Tiszta búza az árát sosem veszti

Legény- és leányélet a régi falun

A „kamaszkor”, vagyis a tulajdonképpeni legény- és leányélet egykor az életút legsűrűbb, legdíszesebb szakaszának számított. Ez a néhány esztendő – melynek a leányok esetében tizenhat-tizenhét, legényeknél huszonkét-huszonhárom éves korban megkötött házasság vetett véget – a táncos mulatságok és csendes vágyódások időszaka volt. A falu erkölcsi törvé­nyei a fiatalok életét jellemzően sikeresen irányították és felügyelték, ugyanakkor a lányos ház ablakába kitett rózsaszál, a legény kalapjába tűzött bokréta már bizonyos előjogok gyakorlását is lehetővé tette.

Hogy ki számított legénynek – bár kézenfekvőnek tűnik –, nem az élet­kor függvénye volt. A tizenhat éves lurkókat, suttyókat vagy surbankókat ugyanis a helyi legényeknek kellett maguk közé fogadniuk.

A legénység próbája

A legényavatás előfeltétele a felnőtt munkavégzési formák elsajátítása volt, vagyis a kislegénynek tudnia kellett férfi módjára kaszálni, aratni, szekeret rakni. A legényavatás több­nyire kocsmai mulatsággal egybekö­tött erőpróba volt, melyhez az idők során játékos ötletek, teátrális jelenetek társultak. Ács községben ami­kor a kislegények a kocsmába léptek, az egyik nagylegény rájuk förmedt: „Mars haza!” Ekkor az egyik avatan­dó odakiáltotta: „A keresztelőt akar­juk bevenni!” A legények az áltanako­dást követően előbb-utóbb asztalhoz telepedtek, és kezdődhetett az áldo­másivás.

A legényavatások része lehetett a keresztapa-választás, közös pohár­ból ivás, az avatandók felemelése, ge­rendán átbújtatása. Előfordult, hogy a kislegények az avatás részeként kö­vet görgettek, fát hasogattak, súlyos zsákokat cipeltek. Körmöcbányán a legények vesszővel csapkodták a si­hedereket, vagyis „kipofozták belőlük a gyereket”. Ha ezt valaki elmulasztot­ta megköszönni, még néhányat végig­húztak rajta. Ezek voltak az életükben az utolsó olyan ütések, melyeket kel­lő alázattal, megtorlás nélkül kellett elviselniük.

Legények a gáton

Az avatáson átesett legények azonnali jogot nyertek a kocsmában való meg­jelenésre, italrendelésre, mulatozásra és a dohányzásra; ettől a naptól ud­varolhattak, társaikkal együtt felke­reshették a fonóban a leányokat, s a templomban a legények közé ülhet­tek. A házasélet előszobájába kerül­tek.

A legénymulatságok anyagi hátterét egyrészt a kántálások, a farsangozás és a télbúcsúztató játékok idején szerzett pénz, ital-és ételféleségek, másrészt a kisebb léptékű – jellemzően ott­honi – lopások biztosították. A gaz­da éberségét kijátszó kolbász-, búza-, bor-vagy pálinkadézsmálások a rá­termettség és bátorság kétségbevon­hatatlan bizonyítékainak számítottak. A kisebb, alig észrevehető lopások fö­lött az apa legtöbbször szemet hunyt, a jelentősebb vagy rendszeres „károkozást” viszont szigorúan büntette.

A legényvirtus jellemző megnyil­vánulása volt a verekedés. Ez az ös­szeakaszkodás azonban távol állt a vandalizmustól vagy az öncélú ke­gyetlenségtől: erőpróbaként, a fiatal férfiélet szükségszerű velejárójaként tekintettek rá. Egy-egy emlékezetes csetepaté főhőse még az erény színe­iben is pompázhatott, férfias „hőstet­teit” sokszor éveken, évtizedeken át emlegették.

Fotó: MTI/Langer Klára

A legénycsoportok egymás között, „kifelé” verekedtek; egy-egy utca vagy településrész fiatalsága szoro­san összetartott, és a többi utca, kerület, tízes fiataljaival szemben mér­ték össze erejüket. Emiatt a párbajok, magánjellegű leszámolások is rend­szerint kisebb-nagyobb tömegve­rekedésbe torkolltak. A verekedés kirobbantó oka lehetett az udvarlás – különösen akkor, ha egy utcabeli le­ány házához akart járni egy „máshon­nani” legény. Az „udvarlási engedélyt” például Csongrád-Belsővárosban az odavaló legényektől kellett kialkud­ni, ennek híján a látogatást jó eséllyel skandalum zárta. A kakasos összeszó­lalkozások, féltékenység vagy a ver­sengő magamutogatás kifogyhatatlan ürügyekkel szolgált a fiatalság össze­csapásaihoz. A búcsúkat és bálokat követő hajnalon menetrend szerint ott sínylődött a seborvos előszobájá­ban egynéhány késszúrást szenvedett vagy „bottal lapogatott”, csontját tört legény. A verekedésnek azonban meg­volt a maga rendje, helye és ideje: ka­tonaviselt férfiak, házasemberek már nem vetemedtek efféle rendbontásra.

A legények – főleg Erdély egyes régióiban, bányavárosokban és sváb településeken – szabályos céhekbe rendeződtek. Ez a kiforrott formáció kötött hierarchikus rendszeren nyu­godott: tagjai tagdíjat fizettek, legény­bírót és egyéb képviselőket választot­tak; jelvényeket, törvénykönyvet és „legényládát” őriztek. A legénycéhek megnyugtatóan szabályozták a fiatal­ság életét: a rendbontás puszta szán­dékát a legénybíró által kirótt botozás ígérete nyesegette.

A család ékessége

A leányok élete jóval szigorúbb ke­retek között zajlott, hisz a „jó leány” a család büszke cégére volt. Az ille­delmes viselkedés, a helyes testtar­tás és beszédmodor elsajátítása a fa­lusi lányok nevelésének is sorsdöntő részét képezte, ahogy az a követke­ző, Csíkmenaságon rögzített interjú­részletből is szépen körvonalazódik: „Ha szekérre felülsz, ott ügyesen ülni kell. A lábod nem teszed keresztbe, és nem heverészel, így mondta apám. Ha takartunk, és a gereblyét csak úgy húztuk magunk után, akkor es meg­szidott. Azt is mondta, leánok, ha el­mentek valahova, aztán nem ott csak úgy leültök vagy valami! Így s így kell enni, így kell csinálni. És akkor ott nyújtózkodni kell, s ásítozni, hogy valaki lásson meg. Meg kell gondol­kozni, s ügyesen, művelten beszél­getni. Mondta azt is, arra ügyeljetek: a tiszta búza az árát sose veszti. S ezt úgy bévéstük a fejünkbe.”

Az erkölcsi tisztaság értékes erény és a jó házasság „valutája” volt. Húsz évvel ezelőtt, egy Egerbe tartó buszon mesélte egy idős asszony, hogy leánykorában az édesanyja azt mondta neki: „Ha szóba mersz állni legények­kel, a mirtuszkoszorú majd szégyen­szemre lecsúszik a fejedről, mikor az oltár előtt állsz!” Amikor eljött az idő, a koszorú – jól megérdemelt módon – a menyasszony fején nyugodott. Ami­kor azonban a lakodalom java része lezajlott, keresztanyja egyetlen mon­dattal nem várt zavarba hozta az ifjú arát: „Ilonka! Amit a férjed akar ma este tőled… azt te hagyjad!”

Nem vasárnap kell megnézni az embert

A csíkmenasági lányok tíz–tizenkét éves koruktól járhattak a fonóba, ti­zenöt-tizenhat évesen pedig már vi­zitásokat fogadhattak. Így nevezték azokat a szombat és vasárnap estén­ként csoportosan járó legényeket, akik a lányos házakhoz sorra befor­dultak, és ott egy keveset elbeszélget­tek. A vizitába járást a legények ti­zenhat évesen kezdték, de általában csak a kötelező sorkatonaság leteltével nősültek meg. Ezeken az estéken a lá­nyos ház konyhájában akár tíz-tizenöt legény is melegedett egyszerre. Míg a leány egy széken ülve hímzéssel, kötögetéssel demonstrálta múlhatat­lan szorgalmát, a szülők a legények­kel társalogtak a jószágról, termésho­zamról vagy az időjárásról. A formális beszélgetések fonalát időnként meg­szakította egy-egy legény udvarias el­köszönése. Az udvarlók kikísérése az eladósorban lévő lány feladata volt.

A néhány perces kapuban álldogá­lás páratlan lehetőséget adott az ér­zések kipuhatolására. „Ha a legény nem volt kedves a leány számára, nem úgy beszélt vele, hogy az más­kor is menjen. Aszonta, lámpavilá­gér’ ide ne gyere, mer nem kellesz.” Ha viszont „komoly lett a menet”, a le­ányhoz a többiek már nem jártak, és a „szerebarát” kedd és csütörtök este is meglátogathatta kedvesét.

A vizitából a komolyabb szándékú udvarlók távoztak utoljára. Egy-egy csinosabb lány háza előtt nem volt rit­kaság, hogy társai kővel „hanyigáz­ták”, megverték az utolsóként távozót. Este tizenegy óránál tovább semmi­képpen sem illett maradni: ha a há­ziasszony megelégelte a vendéglátást, letelepedett az ágy szélére, ásítozott, és fűzni kezdte a cipőjét.

Fotó: MTI/ Cser István

A vizitán kívül a fonó volt a leg­alkalmasabb hely az ismerkedésre. Kisasszony napjától (szeptember 8.) nagyböjtig a leányok és az asszonyok külön-külön, öt–tíz fős csoportokba tömörülve gyűltek össze, és esténként közösen fontak, ünnepnapokon pedig kötöttek. Vitték magukkal a fonáshoz szükséges eszközeiket, kisszéket, pet­róleumot, olykor süteményt. A legé­nyek csoportosan látogatták a fonó­kat; leültek a leányok közé, kártyáztak és tréfálkoztak velük. Időnként ki­ütötték a duvaszkát (az orsóról lehú­zott fonaltekercset) a kiszemelt leány kezéből, és csak csók ellenében ad­ták vissza. Ha valaki nem kívánta ily módon kiváltani, a legények a fona­lát bosszúból „felkalangyították” a ke­rítésre vagy a fenyőfák közé. Az este végén alkalom kínálkozott a leányok hazakísérésére.

Az ismerkedésre fontos teret biz­tosítottak a falusi vagy házi bálok, ahol rendszerint jelen volt a leányok édesanyja vagy egy idősebb nőro­kon is. A „gardemamik” a fal mellé tett kispadokon ültek, és figyelem­mel kísérték a párok rendeződését, a táncfelkérések rendjét, gyakorisá­gát, kémlelték a vonzódások finom jeleit. Mivel a párválasztás a szülők akarata mentén, nagy körültekintéssel zajlott, kétséget nem tűrően vágták el azokat a finom szálakat, melyek nem a „suba subához, guba gubához” elv mentén kezdtek összefonódni. „Ne­kem es volt egy olyan udvarlóm, hogy cifra legény volt, s jól tudott táncolni. Majálison voltunk, s állandóan tán­coltatott. S akkor egyszer mikor vége lett, aszongya mámá, jöszte csak ide! Aszongya, nem vasárnap kell meg­nézni az embert! Evvel örökké nem tudsz táncolni, ennek hagyj békit.”

Fekete menyasszonyok

A XIX–XX. század fordulóján di­vatba jött fekete menyasszonyi ruha ideológiai háttere a gondtalan leányévek meggyászolása, búcsúztatá­sa volt. A leány szüleit több helyen is bánatszülőknek nevezték, hisz gyermekük egy másik családnak vált részévé és tényleges hasznára. A házasemberek már kevesebbet és visszafogottabban táncoltak, énekel­tek, hisz ez többé nem volt illendő. Míg mindennapjaikat lassan betöl­tötte a család fenntartásának gondja és öröme, a leány-és legényévek szo­rongásait, várakozásait, apróbb-na­gyobb eseményeit egész életükben fel-felemlegették, bokrétákkal éke­sítve szépen továbbmesélték.