Muzungu voltam Ugandában

Exkluzív riport Fekete-Afrikából

Nem is akármilyen muzungu, azaz fehér ember, hanem az a ritka fajta, aki oktatói munkája kapcsán megtanult pár szót a helyiek nyelvén, amelyek a legkeményebb „fekete szíveket” is meglágyítják, barátokat szereznek, és másodlagossá teszik a bőrszín fokozhatatlan mértékű kontrasztját.

Vasszuzze olio tíja? Di burun­dzsi! (Hogy van ma reggel? Köszönöm, remekül!) Az angol társalgási illemből örökölt elma­radhatatlan varázsszavak ezek, amelyeket naponta több tucatszor adódott lehetőségem gyakorolni Ugandában. Érdekes, furcsa világ Fekete-Afrika, nehéz róla tárgyilagosan nyilatkozni. Egy hetven év körüli, európai gyöke­rekkel rendelkező pszichológusnő, miután vegyes házasságban élte le az életét Kelet-Afrikában, így fogalma­zott: „Aki beteszi ide a lábát, azt meg­csípi az »afrikabogár« [tükörfordítás­ban leginkább poloska…]. Van, aki ezután ezt a színesen rendezetlen és rendezetlenül színes világot csodála­tosnak látja, és örökre vágyni fog utá­na. Más pedig kiszámíthatatlannak, veszélyesnek és koszosnak éli meg, és menekül…”

Nehéz vitatkozni saját bőrén szer­zett, „egy életen át viszkető” tapasz­talatával.

(Fotók: Barta István)

 

Véget nem érő gondtalan gyermekévek

Afrika az emberiség bölcsője – szok­ták mondani. Más értelemben, de valóban olyan, mintha egy vidáman mosolygó és romlatlanul gyerekes világba csöppennénk, ahol nem az észérvek, a hatékonyság és a célok határozzák meg a mindennapokat, mindenheteket és mindenhónapo­kat. Itt mindenki ráér (vö. az euró­paiaknak órájuk van, az afrikaiaknak meg idejük). A természet olyan pa­zarló bőségben kínálja a harapnivalót, hogy a két és fél Magyarország méretű Uganda állítólag az egész kontinenst képes lenne etetni. Ráadásul az ezer méter magas felföldön egész évben huszonöt fok körüli a hőmérséklet, és éjjel sincs hidegebb tizennyolc foknál, azaz megfagyni sem lehet. Ezért aztán semmi sem indokolja a rohanást, ki­véve – gondolhatnánk – a fejlett világ­ból ömlő reklámok, amelyek elhitetik a helyiekkel (is), hogy csak akkor lesz­nek boldogok (fiatalok, gazdagok és karcsúak), ha beszállnak a fogyasztás mókuskerekébe. Ettől aztán a vágyak és a realitás között fájdalmasan széles­re nyílhat a szakadék. De rohanni to­vábbra sincs miért. A tempót egyetlen dolog képes tovább lassítani: a trópusi eső. Ha elered, az utcákat percek alatt elárasztja a tengelyig érő, szemétszi­geteket hátára kapó, vörös beltenger, és már senkinek sem kell törnie a fejét kifogáson vagy mentségen, hiszen az még órákig az utcán hullámzik.

Uganda szürreál

Mindenkinek az a normális, amit megszokott. Nekünk Európa. Ezért aztán ha ötezer-ötszáz kilomé­ter megtétele után megérkezünk az Egyenlítő és a Viktória-tó metszés­pontjára, bizony szürreális világba csöppenünk. Olyasféle érzést kelt ez, mint a Biblia történeteinek olvasá­sa, amelyek felületesen nézve talán hétköznapinak tűnnek, de alaposab­ban beleélve magunkat elég kacifán­tosak lehettek (például a mellékesen felbukkanó kétezer fuldokló disznó képi és hangélménye…). Ugandá­ban sem meglepődni, sem bosszan­kodni nem érdemes, ha a megrendelt pizza helyett – gyötrelmesen hosszú várakozás után – sült hallal tér vis­sza a lebilincselő mosolyú pincér, ha az egyébként elfogadható szálló­ban mindig este húzzák fel a frissen mosott párnahuzatot – csuromvi­zesen, vagy ha egy számla kiállítása megoldhatatlan probléma elé állítja a szolgálatban lévő összes recepcióst. És ez nem egy egész hét eseményei­nek felsorolása, hanem egyetlen átla­gos este története, amikor egyébként a kert impozáns pálmafái között varjú méretű denevérek repülnek hangtala­nul, miközben a valószínűtlen mére­tű narancsvörös napkorong szemmel látható sebességgel zuhan a vibráló horizont alá, a müezzin versenyt éne­kel a jákópapagájokkal és a fémesen csillogó íbiszekkel. Persze mindig az utóbbiak győznek.

Afrika gyöngyszeme

Churchill nevezte így Ugandát pá­ratlan természeti gazdagsága miatt. És valóban, szolgáltassunk igazságot az itt élő jókedvű és barátságos nép­nek azzal, hogy a furcsaságok mellett megemlítjük az édeni nemzeti par­kokban ezrével legelésző antilopo­kat, az ország nemzeti madaraként tisztelt koronás darvakat, a szavan­na fáin sziesztázó oroszlánokat vagy a Nílus felső folyásának halbőségé­től elkényelmesedett krokodilokat is. A vidék képét a vörös földutakat sze­gélyező végtelen banánligetek hatá­rozzák meg, amelyek megállíthatatla­nul párologják a trópusi egzotikumot. Csodálkozzunk rá a ragyogó moso­lyú gyerekekre, akik mezítláb nőnek fel, és a konkrétumokra érzéketlen szülői gondoskodás miatt, valamint anyakönyvezés hiányában talán so­sem fogják megtudni, pontosan mi­kor születtek, mégis aggályoskodás­tól mentesebb életnek néznek elébe, mint irigyelt északi társaik. Szintén gazdagító észrevenni, milyen közvet­lenek a helyiek, akik minden alkalmat kihasználnak, hogy – ismeretlenül is – szóba álljanak egymással akár csak addig, amíg a lámpa zöldre vált (ha van áram, nem pedig egy összevissza fütyörésző rendőr koncertezik a ke­reszteződésben).

Vértanúk földje

Ugandát kétségkívül a mártírok tet­ték fel a kereszténység térképére. Mi is ünnepeljük június 3-án az afrikai ifjú­ság védőszentjét, Lwanga Szent Ká­rolyt és huszonegy társát, akiket a II. vatikáni zsinaton avatott szentté VI. Pál pápa. Érdekessége a történetnek, hogy ugyanakkor huszonhárom ang­likán hívő is vértanúságot szenvedett, ezért az ugandai mártírok név alatt őket is értjük, még ha az oltárra eme­lésből ki is maradtak. Az első olyan európai misszionáriusok, akik elju­tottak Ugandába, az 1880-as években indították meg a hivatástermelés ki­szervezését Afrikába. Az említett vér­tanúk is ekkor keresztelkedtek meg, és kezdték hitük gyakorlását, amit a király, a buganda kabaka kezdetben örömmel fogadott. Aztán az uralko­dóhoz hű keresztények lelepleztek egy összeesküvést (ma puccsnak monda­nánk), s ezzel befolyásos ellenségeket szereztek, akik később bosszút álltak rajtuk. Hamis, ám elszánt vádasko­dással végül a királyt is az új tan kö­vetői ellen hangolták. A történetnek olyan royalista változatát is mesélik, amely szerint mire a kabaka elrendel­te a keresztények elfogását, addigra a túlbuzgó cselszövők már ki is vé­gezték őket. A nép ma is olyannyi­ra sajátjának érzi a nemzeti identitás fontos pillérét képező szenteket, hogy országszerte sok felirat hirdeti (Ter­tullianus után nagyon szabadon): „a mártírok elhullajtott vércseppjei a hit magvai”. A tételt igazolni látszik, hogy a vértanúk emléknapja az ország leg­nagyobb ünnepe, amikor sok százezer zarándok gyalog teszi meg az utat a fővárosi Namugongo-bazilikába, ahol a hálaadó megemlékezés zajlik.

A főváros, Kampala (’impalák dombja’) szélén, a hangzatos Mu­nyonyóban van a mártírok másik szentélye basilica minor rangban, amelyet ferencesek tartanak fenn. Ebben a templomban történt, hogy mise után mellém szegődött egy fi­atalember, bizonyos Ivan. Illedel­mesen megkérdezte, honnan jöttem (nyilvánvalóan kilógtam a tömeg­ből), és hogy elkalauzolhat-e a temp­lomban és környékén. Fáradhatatla­nul mesélt, megmutatta a hatalmas kert minden zugát, az összes erek­lyét, szobrot, emléktáblát – Ferenc pápa és Robert Sarah bíboros is mi­sézett itt –, és beültünk a legkisebbek vasárnapi énekórájára is. Egyrészről nagyon jó volt idegenként ilyen sze­mélyes fogadtatásban részesülni egy távoli, ismeretlen katolikus templom­ban, másrészt sajátos érzés volt mis­sziós célkeresztbe kerülni Afrika szí­vében.

 

Hétköznapi vallásosság

Uganda lakossága példásan vallásos­nak mondható, hiszen a hit átszövi a hétköznapokat – persze sajátosan afrikai módon. Megható, ahogyan egy egyetemi csoport tagjaiként spontán együtt imádkoznak muzulmánok és különböző felekezetű keresztények. Amikor utóbbiak az előimádkozók, akkor – magától értődő módon – Jézus nevében fohászkodnak, amikor pedig a muszlimok, akkor a nagyon hasonló hálaadó és kérő formák fel­sorolása a Mindenható Isten nevében történik. Ez a különbség azonban, úgy tűnik, eltörpül az „együtt” fontossá­ga mellett. A napok elején, egy közös utazás indulásakor gyakran úgy ala­kul, hogy az egyik hallgató elkezd egy imát vagy zsoltárt, amelyet megállva és elcsöndesedve követ mindenki. Az is megesik, hogy a hallgatók szóban vagy írásban megáldják a tanárukat. Torokszorító élmény.

És hogy mitől sajátosan afrikai ez a vallásosság? Attól, hogy az őszin­te ájtatossággal tökéletesen összefér például a többnejűség/többférjűség és az – egyébként giccses külsőségekkel agyonnyomott – házasság szentségé­nek gyakori „vétele” is. Akad hallga­tó, akinek karácsonykor negyvenöt testvére és féltestvére ünnepel együtt a büszke családfővel és tucatnyi „fe­leségével”, akik akár több más csa­ládban is lehetnének ugyanakkor, ugyanilyen érintettség következtében. A helyiek véleménye megoszlik arról, hogy vajon ez a rendszer jó-e így. Ta­lán éppen a családi minták alapján a fiatalabbak között sokan terveznek monogám életet. Drukkolunk nekik.

Felbecsülhetetlen vagyon nyers vaníliában

Hétköznapi vallástalanság

Ugandai tartózkodásaim során sok mezőgazdasági termelővel hoz ös­sze a munkám, számos farmra ju­tok el fiatal szakemberek társaságá­ban. Itthonról nézve elképzelhetetlen eset, amikor az „Isten háta mögötti” vidék vörös földútjainak végén, egy banán- és kávéligetekből álló farmon a hallgatók tapintatosan felhívják a fi­gyelmemet, hogy „oda ne menjünk”. Az a botokból eszkábált rendetlen épület a bokrok között ugyanis a bo­szorkányság színtere. Nem kérdezősködtem, visszafordultam. A farm tu­lajdonosa magát bonagen (lelki) pásztorként mutatja be, nála – úgy tűnik – mégis összefér az ősi törzsi hitvilág és az új hullám. Egyébként ő mesélte: amikor felismerte, hogy koronavírussal sújtott faluja vanília­termeléssel foglalkozó gazdáinak ak­tív szövetkezeti vezetőre van szük­ségük, akkor kilenc palack vízzel és kilenc doboz keksszel kiment a va­donba kilenc napra. Azt az üzletet ajánlotta Istennek, hogy ha meghal, az rendben van – viszont ha túléli, ak­kor felteszi az életét a közösség szolgá­latára, de ahhoz szüksége lesz három dologra: barátokra, angol nyelvtudás­ra és a nyelvek adományára. Túlélte, megkapta mindhármat, és feltette az életét az ügyre, úgyhogy: vanília el­adó! Win-win.

Misén Afrikában

Uganda angol gyarmati gyökereiből fakadóan többségében protestáns ország, ahol a legnagyobb keresztény közösséget az úgynevezett ugandai egyház (Church of Uganda) alkotja. Emellett rengeteg amerikai eredetű és karizmatikus jellegű kisegyház is megjelenik, és szerény, de látható for­mában ott vannak a katolikusok is. Az afrikai ember vérmérsékletéhez igazodva gyakran látni utcai hittérí­tőket, akik a lassan – és átláthatatlan szabályokat követve vagy éppen azok nélkül – hömpölygő autófolyam kö­zepén állva és kopott Szentírást lóbál­va torkuk szakadtából evangelizálnak, némelyek mikrofonnal és hangszóró­val növelve a hatótávolságot. A temp­lomokra azonban inkább a visszafo­gottság jellemző.

Az egyház hajója itt hajó nélkül

A szinte kizárólag hatalmas sátorra emlékeztető, kör vagy sokszög alap­rajzú katolikus templomokban egyér­telműen érződik az otthonosság. Minden más, többnyire mégis ugyan­olyan. Elgondolkodtató különbség viszont, hogy a hívek megtapsol­ják a megváltás művét az átváltozta­tás után. A perselyezés is szokatlan módon zajlik: egyrészt vannak, akik ananásszal, mangóval és avokádó­val teli kosarakat hoznak, másrészt a pénzbeli adományokat a padsorok közötti folyosók stratégiai pontjaira kitett fedeles kosarakba (pont olya­nok, mint a kígyóbűvölőké) mindenki maga viszi. Pedig ministráns van bő­ven, akárcsak énekes és hangszeres, amitől a zene tagadhatatlanul hango­sabb. Elmaradhatatlan a dob, a taps és a mozgás, amit szintén a pap vezet. A monoton, mégis fülbemászó dal­lamok közül kevés ismerős az euró­pai fülnek, és ez nem csak azért van, mert az angol (héber, görög, latin) mellett luganda és szuahéli nyelven is énekelnek – akár egy dalon be­lül is. Végeredményben mégis min­den a helyén van. Még az elbocsátás előtti hirdetések is. S ha már hirdeté­sek: az ezeréves, töretlen hagyomá­nyok megingathatatlan bástyájáról gyakran hajlamosak vagyunk kis fel­sőbbrendűséggel nézni az „új” afrikai egyházakra, de ha az ötletes karitatív, hitéleti és közösségépítő programok tömegét végighallgatjuk, azt érezzük, hogy bárcsak otthon is…

Tanulhatnánk egymástól

Az ugandai hétköznapok furcsasá­gain ámulva alkalmunk van nagyon más szemszögből nézni magunkra és az otthoni életünkre. Az olykor ke­serédes, de tagadhatatlanul színes él­mények mellett jó lenne hazahozni, és tartósan az életünk részévé tenni azt a könnyedséget, amely az afrikai embernek veleszületett tulajdonsága. Ha itthon is elfogulatlanul rá tudnánk csodálkozni mindarra, amivel rendel­kezünk, talán kevesebb hajtóanyaga maradna a frusztráció okozta pörgés­nek és stressznek. Elég a valóban lé­nyeges dolgokkal foglalkozni. És hogy mi a fontos, arról az ugandai címer rövid, de örök érvényű és egyetemes mondata ad eligazítást: „Istenért és a hazámért.”