Tisztítsuk meg!

Megfontolások istenképeink jelentőségéről

Talán nem is gondolnánk, hogy néha azok a képek akadályozzák Istennel való közvetlen kapcsola­tunkat, amelyeket – akár tudattalanul – kialakítottunk róla. Ha fejlődni akarunk lelki életünkben, érdemes ránézni saját istenképeinkre, s ez alapján kiválasztani a még formálódásra, gyógyulásra, belső kiengesztelődésre váró hamis képeket. Isten ezeket képes átformálni, megtisztítani.

Aki bátran belevág a nem könnyű feladatba, hogy megismerkedik hi­tét befolyásoló istenképeivel, annak szembesülnie kell Istenről alkotott sokféle elképzelésével, amelyek több­nyire a gyermekkorban gyökereznek. Csak így válik lehetővé, hogy egyrészt felszínre kerüljenek egyes torz, meg­betegítő elképzelések, másrészt hogy felismerjük az igazi Istent, akit Jézus mutat meg nekünk, és akihez – benne és általa – szeretettel viszonyulhatunk.

Ablakon át

Keveseknek adatik meg olyan miszti­kus, közvetlen istentapasztalat, mint például Avilai Szent Teréz eksztázisa vagy Alacoque Szent Margit látomá­sai Jézus Szívéről. A mi hitünk is ta­pasztalatok alapján épül, de nem lát­juk Istent közvetlenül. Szükségünk van „lelki ablakokra”, amelyeken keresz­tül megpillantjuk őt. Ám minden ab­lak torzít. Nem feltétlenül azért, mert piszkos vagy meghasadt, hanem lehet, hogy hitünk már gyönyörű mintákat rajzolt rá, mint egy díszes rózsaablak­ra. Szívesen nézünk rá, némi fényt is beenged, de nem látunk rá közvetle­nül Istenre. Lelki „ablakunkra”, isten­képünkre sok tényező hat. Aki vallá­sos közegben nőtt fel, annak a család és a helyi közösség vallásossága, ezek devóciós formái adnak egy istenképet is. Ha a család megtört, vagy mozaik­család jött létre, már nem egyértelmű a bizalom Isten felé. Hogy bízzon egy gyermek az Atyaistenben, ha az apja kiskorában elhagyta őket? Ugyanak­kor hitünk is fejlődik. James W. Fow­ler amerikai teológus az 1980-as évek elején publikálta elméletét, mely sze­rint életünk során folyamatosan fej­lődik a hitünk struktúrája, vagyis az, hogy miért és hogyan hiszünk. A hit fejlődése nem követi párhuzamosan a személyiségfejlődés dinamikáját, de az biztos, hogy hitünk érésével istenké­pünk is változik, sokkal reálisabb lesz, mivel tapasztalatokon alapul.

Változatos istenképek a Szentírásban

Hová fordulhatunk, ha megpróbá­lunk Istenről gondolkodni, megérte­ni, hogy ki ő? Saját tapasztalatainkon túl természetesen a Biblia az a forrás, amelyből Isten működését megismer­hetjük. Istenképek kavalkádja tárul fel előttünk, ha fellapozzuk a Szentírást, de ez a kép nem mindig pozitív, vonzó, jóságos. Nehéz az Ószövetséget olvas­ni, ha nincsenek előzetes ismereteink a korról vagy a Szentírás keletkezésének körülményeiről. Milyen az igazi Isten? Egyáltalán el tudjuk-e képzelni? Termé­szetesen nem. Nehéz az Istenről való gondolkodás, ezt írja le Aquinói Szent Tamás is: „Isten mindig nagyobb min­den általunk elképzelhetőnél.” A Szent­írásban is változik az istenkép, párhuza­mosan Izrael népének tapasztalataival.

A régi szövegek istenképei gyakran „primitívek”, kezdetlegesek. Például azt írja a Biblia, hogy „Isten a paradi­csomkertben járkált az alkony hűvö­sén” (Ter 3,8); „füst szállt fel orrából, és emésztő tűz a szájából” (Zsolt 18,9); „a szél szárnyain repült” (Zsolt 18,11). Sok más hasonló szöveget találhatunk még, amelyek ember formájúnak festik le Istent, aki egy törzsi istenség módján tevékenykedik, csak saját népének ér­dekét nézve. A mai emberek általános erkölcsi érzékével azok a bibliai szöve­gek ellenkeznek leginkább, amelyek­ben Isten megparancsolja egész népek kiirtását. Ezeket a parancsokat aztán az izraeliták végre is hajtják (MTörv 7,16; 20,17; Józs 6,21; 8,1–29; 10,28– 43; 11,1–23). Nemcsak Józsue könyve mond el ilyen borzalmas történeteket, hanem Sámuel is azt parancsolja Saul királynak, hogy pusztítsa el az amale­kitákat, férfit, asszonyt, gyermeket és csecsemőt egyaránt (1Sám 15,3), és amikor Saul mégis megkímélte Agág­nak, az amalekiták királyának életét, Sámuel maga elé hozatta a szerencsét­len királyt, és „darabokra szabdalta” (1Sám 15,11–33). Mit mondhatunk ezekről az elbeszélésekről? A történe­lemtudósok szerint az izraeliták kána­áni bevándorlása a valóságban nem úgy zajlott le, ahogy ezek a több száz évvel később íródott bibliai szövegek elmondják. Ezekben Izrael népének hite jelenik meg, ezen át nézve írták le a történeteket. Istenképük aztán foko­zatosan tovább fejlődött. Az egyik té­nyező, ami ezt a fejlődést segítette, az egyedülálló istenábrázolási tilalom volt (például Kiv 20,4). Ez segített abban, hogy az Istenről alkotott antropomorf elképzelések egyre inkább elhalványul­janak, és Isten minden képzeletet meg­haladó láthatatlansága váljék meggyő­ződéssé. A második tényező az volt, hogy míg a többi nép törzsi istensé­geiről nem volt szokás azt mondani, hogy szembefordultak saját népük­kel, addig Izrael prófétái a legéleseb­ben megfenyegették Istenük nevében a vele kötött szövetséghez hűtlen iz­raelitákat. Nemcsak a vallási téren el­követett hűtlenségeket nevezték meg, hanem a társadalmi bűnöket, a sze­gények elnyomását, az árvák és öz­vegyek bántalmazását is. Az istenkép változásának harmadik komponense a világteremtő Istenbe vetett hit volt. A két részre szakadt országot, azaz Iz­rael és Júda királyságait elpusztító nagy nemzeti katasztrófa során jelenik meg a Krisztus előtti 6. században az izrae­litáknál a szigorú értelemben vett mo­noteizmus: az igaz Isten nem valami törzsi istenség, aki mellett más istenek is vannak, hanem az egyetlen, világ­teremtő Isten, aki mellett nem létezik más isten (például MTörv 4,24.39–40; 6,4.15; Iz 45,14–25).

Az istenkép fejlődésében a végső át­törést Jézus hozta meg. Ő „Atyának” nevezi Istent, és azt mondja, ezt az Atyát „nem ismeri senki, csak a Fiú, és akinek a Fiú ki akarja nyilatkoztatni” (Mt 11,27). Ezért hitünk szerint min­den Istenről szóló beszédet Jézusnak – tettekben és szavakban megismert – tanításához kell igazítani.

Ennek az Istennek a jóságát Jézus az elveszett bárány, az elveszett ezüstpénz és a tékozló fiú példabeszédével ecsete­li (Lk 15). Ennek a teremtő és üdvözí­tő Istennek az egyetemes jósága példát ad az ellenségszeretetre (Mt 5,44–45), és ennek a szerető Istennek a gondvi­selése bátorít a ráhagyatkozásra (Mt 5,25–34). Legfőbb erkölcsi parancsát pedig Jézus így fogalmazza meg: „Le­gyetek irgalmasok, mint a ti Atyátok is irgalmas!” (Lk 6,36).

Különböző istenképek

Mit kezdjünk a látszólag egymásnak is ellentmondó bibliai és személyes isten­képekkel? Egyáltalán hogy alakulnak ki az istenképek, vagyis az a szellemi közeg, amelyben és amely által a val­lásos ember Istenével való élő találko­zása megvalósul, s amely a legnagyobb belső erőforrásunk, vagy – rossz isten­kép esetén – életünk súlyos akadályo­zója lehet?

A különböző istenképek alapvető je­lentőségűek, mivel életközeli vagy élet­idegen, az életet támogató vagy aka­dályozó mintaként meghatározzák az érzéseket, a gondolkodást és a cselek­vést is. Az istenképek nagyrészt kora gyermekkorban alakulnak ki, rész­ben a szülők hatására, akik istenképét viszont a saját szüleik formálták (hi­szen egy kisgyermek szemében a szü­lő a Gondviselő a lét forrása). Az ős­bizalom, a biztos kötődés, az önálló élet képessége (autonómia), a kezde­ményezőkészség alapstruktúrái még az ötödik életév előtt kialakulnak (vö. Erik H. Erikson fejlődéselméletével).

Az életünket uraló istenképek meg­határozása (vagy megváltoztatása) azért sem könnyű feladat, mert eh­hez számos tudattalan motivációt is figyelembe kell vennünk. A tudatta­lan istenkép soha nem egyezik telje­sen a tudatossal, gyakran akár ellen­tétesek is egymással. A gyermekkor pozitív és negatív tapasztalatai alap­ján a pozitív istenképek mellett már az első életévekben tudattalanul démo­nikus képek is kialakulnak, amelyeket aztán gyakran a valódi Istennek tart az érintett. A démonikus istenképek ha­talmukat – rejtetten – még a felnőtt­korban is érvényesítik. A démonok, ártó szellemek célja, hogy az embert Teremtőjüktől elidegenítsék, babonák­ra és „bálványimádásra” (pénz, siker, szex, tudás stb.) csábítsák, testében és lelkében kárt okozzanak. A kér­dés az: hogyan lehet megszabadulni a démoni istenképektől, megtörni az akár generációkon átívelő rossz szelle­mi láncolatokat? A válasz nem éppen „habkönnyű”. Az istenképek „átírása” kemény lelki munkát feltételez, nem kevés megpróbáltatással jár, melynek során szerető-támogató környezetre, az egyház szó szoros értelmében vett lelki pasztorációjára van szükség.

A démonok elleni harc a rossz isten­képek tudatosításával kezdődik. Karl Frielingsdorf német jezsuita pasztorál­pszichológus a negatív istenkép rová­sára írja például az elburjánzó szekula­rizációt, az ateizmust, az okkultizmust és a spiritizmust, az ezoterikus vallási mozgalmakat.

Negatív istenképek

A büntető Bíró-isten (Richtergott) minden hibát szívtelenül megtorol. Például vannak, akik a fogyatékossá­got Isten korábbi vétkeik miatt kapott büntetéseként értelmezik. Ennek az is­tenképnek a negatív következménye, hogy az ember önbüntetéssel próbálja kiengesztelni mindig haragos istenét. Egy másik módszer az, hogy kivonja magát a büntetés alól, mintegy veszély­telen „nagyapaistenképpé” fokozza le Istent. Ennek az istenképnek a harma­dik formája az önkényes, kiszámítha­tatlan Apa-isten, akivel szemben csak meghunyászkodni lehet.

A démoni Halál-isten (Todesgott) nem életet, hanem halált hoz. Egye­seknél ez úgy jelenik meg, hogy nem kívánt gyermeknek tartják magukat, mondván, hogy sem szüleik, sem Isten nem akarta őket, véletlenül vannak a világon. Ez az életérzés már mag­zatkorban kialakul alaphangulatként. Később az érintett perfekcionizmussal próbál kimenekülni ebből a nyomasz­tó alapállapotból: ha tökéletesként tu­dok élni, több esélyem van a túlélésre.

A Könyvelő-isten (Buchhaltergott) szívtelen démon, Robot-isten, akit csak a tettek puszta mérlege érdekel. Az ilyen hátterű hitben jelen van a fé­lelem a végidők ítéletétől, amikor majd kinyílik a Nagy Könyv, és az Örök Bíró kinyilvánítja mindenki vétkét. Mind­ez gyakran téves erkölcsi nevelés kö­vetkezménye, amelynek alapja az volt, hogy „Isten szeme mindent lát…” Ez az istenkép gyakran vezet aggályos­sághoz.

A Teljesítmény-isten (Leistungs­gott) gyakran túlzásokban jelenik meg, amikor a tevékenység és a munka által elérni vélt megváltásra buzdít a kísér­tés. A mai teljesítményorientált világ­ban nagyon gyakori, hogy a gyermek és az idős, beteg ember teher, mert az egyik még nem, a másik már nem pro­duktív. Ez az istenkép az értéktelenség és az alacsonyrendűség érzésében je­lenik meg. Az ember Isten szemében sem tudja magát értékelni: selejtnek tartja magát.

Evangéliumi istenképek

A teremtő Isten, aki minden em­bert személyesen teremtett, saját ha­sonlatosságára. Ez a tudat adja vissza az ember önértékelését, mert megéli, hogy Isten nemcsak ki-létében alkot­ta meg őt, hanem mi-létében is. Lásd a teremtéstörténetet, illetve a 139. zsol­tárt: „Uram, te megvizsgálsz és ismersz engem… Csodálatos ezt tudnom, oly magas, hogy meg sem értem…”

A jó pásztor: Isten nemcsak megal­kotott, hanem szeretetben kíséri is éle­temet. „Az Úr az én pásztorom, nem szenvedek hiányt…” (Zsolt 23,1).

Az anyai vonásokkal felruházott Atyaisten irgalmas, jószívű. Mester­példa erre a tékozló fiú atyja, aki felté­telek nélkül visszafogadja gyermekét (Lk 15,11–32).

Az emberi szenvedést magára vál­laló Isten: már a Kivonulás könyvé­ben olvasunk Isten együttérző szerete­téről (2,23), az evangéliumokban pedig a leprás meggyógyításáról, akin megesett Jézus szíve (Mk 1,41).

Fontos tudni, hogy akiben rossz is­tenkép él, általában az imájában is eh­hez a rossz istenhez imádkozik. Per­sze az igazi Isten hűsége végtelen, és az életút során számos eseményen és találkozáson keresztül kommunikálja valódi önmagát; ezen „istenélménye­ket” nyitottan, hittel jó fogadni.

Aki szeretné az istenképét formálni, tudatosítani, és elengedni hamis, dé­moni istenképeit, annak erősen aján­lott másokkal – szerető családtagokkal, keresztény közösségekkel, lelkivezető­vel – együtt imádkoznia. „Ahol ugyan­is ketten vagy hárman összegyűlnek a nevemben, ott vagyok közöttük” (Mt 18,20), és „bármit kértek a nevemben, megteszem nektek” (Jn 14,14).

 

FORRÁSOK

Karl Frielingsdorf: Istenképek Ahogy beteggé tesznek – és ahogy gyógyítanak, Szent István Társulat, 2007

Anselm Grün: Megbékélés Istennel Sérült istenképeink gyógyítása, Bencés Kiadó, 2013