Szeretett bennünket

Részletek a Dilexit nos kezdetű enciklikából

2024 októberének végén, némileg váratlanul tette közzé Ferenc pápa legújabb enciklikáját, mellyel mintegy zárójelbe tette az éppen akkor befejeződő püspöki szinódus záródokumentumát. Az alábbiakban a Szent István Társulat gondozásában hamarosan magyarul is megjelenő Dilexit nos, azaz Szeretett bennünket kezdetű könyvecske bevezető, valamint jezsuita vonatkozású szakaszait olvashatjuk Tőzsér Endre fordításában.

„Szeretett bennünket” – mond­ja Szent Pál Krisztusra utalva (Róm 8,37), mert rá akar ébreszteni, hogy ettől a szeretettől semmi sem „sza­kíthat el bennünket” (Róm 8,39). Pál azért állította ezt bizonyosság­gal, mert maga Krisztus biztosította róla tanítványait: 1. „Szerettelek ben­neteket” (Jn 15,9.12). Azt is mond­ta nekünk: „Barátaimnak mondalak benneteket” (Jn 15,15). Nyitott szíve megelőz bennünket, és feltétel nélkül vár ránk. Semmit sem kíván meg elő­zetesen ahhoz, hogy szeressen ben­nünket, és felkínálja nekünk barátsá­gát: „ő szeretett bennünket elsőként” (1Jn 4,10). Jézusnak köszönhető­en „mi megismertük Isten irántunk érzett szeretetét, és hittünk” ebben a szeretetben (1Jn 4,16).

2. Jézus szeretetének kifejezésére gyakran használják a szív szimbólu­mát. Egyesek azon tűnődnek, van-e még ennek ma is érvényes jelenté­se. De amikor megkísért bennünket, hogy a felszínen evickéljünk, hogy rohanásban éljünk, nem is tudva, mi végre élünk, hogy telhetetlen fogyasz­tóvá váljunk egy olyan piac gépezeté­nek rabszolgáiként, amelyet nem ér­dekel létünk értelme, akkor vissza kell szereznünk a szív fontosságát. [1]

[…]

A szívből kiindulva megváltozhat a világ

9. Ebben a folyékony világban újra a szívről kell beszélni. Arra kell fi­gyelni, ahol minden rendű és rangú ember megalkotja szintézisét; ahol a konkrét ember minden más ere­jének, meggyőződésének, szenve­délyének és döntésének a forrása és gyökere van. De mi sorozatfogyasz­tók társadalmában élünk, akik nap­ról napra élnek, akiket a technológia ritmusa és zaja ural, és nincs sok tü­relmük a benső világuk által igényelt folyamatokhoz. A mai társadalom­ban az embert „az a veszély fenye­geti, hogy elveszíti a középpontot, önmaga középpontját”. [6] „A mai ember ugyanis gyakran testileg-lel­kileg kimerült, szétesett, szemláto­mást nincs belső vezérlő elve, mely egységet és harmóniát teremtene lé­nyében és cselekedeteiben. A megle­hetősen elterjedt viselkedési modellek sajnos túlzásba viszik az ember racio­nális-technológiai dimenzióját, vagy épp ellenkezőleg, az ösztönös dimen­zióját.” [7] Hiányzik a szív. […]

29. A szív komolyan vétele társa­dalmi következményekkel jár. Ahogy a II. vatikáni zsinat tanítja, „az egész földet és azokat a feladatokat látva, amelyeket együtt megtehetünk az emberi nem jobb sorsa érdekében, valamennyiünk szívének meg kell változnia”. [20] Mert „azok az egyen­súlyzavarok, amelyektől a mai világ szenved, azzal az alapvetőbb egyen­súlyzavarral függnek össze, amely az ember szívében gyökerezik”. [21] A világ drámái tekintetében a zsinat arra biztat, hogy térjünk vissza a szívhez. Kifejti, hogy az ember „benső valójával az egész mindenséget felül­múlja: ebbe a mély benső világba tér vissza, amikor a szívébe fordul, ahol Isten várja őt, aki a szíveket vizsgál­ja (vö. 1Sám 16,7; Jer 17,10), s ahol ő maga Isten tekintetétől kísérve dönt saját sorsáról”. [22]

30. Ez nem jelenti azt, hogy túlsá­gosan magunkra hagyatkozunk. Le­gyünk óvatosak: vegyük észre, hogy szívünk nem elégséges önmagának; tö­rékeny és sebzett. Ontológiai méltósá­ga van, ugyanakkor méltóságteljesebb életre kell törekednie. [23] A II. vatiká­ni zsinat is azt mondja, hogy „az evan­gélium kovásza felébresztette és folya­matosan ébreszti az emberi szívben a méltóság visszafoghatatlan vágyát”, [24] de ahhoz, hogy ennek a méltó­ságnak megfelelően éljünk, nem elég ismerni az evangéliumot, vagy mecha­nikusan teljesíteni, amit parancsol ne­künk. Szükségünk van az isteni sze­retet segítségére. Forduljunk Krisztus Szívéhez, lényének középpontjához, mely az isteni és emberi szeretet égő kemencéje, az ember által elérhető leg­nagyobb teljesség! Ott, abban a Szív­ben ismerjük fel végre önmagunkat, és tanulunk meg szeretni.

31. Végső soron ez a szent Szív a va­lóság egyesítő elve, mert „Krisztus a vi­lág szíve; halálának és feltámadásának húsvétja a történelem középpontja, amely neki köszönhetően az üdvös­ség történelme”. [25] Az összes teremt­mény „velünk együtt és rajtunk keresz­tül a közös végcél felé halad, ez pedig Isten, a maga transzcendens teljességé­ben, ahol a feltámadt Krisztus átölel és megvilágít mindent”. [26] Krisztus Szí­ve előtt kérem az Urat, hogy még egy­szer essen meg a Szíve ezen a sebzett földön, amelyen közülünk valóként akart élni. Árassza ki világosságának és szeretetének kincseit, hogy világunk, mely háborúk, társadalmi-gazdasági egyensúlyvesztések, fogyasztói maga­tartás és a technológia emberellenes használata között vergődik, vissza tud­ja szerezni azt, ami a legfontosabb és legszükségesebb: a szívet. […]

La Colombière Szent Kolos

125. Amikor La Colombière Szent Kolos tudomást szerzett Alacoque Szent Margit tapasztalatairól, azonnal védelmezőjévé és terjesztőjévé vált. Különleges szerepet játszott a Szent Szív tiszteletének megértésében és el­terjesztésében, de az evangélium fé­nyében való értelmezésében is.

126. Míg Alacoque Szent Margit egyes kifejezései, ha félreértjük őket, arra késztethetnek, hogy túlságosan bízzunk saját áldozatainkban és fel­ajánlásainkban, Szent Kolos rámutat arra, hogy Krisztus Szívének szem­lélése, ha hiteles, nem önelégültsé­get vált ki, de tapasztalatokban vagy emberi erőfeszítésekben való dicsek­vést sem, hanem leírhatatlan ráha­gyatkozást Krisztusra, amely béké­vel, biztonsággal és elszántsággal tölti el életünket. Ezt az abszolút bi­zalmat nagyon jól kifejezte egyik hí­res imájában: „Istenem, annyira meg vagyok győződve arról, hogy vigyá­zol mindazokra, akik benned remél­nek, és hogy semmiben sem szen­vednek hiányt, akik mindent tőled várnak, hogy elhatároztam, ezen­túl aggodalmaskodás nélkül élek, és minden gondomat rád bízom […]. Reményemet sosem veszítem el, ha­nem életem utolsó leheletéig megőr­zöm, s így hiábavalóak lesznek a po­kol összes démonának erőfeszítései, hogy elragadják tőlem […]. Mások várják csak boldogságukat vagyo­nuktól vagy képességeiktől, mások támaszkodjanak csak életük ártat­lanságára vagy vezeklésük szigorára, vagy jótékonykodásaik magas szá­mára, vagy imáik buzgóságára […], nekem, Uram, minden bizodalmam a saját bizalmam; ez a bizalom soha senkit nem csalt meg. Biztos vagyok tehát abban, hogy örökké boldog le­szek, mert szilárdan remélem, hogy az leszek, és mert te vagy az, Istenem, akitől remélem.” [119]

127. Szent Kolos 1677 januárjában írt egy feljegyzést, mely felett néhány olyan sor olvasható, amelyek a saját küldetésével kapcsolatos bizonyos­ságára utalnak: „Felismertem, hogy Isten hasznomat akarja venni azáltal, hogy igyekszem teljesíteni kívánsá­gait azzal az áhítattal kapcsolatban, amelyet egy olyan személy ajánlott nekem, akivel Ő nagyon bizalmasan érintkezik, és akinek segítségére az én esendő voltomat kívánta felhasználni. Már sok embernek javasoltam ezt az áhítatot”. [120]

128. Érdemes észrevennünk, hogy La Colombière lelkiségében gyönyö­rű összhang van Szent Margit gazdag és szép lelki élménye és az ignáci Lel­kigyakorlatok nagyon konkrét szem­lélődése között. A lelkigyakorlatok hónapja harmadik hetének elején ezt írta: „Két dolog rendkívül megindí­tott, és egész idő alatt ezek foglalkoz­tattak. Az első az a készség, amellyel Jézus Krisztus elindul, hogy talál­kozzon azokkal, akik keresik őt […]. Szíve a keserűség tengerébe merül: az összes szenvedély elszabadult benső­jében, egész természete megrendül, és mindezen zavarok és kísértések közepette Szíve egyenesen Istenhez megy, nem tesz egyetlen rossz lépést sem, nem habozik arra az oldalra áll­ni, amelyet az erény és a legmaga­sabb erény sugall neki. […] A má­sodik dolog ugyanennek a Szívnek a viselkedése Júdással, aki elárulta; az apostolokkal, akik gyáván elhagy­ták; a papokkal és az őt ért üldöztetés többi elkövetőjével. Bizonyos, hogy mindez a gyűlölködő vagy háborgó neheztelés legkisebb érzését sem volt képes kiváltani benne […]. Tehát ezt a keserűség és ridegség nélküli Szí­vet képzelem magam elé, melyet iga­zi gyengédség tölt el ellenségei iránt.” [121]

[…]

Visszhangok a Jézus Társaságában

143. Láttuk, hogyan kapcsolta össze La Colombière Szent Kolos Alacoque Szent Margit lelki tapasztalatát a Lel­kigyakorlatok javaslatával. Úgy gon­dolom, hogy a Szent Szív helye Jézus Társaságának történetében megérde­mel néhány szót.

144. Jézus Társaságának lelkisé­ge mindig „az Úr benső ismeretét” javasolta, „hogy jobban szeressem és kövessem”. [139] Lelkigyakorla­taiban Szent Ignác arra biztat, hogy helyezkedjünk el szemben az evan­géliummal, amely arról szól, hogy „lándzsával megnyitották [Jézus] oldalát, melyből víz és vér folyt”. [140] Amikor a lelkigyakorlatozó Krisztus megnyitott oldala előtt áll, Ignác azt javasolja, hogy lépjen be Krisztus Szívébe. Ez az egyik mód­ja annak, hogy saját szívünket éret­tebbé tegyük az „érzelmek mesteré­nek” keze által, ahogyan azt Fáber Szent Péter megfogalmazta Szent Ignáchoz írt egyik levelében. [141] Említi ezt Juan Alfonso de Polan­co jezsuita is a Szent Ignácról szó­ló életrajzában, melyben elismeri, hogy „[Contarini bíboros] Ignác atyát az érzelmek mesterének talál­ta”. [142] A Szent Ignác által java­solt beszélgetések a szív eme neve­lésének lényegi részét képezik, mert a szívünkkel érzünk és ízlelünk egy evangéliumi üzenetet, és beszélge­tünk róla az Úrral. Szent Ignác azt mondja, hogy közölhetjük dolgain­kat az Úrral, és kérhetünk tőle ta­nácsot velük kapcsolatban. Minden lelkigyakorlatozó felismerheti, hogy a lelkigyakorlat során egy szívtől szívhez szó párbeszéd zajlik.

145. Szent Ignác a szemlélődéseket a Megfeszített lábánál fejezi be. Arra biztatja a lelkigyakorlatozót, hogy nagy szeretettel forduljon a megfe­szített Úrhoz, és kérdezze meg tőle – „ahogyan az ember a barátjával vagy egy szolga az urával beszél” –, hogy mit tegyen érte. [143] A Lelkigyakor­latok útvonala a „Szeretet befogadá­sára irányuló szemlélődésbe” torkol­lik, ebből hálaadás fakad, valamint az „emlékezet, az értelem és az akarat” felajánlása a Szívnek, amely minden jó forrása és eredete. [144] Az Úrnak erre a belső ismeretére nem megvi­lágosodásaink és erőfeszítéseink ál­tal jutunk el, hanem ajándékként kell kérnünk.

146. Ugyanez a tapasztalat áll azon jezsuita papok hosszú sora mögött, akik kifejezetten Jézus Szívére hivat­koztak: így például Borgia Szent Fe­renc, Fáber Szent Péter, Szent Alonso Rodríguez, Álvarez de Paz atya, Vi­cente Caraffa atya, Kasper Drużbicki atya és még sokan mások. 1883-ban a jezsuiták kijelentették, hogy „Jézus Társasága örömmel és hálatelt lélekkel fogadja és elfogadja a legszelídebb ter­het, amelyet a mi Urunk Jézus Krisz­tus bízott rá, azt tudniillik, hogy gya­korolja, előmozdítsa és terjessze az ő isteni Szíve iránti tiszteletet”. [145] 1871 decemberében Pieter Jan Beckx atya Jézus Szentséges Szívének szen­telte a Társaságot, és annak jeleként, hogy ez még mindig jelen van a Tár­saság életében, Pedro Arrupe atya 1972-ben ismét megtette ezt, a kö­vetkező szavakkal kifejezett meggyő­ződéssel: „Szeretnék mondani a Tár­saságnak valamit, amiről úgy érzem, nem szabad hallgatnom. Noviciátu­som óta mindig meg voltam győződ­ve arról, hogy az úgynevezett »Szent Szív-tiszteletben« az ignáci szellem legmélyének szimbolikus kifejezé­sét találjuk, s ez a tisztelet rendkívüli hatékony – ultra quam speraverint – mind a saját tökéletességünk, mind az apostoli termékenység szempont­jából. Ez a meggyőződés még ma is bennem él. […] Ebben az áhítatban van lelki életem egyik legmélyebb for­rása”. [146]

147. Amikor Szent II. János Pál arra kérte „a Társaság összes tagját, hogy még nagyobb buzgalommal mozdít­sák elő ezt az áhítatot, mely jobban megfelel korunk reményeinek, mint valaha”, ezt azért tette, mert felismer­te a Krisztus Szíve-tisztelet és az ig­náci lelkiség közötti szoros kapcsola­tot, minthogy az a vágy, hogy „az Urat közelről megismerjük” és „párbeszé­det folytassunk” vele, szívtől szívhez, „a Lelkigyakorlatoknak köszönhető­en jellegzetessége az ignáci lelki és apostoli dinamizmusnak, mely telje­sen Isten Szíve szeretetének szolgála­tában áll”. [147]

[…]

Befejezés

217. Az ebben a dokumentumban foglaltak alapján ráébredhetünk arra, hogy a Laudato si’ és a Fratelli tutti szociális enciklikákban leírtak nem idegenek a Jézus Krisztus szeretetével való találkozásunktól, hiszen e szere­tetből merítve képessé válunk testvéri kötelékek szövésére, minden emberi lény méltóságának elismerésére és kö­zös otthonunk együttes gondozására.

218. Ma mindent megvesz és min­denért fizet az ember, és úgy tűnik, hogy saját méltóságérzetünk a pénz erejével megszerezhető dolgoktól függ. Csak arra ösztönöznek, hogy felhalmozzunk, fogyasszunk és szó­rakozzunk, egy olyan lealacsonyí­tó rendszer foglyaiként, amely nem engedi, hogy közvetlen és földhöz­ragadt szükségleteinken túlra tekint­sünk. Krisztus szeretete kívül van ezen a perverz gépezeten, és egyedül ő szabadíthat meg bennünket ettől a lázas önkívülettől, ahol már nincs helye az ingyen szeretetnek. Ő képes szívet adni ennek a földnek, és képes újra felfedezni a szeretetet ott, ahol azt hittük, hogy a szeretetre való képesség végérvényesen elhalt.

219. Az egyháznak is szüksége van szívre, hogy Krisztus szeretetét ne váltsák fel elavult struktúrák, más korok rögeszméi, saját mentalitásunk imádata, mindenféle fanatizmusok, melyek végül elfoglalják Isten azon ingyenes szeretetének a helyét, amely felszabadít, lelkesít, megörvendezte­ti a szívet és táplálja a közösségeket. A Krisztus oldalán nyitott sebből to­vábbra is folyik a soha el nem fogyó, meg nem szűnő folyó, amely újra és újra felkínálja magát annak, aki sze­retni akar. Csak az ő szeretete tesz le­hetővé egy új emberiséget.

220. Kérem az Úr Jézust, hogy szent Szívéből mindannyiunk számá­ra áradjanak az élő víznek azok a fo­lyói, amelyek meggyógyítják az ön­magunknak okozott sebeket, amelyek megerősítik a szeretetre és szolgálat­ra való képességünket, amelyek arra ösztönöznek, hogy megtanuljunk együtt járni egy igazságos, szolidáris és testvéri világ felé. Egészen addig, amíg nem ünnepeljük együtt boldo­gan a mennyország lakomáját. Ott lesz a feltámadt Krisztus, aki összes különbözőségünk között összhangot teremt a nyitott Szívéből szüntelenül áradó fénnyel. Áldott legyen!

 

 

JEGYZETEK

[1] Az ebben az első fejezetben olvasható gondolatok jó részét Diego Fares jezsuita atya kiadatlan írásai ihlették – jutalmazza meg az Úr szent dicső­ségében!

[6] Szent II. János Pál pápa: Úrangyala (2000. július 2.), L’Osservatore Ro­mano, 2000. július 3–4., 1.

[7] Szent II. János Pál pápa: Katekézis (1994. június 8.), L’Osservatore Ro­mano, 1994. június 9., 5.

[20] II. Vatikáni Zsinat: Gaudium et spes lelkipásztori konstitúció az Egyház­ról a mai világban (1965. december 7.), 82, in Diós István (szerk.): A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, Szent István Kézikönyvek 2, Szent István Társulat, Budapest, 2000, 730.

[21] Uo. 10, in Diós István (szerk.): A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, i. m., 656.

[22] Uo. 14, in Diós István (szerk.): A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, i. m., 660.

[23] Vö. Hittani Dikasztérium: Dignitas infinita nyilatkozat az emberi mél­tóságról (2024. április 2.), 8., Római Dokumentumok LIX, Szent István Tár­sulat, Budapest, 2024, 12–13.

[24] II. Vatikáni Zsinat: Gaudium et spes lelkipásztori konstitúció az Egy­házról a mai világban (1965. december 7), 26, in Diós István (szerk.): A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, i. m., 671.

[25] Szent II. János Pál pápa: Úrangyala (1998. június 28.), L’Osservatore Romano, 1998. június 30 – július 1.), 7.

[26] Laudato si’ enciklika közös otthonunk gondozásáról (2015. május 24.), 83, Pápai Megnyilatkozások 51, Szent István Társulat, Budapest, 2015, 51.

[119] La Colombière Szent Kolos: Sermon sur la confiance en Dieu [Be­széd az Istenbe vetett bizalomról], in OEuvres du R. P. de La Colombière, t. 5, Périne frères, Lyon, 1852, 100.

[120] La Colombière Szent Kolos: Retraite faite à Londres [Lelkigyakorlat Londonban], (1677. február 1–8.), in OEuvres du R. P. de La Colombière, t. 7, Seguin Ainé, Avignon, 1832, 93.

[121] La Colombière Szent Kolos: Retraite spirituelle faite à Lyon [Lel­kigyakorlat Lyonban] (1674. október–november), in OEuvres du R. P. de La Colombière, t. 7, Seguin Ainé, Avignon, 1832, 45.

[139] Loyolai Szent Ignác: Lelkigyakorlatok, 104, ford. Hitter József, Arendtné Salacz Nadine, Laczkó Zsuzsanna, Lukács János, Jezsuita Ki­adó, Budapest, 2020, 75.

[140] Loyolai Szent Ignác: Lelkigyakorlatok, 297, i. m., 105.

[141] Vö. Levél Loyolai Ignácnak (1541. január 23.), in Pierre Favre: Lettres et instructions, Lessius, Namur, 2017, 84.

[142] Juan Alfonso de Polanco: Vida de Ignacio de Loyola [Loyolai Ignác élete], 8. fejezet, 96, Mensajero – Sal Terrae – Universidad Pontificia Co­millas, Bilbao – Santander – Madrid, 2021, 147.

[143] Lelkigyakorlatok, 54, i. m., 57.

[144] Vö. uo. 230–237, i. m., 122–125.

[145] Jézus Társaságának XXIII. Nagygyűlése: 46. határozat, 1, in Insti­tutum Societatis Iesu, vol. 2, Examen et Constitutiones, Decreta Congrega­tionum Generalium, Formulae Congregationum, Ex Typographia a SS. Conceptione, Florentiae, 1893, 511.

[146] En Él solo… la esperanza [Egyedül őbenne… a reménység], Secretariado General del Apostolado de la Oración, Roma, 1982, 180.

[147] Levél Jézus Társasága rendfőnökének, Paray-le-Monial (1986. október 5.), L’Osservatore Romano, (1986. október 6.), 7.