Jálics Ferenc atya szemlélődő lelkigyakorlatainak negyedik napján a „kiüresedésről” van szó. Mit is jelent pontosabban ez a fogalom? Talán köldöknéző tétlenséget – mint némelyek feltételezik –, amely a keleti lelkiségek beszivárgását próbálja népszerűsíteni az egyházban, és a szinkretizmus zsákutcájába vezet? Vagy létezik a szemlélődő kiüresedésnek sokkal egyetemesebb vallási-spirituális jelentése is, amely nagyon is összeegyeztethető a katolicizmussal, sőt annak bizonyos értelemben lényegi eleme?
A Teremtés könyvében találunk egy gyönyörű elbeszélést, amely nem véletlenül ihlette meg az irodalom olyan óriásait is, mint Thomas Mann, aki József és testvérei címmel lebilincselő családregényt kerekített belőle. Egy színes irodalmi szőttesről van szó, amelynek egyik legtitokzatosabb és legszebb része a Jákobról, Rebeka és Izsák fiáról, Ábrahám unokájáról szóló történet. Regénybe illő részletekre derül fény: Izsák hatvanesztendős már, amikor felesége fogan és ikreket szül. Ézsau az elsőszülött, ő lesz apjának a kedvence; Rebeka azonban Jákobot szereti jobban, talán mert ő mutatkozik eszesebbnek. Jákob érvényesül az életben, de okosságát nem csak jóra használja: például becsapja testvérét, amikor csellel szerzi meg tőle az elsőszülöttnek járó atyai áldást. (Jákob neve maga is beszédes, hiszen a héber ckb gyökből származik, amelynek igei jelentése: megcsal, becsap). Az élet viszontagságai megedzik Jákobot: kisvártatva őt csapják be, hiszen Rachelbe szerelmes (hét évet szolgál is érte), mégis Leát adják hozzá. Viszonzásul ő is alaposan megkárosítja apósát – talán a múltja predestinálja… –, majd elmenekül. Váratlanul azonban élete legnagyobb válságával kell szembenéznie.
Jákob ereje teljében van. Kiteljesedett férfiember, gazdag és agyafúrt, ügyesen irányítja népes családja életét. Szolgái lesik a szavát, parancsai szerint hajtják a tevéket és fordítják a javakkal megrakott társzekerek rúdjait. Döntéseitől sokak sorsa függ: egyebek között feleségeié és gyermekeié is. Ekkor jut fülébe, hogy bátyja négyszáz emberrel a nyomában van. Jákob tisztában van helyzetével: a becsapott Ézsauval bizony nem ajánlatos ujjat húznia. Tehát nagy nyomás nehezedik rá, s talán erre van szükség, hogy végre magába szálljon. Egyedül akar lenni. A Szentírásban ezt olvassuk: „Miután igen korán felkelt, fogta két feleségét, két szolgálóját, valamint tizenegy fiát, és átkelt a Jabbok gázlóján. […] Azután egyedül maradt [odaát]” (Ter 32,23–25). Csak találgathatjuk, mi ment végbe benne ezen az éjszakán. Úgy tűnik, intenzív belső küzdelmet élt meg. Egyszeriben szembekerült egész múltjával, a tudattalanjával, a feldolgozatlan sebeivel, belső békétlenségével, az alteregójával. És itt következik ez a titokzatos mondat: „És íme, egy férfi küzdött vele egész[en] virradatig” (Ter 32,25b). Jákob egy angyallal, magát Istent jelentő lénnyel harcol Jabbok gázlójánál.
Fotók: Mathieu Lehanneur belsőépítész, dizájner organikus alabástrom-fehérmárvány szentélye a franciaországi Melle Szent Hiláriusz-templomában, 2011-ből
A megbékült ember
Isten és ember küzdelme visszatérő mozzanat minden kor misztikatörténetében. Számos művész próbálta már ábrázolni a jelenetet, amint Jákob birokra kel Istennel a patakpart száraz, lapos kövein. A legdrámaibb pillanat azonban ábrázolhatatlan. Mert a birkózás hevében, ahogy minden erejét latba vetve próbált felülkerekedni, Jákob ezeket a szavakat préselte ki a fogai között: „Nem eresztelek el, amíg meg nem áldasz!” (Ter 32,27b). Ez a Biblia egyik legszebb sora. Arról az elszántságról árulkodik, amellyel Jákob felvállalta a küzdelmet, szembenézett önmagával – és életére megkapta az áldást. A harc – legkésőbb azóta tudjuk – minden lelki út része. Hogy Ézsaut békesség jellemezte-e, azt nem tudhatjuk. Az intuícióm azonban azt súgja, hogy a két testvér közül Jákob volt a békésebb. A folytatásban ugyanis arról olvasunk, hogy kibékült testvérével (Ter 33), letelepedett, és élete hátralévő részét Kánaán földjén élte le. A középkori alkímia – a mai kémia előfutára – azt tanította, hogy kétféle alkimista létezik. A hamis aranyat akar. A valódi alkimista az, aki tisztában van vele, hogy az eredmények valójában nem fontosak. A siker egyedüli fokmérője, hogy minden erőfeszítés végén mi magunk változunk át más emberré.
A spirituális feladat
A kiüresedés olyan feladat, amelyre a lelki úton mindannyian meghívást kapunk. Jálics Ferenc ezt így fogalmazta meg: „a teljességet […] csak lemondás árán lehet megszerezni”, s az „nem más[t jelent], mint [Isten] jelenlétében élni, általa a halálból a feltámadásba, szegénységből a belső gazdagságra, a semmiből a teljességre jutni” (Szemlélődő lelkigyakorlatok, 133). A görcsös ragaszkodás mit sem használ. Egyedül az oldott elengedés, a kiüresedés begyakorlása révén lehet osztályrészünk a kegyelem, amely Loyolai Szent Ignácnak megadatott: hogy ne akarjuk jobban a hosszú életet, mint a rövidet; a sikert, mint a kudarcot; a dicsőséget, mint a gyalázatot, vagy az egészséget, mint a betegséget, hanem egyedül annak megvalósítására törekedjünk, amit Isten tervezett el az életünkről (vö. Lgy 23). Aki így él, a Feltámadott életét éli már ebben a földi életben. S hogy mi magunk mit tehetünk ezért?
Konkrét életpéldák a kiüresedésre
A meghallgatás. A kiüresedés begyakorolható, és gyümölcsei sokféleképpen megmutatkoznak a mindennapi életünkben. Az egyik legfeltűnőbb jele, ha valaki képes meghallgatni másokat. A dolog korántsem magától értetődő. Ha hozhatok egy személyes példát: olyan jezsuita közösségben élek, ahol szerzetes tanárok laknak együtt. Az a benyomásom, hogy nekünk, tanároknak nem erősségünk a meghallgatás. Állandóan tele van a fejünk gondolatokkal, és hozzá vagyunk szokva, hogy csak mondjuk a magunkét. Persze előnye is van a dolognak – például nem kell félni attól, hogy fojtogató csend támad az ebédlőasztalnál: mindig akad, aki szívesen átveszi a szót. Az ilyen viselkedés árnyoldala azonban, hogy könnyen elidegenít. Ha valaki folyamatosan azt tapasztalja, hogy másokat nem érdekel a véleménye, könnyen elmagányosodik. Olyan üdítő ezzel szemben azt tapasztalni, hogy valaki kérdésekkel fordul hozzánk, és türelmesen vár, amíg megfogalmazzuk a válaszunkat. Mindez nagyfokú kiüresedést kíván: háttérbe kell szorítanunk hozzá a saját gondolatainkat és elképzeléseinket. Enélkül nincs valódi érdeklődés, és lehetetlen észrevenni, hogy mi foglalkoztatja (élteti vagy aggasztja, örvendezteti meg vagy hangolja bánatra) a másikat. Az önmagunkból való (legalábbis részleges) kiüresedés nélkül sajnos csak süketek párbeszéde zajlik. Ha például valaki megszólal: „Ma éjszaka keveset aludtam”, nagyon kevesen reagálnak a valódi üzenetre („fáradtnak érzed magad?”, „gondok foglalkoztatnak?”, vagy „valami éjszakába nyúló érdekes programon vettél részt?”), hanem rendszerint azonnal magunkra fordítjuk a figyelmet („mostanában én is rosszul alszom”, vagy „én viszont kitűnően aludtam”). A másik iránti figyelem ürességet kíván.
A böjt. A kiüresedésnek léteznek hagyományos módjai is az egyházban, ilyen például a böjtölés. A böjt egyik lehetséges meghatározása: másokért vállalt teremtő szenvedés. Amint a definícióból is világos, a böjt különbözik a fogyókúrától, mert azt önmagunkért tesszük. Ezzel szemben aki böjtöl, nem önmagát állítja a középpontba, hanem Istent vagy egy másik személyt, akiért vállalja a lemondást. A „testi önmegtartóztatás” (például bizonyos ételekről való lemondás) a katolikusok számára különösen nagyböjtben ajánlott (főleg hamvazószerdán és nagypénteken). Ám korántsem csupán keresztény gyakorlatról van szó. Minden nagy vallásban léteznek gyakorlatok az önmegtagadásra (a buddhizmusban, a hinduizmusban és az iszlámban esetenként sokkal szigorúbbak is, mint nálunk). A húsevéstől való megtartóztatás a profán társadalomban is egyre elterjedtebbé válik. Lehetséges, hogy a XXI. század végére – az etikai és az ökológiai tudatosság terjedésével – a vegetáriánus és vegán életmód nem a kivételt jelenti majd, hanem a szabályt (s aki nem követi, ugyanúgy „furcsa kisebbségnek” számít majd, mint ma a dohányzók). Aki rendszeresen böjtöl, tudja, hogy a szeretetből vállalt önkéntes lemondás (kiüresedés) valójában hatalmas teremtő energiákat képes felszabadítani bennünk: ahelyett, hogy legyengítene, valójában megerősít.
A megbocsátás. Nagyfokú önkiüresítésre van szükség ahhoz is, hogy képesek legyünk másoknak meg bocsátani. A megbocsátáskor sem önmagunkat – a saját sérelmünket, a megbántott kicsiny énünket – tartjuk szem előtt, hanem a nekünk sérelmet okozó személyt. Önmagunkon túllépni egyáltalán nem könnyű. Ha azonban valóban sikerül a másik embert számításba venni – az ő sajátos helyzetét, motívumait, sebeit, amelyek kiváltották a velünk szemben megnyilvánuló viselkedést –, akkor talán könnyebb „elengedni” a nekünk való „tartozását”. Aki talál mentséget a másik számára – „hiszen ilyen háttérrel talán én magam sem tudtam volna másként viselkedni…” –, megértőbbé válik, megszülethet a szívében az együttérzés. A másoknak való megbocsátásnál (és a másokkal való együttérzésnél) már csak egy valami nehezebb: az önmagunknak való megbocsátás (és az önmagunkkal való együttérzés).
Vannak, akik könnyen találnak mások számára mentséget, de magukat folyamatosan és minden részvét nélkül vádolják. Pedig hát keresztényként ugyanolyan mércével tartozunk mérni másokat, mint önmagunkat.
Aki megtanul empátiával nézni önmagára – ami jelentős kiüresedést feltételez –, az már a gyógyulás útját járja.
Az ima. Általános tapasztalat, hogy az imaélet is fokozatosan egyszerűsödik. Hogy ne mondjam: kiüresedik – ám pozitív értelemben. Sokat kellene erről szólni, most hadd szorítkozzam a lényegre: eleinte bőbeszédűen, sok szóval fordulunk Istenhez; később – általában a kamaszkortól kezdve – gondolkodón és kritikusan kezdünk hozzá viszonyulni; ezután az érzelmeinket is megosztjuk vele az imában (például szabadon kifejezzük a hálánkat és a frusztrációnkat, az ujjongásunkat és a haragunkat is). Az imaélet érésével aztán a lángoló érzelmek rendszerint lecsillapodnak, és helyükbe csendes önátadás lép. A folyamat a valóságban persze általában nem ilyen sematikus, az iránya azonban kétségtelenül a nagyobb kiüresedés felé mutat.
Más szentírási példák a kiüresedésre
Talán nem felesleges még egyszer kitérnem arra, hogy az önmagunkból (saját akaratunkból, terveinkből és gondolatainkból) való kiüresedés nagyon is része a keresztény kinyilatkoztatásnak. A Szentírásban az üdvösségtörténet számos olyan szereplőjéről olvasunk, akinek az életével Istennek más tervei voltak, mint ahogy az illető képzelte. Az isteni tervvel való azonosulás nem könnyű, nemegyszer fájdalmas folyamat is. Jónás prófétának ki kellett üresednie a saját elképzeléséből (hogy békés és konfliktuskerülő életet él majd), hogy felismerje valódi hivatását, és Isten szavát hirdesse. Zakeus – miután találkozott Jézus feltétel nélküli, ingyenes és megbocsátó szeretetével – ellenállhatatlan vágyat érzett arra, hogy „kiüresedjen”, azaz megszabaduljon a mások kárán szerzett vagyonától (Lk 19,1–10). A gazdag ifjú is megérzett valamit annak boldogságából, milyen is lehet teljes radikalitással, feltétel nélkül Istenre hagyatkozni, bár a Jézussal való találkozás pillanatában még nem volt képes erre a bizalmi lépésre (Mk 10,17–31; Mt 19,16–26). A hegyi beszédben (Mt 5–7, vö. Lk 6,20–49) himnikus költői szavakat hallunk az önkiüresítésről („boldogok vagytok, ti szegények…”; „boldogok vagytok, akik most éheztek”, Lk 6,21). Végül Pál apostol a filippiekhez írt levelében mélységes teológiai magyarázatot ad, és – magának Istennek a példájára – buzdít az önmagunkból való kiüresedésre. Ezt olvassuk: „[Jézus Krisztus] Istennel való egyenlőségét nem tartotta olyan dolognak, amelyhez mint zsákmányhoz ragaszkodnia kell, hanem kiüresítette önmagát, szolgai alakot vett fel, és hasonló lett az emberekhez, külsejét tekintve úgy jelent meg, mint egy ember. Megalázta magát, engedelmes lett a halálig, mégpedig a kereszthalálig” (2,5–8). Ha maga Isten is „kiüresítette önmagát” – azaz lemondott isteni dicsőségéről –, akkor mennyivel inkább ránk is igaz, hogy csak az önkéntes kiüresedés útján juthatunk el a célba, Istenhez.
Betöltött üresség?
Isten jelenlétének megtapasztalása – úgy tűnik – csak azoknak adatik meg, akik valóban üresek, és egyedül annak mértékében, ahogy önmagukat kiüresítették. Isten azonban – és ezen a ponton engedtessék meg nekem, hogy vitába szálljak Jálics Ferenc atyával – nem „tölti be” a számára üresen hagyott teret a lelkünkben. Vegyük például a cölibátust, az Isten országáért önként vállalt nőtlenséget. Ez sem olyasmi, amit Isten „betöltene”. Ha becsületesen éljük, egész életünkre hiány marad. Ám Isten képes megnyitni általa a mások hiányaival, sebeivel és szenvedéseivel való mélyebb érzékenységre. A sebzett szívű emberek – mint Jákob is – békésebbé válnak: gyógyult sebeikből élet fakad. Ám csak az tud meggyógyulni, aki megsebesült: ahogy Jákob is megsántult az Istennel való küzdelemben (Ter 32,32), a mi hiányaink és bűneink is egész életünkben arra emlékeztetnek, hogy nem vagyunk elégségesek önmagunknak. A másokra szorultságból szolidaritás és együttérzés születik. Aki megtanul elengedni és kiüresedni (azaz meghallgatni, böjtölni, megbocsátani és imádkozni), az sohasem lesz egyedül.