Gyógyító jelenlét

Református hívők az ignáci lelkiség és a szemlélődő ima tapasztalatáról

Január végén szokott sor kerülni az ünnepélyes ökumenikus imahétre, amely sok hívő sze­mében csak afféle kipipálása a keresztények egységkeresésének. Bár az év sodrában nem könnyű rámutatni ennek kézzelfogható eredményeire, ha a felszín alá nézünk, örömmel fedezhetünk fel pozitív példákat a közeledésre, a nyomokban ma is fellelhető évszázados felekezeti ellenségeskedés meghaladására. Ilyen az is, hogy már hosszú évek óta számos református egyháztag került közel az ignáci lelkiséghez, a szemlélődő imához, lelkészek és „civilek” egyaránt. Az ő körükből gyűjtöttünk össze erről egy csokorra való vallomást.

SEBESTYÉN KATALIN

lelkész

Először egy lelki zuhanás során találkoztam a szemlélődő imával. Nem volt bennem csönd, Isten mégis megtalálta hozzám az utat. Háborgó lelkemet lecsendesítette, és megmosta a lábamat. Ezt a tapasztalást hordoztam éveken át. Később élesen találkoztam azzal, hogy református kegyességünkből milyen fájóan hiányzik a testvéri kísérés gyakorlata. Elhatároztam, hogy lelkivezetést tanulok, és meg is találtam a képzést. A feltétel a mindennapok lelkigyakorlatának elvégzése volt. És volt még egy várakozó év a képzés elindulásáig. Ezek lettek számomra a Lélekben időzés évei. Élővé és közelivé, bensővé lett számomra Isten. Mária, akire a református hitgyakorlásom során méltatlanul keveset figyeltem, attól fogva lett benső nőtársam.

Azóta számos lelkészkollégám elindult ezen az úton, és egyházunkban is egyre többen vagyunk lelki kísérők. Számomra pedig a szemlélődő ima életté vált. Szemlélődöm, amikor belenézek a kutyám szemébe, vagy figyelem a rózsáim szirmait. Szemlélődöm, amikor a réten gyógyító növényeket keresek, és most is, amikor a ködök áttetsző függönyei ereszkednek a fák közé. Írhatnék még száz szót, de a lényeg a személyes megtapasztalás.

 

KOVÁCS ENDRE

lelkiségi teológus

Életem első tizennyolc évében meggyőződéses ateista voltam, mindent csakis a ráció szűrőjén át néztem, és semmiféle lelkiség felé nem vonzódtam. Egyetemistaként találkoztam elemi erővel Isten valóságával, és lettem hívő keresztény. Egy konzervatív protestáns közösségbe kerülve a szemlélődő imádságról és a keresztény misztikáról érdemben nem hallottam. Annál meglepőbb volt, hogy egy évtizeddel később Isten szeretetének újszerű felfedezése éppen a sivatagi atyákról, Avilai Szent Terézről, Loyolai Szent Ignácról és más hitbéli elődeinkről hallva várt rám. Ugyanekkor, vancouveri protestáns teológiai tanulmányaim idején mentem el életem első lelkigyakorlatára is. Az Istenhez kapcsolódás mélyebb megélése annyira megfogott, hogy tudtam: életem hátralévő részét az egyetemes keresztény lelkiség tanulásának, megélésének és továbbadásának szentelem. Így is történt. Továbbra is a protestánsok közé tartozom, miközben az egyetemes hagyományba ágyazottságunkat mélyen megélem, majd három évtizede képviselem és tanítom. Szeretem és gyakorlom azt a fajta szentírási elmélkedést, amit az egyházatyák gyakoroltak, amire Szent Ignác is hív, és a szemlélődő imádság csendjét. Hogy ezt miként fogadják a körülöttem lévők? Embere válogatja: aki önazonosságát abban keresi, hogy a másiktól miben különbözik, azt aggasztja az egységnek ez az igenlése; aki viszont komolyan veszi János apostol tanítását, hogy aki szereti az Atyát, azokat is szereti, akik tőle születtek, az velem együtt hálás érte. Hiszen Pál apostol szavával élve mindnyájan „egy Lélek­kel itattattunk meg”.

 

FEKETE ÁGNES

lelkész

Nemrég kezembe került az a Lelkigya­korlatos könyv, amit talán huszonkét évesen olvastam. Ma is azokat a mon­datokat húznám alá, amelyeket akkor. Nagyon fiatal voltam még, de vala­hogy vonzott ez az elmélyült, csen­des ima. Számos katolikus szerzetes barátom volt. Mély emlékem, amikor egy fiatal bencéssel találkoztam, ta­lán tizennyolc éves voltam. Láthatóan szemlélődve imádkozott. Irigyeltem azért az elmélyült istenkapcsolatért, amelyben őt sejtettem. Mostani éle­temben a legfőbb áttörést a „min­dennapok imájában” való részvétel jelentette. Az, hogy vállaltam a napi egy óra imát, rendszeresen beszélget­tünk közösségben és lelkivezetővel is, egy biztos, élhető és stabil imádkozó élet lehetőségét adta meg számomra. Amikor csak elvonulós lelkigyakorla­tokra mentem, ez mindig valami tá­voli boldog sziget maradt. A minden­napokban később érkezett el hozzám. A református egyházban, mint a mai világban általában, komoly identitás­válság van. Ezért attól függően, hol helyezkedik el a válság palettáján, ki-ki valamilyen véleményt mond a változásokról, a nyitásról. Szerin­tem ennek a valós életben nem sok jelentősége van. A valódi életkérdé­sekre valós válasz a csend, az Isten­nel megtalálható személyes és benső­séges, kicsit titkos kapcsolat. Minden egyházban vannak emberek, akik job­ban hisznek a struktúrák fenntartásá­ban, mint ebben az útban. A kérdés és fájdalom, a megoldatlanság inkább abban van, hogy akik erre rátaláltak, nem fogják meg egymás kezét igazán. Korábban Sajgó Szabolccsal szervez­tünk két konferenciát is, amelyen Kál­vin és Ignác közös örökségét vizsgál­tuk. A mélyben nagyon hasonló ez a két lelkiségi út.

 

BALOGH TAMÁS

lelkész

Református teológusként észrevet­tem magamon és másokon is, hogy végére értünk a szavaknak. Szinte bárkit hallgatva be tudnánk fejez­ni a prédikációját. A fejünk tele van már tanítással, de a szívünk közben kihűl. A csend, a misztérium ott ma­radt 1517 előtt, valahogy ott felejtet­te a reformáció. Thomas Merton írja istenkeresésének egy protestáns gyü­lekezeti tapasztalatáról a Hétlépcsős hegyben: „Annyi volt itt a transz­cendencia, mint egy kertészeti ka­talógusban.” Ez lett az indulásom. Aztán jöttek az olvasmányok (Hen­ri Nouwen, Richard Rohr, Anselm Grün stb.) és lelkigyakorlatok Mus­tó Péterrel, majd végül a lelkiveze­tői képzés a dobogókői Manrézában. Személyes lelkészi hivatásomat meg­erősítette a mindennapok lelkigya­korlata harmadik hetének tapaszta­lata, amelyben Jézus keresztje már nemcsak egy mondat volt, „helyet­tes elégtétel”, hanem compassio, bel­ső párbeszéd az imában a kereszten szenvedő Úrral. A misztikus, szem­lélődő ima és lelkiség kiegészítette a református teológiát. Az ész mellett a szív is megtelt Jézussal. Ez gyógyító felismerés lett számomra, amelyet to­vább is adok szolgálataimban: Jézus Krisztus a szavakon túl is velünk van.

Az egyház szervezet és közösség is. A szervezeti határokon belül is van élet, nem kellett hitvallást, szabályt szegnem a manrézai képzéssel, ezért nem bántottak a képzés miatt, sőt néha továbbképzésekre is hívnak, hogy beszéljek az ignáci lelkiségről reformátusként.

 

JÁRAY MÁRTON

lelkész

Gyerekkoromban nagymamámnál a vasárnapi templomba járásnál is fontosabb élmény volt kiülni egye­dül, esőben az eresz alá a lócára. Néz­tem akár órákon át, ahogy esik az eső. Amikor először vettem részt Dobo­gókőn egy szemlélődő lelkigyakorla­ton, akkor éreztem valami otthono­sat. Reformátusként jelentősége van az Isten számára méltó módon, szin­te művészien megfogalmazott, igényes nyelvezetű, saját szavakkal elmondott imádságnak. Én az imazsámolyon töl­tött csendes szemlélődésben térhettem vissza a gyermekkori „lócalelkiséghez”, amelyben nagy szerepet kap az észle­lés, a saját gondolatok, belső világ lassú lecsendesedése és az ezt követő csend. Ezzel tanultam meg újra teret és időt adni Istennek, hogy a magam észle­lésén túl észleljem őt. Saját szavaimat felválthassa az ő jelenléte, vagy ha épp jónak látja, akkor a szava. Protestáns barátaim sokáig nem értették. Pár is­merősöm talán bizalmatlan is volt, de hosszú távon azt tapasztalták, hogy az imazsámolyon elmélyül az Istennel való kapcsolatom.

 

SZAKÁCS GERGELY

lelkész

A szemlélődő imádsággal bakonybéli bencés barátainktól és a mélyebb imádság iránt érdeklődő református lelkészbarátaimtól hal­lottam. Megragadott benne, hogy néhány egyszerű gyakorlat segít­ségével mély, intenzív imádságban tudok Isten előtt lenni. A napi exa­men, amelyhez telefonos alkalmazás is van már, sokat ad a napi visszatekintéshez. Ez az imaforma pozitív hatással van a napi igeolvasásom­ra is. A bibliai szövegek személyes üzenete könnyebben kibomlik szá­momra. Néhány gyülekezeti cso­porttal is megosztottam egy-egy lel­kigyakorlat alkalmával a szemlélődő imádság alapjait. Nyitottak voltak rá, és könnyen tudták alkalmazni.

 

BELLA PÉTER

lelkész

Sokáig úgy gondoltam a szemlélődő imádságra, mint egy idegen nyelvre: nekem is megvan az istenkapcsola­tom beszédmódja, másnak is, csak éppen lehet másféle. Aztán ahogy változtam, egyre nagyobb igényem lett a csendre. Voltam ökumenikus lelkigyakorlatokon Pannonhalmán, ahol csak megerősödött ez az igény a mély, fókuszált imádságra. Pár éve aztán, életem egy nehezebb szakaszá­ban elmentem egy háromnapos lelki­gyakorlatra a Manrézába, ahol akkor Isten nagyon sokat mozdított rajtam, bennem. A lelkivezetés, a radikális csend, a hosszú-hosszú imádságos séták, kezemben a Bibliámmal. Vé­dett térben tudtam nyitott lenni Isten vezetésére.

Azóta tudom, nem idegen nyelv ez, inkább dialektus, amelyet – vala­mennyire – meg tudok tanulni pro­testánsként is. A szemlélődő imádság­gal ismerkedve még jobban értékelem az Istennel eltöltött védett csendet, talán kevesebbet beszélek és jobban hallgatok, s ami a legfontosabb, nem szabom meg Istennek, hogy miben adjon választ, merre vezessen. Idő­közben elvégeztem egy lelkiségi kép­zést a saját teológiánkon, majd Isten úgy fordította az életemet, hogy el­kezdhettem a lelkivezetés szolgálatát. Ehhez is kellett a „manrézás” megta­pasztalás és az a tudás, amely onnan elérhető, tanulható.

 

DÁVID ISTVÁN

lelkész

Egy ferences szerzetes tolmácsolásában jutott el hozzám Jálics Ferenc szemlélő­dő imagyakorlata még az egyetemi éve­im alatt. Isten velem való kapcsolatának olyan dimenziójára mutatott rá, ame­lyet bár kamaszkoromtól kezdve ismer­tem, közvetlensége és egyszerűsége mi­att nem mertem imádságnak nevezni. Később aztán, egy Mustó Péter által ve­zetett lelkigyakorlat, majd azt követő­en a mindennapok lelkigyakorlata és az azzal együtt járó kísérői beszélgeté­sek bontogatták bennem az élettel való megajándékozottságnak ezt a hétköz­napiságban is gyengéden megmutat­kozó elevenségét. A dobogókői lelki­gyakorlat és lelkivezetői képzés ezt csak mélyítette bennem. Segített, hogy lelki­pásztori szolgálatomban az Istenre való odafigyelés teóriáját Isten szerető figyel­mének praxisa hassa át. Ige- és Krisz­tus-központúsága nemcsak hogy kom­patibilis a református identitásommal, de meg is erősítette. Az egyháztól való eltávolodás és kiábrándulás korszaká­ban, a kiüresedett és kiüresített hagyo­mányaink közötti elveszettségünkben és a spirituális nagyszerűségeket vadá­szó környezetünkben az Istenhez való kapcsolódásnak és ragaszkodásnak, il­letve Isten hozzánk való kapcsolódá­sának és ragaszkodásának ez az egy­szerűsége és személyessége különösen is gyógyítóan és a közösség szolgálata szempontjából inspirálóan hat azokra, akik megismerik.

 

TÓTH SÁRA

bölcsész, publicista, egyetemi oktató

Először lelkész férjem vett részt Szent Ignác-i szemlélődő lelkigyakorlaton. Nagyon mély hatást tett rá, és nekem is javasolta. Először egy hétnaposat végeztem el a Manrézában, nem sok­kal utána pedig a mindennapok lelki­gyakorlatát. A későbbiekben áthelyez­tük a hangsúlyt a csendes szemlélődő imára. Mindketten próbáltuk beépí­teni az életünkbe ezt az imamódot, de én kispályás vagyok hozzá képest, aki naponta kétszer fél órát tölt el Isten előtt csendben. A Manréza lelkisége mindkettőnket elmozdított egy olyan holtpontról, amely sok protestáns éle­tében megjelenik. Egyrészt sok közös­ségben a megtérés áll a középpontban, arról sokat beszélnek, de hogy utána hogyan lehet növekedni, arról keve­sebbet. Van-e például az imádságnak olyan mélyebb formája, amelyben nem én beszélek folyton (kérés, bűnvallás, hálaadás, dicsőítés), hanem Istent hall­gatom? Másrészt a modern ignáci lel­kiség nagy hangsúlyt helyez arra, hogy még mielőtt a bűnről beszélne, az em­ber értékességére, szépségére, vágyai­nak Isten felé mutató jellegére helyezi a hangsúlyt. Ez kimondottan felszaba­dító volt számomra, átélni azt, hogy a legmélyebb vágyaim jó vágyak, nem elfojtani valók, ahogy általában hallot­tam. Egyetlen konkrét példával hadd világítsam ezt meg. A protestáns lel­kiségi irodalom erősen hangsúlyoz­za, hogy Krisztus-gyilkosok vagyunk mind, mi vertük Krisztus testébe a szö­geket. Ami igaz is bizonyos oldalról. Mégis, amikor én az ignáci lelkigya­korlaton a passiónál tartottam, a kép­zeletem egész más irányba fordult. A történetben nem Krisztus ellensége­ivel azonosultam. És egy ponton Krisz­tus azt mondta nekem: „Az én sebeim a te sebeid, és a te sebeid az én sebeim. Nem ítéllek el!” Ez egy hagyományos protestáns közegben nehezen történ­hetett volna meg. Ez és hasonló élmé­nyek erősítették az ökumenikus elkö­telezettségemet. Minden lelkiségnek vannak hiányosságai és erős oldalai; én úgy érzem, hogy a teljes keresztény hagyomány a miénk, és meríthetünk belőle a kiegyensúlyozott lelki élet ér­dekében.