Keresztirányban

A Kálvária című film a sötétség mélyére pillantva segít megsejteni a megváltás körvonalait.

Egy film, melyet idehaza valószínűleg csak kevesen láttak. Pedig ha jót akarunk, illetve ha akar­juk a jót, akkor igencsak érdemes volna a közelébe férkőznünk. Gondolatok egy fájdalmasan mai megváltástörténetről.

Épp tíz esztendeje mutatták be John Michael McDonagh brit-ír rendező Kálvária című filmjét. Na, nem Magyar­országon. Hát ilyen címmel lehet kígyózó sorokat vár­ni a mozikban? Kinek van arra pénze, hogy efféle szub­kultúr anyagokat finanszírozzon? (Németországban sem vacakoltak a vallási izével, hopsz, átkeresztelték, így lett belőle Vasárnap halott vagy, egész pontosan Am Sonntag bist du tot. Hát, finoman szólva mellélőttek.) A budapes­ti Titanic Nemzetközi Filmfesztivál két darab vetítésével nálunk el is süllyedt az alkotás, a korabeli hírek szerint a forgalmazó túl komolynak találta a témát, ilyesmivel mégse kellene riogatni a honi nagyérdeműt, elég lesz arra a manapság kissé túltolt horrorfilmek szokásos adagja. Annyi azért még az igazsághoz tartozik, hogy később be­került valamelyik külön előfizetésű filmes tévécsatorna vagy streamingszolgáltatók kínálatába is, így ha nagyon kitartók vagyunk, a neten beleszaladhatunk.

Jó is volna minél többeknek látniuk, mert nem a felszínt kapargatja, s a történet kiindulópontja egyre nyilvánva­lóbban magyar húsba is vág, ugyanis a nyitójelenetben egy rég történt egyházi szexuális gyermekbántalmazás áldozatát halljuk. A hangja alapján egy felnőtt férfit. Hétévesen hosszan végigszenvedett traumájáról beszél a gyóntatórács túlfelén kezdődő végtelenből. S az elkö­vető papról, aki azóta meghalt. De ha élne még, ő akkor sem látná értelmét, hogy bosszút álljon rajta. Illetve an­nak, hogy rajta álljon bosszút. „Mi előnyöm származna abból, ha még élne? Nem nagy szám a gonoszt eltenni láb alól. De megölni a jót, az meglepetés. Azt senki sem értené. Meg fogom ölni, atyám. Mégpedig azért, mert maga semmi rosszat sem tett. Meg fogom ölni, mert ár­tatlan” – mondja az őt hallgató papnak.

S innen sem egy thriller vagy egy krimi kényelmesen borzongató sodrában, hanem egyenesen az evangélium szívének közepén járunk, a keresztút kövein, ahogy erre a film címe is félreérthetetlenül utal. Az áldozatból bán­talmazó bíróvá gyötrődött férfi a következő vasárnapot jelöli meg a végítélet pillanataként. Ennyi ideje van Ja­mes atyának (Brendan Gleeson egyszerű, eszköztelen játéka és lefegyverzően erőteljes, egészen a közelünkbe férő jelenléte a film egyik nagy ajándéka), hogy felké­szüljön, „elvarrja a szálakat”, „megbékéljen az Istené­vel”, ahogy a gyilkosságra bejelentkező egyházközségi tag (?) fogalmaz. S a film napról napra, stációról stáció­ra kíséri figyelemmel a pap kálváriáját, keresését, meg­torpanását, felháborodását, elkeseredését, szenvedését, menekülését, elfogadását – találkozásait a vele valami­lyen szinten kapcsolatban levő helybéliekkel. Van, aki közülük misére is eljár – végtére is Írországban vagyunk, és ugye itt szinte mindenki katolikus. Gondolhatnánk homályos emlékeinkre építve, de ez ma már egyre ke­vésbé igaz: ugyanis – kétségkívül az egyháziak által el­követett bántalmazások napvilágra kerülése miatt átélt sokk hatására is – mára drámaian lecsökkent a valláso­sak száma a szigetországban. 2006-ban még a lakosság 90 százaléka vallotta magát katolikusnak, ám ez az arány 2022-re 69 százalékra apadt. 2020-ban az ír katolikusok 27 százaléka mondta azt, hogy hetente ott van a temp­lomban, s ez még mindig a combosabb értékek közt van Európában. Csakhogy 1975-ben még 91 százalékuk járt minden héten misére…

A derék ír plébános közelében legelésző nyáj egyes tag­jairól sok minden elmondható, sok mindent el is mond a film, főleg a hét főbűn klasszikus lajstromának vonzás­körzetében, de az a legkevésbé állítható, hogy a „hívei” volnának. A film elején sorban áldozó emberekről sorban kiderül ez meg az, ami – hogy is mondjuk csak – nemigen harmonizál a kánonjog passzusaival. Ők volnának hát az a „sokszor egy” elcsatangolt bárány (itt inkább a kilenc­venkilencnek nincs nyoma), legalábbis a pap így tekint rájuk – Meghívója szemével nézve, számontartja őket, is­meri övéit, értük haragszik, de „persze” nincsenek jól cso­magolt, kész válaszai. Olykor dühös, máskor tanácstalan, de ezt sem rest bevallani. Teljes természetességgel jár-kel a neki adatott pusztában, a válogatott történeteket, ha nem is rezzenéstelen arccal, de végtelen természetességgel fo­gadja. Ő is durván érlelődött a maga szakadékaiban. A papi hivatás nagybeteg feleségének halála után talált rá. Idővel kijutott alkoholszenvedélye útvesztőjéből. Az öngyilkossá­gi kísérletig sodródott felnőtt lánya pedig a szemünk előtt olvassa a fejére, hogy amikor szüksége lett volna rá, apja kétszer is elhagyta őt. Először az ivás, másodszor a pap­ság miatt. Nem szentképregényhőssé színezett figura hát e férfi, van mit megbocsátani neki. Igazi igaz ember.

A számtalan bibliai párhuzam, a szimbolikus utalások ellenére vagy inkább ezekkel együtt a film cselekménye egészen hétköznapian zajlik, miközben James atya sosem tudhatja, hogy az a férfi, akivel épp beszélget, akinek a de­rékba tört vagy cinikusan vezetett életét igyekszik termőbb mezőkre kísérni, nem épp az-e, aki az Úr következő nap­jára az ő kivégzését tervezi. S jószerivel bármelyikükre gyanakodhatna, hiszen ezek az emberek rendre vagy lesaj­nálják, vagy ellenséges hangon beszélnek vele. Alig akad, aki barátságos volna, mégis, távolságuk dacára valamiképp része valamennyiük életének, ha csak idegesítő tényező­ként is, de számolnak vele, valahogyan viszonyulnak hoz­zá. Viszonyulni kell hozzá. Mint valaha azon a jeruzsálemi úton a keresztjét cipelő megvetett férfihoz. Többen érzé­kelhetően haragszanak is rá. Időnként pusztító indulatok lobbanak lángra. Hiszen az egyházat képviseli, s az amilyen jelentős szerepet játszott az írek történelmében, amilyen nagy hatalmat jelentett intézményei sokaságával, annyira hatalmas sebet ütött e népen a visszaélésekkel, azok rossz kezelésével, eltussolásával. A Kálvária kísérlet e fájdalmas valóság feldolgozására.

A pásztor hitelessége azonban kilóg a gyűlöletesség kép­letéből, még ha tetemre hívják is a közösségében elkövetett bűnökért. Ugyanakkor szinte esélytelennek tűnik hatnia a meggörbült életutakra, vagy jobb belátásra bírni bárkit is. De hisz ama kálvária zajában sem sokaknak volt fülük az örömhír meghallására.

Aztán eljön a harag könyörtelen napja, s a vég, amely ezúttal is folytatáshoz vezet, talán akár a megbocsátás­hoz. Vagy romokon kezdett új életekhez. Mindenesetre a pappal való találkozás véglegessége után már semmi sem ugyanaz, mint addig volt. Valami elkezdődött. A nyolca­dik napon.

A Kálváriának semmi köze a harsogó vagy triumfalista vallásossághoz. Ez a film a sötétség mélyére pillantva segít megsejteni a megváltás körvonalait.