Apám vállán

Ahogy mellette lehettem, annyi volt az ő nevelése.

Apámmal sokat tudtunk csendben lenni. Nem akart megnevelni, sohasem éreztem, hogy ki akarná vasalni a lelkem, vagy másmilyenné szeretne változtatni, mint amilyen vagyok. Azt hiszem, szeretett úgy, ahogy vagyok, és persze ahogyan tudott. Többnyire csendesen. Ahogy mellette lehettem, annyi volt az ő nevelése.

Apámnak a névnapját ünnepeltük, a születésnapjakor csak felköszöntöttük, minden különösebb felhajtás nél­kül. Szent György napján azonban mindig tele volt a ház vendégekkel. Minden szobában voltak, minden lehetséges ülőhelyet elfoglaltak. Mi, gyerekek a földön ültünk ilyen­kor, vagy az asztal alatt játszottunk, szép időben kinn nyar­galásztunk az udvaron. Az egyébként csendes utcán, ahol laktunk, április 24-én este annyi volt az autó, mintha la­kodalom lett volna nálunk. És ez így ment minden évben.

Apám barátai zenéről is gondoskodtak, és ha mást nem tudtak leakasztani a Sárkányölő napjára, hát elhívták Tini­két. A környéken mindenki ismerte a kövér tamburást, aki jól húzta a magyar népdalokat hegedűn is. Tinike kínosan unalmas ember volt, egyedül élt, és alig beszélt. Amikor jobb dolga nem akadt, mint hogy benézzen hozzánk, néha elaludt ültében az asztalnál. De ha a hegedűjét a tokájához szorította, mindenkinek képes volt megindítani a szívét.

A saját névnapján apám rendszerint késve érkezett haza. Ilyenkor fülig poros volt, és ezt szó szerint kell érteni. Néha csak a szemei látszottak ki a sok kosztól, amikor végre benyitott a vendégekkel teli otthonunkba. Április végén mindenki, aki a földből él, a kukorica ültetésével van el­foglalva, és a háztáji veteményeskerteket is ilyenkor szok­ták beállítani. Volt apámnak egy traktora, aminek eléggé szerény volt a teljesítménye, de azért ügyesen pöfékelt, és apa nagyon szerette. Állandóan csiszolgatta, szerelte, extrákat vásárolt hozzá, amik a föld hatékony megmű­veléséhez szükségesek: ekét, tárcsát, boronát, permete­ző- és kaszálógépeket. Nekünk nem volt túl sok földünk, de a környékről jó néhányan apámat kérték meg, hogy szántsa fel a parcellájukat, vagy csináljon valamit a kert­jükkel, hogy rendben legyen a szőlő, a kaszáló, a ház kör­nyéke. Apu nagyon szívesen végezte ezeket a munkákat, a környék összes Margit nénije, Bözse mamája és Marcsi asszonysága, de a Pista, Józsi és Lajcsó bácsik is mind há­lásak voltak neki a traktorral viszonylag gyorsan elvég­zett tavaszi földmunkákért. Mire aztán ilyenkor a saját névnapjára hazavergődött, anyát majd szétette az ideg. Azt hiszem, anyám restellte a tetőtől talpig szurtos férjét, ezért aztán igyekezett mielőbb betuszkolni a fürdőszobá­ba. Apa azonban mintha direkt húzta volna ilyenkor az időt. „Mielőtt kívül tiszta lesz az ember, fertőtleníteni kell belülről is” – mondogatta, és pálinkásüveggel a kezében körbejárt a vendégek között, kínálgatta őket, elejtett egy-egy poént, poros maszkja mögül ijesztgette a finnyásabb gyerekeket. Szerintem ilyenkor direkt rájátszott a szakadt melós szerepére.

Akkor még nem ismertem ezt a szót, de azt hiszem, apám egyféle partiarc lehetett. Direkt kereste a jó társa­ságot és a mulatságos helyzeteket. „Nem jó, ha csak lako­dalmakban és temetéseken találkozunk” – mondogatta, miközben a téli és a nyári szünetek idején arról győzködte a szülőket a tágabb rokonságból, hadd maradjanak néhány napot a gyerekek nálunk. Ilyenkor egyik unokatestér vál­totta a másikat az otthonunkban, mi a bátyámmal pedig nem bántuk a lehetőséget a sok bandázásra. Egyébként alkalom a családi összejövetelekre bőven adódott, hiszen a névnapokat mások is ünnepelték, aztán voltak a búcsúk, a szüretek, a keresztelők, az elsőáldozás, a kiskamaszok bérmálkozása… Összességében rengeteget mentünk ven­dégségbe, és nagyon sokan jártak hozzánk. De apámnak ez még mind nem volt elég. Időnként, főleg télen, körbejárta a megözvegyült tantikat, sógorokat, a távolabbi retyerutyát is. Néha összegyűjtötte és elhozta őket hozzánk a Zsigu­lijával egy kis disznótorosra, lángosra vagy forralt borra, mindig volt valami ürügy. Ilyenkor gyerekként nem kel­lett egész este velük maradnom, de azért mindig illedelme­sen köszöntöttem Terus nenát, Ila tetát, Rúzsi ángyit, Jani sógort, Rozika nénit… Úgy aludtam el, hogy a szobámba beszűrődött a sok jókedv az ebédlőből, ahogy kinn ment közöttük az adomázás, ahogy cukkolták egymást kártyázás közben, vagy heccelődtek azon, ahogy apám jósoltatott az öregasszonyokkal a kávézaccból.

Talán el sem hiszik ezt nekem, akik ismerték, de amikor otthon voltunk, és csak magunk között, apám alapvetően csendes ember volt. Azt hiszem, a földdel dolgozó vagy a műhelyben egész nap szerelgető férfiaknak eléggé sokat kell tudniuk csendben maradni. Ilyenkor apám is tette a dolgát, néha fütyörészett, néha bekapcsolta a rádiót, de többnyire csak elvolt magával és a munkájával mindenfé­le háttérzaj nélkül. Amikor intéznie kellett valamit „a vá­rosban”, néha megkérdezte tőlem, vele tartanék-e. Persze, hogy néhány éves kisfiúként örömmel mentem az apám­mal a különböző hivatalokba, a bankba vagy csak az autó­szerelőhöz. Az egyik komolyabb közös munkám az apám­mal viszont a pálinkafőzéshez kötődik, amit gyerekkorom egy meglehetősen korai szakaszában már elkezdtünk. Leg­első lépésként a gyümölcsösben.

Apám örökölt egy kisebb telket a nagymamától, de ez a földdarab szörnyen terméketlen volt. „Éles homok az egész” – mondogatta apám, mégis ragaszkodott ehhez a földdarabhoz, hiszen az anyjától „jussolta”. Első lépésként beültette szilvafával az addig eléggé elhanyagolt parcellát. A fák törzse körül kisebb krátert alakított ki homokból, az én feladatom pedig az volt, hogy ezeket a medencéket a fa tövénél színültig engedjem vízzel. Amikor az egyik meg­telt, húzhattam át a slaugot a másik szilvafához. Így járul­tam valamelyest én is hozzá ahhoz, hogy apámnak híresen jó legyen a szilvapálinkája. Később már segítettem neki az üst körül is a pálinka főzésében. Az volt a feladatom, hogy rakjam a tüzet. Nem túl nagyra, hogy le ne égjen a cef­re, de a tűz nem aludhatott ki. Nem volt ez valami nehéz munka, de megkívánt némi éberséget, főleg amikor már nagyobb voltam, és a nappali hőség helyett inkább éjszaka főztük a szeszt. A tűz őrizgetése közben általában olvas­gattam a láng fényénél, apám pedig jött-ment a ház körül, tett-vett a műhelyében, szerelte a traktort. Aztán időnként odajött hozzám, megkérdezte, mit olvastam, vagy csak üldögéltünk a tűz körül anélkül, hogy bármi lényegeset mondtunk volna egymásnak. A lényeges apámmal, azt hiszem, az volt, hogy együtt voltunk. És talán az is, hogy volt közös munkánk, ami tényleges segítség volt számára. De legalább annyira fontos lehetett a kapcsolatunkban az is, hogy a közös munkánk idején tudtunk együtt hallgatni.

Későbbi életem során talán ez hiányzott a legjobban, hogy legyen valaki körülöttem, akivel jókat lehet együtt hallgatni. Ha valakivel csak megbeszélnivalónk van, az­zal még biztosan nem mély a kapcsolatunk. Szerintem ez vonatkozik Istenre, illetve az imára is. A házasságra biz­tosan, de a barátságra is. És a szülő-gyermek kapcsolatra. Valahogy mindig feszélyeztek a napirendi pontok, amikor tárgyalnom kellett valakivel, néha szinte megváltani a vi­lágot, de egymást valójában alig ismertük. Apámmal an­nyira nyitott könyv voltunk egymás számára, hogy azon­nal levettük, ki mit érzett, és többnyire minden nagyobb nehézség nélkül felismertük egymás gondolatjárását is. Egyszerűen megtanultunk olvasni egymás rezdüléseiből, gesztusaiból. Nem mondom, hogy soha nem beszéltünk, de sokat biztosan nem.

A szüleim öt év házasság után elváltak. A bátyám ek­kor már megvolt, én viszont még nem voltam a világon. Apámnak volt még otthon négy testvére, és eléggé sze­gények voltak az apai nagyszüleim. Ezzel szemben anyai ágon a felmenőim viszonylag jómódú szőlősgazdának számítottak. Két lánya volt az anyai nagyapámnak, az el­sőszülött fia ötévesen meghalt agyhártyagyulladásban. Nagyapám sosem heverte ki, hogy elveszítette az egyet­len fiát. Talán azért sem, mert éppen hadifogságban volt, amikor a kisfia meghalt. Aztán a fronttal jöttek a szov­jetek, a nagymama egyedül maradt az ötéves gyerekkel, akit végül el is kellett temettetnie, az akkor még egyetlen gyermekét. Ráadásul teljesen egyedül, a háború legvégén, amikor a férje még nem jött vissza a fogságból. Az ezután született két lányuk közül az idősebb volt az édesanyám. Anya gyerekkorában állítólag gyakran vigasztalta azzal a Didát, ahogy a nagyapánkat hívtuk, hogy ne szomor­kodjon, édesanyám majd úgy nézi, hogy hozzámenjen egy szegényebb legényhez, és így majd nem neki kell elköltöz­ni a férjéhez, hanem éppen fordítva: a férje jön hozzá. Így majd továbbmehet a családi szőlészet, a gazdaság. Nos, ez a szegény legény, akit anyám kiszemelt, az apám volt, és öt évig működött így a közös életük, aztán apa nem bírta tovább. Elváltak, rendesen, törvényesen, ami akkoriban még nagyon ritka jelenség volt. Apám visszaköltözött az édesanyjához. De azért szemmel tartotta az édesanyámat. Sőt, találkoztak is néha. Azt hiszem, ők végül is tényleg szerették egymást, még a válás után is. Úgyhogy csakha­mar megfogantam én, mire azonban megszülettem, apa és anya már újra házastársak voltak. Apám ugyanis másod­szor is megkérte édesanyám kezét, és anyu igent mondott. De elköltöztek a nagyszüleimtől, és hét év késéssel az első igenhez képest a nulláról kezdték újra a közös életüket, immáron két gyerekkel.

Azt hiszem, világra készülődésem apám számára egy­féle jel lehetett, hogy ne adja fel, hogy kezdje újra az éle­tet anyámmal. Ezért aztán eléggé sajátos lehetett a viszo­nyulása hozzám. Nem hiszem, hogy a kedvence lettem volna, az első gyerek mégiscsak a bátyám volt, a kapcso­latunk apámmal azért egészen sajátos volt, és semmi ha­sonlót nem láttam a gyerekkori barátaim körében. Nem emlékszem például, hogy apám valaha is felemelte vol­na a hangját, amikor velem beszélt. Sohasem fenyített, és amikor már nagyobb voltam, és el szerettem volna menni valahová, nem kellett elkéredzkednem, hanem csak közöl­tem vele, hová megyek, hol leszek, és mikor jövök. Nem emlékszem, hogy apám bármikor is meg akart volna ne­velni. Ilyen szempontból inkább anyám viselte a nadrá­got nálunk.

 

Amikor kicsi voltam, apám gyakran emelt a vállára. Úgy vitt magával a templomba, az ünnepi búcsúmise után a vá­sárba, hogy a nyakában ülhettem. Ezért eléggé korán meg­tanultam, hogy valahogy felülről nézzem a világot. Apám nyakából mindig messzebb is láttam, mint ő. Az embe­rek ott voltak előttem, elnézhettem a fejek felett. A hely­ zet, amikor a templomban kiállok a szószékhez, és előt­tem két-háromszáz embert látok, már ismerős számomra a gyerekkoromból. A hivatásom kialakulásában a sajá­tos kapcsolatomnak apámmal biztosan jelentősége volt. Valahol ő tehet arról, hogy „kiemelődtem” a hétköznapi élet szintjéről, és hogy papként meg kellett tanulnom bi­zonyos értelemben messzebb látni, mint a környezetem, beleértve a saját apámat is. Végső soron persze Isten vett a nyakába, nem apám, hiszen a papi és szerzetesi hivatás elsősorban Istenre vezethető vissza. Ahogy nem akartam én apámnak a különc fia lenni, mégis az voltam, úgy az Istennel való kapcsolatom sem rajtam állott elsősorban. Amikor később elmentem papnak, apám nem is mondott semmit. Nem erősített meg ebben a különc hivatásomban sem szóval, sem gesztusokkal, csak azzal, hogy hallgatott. De én apám csendjéből értettem. Mert sokat hallgattunk együtt korábban is.

Kétszer láttam apámat sírni. Az egyik alkalommal ami­kor a nagymama meghalt. A nagyi valahogy megszédült, és leforrázta a lábát az ünnepi levessel. Egyszerűen ki­esett a tál a kezéből, a forró folyadék ráömlött az amúgy is fájós lábára, pár napra pedig egy vérrög felment a szí­vébe, és ő elaludt. Csak hatvanhat éves volt, apám ekkor még fiatalabb volt, mint most én. A temetésen ott volt sok száz ember, talán ezer is. Apám minden barátja, ismerő­se, szomszédok – a temetések fontos és széles körű családi események voltak akkoriban. Ott álltunk a koporsó mel­lett, és apám egyszer csak ráborult a lezárt koporsóra, és úgy zokogott. Oda akartam menni hozzá, de anyám meg­fogta a kezemet, és csak annyit mondott: „Hagyjad, apád hadd sírjon.” A másik alkalom, amikor aput sírni láttam, az anyám halála volt. Felváltva voltunk benn anyu utolsó napjaiban a kórházban. Amikor meghalt, éppen én vol­tam vele. Anyám életének utolsó pillanataiban egy fiatal orvos állt mellettem, és ahogy néztük anyu legvégső lég­nyeléseit, ahogy szíve néhány utolsó dobbanásával még felsóhajtott egy-egy nagyot, az orvos átkarolta a vállam, és nem engedte, hogy odalépjek. Azt mondta: „Hagyjad anyádat elmenni!” Anyám szemei rajtam maradtak, óriá­si könnycseppek folytak le a szemüregéből, majd az orvos szólt, hogy ha akarom, lezárhatom a szemeit. Letaglózva mentem haza apámhoz. Éppen aludt, az ágyban volt, ami­ben több évtizeden át osztotta meg az álmait anyámmal. Amikor odaálltam az ajtóba, és néztem apám őszülő haját, a barna ráncokat a szemei körül, lassan kinyitotta a szemét. Felült. És zokogni kezdett. Lecsúsztam az ajtófélfa mentén a földre, és persze én is sírtam. Aztán csak hallgattunk. Na­gyon sokáig. Majd mentünk a temetést intézni. És ez is így, hogy együtt mentünk „a városba”, utoljára volt apámmal.

Még öt évet élt anyám halála után. Nem találta fel ma­gát. Sosem élt egyedül, amikor elvált tőle arra a két évre, akkor sem volt egyedül. Azt hiszem, ő mindig is hű ma­radt anyámhoz. Akkor is, amikor egy évvel a temetés után újra megházasodott. Jól megvoltak a nénivel, akivel idősö­dő korukra összeköltöztek. De attól fogva nekem nem na­gyon volt hová hazamennem. Egyszerűen nem olyan volt már az otthonunk, mint korábban, ami talán természe­tes. Sosem beszéltünk erről, csak hallgattunk. Sajnos, nem tudtunk annyit együtt hallgatni, mint korábban, a néni valahogy nem értette, hogy mennyire fontos a kapcsola­tokban a csend. De azért nagyon rendes igyekezett lenni velem. Azt hiszem, apámmal is. Apám legalább nem volt egyedül, amikor élete legutolsó szakaszában egymás után jöttek a sztrókok. A végén már nem tudott beszélni. Ang­liában tanultam akkoriban, és üzenték nekem, hogy jöj­jek haza, ha még akarom látni apámat élve. Hazajöttem. Ő csak nézett rám, én meg hosszasan néztem rá. A haja teljesen megőszült, nagyon sovány, törékeny lett. Amíg adtam neki inni, mert egyedül ez már nem is ment neki, végig rajtam volt a tekintete. Sosem felejtem el a sötét sze­meit. Öt nap után elköszöntem tőle. Mondtam, hogy vizs­gaidőszak van, mennem kell vissza a repülőtérre, vissza Londonba. Aztán alig értem át a határon, még Kiskunha­las előtt jártam, csörgött a mobilom, és a néni volt. Sírva mondta: „Apád meghalt.”

Nemrég az egyik vasárnapi szentmisén észrevettem anyám egykori legjobb barátnőjét. Megidősödött már, a lánya hozta el, azonnal felismertem őket. A mise után felmentünk a rendházba egy kávéra. Beszélgettünk, nem túl sokat, nem túl mélyen, a jezsuita rendtársaim ott jöt­tek-mentek, nem olyan volt a helyzet. Aztán el is köszön­tünk csakhamar. De amikor kikísértem őket, Magdi néni a kapuban még egyszer megállt, rám nézett, és azt mond­ta: „Árpi, te tisztára olyan vagy, mint az apád. A szeme­id, az arcvonásaid, a szemöldököd, de legjobban a mo­solyod, a nevetésed, a gesztusaid, az életkedved.” Eléggé megdöbbentem, és nagyon megöleltem anya egykori ba­rátnőjét. Ő is sírva fakadt. Mondtam neki, én mindig azt gondoltam, inkább anyámra, a vallásos családjára vagy konkrétan a szorgalmas anyai nagyapámra ütöttem, aki­nél mindig rend volt, kiszámíthatóság, biztonság, és nem a mulatozó, pálinkát főző, a szakadtságára direkt rájátszó apámra. Magdi néni azt mondta, hogy anyai nagyszüleim tulajdonságaiból is sok minden biztosan megvan bennem, de a legtöbbet, ami legjobban és elsőre látszik rajtam, azt mégiscsak apámtól örököltem, és a legszerethetőbb tulaj­donságai élnek bennem tovább.