek valamennyi pillanatának az életben. Minden mozdulatot, apróságot jelentéssel ru­háztak fel, így azok egész életre kiható értéket hordoztak. A frissen megszületett csecsemő számára a víz még ter­mészetes közeg, így a fürdés, vízbe merülés megnyugtató, kellemes átmenetet biztosít. Palócföldön a babát tisztes­fű főzetében mosdatták meg. E lila, puha levelű, magasra nyúló növényt, mely az árvacsalán rokona, minden bajra hatásosnak tartották, sőt Szent János napján a görögkatoli­kusok vagy úrnapján, illetve Nagyboldogasszony ünnepén a római katolikusok meg is szenteltették. Sőt, volt olyan hely is, ahol külön specialista volt erre a célra: a füvesas­szony az úrnapi szentmise után az egész környéken szét­hordta a megszentelt kis csokrokat, melyeket utána gyó­gyításra használtak. E csokrokból rózsaszirmot is tett az egyik nagymama az újszülött első fürdőjébe. Úgy hitték, hogy a fehér sziromtól ártatlan és szelíd, a pirostól pedig egészséges lesz a gyermek. Más változatnál csak a leány­gyermek fürdővizébe tettek virágot, hogy szép és szeretetre méltó legyen a kicsi. Általános volt, hogy – különösen fiúk esetében – ezüstpénzt dobtak a fürdővízbe, majd később már csak jelképes aprópénzt, hogy elősegítsék a gazdag­ságot. Régen ez a pénz a bába járandóságát gyarapította, mert szolgálataiért elvihette. Nagymamám azt mondta, hogy az én születésemkor is tettek a fürdővizembe egy ezüsthúszast, amelyet aztán kiegészítve titokban az or­vosnak adtak (mivel a szüleim nem voltak megelégedve az orvossal, de ők hálásak voltak neki). Így volt-e vagy nem, nem tudom, de jó érzés rágondolni. A régiek igyekeztek megelőzni, hogy a kisbabát majd szemmel verjék, ezért fürdetés közben seprűt tartottak a feje fölé, és a bába háromszor megnyalta a szemét. Kalotaszegen kölest és tök­magot dobtak a vízbe, hogy elhárít­sák az esetleges rossz sorsot. Mivel ilyenkor még nagyon formálhatónak érezték a kicsit, igyekeztek megalkot­ni számára azt a testet, amely a helyi szépségideálnak legjobban megfelelt: megnyomkodták az arcát, hogy göd­röcskés legyen, meghuzigálták vagy éppen megnyomták az orrát. A für­detés után megkenték a kezét és a lá­bát lúdzsírral, hogy sose fagyjon meg. Kezére húrt, piros fonalat kötöttek, szemmel verés és rontás ellen. Pólyá­ba bújtatták, és édesanyja mellé he­lyezték. A fürdetővizet ezt követően kiöntötték. Általában járatlan helyre, hogy mások ne tudjanak véletlenül vagy rossz szándékkal belelépni, és ők maguk nehogy kárt szenvedjenek. Az újszülött első fürdővize azonban ebből a szempontból is különleges volt: Palócföldön a nyílt utcára öntötték, hogy a babát sokan szeressék, Kalota­szegen keresztútra, fűzfa alá, védelmi célból. Az újszülöttet pár napos ko­rában megkeresztelték, a szenteltvíz, a keresztség szentsége szellemi és lel­ki értelemben betöltötte, s tagja lett tágabb közösségének, az egyháznak.

A fürdésnek mindig volt lelki és szellemi tisztulási jelentősége is. Reg­gel legalább az arcát és a kezét meg­mosta mindenki, miközben a reg­geli imáját végezte. Szombatonként a melegebb napokon alaposan mo­sakodtak, hogy a vasárnapi szentmi­sére tiszták legyenek. Így a tisztaság vallási jelentőséget is nyert. Erre utal a címben idézett archaikus népi ének sora is. A zsidóknál és az iszlám hitű­eknél a vallás nagymértékben meg­szabja, hogyan és mennyit kell mo­sakodni. A zsidók körében minden étkezés előtt alapos, könyökig végzett kézmosás volt kötelező, a szombat­ra készülve legalább az arcot, kezet, lábat meg kellett mosni, de lehető­leg a teljes testet. Tiszta ruhát kellett venni, melyet már csütörtökön ki kel­lett mosni, hogy ne a szombati elő­készület napját terheljék a nagymo­sással. E nagyfokú rituális tisztaság azt eredményezte, hogy a zsidók lak­ta városnegyedekben kevésbé szed­ték áldozataikat a járványok – ami sajnos a többi városlakó irigységét és bosszúját váltotta ki. A Szentírásból ismerjük ezeket a szabályokat, me­lyeknek kiüresedését azonban Jézus komoly problémának tartotta. Fon­tos volt számára, hogy a mosakodás lelki célja is megmaradjon, és az ne silányuljon pusztán betartandó tör­vénnyé. Jézus maga többször alkalma­zott fürdőt, mosást gyógyításai során, így a vakon született embert a Siloe tavához küldte megmosakodni, egy másik vakon született szemét sárral kente be, egy siket fülét pedig nyállal tisztította meg. A néphagyományban is fontos szerepe volt a fürdővel való gyógyításnak, mind valódi, testi ba­jok, mind megrontás, ijedtség ellen. A gyógynövényes fürdők haszna közismert, a rontást pe­dig szenes vízzel gyógyították, azaz izzó parazsat dobtak friss forrásvízbe, s arról itatták vagy azzal mosdatták meg az illetőt. A különleges fürdők sem voltak ritkák, ezeket a hozzávalók beszerzésének nehézsége (például kilenc for­rásból vett víz, temető árkából vett fű) és a különböző má­gikus gyakorlatok (például a számmal, színnel, anyaggal kapcsolatban) közösen tették még hatásosabbnak tűnővé.

A víz eleink szerint összeköttetést biztosít a természet­feletti világgal, rajta keresztül gyógyulás, tisztulás érkezett, s a bűn, a szenny távozhatott. A vízfelületeken az arra ér­zékenyek képeket, útmutatást láthattak, melyek segítet­tek egy-egy nehéz helyzet megoldásában. A letakart cse­berben, kút felszínén, kristálypohár vizében megjelenő információkat a közösség igaznak fogadta el. A csatorna a másik irányban is működött: ha egy halottat, különösen kisgyermeket túlságosan sirattak, a közösség úgy vélte, vizes lesz a ruhácskája, vagy megtelik a koporsója vízzel, és nem tud virágot szedni, gyümölcsöt enni, örvendezni a mennyországban. A frissen elhunyt embert is meg kel­lett mosdatni, amit egy családtag vagy erre a célra hívott specialista végzett el. Ez a fürdetés is nagyon fontos rítus volt, mely szerint az élet két kapuját, a születést és a halált víz választja el a mennyországtól, a túlvilágtól. Életünk e legegyszerűbb, fontos gyakorlata is válhat lelki megújulás­sá, ha ellessük őseink bölcsességét.