Hol az én biztonságom?

Hatéves a piaristák Biztonságos Iskola Tartományi Tanácsa

A Piarista Rend Magyar Tartománya hat éve hozta létre a Biztonságos Iskola Tartományi Taná­csát (BITT), amely a tartományfőnök tanácsadó testületeként az oktatási-nevelési intézmé­nyeikben történt bántalmazási és konfliktusos esetek feltárásával, feldolgozásával, a keze­lésükkel kapcsolatos javaslatok kimunkálásával foglalkozik, de ennél sokkal többel is, hiszen a gyógyulást s az ilyen helyzetek nyomán szükséges tanulást is szolgálja. Tapasztalataikról, a szemléletformálásról beszélgettünk Zsódi Viktor piarista tartományfőnökkel, Guba András­sal, a BITT rendi képviselőjével és Strommer Pállal, a testület elnökével.

– A BITT bejelentőfelületére érkező jelzések alapján milyen ügyek a leggyakoribbak?

Strommer Pál: Az elmúlt hat év hetvenvalahány esetének túlnyomó többsége gyerek-gyerek, ezen be­lül is bullying típusú konfliktus volt, de előfordult már tanárok közt vagy tartományfőnökségi munkatárs és ta­nár között, és olyan is, amikor gye­rek bántott pedagógust. A bántalma­zást nagyon szélesen értelmezzük, hiszen nemcsak szexuális abúzus fordulhat elő, hanem fizikai, szelle­mi, verbális, spirituális, etnikai vis�­szaélések is, amelyekre ki-ki nagyon érzékeny lehet. Rendkívül fontosnak tartom, hogy ha egy érintett sérelmes­nek érez valamit, akkor azt tekintsük úgy, hogy valaki valóban megsértette őt. Akkor is, ha a másiknak nem volt sértő szándéka.

Zsódi Viktor: A fókuszban nyil­ván a diákok vannak. A tanár-di­ák konfliktusok száma azonban elenyésző, és nem adnánk rendszer­szintű választ a bántalmazás kérdé­sére, ha a sokkal gyakoribb többi – diák-diák, szülő-tanár közti – esetet kizárnánk. A szervezet elsődleges fel­adata segítséget nyújtani a bántalma­zási ügyek szereplőinek, hogy meg­értsék a konfliktus mibenlétét, a saját pozíciójukat, s hogy mi jelentené a to­vábblépés, a gyógyulás lehetőségét.

– Az említett esetszám elég ma­gas. Eszerint „beérett” a jelzés le­hetősége.

Zsódi Viktor: Sok mindent tet­tünk annak érdekében, hogy ismert és elismert intervenciós eszköz legyen a BITT és a bejelentőfelületete az in­tézményeinkben. Mindenütt ott van a megbízottja, plakátokat helyeztünk ki róla, honlapot üzemeltetünk, kü­lön e-mail-címet, telefonszámot hoz­tunk létre a jelzések fogadására. Per­sze nem tudjuk kizárni, hogy olyan esetek is legyenek, amelyeket nem is­merünk meg. Ugyanakkor az is feladatunk, hogy a visszajelzések alapján olyan kultúrát teremtsünk, amelyben csökken a latencia mértéke. Nem minden ügyet szeretnénk központi­lag megoldani, de mindenki számá­ra szeretnénk felajánlani a segítés le­hetőségét.

Guba András: Ha egy osztályban van egy konfliktus, akkor azt az osz­tálynak kellene megoldania. S ha az osztályfőnök nem tudja megoldani, és az igazgatóhoz kell fordulnia, azt kudarcként éli meg. Ha a helyi rend­szerek, akár az osztály, akár az iskola nem képesek jól kezelni az ilyen ese­teket, és külső segítségre van szüksé­gük, jó volna, ha könnyen tudnának beszélni róluk. Az egyes emberek is. Érzékelek egy visszatartási nyomást: nagyon nehéz meglépni, hogy kife­lé megszólaljunk. Azt is meg kell ta­nulnunk, és ez nem egyszerű, hogy legyen bátorságunk segítséget kérni, illetve ez ne jelentsen kudarcot.

– Arra is van példa, hogy valaki nem e-mailben tesz bejelentést, ha­nem személyesen fordul az összekö­tőhöz?

Strommer Pál: Igen. Volt, aki kísé­rővel érkezett, hogy a nehéz beszélge­tés során legyen mellette valaki. Nincs könnyű dolguk az áldozatoknak, mert sokszor önmagukat okolják a történ­tekért.

– Az anonim bejelentés lehetősé­ge az áldozatokat védi. De a „névte­len feljelentés” – már csak a negatív történelmi tapasztalatok miatt is – sokakban rossz érzéseket is szülhet. Mit lehet tenni, hogy a bizalom ne sérüljön vagy épp kialakuljon?

Strommer Pál: A BITT felhatal­mazása arra szól, hogy ránézzen a felmerülő konfliktusokra, bántal­mazási esetekre, véleményt mondjon róluk, és javaslatot tegyen a kezelé­sükre. Azt megértem, ha egy ilyen testülettel szemben van egyfajta tar­tózkodás. Ez a fajta kényelmetlenség akkor kezdhet oldódni, ha a preven­ció, az intervenció és a rehabilitáció hármasát egyben nézzük. A teljes fej­lődési folyamat kezelésére jött létre nemrég a rendtartomány gyermek­védelmi titkársága.

Guba András: Habár hangsú­lyozzuk, hogy a BITT feltáró csapat, amelynek a támogatás a célja, nem mindig így néznek ránk. A diákkul­túrában most is jelen van, hogy ha valaki kifelé szól arról, ami köztük zajlik, az följelent. S ha van egy bi­zottság, ahol föl lehet jelenteni, akkor az gyanús. Azt kell megéreztetnünk a diákjainkkal is, hogy nem kizárólag elítélésről és büntetésről van itt szó, hanem segítségről, valami olyanról, ami az életet szolgálja. A resztoratív módszerrel azt keressük, mit kell ten­nünk, hogy a közös életünk jobb le­gyen. Egész más azt mondani, hogy mi bántalmazásokkal foglalkozunk, vagy hogy mi biztonságos iskolát sze­retnénk. Ha az utóbbi szavakat hasz­náljuk, könnyebben megoldódnak a nyelvek.

Strommer Pál: Tanulnunk és taní­tanunk kell, hogy az emberszemléle­tünk kicsit komplexebb, árnyaltabb legyen. Például azt, hogy ha valaki hibát vagy bűnt követ el, attól nem vált az egész ember teljesen feketévé, mert biztosan vannak értékes tulaj­donságai is.

Fotók: Csapó Viktória

– Hogyan zajlik a tartományi ta­nács munkája?

Strommer Pál: Meghallgatjuk az érintetteket, és az eset értelmezését egy javaslattal átadjuk a tartományfő­nöknek. A konkrét ügytől és a súlyos­ságától függ, hogy milyen eszközö­ket javaslunk. Természetesen minden bántalmazási gyanú felmerülésénél elsődleges szempont a (lehetséges) áldozat biztonságba helyezése, segí­tése, kísérése. Ha az eset súlyos, ak­kor a lehetséges elkövetőt – mert az ártatlanság vélelme megilleti – nem csak a konkrét áldozattól szeparáljuk el, biztosítva ezzel, hogy semmiféle további káros cselekedetet ne tudjon elkövetni. És akkor rátekintünk, való­jában mi is történhetett, s kell-e egy­házi vagy világi hatósághoz fordul­ni, és átadni nekik az ügyet. Ha csak határátlépésről van szó, igyekszünk alaposabban körbejárni, és javaslatot tenni arra, hogyan lehetne gyógyítani a helyzetet és a benne szereplőket. Ha van rá mód, hogy az elkövető is segít­séget kapjon, akkor erre is igyekszünk kitérni. Persze ezzel együtt fegyelmi büntetésben is részesülhet. Mondjuk egy gyerek, aki verekedett, kaphat be­írást vagy intőt, de mellé kísérést is, ami fejleszti a konfliktuskezelő képes­ségét. Aztán ott vannak a másodlagos áldozatok. Például a tanúk, akik lát­ták a bántalmazást, és vagy szólnak, vagy nem mernek szólni, de valaho­gyan viszonyulnak az adott szituáci­óhoz. Másodlagos érintettek a szü­lők is, akiknek a gyerekét bántották, vagy akiknek a gyereke a bántalmazó. Mindegyikük sérül, és ezért segítség­re szorul.

Guba András: Az valószínűleg nem lehetséges, hogy soha többé ne forduljon elő olyasmi, amit valaki ha­tárátlépésnek, a biztonsága ellen elkö­vetett tettnek érez. Épp ezért fontos a tanulás, hogy egyre érzékenyebbek legyünk arra, mi az, ami ilyen lehet. Az lenne az igazi, ha eljutnánk oda, hogy a diák, a tanár vagy a szülő ma­gában a helyzetben tudná jelezni, hogy mire érzékeny, és hogy ami épp történik, az neki sok, megsérül benne, és ezen a helyzeten változtatnunk kell.

Zsódi Viktor: A BITT nem ítél­kező, bírói testület, hanem elsősor­ban támogató csapat, amely azt segí­ti, hogy bátran szóvá lehessen tenni ügyeket, és az ezek nyomán zajló ta­nulás, gyógyulás nagyobb szabadsá­got adjon a konfliktusok résztvevő­inek, mert azokban épp az egyéni szabadság sérült. A rendszer is azt tanulja, hogyan tudunk olyan isko­lát működtetni, amely képes igazán szabaddá tenni a benne levőket. Sok szakemberrel dolgozunk együtt: jo­gásszal, szakpszichológussal, gyógy­pedagógussal, akiknek van rálátásuk az ilyen szituációkra. A csapatban van szerzetes és világi, férfi és nő, fiatal és nagyobb tapasztalatú szakember. Így többfelől látjuk az ügyeket, és a fel­ajánlott megoldási javaslatok száma is nagyobb, amelyek közül a konfliktus résztvevői a saját útjukat megkeresve tudnak továbblépni.

Strommer Pál: A gyerek-gyerek konfliktusok túlnyomó többségében közvetlenül nem avatkozunk be. Kon­zultálunk az iskolával, az osztállyal, az osztályfőnökkel. Meghallgatjuk őket, véleményt mondunk, de a vizsgálat és az eljárás az ő kezükben van. Nagyon érzékenyen ügyelünk a kompetencia­határainkra. Sok szakmai tudás gyűlt össze a BITT-ben, de van, amikor kül­ső szakértőt is bevonunk.

Zsódi Viktor: Például kértünk fel resztoratív szakembert, aki mediálta a gyógyulási folyamatot. Lényegében bármilyen szakember támogatására van szükségük az áldozatoknak, pró­báljuk segíteni ennek megvalósulását.

Guba András: Ha egy osztálykö­zösségben ketten összeverekszenek, az egyiket megbüntetjük, a másikat megvédjük. Mi lesz utána? Ezzel el van intézve? Az is kérdés, hogyan le­het visszaépíteni, hogy tudjanak be­szélni egymással, vagy valamit te­gyenek annak érdekében a maguk módján, hogy ismét élhetők legye­nek a mindennapok. Ezért tartom nagyon jónak a resztoratív közösségi módszert, mert a visszaépítő folyama­tok kezelhetővé teszik a múltat.

Zsódi Viktor: A beavatkozásunk­nak három pillére van. Az egyik a be­jelentéseket kezelő reaktív funkció, ami a BITT felelőssége. A másik a kultúraépítés, a képzések diákok, tanárok, szülők és munkatársak szá­mára. Több munkatársunk részt vett a Sapientia főiskolán a Pápai Gergely Egyetem gyermekvédelmi képzésé­ben, de számos más képzési forma és iskolai kultúrát alakító intervenció is van még. Erre hoztuk létre korábban az említett gyermekvédelmi titkár­ságot. A harmadik pillért a hálóza­tok jelentik. Sok éve működik már a rendtartományban a Piarista Segítő Háló: ezzel az a célunk, hogy a segí­tő szakemberek minél hatékonyab­ban tudjanak helyben támogatást nyújtani. Emellett élő kapcsolatunk van más rendek hasonló szerveze­teivel, illetve a szerzetesi iroda Em­beri Méltóság Stratégia elnevezésű kezdeményezésével, és nemzetközi szinten is a hálózatos működésben gondolkodunk.

– Hans Zollner jezsuitának nem­rég jelent meg magyarul egy tanul­mánya, melyben az úgynevezett mentalitástörténet, az akár évszá­zadok során rögzült attitűdök, gon­dolkodás- és viselkedésminták, jó vagy rossz gyakorlatok szempont­jából beszél a gyermekvédelem té­májáról. Az én diákkoromban egyes piarista tanárok részéről is előfor­dultak olyan durvaságok, meg­szégyenítések, amelyek ma már kimerítik a verbális vagy fizikai bán­talmazás fogalmát. Hogy állnak ma ezen a téren?

Zsódi Viktor: Egyértelmű szemlé­letváltás zajlott le és zajlik folyama­tosan, hiszen az iskola élete, a neve­lés világa ezt elvárja tőlünk. Világos a rendtársaim, a tanáraink számára, hogy sok minden, ami évtizedekkel ezelőtt bevett gyakorlat lehetett, nem­csak egy piarista gimnáziumban, ha­nem bármilyen oktatási intézmény­ben, az ma már nem tartható, nem vállalható, vagy elavult. Azzal is szem­besülnünk kell, hogy voltak olyan pe­dagógiai gyakorlatok évtizedekkel ez­előtt, amelyeket mai szemmel nézve aggályosnak tarthatunk. Ennek meg­felelően próbálunk változni, alakul­ni. A piarista rend hagyományaihoz hozzátartozik ez a fajta megújulásra való képesség. Az, hogy diákok kö­zött lehetünk, nagyon gyorsan ráéb­reszt bennünket, ha egy módszernek már nincs létjogosultsága, mert pél­dául érthetetlen, vagy nem hoz meg­oldást, és ez egyértelművé teszi, hogy változtatnunk kell. És persze nemcsak az eszközhasználatban, hanem a hoz­záállásunkban is alakulásra van szük­ség, nincs más út.

Strommer Pál: Volt olyan piaris­ta tartományfőnök, aki elmondta nekem, hogy amikor tanár lett, azt a kemény, néha ledorongoló stílust, mintát kezdte követni, amit valaha pi­arista diákként tapasztalt, és bizony időbe telt s nem volt könnyű váltani, de megtette.

Guba András: A bántalmazás té­mája miatt a tanár-diák viszonyra ma sajnos könnyen úgy tekinthetünk, hogy itt élesen kell figyelni, mert bán­tani fognak. Ebből a szemléletből ki kellene lépni, hogy ne azt figyeljük árgus szemmel, mikor ki bántja meg a másikat, rögtön arra hivatkozva, hogy ez vagy az a viselkedés nekem már bántalmazás volt, akár tanárként, akár diákként. Szövetségről is lehet­ne szó köztük, amelyben mindketten tanulhatnak.

Strommer Pál: A kívülről érkező hatásokat is jól kell kezelnünk. Több mint ötven éve, amikor én jártam ál­talános iskolába, voltak olyan taná­raink, akik mai szemmel túlléptek határokat. Például természetes dolog volt a körmösosztás. A piarista diák­szövetségben jó néhány öregdiákkal vagyok kapcsolatban, és bizony so­kan közülük kérdezgetik, hogy mi­ért engedtük el a régi módszereket, nem is voltak azok olyan borzasztóak. Voltam olyan szülői értekezleten is az utóbbi években, ahol elhangzott, hogy nem olyan nagy baj, ha elcsattan egy-egy pofon a pedagógus részéről. Te­hát a külső környezet is hat a tanárok­ra, és nekünk úgy kell működtetnünk a rendszerünket, hogy a környezetet is próbáljuk nevelni, tanítani.

– Én a pesti piarba jártam vagy negyven éve, és épp egy tanári sze­xuális bántalmazási ügy következ­tében több osztályfőnökünk is lett négy év alatt, így nemigen volt, aki a szaktárgyi kereteken túl, folyama­tosan, személyesebb szinten figye­lemmel kísérte volna, mi van velünk. Más öregdiákokkal beszélgetve sem az rajzolódik ki, hogy az érzelmek­re és a különböző érzékenységekre való odafigyelés korábban előtérben lett volna a pedagógiában. Jó, hogy ez ma már hangsúlyosabban jelen van a piarista iskolákban is.

Guba András: Én kecskeméti pi­arista diák voltam, és kollégiumban laktam. Mi kis csoportokban vagy akár egyedül is bejárhattunk a taná­rok szobáiba, és azokban a helyzetek­ben én úgy éreztem, hogy foglalkoz­nak a lelkemmel.

– A kollégisták helyzete persze kü­lönleges: nem csak a tanulási ide­jük kapcsolódik az intézményhez, hiszen ott élnek…

Guba András: Vagy mennyire más volt a viszony tanár és diák között például egy kiránduláson. Persze le­het, hogy órán meg ugyanaz a tanár hozta a szokásos formáját, mégis volt az érintkezésnek egy olyan tere, ahol a szükséges lelki, személyes vagy ér­zelmi kapcsolódás, feldolgozás vagy gyógyulás megtörtént. Mostanra ezek a helyzetek is gyanússá váltak. De a rendszer ennek nyomán úgy is fejlődhet, hogy kezd kialakulni, ho­gyan lehet biztonságos a személyes kí­sérés vagy találkozás. Nekem tetszik, hogy a nagyon spontán tanár-diák kapcsolódások, amelyek régen is so­kat adtak érzelmileg, egyre biztonsá­gosabbak lesznek. Mert könnyen vál­hatnak ezek érzelmi függéssé, amikor már nem világos, melyik félnek is van szüksége arra, hogy egy diák hetente kétszer bemenjen a tanárhoz. Ezeket a folyamatokat is kezdjük biztonságos­sá, átláthatóvá tenni, hogy mi az, ami belefér egy kapcsolatba, ami előrevisz, és mi az, ami már valamelyikünk prob­lémáiról szól. Ezzel a diáknak meg a ta­nárnak is megnő a szabadsága.

– A szemléletformálás terén mi­lyen kezdeményezéseik vannak?

Zsódi Viktor: A piarista rend ta­nuló szervezet szeretne lenni, egyre inkább elsajátítva, hogyan tudunk biztonságos iskolákat működtetni az intézmények minden polgára számá­ra. A szexuális gyermekbántalmazási esetekből is tanulni akarunk. Ebben a folyamatban nagyon fontos, hogy megosszuk a tapasztalatainkat, támo­gatva az összes szereplő gyógyulását. A rendtartomány 2023-ban létrehoz­ta a Nox Precessit Bizottságot. A latin kifejezés a rómaiakhoz írt levélre utal: „Múlóban az éjszaka, a nappal pedig közel. Vessük hát le a sötétség tette­it, és öltsük fel a világosság fegyvere­it. Éljünk tisztességesen” (13,12–13). E bizottság célja, hogy egyben lássuk a már ismert, kivizsgált, feldolgozott szexuális bántalmazási eseteket, s a rendtartomány egésze tudjon tanul­ni ezekből, szembesülve azokkal a hi­bákkal, bűnökkel, amelyeket elkövet­tek, és elköteleződve amellett, hogy az ilyen ügyek ellen minél hatékonyab­ban lépjünk fel. A rendszer és az egyé­nek is. Ebben a folyamatban szintén több szakember dolgozik együtt. Bi­zonyos értelemben az emlékezetet, a múltat is szeretnénk így gyógyíta­ni. Az is feladatunk, hogy magunk­nak és a körülöttünk lévő fiataloknak, illetve az öregdiákjainknak is tudjunk válaszolni a múlttal kapcsolatos kér­déseikre.

Guba András: Azt szeretnénk megtanulni minden korábbi esetből, hogy mit csináljunk másként, hogy ez ugyanígy már ne történjen meg újra, illetve milyen fejlesztési, gyógyítá­si folyamatokat érdemes bevezetni, hogy ne akarjuk egyszerűen kitöröl­ni, ami történt, ne legyenek eltüntetett problémák, zárványként létező trau­mák, amelyekről csak a folyosón be­szélnek. A rendszer megpróbál vál­toztatni magán, hogy képes legyen kezelni ezeket az eseteket, csökken­teni a lehetőségüket, és gyógyítani.

Strommer Pál: Néhány iskolánk­ban már működik egy nagyon lelkes és motivált csoport, amely évfolya­monként külön prevenciós eszközö­ket dolgoz ki. Ennek része, hogy a di­ákok elsajátítsák, miként vehetik észre magukon, ha valami nagyon zavarja, sérti őket, és hogyan reagálhatnak: el­menekülnek az adott helyzetből, vagy azt mondják, hogy ebből elég.

Zsódi Viktor: Márciusban lesz Bu­dapesten egy nemzetközi piarista ne­velési kongresszus, amelynek az a jel­mondata, hogy „360 fokos nevelés”, és arról fog szólni, hogy az intellektuális, kognitív képességek fejlesztése mel­lett a spirituális térben, a közösségi attitűdben való fejlesztés, az érzelmi nevelés is roppant fontos. Szeretnénk olyan iskolákat működtetni, amelyek valóban képesek arra, hogy ezekben a készségekben is segítsék a hozzánk járó diákokat. A tanár-és a papkép­zésben is próbálunk erre figyelni. A piarista növendékeknek éppen eb­ben a félévben van olyan kurzusuk, amelynek az a célja, hogy jobban rá­lássanak a gyermekvédelmi kérdések­re, és képesek legyenek tudatosan fi­gyelni rájuk.

Guba András: Ha én tanárként jó­nak tartom a korábban említett ke­mény intézkedéseket, egy kicsit azért is csinálom, hogy biztonságosan tud­jak tanítani. És jó ránézni arra, hogy hogy is van az én biztonságom, mi­től is érzem magam hatékony tanár­nak egy osztályban. Ha ezzel képes vagyok szembesülni, akkor könnyeb­ben engedek a módszereimből, mert már nem azok lesznek fontosak, ha­nem a biztonságom. Ezzel a szem­lélettel a gyerekek esetében is kön­nyebben változik, mit engednek meg maguknak. Azt senki sem akarja, hogy az osztálya ne legyen biztonsá­gos. És ha erre figyelek, akkor nem biztos, hogy megütöm a másikat. Ha úgy tekintünk az iskolára, hogy az egy biztonságos hely a fejlődésem érdeké­ben, akkor ebben a kontextusban pi­cit könnyebb változni, ha kell. Ebből születhet bizalom.

Strommer Pál: Az nyilvánvaló cé­lunk, hogy radikálisan csökkenjenek a bántalmazási esetek a piarista in­tézményrendszeren belül, de azt va­lószínűleg illúzió lenne kitűzni, hogy soha semmiféle bántalmazásra ne ke­rüljön sor. Mindig lesznek indulatok, külső hatások, szituációk, amelyeket nehéz feloldani. Szoktam emlegetni azt a gondolatot, amit Tolsztojtól ol­vastam a Háború és békében: „Nem az az egészséges ember, aki soha nem lesz beteg, hanem az, aki min­dig meggyógyul.” Olyan környezetet igyekszünk teremteni, ahol észlelni lehet, hogy valami baj történt, ahol segítséget lehet kérni és kapni. És ha valamiféle intézményi vagy rendszer­szintű hiány is szerepet kapott abban, hogy a probléma kialakulhatott, azon vagyunk, hogy annak az orvoslása is történjen meg.

Zsódi Viktor: Nem véletlen, hogy nem ellenőrző bizottságot vagy gyer­mekvédelmi bizottságot hoztunk lét­re, hanem a Biztonságos Iskola Tar­tományi Tanácsát. A neve tisztázza a célját, mert fontos, hogy egyér­telmű legyen, mi van a fókuszban: a megoldás. Nem valaminek a hiányát akarjuk orvosolni, hanem pozitívan megfogalmazni azt a pedagógiai te­vékenységet, amelyet végezni szeret­nénk.