A Lélek keresésében

A Konklávé című film megmozgatja az agyat, de a szívet is?

Edward Berger legújabb alkotása példás ütemérzékkel leforgatott (egyház)politikai thriller, melynek főszereplői bíborosi ruhában ármánykodnak. Az igazi kérdés azonban az, hogy annyi érdek és ellenérdek között tetten érhető-e a Lélek munkálkodása. Azé, aki hitünk szerint ilyen­kor ott köröz minden pápaválasztó bíborosban.

Lawrence kardinálist (Ralph Fiennes) haldoklóhoz hívják. A szűk, gyengén bevilágított szoba mélyén az egyik leghatalmasabb világszervezet egy­személyi vezetője fekszik, immár holtan. A bíboros néhány közeli tár­sával együtt megrendülve imádkozik a meghalt pápa lelkiüdvéért, s közben elmorzsol egy könnycseppet, hiszen emberileg is közel állt az eltávozott­hoz. Személyes gyászra azonban alig van idő, hiszen a következő egyházfőt megválasztó konklávét meg kell szer­vezni és le kell vezényelni. Amíg te­hát megtörténik a bejelentés, íródnak a méltató nekrológok, majd a világ­egyház csöndes együttérzése kíséri utolsó útjára az elhunytat, a szigorú előírások és a szokásjog mentén meg­kezdődik a pápaválasztás előkészítése.

Berger filmje első pillantásra súr­lódásmentesen illeszkedik az elmúlt évek pápafilmes trendjébe. A Habe­mus papam! (2011) játékos hangüté­se után Paolo Sorrentino Az ifjú pápa (majd Az új pápa) című sorozata az intrikákra és a vatikáni hatalmi vi­szonyok vélt ellentmondásaira fóku­szált, a Netflixen megjelent A két pápa (2019) kamaradrámája pedig azt a kü­lönleges helyzetet dolgozta fel fikciós formában, hogy Bergoglio és Ratzin­ger személyében a katolikus egyház­nak éveken át két élő, egy szolgálat­ban lévő és egy emeritus pápája volt. Az elképzelt dialógusok nyomán elté­rő habitusú főpásztorok, kitapintha­tó egyházkormányzási irányzatok és határozott szemléletbeli különbségek rajzolódnak ki az említett filmekben, egyetlen dolog azonban közös: a ka­marillapolitika realisztikus(nak vélt) ábrázolása. Nem meglepő ez: egyhá­zunk talán az utolsó csúcsintézmény, amelyben a vezetőt kijelölt elöljárók szűk köre választja meg, szigorú pro­tokoll szerint. Ebben komoly ténye­ző a világtól való ideiglenes elzártság, a szertartásos gesztusok és természe­tesen a titok, amely a szavazásokat övezi. Mindig izgalmas bekukkanta­ni a kulisszák mögé, a Konklávé pedig ennek lehetőségét nyújtja, megspékel­ve egy nyomozással.

Lawrence bíboros törődött arcáról már az első jelenetekben leolvashat­juk, hogy miközben precíz lelkiisme­retességgel rendezteti be a Sixtus-ká­polnát, valójában a háta közepére nem kívánja az egészet. S mivel maga is belső kétségekkel küzd, pápa vég­képp nem akar lenni. Más kérdés, hogy az érkező bíborosok között va­lószínűleg egyedül ő érez így. A libe­rális-progresszív irányzat képviselői Bellini bíboros (Stanley Tucci) körül gyülekeznek, és a konzervatív vonal­nak is megvan a maga emblematikus figurája Tedesco bíboros személyé­ben (Sergio Castellitto). Komoly esé­lyesnek tűnik még az elhunyt pápá­val szoros viszonyt ápoló Tremblay (John Lithgow) és a harmadik világ­beli részegyház növekvő súlyát jelké­pező, feketebőrű Adeyemi (Lucian Msamati). A közös étkezések alkal­mával minden jelölt azt állítja, hogy a pápaság iszonyatos emberi terhei miatt elhúzódna a megbízatás elől, valójában azonban rögtön megin­dul a pozícióharc. Szűk folyosók és spártai hálószobák rejtekén születnek megrázó vallomások, rosszindulatú pletykák és hűvös esélylatolgatások. Lawrence atya az, aki mindezt kézben tartja, s közben végére kell járnia an­nak a titoknak, mi is történt pontosan az elhunyt egyházfő egyik utolsó bí­borosi találkozóján, és ez hogyan hat a mostani pápaválasztókra.

Sajátos, a múlt helyett tulajdonkép­pen a jövőre irányuló krimit láthatunk tehát, amelyben vannak ugyan tette­sek és áldozatok, a végeredmény azon­ban utólag legitimál (s egyúttal a fele­dés homályába küld) minden korábbi intrikát. A Robert Harris 2016-os re­gényéből készült forgatókönyv tele van remekül idézhető mondatokkal: Lawrence bíboros nyitóbeszéde, egy-egy jelölt pillanatnyi helyzetértékelé­se vagy a konklávé körül „láthatatla­nokként” szolgáló nővérek vezetőjének (Isabella Rossellini) monológja egya­ránt túlmutat a film eredeti műfaján, ám Bergert kevéssé érdeklik a jelenkori világegyház nagy dilemmái, így ezek a megszólalások jórészt kifejtetlenül maradnak. Rendezőnk a kívülálló né­zőpontját választva ironikusan reflek­tál a pápaválasztás idejétmúltnak tűnő, ünnepélyes külsőségeire (látjuk a sza­vazatok fonálra fűzését, a fennhangon történő számlálást és a füstöt eregető tűzhelyet a színezőpalackokkal), utal a pápaválasztók mélyen emberi voná­saira, s bemutatja azt is, hogyan térül el kivédhetetlenül egy minden ízében szabályozott választási folyamat külső események hatására.

A cselekmény fordulatait többnyire Lawrence atya titkára szolgáltatja friss értesüléseivel, így szinte mindvégig meghatározó marad a krimiszál. A bí­borosok esendőségét bemutató epizó­dok hatásosak ugyan (köszönhetően az első osztályú színészgárdának), de a film nem érzékelteti, hogy volna itt még egy hangsúlyos szereplő: maga a Szentlélek, kinek fújását észleljük ugyan, de nem látjuk. A film tanú­sága szerint mintha maguk a főpász­torok sem hinnének igazán abban, hogy szavazatukon keresztül az iste­ni akarat érvényesül; hogy különfé­le kompromisszumos jelöltek helyett megválaszthatják a lehető legjobb pápát. Igazi meglepetés, hogy mind­ez végül mégiscsak megtörténik, az új egyházfőt érintő legutolsó fordu­lat azonban olyannyira erőltetett és hatásvadász, hogy még az addigiakat jó szándékkal figyelő néző számára is bántó módon kilóg a korszellem ideológiai lólába.

Ez utóbbitól eltekintve a Konklá­vé magas színvonalú, feszült thriller egy izgalmas témáról: intellektusun­kat alaposan megdolgoztatja, a szív érintése azonban elmarad.

Edward Berger: Konklávé (Conclave), Access Entertainment / FilmNation, 2024, 120 perc