„Köszönöm szépen, Tanár úr!”

Hogyan lesz hittanórai tananyag egy kortárs jezsuita regényéből?

Hogyan lesz hittanórai tananyag egy kortárs jezsuita regényéből? Utánajártunk, mire jutott a szegedi Dugonics András Piarista Gimnázium 9. A osztálya a Jezsuita Kiadó irodalmi sorozatá­ban két éve megjelent könyvvel, Az apátsággal.

Nyár vége felé landolt az e-mail-fió­komban egy levél, hogy egy szegedi piarista tanár kérne a diákjainak Úton című irodalmi sorozatunk első darab­jából, James Martin amerikai jezsuita Az apátság című regényéből. Hamar nyélbe ütöttük az üzletet – harminc­két példánynál már szép kedvezmény jár –, és közben azt is megtudtam, hogy Keserű György piarista éppen akkor fejezte be Dobogókőn har­mincnapos lelkigyakorlatát, s ott lát­ta meg a Jezsuita Kiadó önkiszolgáló polc-boltján a könyvet.

Fotók: Végh Dániel

„Bevallom őszintén, a fülszöveg ne­kem valahogy nem kínált fogódzó­pontot, talán mert túl sejtelmes. Azért adtam a könyvnek egy esélyt, mert iz­galmasnak tűnt, hogy a jezsuiták iro­dalmi sorozatot indítottak. Hazavit­tem, és ahogy olvasni kezdtem, egyre jobban megtetszett, és egyre bizto­sabb lettem abban, hogy Isten küldte nekem ezt a könyvet, hogy a hittan­tanításomat megtámogassa. Hitüket újra felfedező emberek, szerzetesek, istenképek, lelkivezetés, gyászfeldol­gozás, párkapcsolat… mennyi jó té­mát körüljár! Ráadásul Az apátság szereplői között vannak a diákokkal egykorúak, akikkel könnyű azonosul­niuk. Eldöntöttem, hogy szeretném a kilencedikes osztályommal elolvas­tatni és az őszi félévben a hittanórá­kon feldolgozni” – idézi fel a könyv­vel való ismerkedés állomásait Gyuri atya. A negyvenes éveinek közepén járó, magyar–hittan szakos pap tanár nem titkolta, a hittankönyvekből rég kiábrándult, és minden erejével azon van, hogy minél élményszerűbben és életszagúbban tudjon a diákokkal be­szélgetni Istenről, a vallásról, spiritua­litásról. Bár, mint elmondta, a fiatalok alapvetően hálásabbak, ha filmeken keresztül közelítenek rá a komoly té­mákra, a könyv lelki haszna nagyobb, mert sokkal jobban megdolgoztatja őket, de ezáltal mélyebben be is vo­nódnak, inkább átjárja őket a mon­danivaló.

„Az a fajta tanár vagyok, aki engedi megtörténni a dolgokat. Nem javítom ki egyből, nem teszem helyre őket, mert attól csak leblokkolnak. Inspi­rálni szeretnék, teret adni nekik, al­kalmat adni arra, hogy egymással ta­lálkozzanak, beszélgessenek – ha csak lehet, a tantermen kívül is. Ez lega­lább olyan fontos a fiataloknak, mint az, hogy az órák értelmesen teljenek el” – foglalja össze Gyuri atya peda­gógusi hitvallását. Keserű György a kecskeméti piarista gimnáziumban érettségizett 1997-ben, ott kapott élet­re szóló inspirációt és pap tanári hi­vatást. Képzését követően először a váci, majd a szegedi közösség tagja lett, ahol az elmúlt másfél évtizedben a magyar és a hittan tanítása, illetve az osztályfőnöki teendők mellett volt kollégiumigazgató, diákszínpad-veze­tő, rendházi elöljáró és templomigaz­gató, jelenleg pedig novíciusmester.

A jezsuita lelkiséghez a Szentjánosbo­gár közösségen keresztül került közel, bogárpap pedig úgy lett, hogy mindig is kereste a tanári hivatás játékos olda­lát. „A gyermeki lelkület, a felszaba­dult, vidám kreativitás nagyon bejön, ez a stílus közel áll hozzám.” Negy­venöt évesen mindazonáltal úgy érzi, korszakhatárhoz ért, és arra vágyik, hogy a diákság „szórakoztatása” he­lyett immár a lényeggel foglalkozzon, és ahogy a novíciusokat, úgy az osz­tályát, a diákcsoportokat, a templomi közösséget is mindenekelőtt az imád­ságra tanításban kísérje, a rábízottak Istennel való kapcsolatát segítse elmé­lyülni. Az erre való felkészülés jegyé­ben végezte el a harmincnapos Szent Ignác-i lelkigyakorlatot a dobogókői Manrézában, ahová azóta a jezsuita lelkivezető-képzés hallgatójaként jár vissza havi rendszerességgel.

Gyuri atya jól tudja, hogy egy hos­szabb szöveggel csakis iskolai szünet után szabad elkezdeni foglalkozni – így legalább az utolsó pillanatban szinte mindenkinek van esélye elol­vasni. A kilencedikesek az őszi szünet utáni első novemberi hétfőt kapták határidőül, de már az októberi hittanórákat arra szánták, hogy a könyv vi­lágának elemei ismerősek legyenek. Megnéztek egy kisfilmet a trappis­tákról, meghallgatták a Salve Regina himnuszt, megismerkedtek a komple­tóriummal. Kikerült az osztályterem falára az a Szűzanya-ikon, amely a re­gény egyik főhősét szinte megszólítja, és az osztály a csöndes imát is kipró­bálta a gimnázium melletti piarista templomban egy október végi egész estés osztályprogram keretében.

„Tudják a gyerekek, hogy a hittan nem az a tantárgy, amiből meg le­het bukni, de most azért írattam ve­lük egy olyan felmérőt, amin kivéte­lesen egyest is lehetett kapni” – vallja be nevetve Gyuri atya, és aztán büsz­kén hozzáteszi: huszonhatan ötöst ír­tak, egy-két egyes lett csak, azaz szinte mindenki tényleg el is olvasta a köny­vet. „Kivételes, hogy kötelező olvas­mányt adok fel hittanból, ennek meg­felelően sokáig kellett puhítani őket, hogy elfogadják. Év eleje óta ajánl­gattam, ízelítőt adtam Az apátság té­máiból, és azzal biztattam az osztályt, hogy biztosan érzem, Isten küldi ne­kik ezt a könyvet. Nagyon hittem ben­ne, és szerintem ez kellett hozzá, hogy átmenjen.”

S hogy miből érzi Keserű tanár úr, hogy átment a könyv? Például abból, hogy többen a testvéreikkel, szüle­ikkel is elolvastatták. Vagy éppen az egyik diákjától kapott alábbi üzenet­ből:

„Laudetur! Emlékszik, mikor elő­ször megkaptam »Az apátság« köny­vet Öntől? Képzelje, elolvastam… 3 nap alatt. Péntek-szombat-vasárnap, tegnap hajnal 1-ig olvastam. Először nem akartam elkezdeni, de pénte­ken rávettem magam, és azt hiszem, nem bántam meg. Nemrég fejeztem be és fhuu, nagyon élveztem, meg is jött a kedvem olvasni egy kicsit töb­bet. Egy csomó dologra választ kap­tam. Ha ezt tényleg Isten küldte Önön keresztül, akkor nagyon köszönöm mindkettőjüknek! Nem is beszélve a 23-as fejezetről… talán az Úr tény­leg azt szeretné, hogy kosárlabdázzak! Köszönöm szépen, Tanár Úr!”

Egy ködös keddi napon érkezem meg Szegedre, hogy saját szememmel győződjem meg arról a csodaszámba menő pillanatról, hogy egy egész osz­tálynyi kamasz a Jezsuita Kiadó re­gényéről beszél. A 9. A ötödik órája a hittan, a diákok párosával tartanak rövid kiselőadást, majd a felmerült témákat a tanár úr irányításával kö­zösen beszélik át. „Mindenkinek sze­mélyre szabottan adtam egy fejezetet, hogy konkrét szempontok, kérdések alapján foglalják össze, amit olvastak, és amit kiolvastak belőle. Nem kell se prezentációt készíteniük, se jegyzetel­niük, elég, ha odafigyelnek.” Az osz­tály hetedik óta van együtt, a fiatalok némelyike szemérmesebben, többsé­gük lelkesen, néhányuk egészen éret­ten beszél a könyvről, a többiek figyel­nek, a beszélgetőkörben kellemesen nyüzsögnek. Az egyes dolgozatot író­kat nem nehéz felismerni – gondo­lom, ők azok, akiket az egész inkább feszélyezi. A szempontok többsége a szereplők motivációira, lelki moz­gatórugóira, személyiségváltozására és viszonyrendszerük alakulására fó­kuszál.

Miután az óra elején rövid bemu­tatkozásom során említettem, hogy három gyerkőc édesapja vagyok, egy ponton rajtaütésszerűen kapok én is egy kérdést, méghozzá azzal kapcso­latban, mit gondolok, vajon miért hagyta el a főszereplő hölgyet a férje a fiuk megszületése után, miért nem tudott helytállni apaként? Gyorsan el­mondom, amolyan rögtönzött refle­xióként – ha tetszik, tanúságtételként –, hogy egyáltalán nem születtem én sem kész apának, sőt, kemény önis­mereti munka és több keservesen át­imádkozott lelkigyakorlat „árán” si­került a szívemben helyet készíteni a gyerekeknek. Szavaim láthatóan meglepték az osztályt – mindeneset­re innentől kevésbé tűnik zavarónak a jelenlétem. A kiselőadások alatt ma­gam is buzgón jegyzetelek, az előre megfogalmazott, illetve helyben ös­szeírt kérdéseimet pedig kicsengetés után gyorsan föl is teszem a teremben ragadó diákoknak, illetve Keserű ta­nár úrnak.

Elsőként természetesen arra kér­dezek rá, nem érezték-e túl erősnek, hogy a regény egyik gyújtópontja a főhősnő velük egyidős fiának a ha­lálos biciklibalesete. Némi vállránga­tás után egy lány vallja be: „Engem rosszul érintett igazából. Szerintem nekem egy kicsit durva volt a könyv eleje.” A tanár úr elismeri, maga is el­gondolkodott rajta, nem fogja-e meg­rázni az osztályt, de úgy gondolko­dott, A legyek ura vagy A viskó még kegyetlenebb, ráadásul explicitebb jelenetekkel sokkol, másrészt hall­hatnak-láthatnak a gyerekek a hí­rekben kortársaikat érintő balesete­ket, egyszóval előbb vagy utóbb, de meg kell barátkozniuk a gondolattal, hogy a halál nem válogat. Eggyel több téma, amiről beszélgethetnek.

Hogy oldjam a hangulatot, arra terelem a szót, mennyire lepte meg őket, hogy a könyv vallásos alaphang­ja ellenére bizonyos szereplők szöve­ge meglehetősen laza. „A komolyabb irodalmi művek után, amiket kötele­ző volt elolvasni, ez szinte felüdülés volt” – mondja az egyik fiatal, és társai sűrűn bólogatnak. „Ha egyszer a tör­ténet a mai korban játszódik, a nyel­vezete is mai kell hogy legyen. És a realitás az, hogy a mai nyelvben csú­nya szavak is előfordulnak” – állapít­ja meg bölcsen a társa. Mint megtu­dom, irodalomból az Antigonét veszik épp Gyuri atyával, aki bizony átírta az osztálya számára, nem is azért, hogy megértsék, hanem azért, hogy egyál­talán kinyissák a könyvet.

Azt is megkérdezem beszélgetőtár­saimtól, hogy mi tetszett a könyvben, és mi nem. Az egyik lány a női főhős, Anne megtérésében kulcsszerepet ját­szó Szűzanya-ikont emeli ki, ponto­sabban a szentkép „hatásmechaniz­musát”, azaz a folyamatot, ahogy a fiát elvesztő édesanya ráismer Máriában a sorstársára, s ez a felismerés segít felszakítani elfojtott érzelmei gát­ját. A fiúk egyike ábrándosan moso­lyogva, és bevallva, hogy eléggé sze­ret bütykölgetni, azt a fejezetet hozza példának, amikor Mark, a regény fia­tal főhőse Paul apát finom ráhatására elfogadja, hogy a fizikai munka érté­kes, és hogy egy egyszerű karbantar­tó is csodákra képes – ha nem is olya­nokra, mint az a bizonyos Jézus nevű mesterember.

Erre a kérdésemre Gyuri atya is szívesen válaszol: őt az idegenek felé megnyíló szerzetesek képe, különö­sen az apát alakja fogta meg legjob­ban. „Kilenc évig voltam házfőnök, közösségfelelős, most is elöljáró va­gyok, és hát mit mondjak, jól rátapin­tott a szerző: igencsak valósághűen írja le, olykor milyen terhes tud lenni a ránk bízott rendtársakról gondosko­dás, beszélgetni velük, összehangolni az egymásnak feszülőket, elszenvedni a többiek rigolyáit. Megkönnyebbülés volt olvasni, hogy nem vagyok egye­dül ezekkel az érzésekkel. Sőt, Paul apát és a regénybeli trappisták bátorí­tása nyomán, ezentúl, ha a templom­ban meglátok egy magányos alakot, aki valahogy odatévedt, akkor igye­kezni fogok megszólítani. A regény arra tanított, igenis hálásak az embe­rek, ha beszédbe elegyedünk velük, és ebből kibontakozhat valami na­gyobb jó.”

S hogy mi az, ami inkább nem tet­szett a könyvben? A tanár úr tapinta­tosan fogalmaz: „Érződik a regényen, hogy a szerző elsősorban a bőséges lelkivezetői tapasztalatából merí­tett, és időnként túl feltűnő a szerzői szándék, hogy egy-egy fordulatra, je­lenetre csak azért van szükség, hogy a szereplőket mozgassa, hogy például Anne eljusson az apátságba.” A gyere­kek ugyanezt a fonákjáról fogalmaz­zák meg: nekik túl sok a három fősze­replő, a találkozásukat, azaz a három különböző sors összefonódását érzik kissé mesterkéltnek.

Ezek után, utolsó kérdésként azt firtatom, mennyire tartják hihe­tőnek, hogy egy jezsuita szerzetes szándéka tényleg az volt, hogy film­szerűen realista, megható és egyben szórakoztató regényt írjon. Van diák, aki a regényvégi köszönetnyilvání­tást citálja, ahol James Martin elárul­ja (?): úgy, ahogy van, megálmodta Anne, Mark és Paul apát találkozá­sának történetét. Vannak, akik úgy gondolják, átlátnak a kerettörténe­ten, és azonosítani vélik a szerző va­lódi (?) szándékát, amely nem más, mint „hogy ismerjük fel, a legne­hezebb élethelyzetben is próbáljuk Istent megtalálni, merthogy ő bizto­san mellettünk áll”, illetve „hogy el­higgyük, akkor is, amikor úgy érez­zük, minden rossz, és csak gyűlölet van bennünk, onnan is mindig van visszaút”. A tanár úr utólag bevall­ja, az első perctől kezdve inkább hit­tankönyvként tekintett Az apátságra, mintsem regényre. „Egyértelműen a hitünk titkait ábrázolja, csak nem vegytisztán, doktrinálisan kifejtve, laboratóriumi körülmények között, hanem szépen beágyazva emberi példákba, fiktív, kellőképpen általá­nos, mégis egyénített történetekbe. Ha Paul apát mondja, úgy már vevők rá a gyerekek” – teszi hozzá nevetve.

S hogy mi a végső célja Keserű Györgynek hittanárként James Mar­tin SJ regényével? „Az a lényeg, hogy belehelyezkedjenek a szereplők hely­zetébe, és a könyv segítségével a rej­tett érzéseiket megpróbálják átélni, felszínre hozni, kifejezni.” A tanár úr nem titkolja, van diák, akinek azzal a szándékkal jelölte ki a feldolgozan­dó fejezetet, hogy a szerzetesi hiva­tásról, a megszentelt élet szépségei­ről és nehézségeiről gondolkodtassa el, ahogy azt sem rejti véka alá: eg­gyel nagyobb kihívást jelent számára, hogy a lányoknak a regény által kínált női minták, szerepek, problémák fel­dolgozásához nyújtson segítséget. Vi­lágos motivációja továbbá, összhang­ban azzal a belső késztetésével, amely Dobogókőre és ott a könyvünkhoz ve­zette, hogy finoman rávezesse a fia­talokat: az imádságra, a bensőséges istenkapcsolat kialakítására érdemes időt szakítani. Na, nem a regénybeli szerzetesek napi ötórányi zsolozsmá­zása a cél, de a civil főszereplők által megismert és megkedvelt templomi elcsendesedés, a Mária-ikonnal való beszélgetés vagy akár az Istennek írott levél mind-mind olyan imaformák, amiket előbb-vagy utóbb talán a 9. A-sok is kipróbálnak majd.

Az apátság szegedi története nem sokkal lapszámunk megjelenése után éppen úgy ér véget, ahogy a regény: egy szentmisével, és anélkül, hogy megtudnánk, hogyan alakul a sze­replők további sorsa. Keserű tanár úr úgy tervezi, a decemberi osztálymisén ki-ki ott ül majd a neki szánt témával, amelyet alaposan kidolgozott, és az eucharisztián keresztül Istenre nézve reményei szerint mindenki felismeri: saját kisebb-nagyobb problémáink­nál van felsőbb igazság, tágasabb ho­rizont.