Isten illata

A szaglás szerepe a szenthagyományban és lelki életünkben

A „fennvalókat” keresve elsősorban a hallásunkra és a látásunkra támaszkodunk, pedig jól tudjuk, nem csak két érzékszervünk van. A legtöbbször talán figyelmen kívül hagyott tapaszta­latunk, és nemigen szoktunk belegondolni, hogy bizony a szaglásunknak is lehet szerepe a lelki életünkben, s ez is része a zsidó-keresztény hagyománynak.

A karácsonyhoz – talán sokkal job­ban, mint más ünnepekhez – hozzá­tartoznak az illatok. A szobába bevitt friss fenyő gyantája, mely keveredik a gyertya és a csillagszóró finom füst­jével, a minden családban hagyomá­nyos ünnepi vacsora semmivel össze nem téveszthető illata, valamint az ilyenkor fogyasztott édességek, a mé­zeskalács tipikusan karácsonyi fűsze­reinek, a fahéjnak, szerecsendiónak, szegfűszegnek és kardamonnak az il­lata mélyen bennünk él, s előhozza gyermekkorunk karácsonyi emléke­it. Ha a családi karácsony mellett még az ünnephez kapcsolódó templomi, „szent” illatokat is fel akarunk idézni, akkor gondolhatunk a napkeleti böl­csek ajándékaira, melyek közül kettő – a tömjén és a mirha – Jézus korá­ban gyógyhatása és drágasága mellett karakteres illatáról volt felismerhető.

A szerző tömjénnel (Fotó: Szent Mauríciusz Monostor)

A „hit a hallásból származik” (Róm 10,17) – tanítja az apostol, lelki éle­tünkben tehát talán leginkább a hal­lás, meghallás kapja a fő szerepet, előadásokból, homíliákból, manap­ság podcastekből épülünk, táplálko­zunk. Emellett nézünk szent képeket, filmeket, sorozatokat, nagyon szeret­nénk a lelkünkkel jól látni, látó em­berré válni, s majdan eljutni a „bol­dogító színelátás” állapotára. A két fő érzékszerv mellett viszont a lelki éle­tünkben a többi érzékünknek mintha kevesebb szerep jutna: a szentáldo­zás kapcsán esetleg ismerjük, énekel­jük a zsoltárrészletet, mely arra biz­tat, hogy „ízleljük, hogy milyen jó az Úr” (Zsolt 34,9), de a tapintás mellett a szaglás is egy olyan érzékelési mód, amelynek látszólag vajmi kevés szere­pe van istenkapcsolatunkban.

Pedig a szaglás az egyik legősibb, legelemibb érzékelési formánk: or­runk közvetlen kapcsolatban van az agyunkkal, az illatok és szagok agyunk érzelmekért felelős központ­jára hatnak, az általuk kiváltott hatást tudatos énünk nem kontrollálja. Leg­mélyebb, legerősebb emlékeinket is képesek előhozni az illatok, szagok, amelyekkel találkozunk, s amelyek közül több ezret tudunk megkülön­böztetni, még ha szavaink nincsenek is mindig rájuk. Ha a Jézusban em­berré lett Isten egész valónkat szeret­né átalakítani, s ha Istenhez vezető utunk testi létezésünkre épít, amely­ben a világ megismerésének eszközei az érzékszerveink, akkor joggal tehet­jük fel a kérdést: vajon van szerepe a szaglásnak istenkapcsolatunkban? Milyen illatokat szeret Isten, s vajon van-e Istennek illata?

Arról, hogy a szaglás hogyan támo­gathatja lelki munkánkat, nagyon jó tapasztalattal szolgáltak azok az elmúlt években tartott lelkigyakorlatok a ba­konybéli monostorban, amelyek során egy orgonaművész és fitoterapeuta ba­rátunkkal a lelki program résztvevőit arra hívtuk, hogy bibliai szövegek, jele­netek és orgonazene mellett illóolajok keverékét segítségül hívva figyeljenek érzelmeikre, belső rezdüléseikre, mert ezeken keresztül Isten meg tud érinte­ni minket. A szomorúság, az elenge­dés, az öröm, a békesség, a lelkesedés és a szeretet érzelmeihez összeállított illatok nagyon hatásosnak bizonyul­tak az adott érzelmi állapotra jellemző belső folyamatok katalizálásában, ab­ban, hogy életünk eseményeit, traumá­it meg tudjuk nyitni a Lélek gyógyító ereje előtt.

Ha az Istennek tetsző illatokat ke­resve visszatérünk a napkeleti bölcsek ajándékaira, a tömjénre és a mirhá­ra, láthatjuk, hogy a Biblia világa a fi­gyelmes olvasó számára egyértelműen gazdag illatokban. Az ószövetségi is­tentisztelet a törvény szövegei alapján erősen összefonódott az áldozati álla­tok húsának, hájának sütésével, égeté­sével, ami számunkra már nem biztos, hogy ugyanazt az illatélményt és asszo­ciációt eredményezné, mint a korabeli zsidóság számára, pedig nemegyszer azt állítja a szent szöveg, hogy a sült hús illata tetszik Istennek. Az istentisz­teleteken megjelenő kiemelt illatszer viszont a tömjén, mely az ószövetségi törvény szövegében és a zsoltárokban gyakran előforduló illatáldozat kellé­ke. A Közel-Keleten őshonos fás szá­rú növény gyantájából nyert illatszer, melynek felfelé szálló, illatos füstje az imádság, az istentisztelet hathatós szimbóluma, a keresztény liturgiának is része lett. Ma a liturgikus jelekhez és általában a rítushoz sokaknak nehe­zebb kapcsolódniuk – kamasz hitta­nosaim az oltár tömjénezése kapcsán volt, hogy a rágcsáló- és rovarirtásra asszociáltak –, mégis sokaknak segít akár a templomi liturgiában, akár az otthoni imasarokban a tömjén illata és szimbolikája. Az elégő, magát, illa­tát teljesen odaadó drága szer a csak az Istennek kijáró odaadottság, kul­tusz jelképe. Emiatt a napkeleti böl­csek ajándékait magyarázó egyház­atyák szerint az aranyat a gyermek Jézusban felismerő királynak, míg a tömjént a megtestesült Istennek ad­ják. A mirha alapvetően a tömjénnel rokon fafajta gyantája, de olajából illa­tos kenőcsöt, halotti balzsamot készí­tettek Jézus korában, így a harmadik, illatos ajándék a hagyományos értel­mezésben a szenvedő és majdan kín­halállal találkozó embernek jár. Ehhez kapcsolódik az Újszövetség talán „leg­illatosabb” jelenete, amikor a betániai Mária a szenvedéstörténet előtt meg­keni Jézus lábát a fél vagyont érő nár­duszkenőccsel, s a kenet illata betölti az egész házat (Jn 12,3).

Illatszerekben tehát nincs hiány a Szentírásban, elég, ha az ószövetsé­gi szent asszonyokra gondolunk, pél­dául Juditra, aki Holofernész táborá­ba készülve drága illatszereket használ (Jud 16,7), vagy Jézusra, aki arra bíz­tat, hogy aki böjtöl, illatosítsa be a ha­ját (Mt 6,17). Stílusos lenne ehhez az íráshoz a magazinokhoz hasonlóan il­latmintát mellékelni az Istennek tetsző illóolajokról – a Bibliában a tömjén és a mirha mellett leggyakrabban az áloé, a nárdusz, a stórax és a galbán fordul elő –, de erre sajnos nincs lehetőség. A Szentírásban azonban az illatszere­ken túl más illatok is megjelennek, me­lyekkel a szent író időnként meglepi az olvasót: Az idős és vak, gyermeke ál­tal becsapott Izsák például azt mond­ja az Ézsau ruhájába öltöztetett Jáko­bot szagolva, hogy fia illata olyan, mint „a friss mezőé, amit az Úr megáldott” (Ter 27,27), a legillatosabb könyvben, az Énekek énekében pedig a menyas­szony lehelete almaillat (Én 7,9).

Fotó: iStock

Az illatoknak, a jó illatnak Szent Pál tulajdonít egyértelmű spirituális tartalmat a leveleiben. Mindenekelőtt Krisztus az, aki jó illatú áldozatként ajánlotta fel önmagát Istennek (Ef 5,2), s az ő ismerete is jó illat, amelyet a hívek közössége, annak életszentsé­ge áraszt (2Kor 2,14). Emiatt mond­hatja végül az apostol, hogy „Krisz­tus jó illata vagyunk mi az Istennek azok között, akik elkárhoznak” (2Kor 2,15). Krisztus jelenléte, az evangé­liumi élet, az életszentség – ezeket a spirituális minőségeket társítja tehát a páli hagyomány a valóság szaglással érzékelhető tartományához.

A Biblia szimbolikája nyomán a kö­zépkori szentéletrajzokban gyakran ol­vashatjuk, hogy elhunyt szentek holt­testéből, sírjából kellemes illat áradt. Az ilyesmit szimbolikusan szokás ér­telmezni, azaz a jó illat az ember élet­szentségének jelképeként kerül a szö­vegbe: ez életében megtapasztalható volt a közelében, s halála után is jelen marad a testéhez kapcsolódóan. Van­nak azonban a kereszténységnek olyan vidékei, ahol ezt a jelenséget ma is ta­pasztalják, s „a szentség illatát” nem jelképes valóságnak értelmezik. Ami­kor a görögországi Áthosz-hegy szer­zetesi köztársaságában járhattam, az egyik nagy kolostorban idegenveze­tés helyett az esti imádság után nyel­vi csoportokban egy szerzetes mesélt a zarándokoknak az ott élt szentekről és az ott őrzött ereklyékről. A program csúcspontja a tiszteletre kihelyezett ereklyékkel való találkozás volt. Mivel az angol csoportban túl sokan voltak, én a néhány fős német csapathoz csat­lakoztam, amelyben rajtam kívül két férfi volt még, s róluk lerítt, hogy tu­risták: a Szent Hegyre inkább a kíván­csiság, mint a jámborság hozta őket, s az ereklyetisztelet során nem is iga­zán találtak megfelelő gesztust a kap­csolódáshoz. Az ereklyék közelében én átható, édes illatot éreztem, mely virágillatra, frissen sült sütemény­re, tömjénre emlékeztetett. Azt gon­doltam, a sok tömjénezés vagy szán­dékosan kitett illatosító miatt érzem ezt. Vezetőnk a séta végén rákérdezett, hogy éreztük-e az illatot. Én igennel feleltem, míg nem hívő társaim nem értették a kérdést, hogy mit is kellett volna érezniük. Az áthoszi szerzetes végül elmagyarázta, hogy a szentség illatával találkoztam, mely csak a hittel közeledők számára válik érzékelhetővé a szentek ereklyéi közelében. Ugyaner­ről a jelenségről még egyszer hallottam zarándoklatomon, amikor felmásztam a hegyek közötti egyik román reme­teközösségbe, ahol a szerzetesek arról meséltek, hogy néhány évvel azelőtt meghalt szent elöljárójuk holttestéből eltemetése előtt napokig áradt ugyan­ez a félreismerhetetlen illat.

Ha pedig magának a szentség for­rásának, Istennek az illatára vagyunk kíváncsiak, akkor kénytelenek va­gyunk a keresztény misztika vidékére zarándokolni, s felidézni a „lelki érzé­kek” tanítását, mely a III. század nagy tanítójának, Órigenésznek a nevéhez fűződik, s amelyet később sok lelki ta­nítónál megtalálhatunk. Szerinte az isteni Ige különböző módokon tár­ja fel magát a kereső ember előtt, s a Szentlélek ajándékainak köszönhe­tően a fizikai érzékeink működésé­hez hasonlóan képes a bensőnkben kialakulni egy másfajta, lelki észlelés, érzékelés. Ahogyan Jézus fény a lel­ki szem számára, szó a belső hallás­nak vagy az élet kenyere a lelki ízle­lésben, ugyanúgy jó illatú kenetként is megjelenhet lelki szaglásunk te­rében. Krisztus jó illata azért tudott szétáradni a világban, mert az érté­kes alabástromedény, az ő teste a ke­resztáldozatban széttörött. Órigenész szerint az imádkozó embernek „szi­mata” lesz Isten dolgaira a világban, mintegy „ki tudja szagolni” jelenlé­tét, meg tudja különböztetni az eré­nyek jó illatát a bűnök bűzétől. Ez a belső, lelki szaglás tehát szorosan kapcsolódik a lelkek megkülönböz­tetésének karizmájához: ahhoz a ké­pességhez, hogy belső világunkban, gondolatainkban finoman érzékeljük, hogy belső rezdüléseink a Lélek ih­letéséből történnek, vagy más erők, saját lelkünk vagy esetleg ellenséges erők működése okozza őket. Egy jó lelki vezetőnek kell, hogy legyen „lelki orra” Isten illatára a rábízottak életé­vel kapcsolatban. A lelki életben jártas ember észlelni tudja egy családi ott­honba vagy egy szerzetesházba lépve, hogy az erények jó illata, Isten illata tölti-e be az ott lakók életét.

Karácsony, a Megtestesülés ünne­pe arra irányítja a figyelmünket, hogy Isten az emberiben, a testben, az érzé­kekkel megismerhetőben és felfogha­tóban nyilatkoztatja ki önmagát. Min­den „lelki érzékszervünk”, még a ritkán használt lelki szaglásunk is segíthet minket, hogy felfedezzük Isten illat­foszlányait az életünkben, s az Énekek énekének menyasszonyához hasonló­an képesek legyünk felismerni eljöve­telét, tudjunk futni az érkező Vőlegény keneteinek illata után.