Négy zenekar tagja, énekes-dalszerző, tanító és drámapedagógus, a Gömbölyödő kismamadalkör vezetője, és ezzel még nem merítettük ki mindazt, amivel Tóth Orsi foglalkozik. A közös alkotás erejéről, bizonytalanságról és hitelességről, hangokról és keresésről beszélgettünk.
Mi az első dal, ami gyerekkorodból eszedbe jut?
Nagyon megmaradtak bennem azok a dalok vagy inkább nóták, amiket a nagymamámtól tanultam. Élénken él bennem, ahogy ő ezeket tanítgatta nekem, az mindig nagyon kötetlen, felszabadult állapot volt. Nagy nótafa; sokszor azt játszottuk, hogy mondtam neki egy szót, és arról kellett, hogy beugorjon neki egy dal. Nagyon kevés olyan szó volt, amiről ne jutott volna eszébe valami.
Melyik volt a kedvenced?
Az egyik, amit gyerekeknek is tanítottam már, a Csetneki csikós. Több zenekarral is feldolgoztuk azóta, és amikor Kecskeméten először bemutattuk, a nagymamám is ott volt – neki ajánlottam. Egy másik maradandó zeneélményem a színházhoz kapcsolódik, szerintem a generációm nagy részének meghatározó volt: A dzsungel könyve musical. Ma is tudom fejből az összes dalát. Emlékszem, ahogy gyerekként ültem a magnó előtt, még kazettán hallgattuk, anyukám főzött, én meg a szövegkönyvet nézegetve énekeltem.
Sokat lehet hallani arról, hogy a zene segíti a korai fejlődést. Szerinted miért fontos már a születés előtt is énekelni a babának?
Általában a zene gyermekkori fejlesztő hatásairól beszélünk, de ami engem emellett igazán elvarázsol, hogy ez óriási eszköz az anyuka és a baba kapcsolódásához. Amikor a Gömbölyödőbe belevágtam, még csak a mély hitem volt meg abban, hogy ez tényleg így van, és működik. Most, hogy már több mint másfél éve foglalkozom vele, tudom is. Az énekléssel egy olyan érzéki csatorna nyílik meg, amit nem lehet mással pótolni.
Hogyan indult el a program?
Vető Anna barátnőmmel együtt álmodtuk meg, aki egy egészséges étterem – a Szelence Café – vezetője Budán. Sokféle programnak adtak ott helyet, és többször is szóba került, hogy szívesen tartanék dalkört. Az egyik alkalommal Anna feldobta, hogy mit szólnék hozzá, ha csinálnánk egyet anyukáknak vagy inkább kismamáknak, mert biztos sokan vannak, akiknek jól jönne egy olyan dalanyag, amit jó szívvel énekelnének a babájuknak. Ahogy erre rábólintottam, körülbelül egy másodperc múlva gurult ki belőle, hogy legyen a neve Gömbölyödő. Azonnal beleszerettünk. Ezzel együtt elém tette a telefonját, amin egy ultrahangfelvétel volt, és elmondta, hogy ő lenne az első jelentkező. Ez gyönyörű pillanat volt számomra. Azóta a Gömbölyödő már eléggé kiforrta magát, sokat dolgoztunk és dolgozunk rajta, a tapasztalatok és visszajelzések alapján folyamatosan fejlesztgetjük, alakítjuk. Én vagyok a program szakmai vezetője, én tartom a foglalkozásokat, és Anna a „háttérország”, a lelki támaszom. Sokat dolgozik a közösségi médiás megjelenéseken, ő hozza az anyukák számára érdekes témákat, és a csoportokkal való kapcsolattartásban is segít.
Milyen elképzelésekkel indulnak neki a kismamák, és miben fejlődnek a program során?
Sok leendő anyuka úgy jön a dalkörre, hogy – saját véleménye szerint – nem tud énekelni, és nem ismer szép, babának való dalokat. Olyanok is vannak, akik rendelkeznek valamilyen zenei háttérrel, de azért sokan nem ismerik, nem használják a hangjukat. El tudom képzelni, hogy ez milyen iszonyatosan nehéz: ott van a pocakodban egy kisbaba, akit nem látsz, nem tudod közvetlenül megérinteni. Hogyan tudsz hozzá csatlakozni? Leginkább a hangoddal, és nem könnyű, ha ez a csatorna blokkolva van. Gyerekként én sokszor odabújtam anyukámhoz, amikor a felnőttek beszélgettek, és csak hallgattam a mellkasát, annyira megnyugtató volt, ahogy beszél. Ez a babával is így van: amíg a pocakban van, folyamatosan téged hallgat. Megnyugtatja a hangod, biztonságot jelent számára. Azt látom, hogy hétről hétre egyre magabiztosabbak az anyukák, egyre bátrabban használják a hangjukat. Elfogadják, hogy nem előadó-művészetről van szó, amikor a gyerekeiknek énekelnek, hanem arról, hogy használják ezt az ajándékot, hogy kifejezzenek vele valamit, amit a baba is dekódolni tud. Nagy öröm, hogy egyre többen vannak, akik bevonzzák a párjukat is; apukákkal együtt énekelnek a számítógép előtt. A különböző kis szertartások – ha például minden este együtt hangolódunk, összebújunk, énekelünk, mesélünk a babánknak –, a közös készülésen túl napi rutint és biztonságérzetet is adnak. Ez a folyamat az anyának is jó; a ráhangolódást, feldolgozást segíti. Nagyon rózsaszín szerintem az az elképzelés, hogy a terhesség kezdettől örömteli, áldott állapot, és hogy a két csík megjelenésétől már anyának érzem magam – még ha akartam és vártam is, hogy így legyen. Az énekléssel való ráhangolódás rituálé lehet, amiben időt és teret adok annak, hogy igazán felfogjam és megemésszem, ami bennem történik. A Gömbölyödő foglalkozásainak része egy relaxációs szakasz is, ami segít, hogy egy erre kialakított térben picit magunkra és a babánkra figyeljünk.
A program után is érkeznek visszajelzések?
Igen, rendszeresen. A legfrissebb, megható történetet az első dalkörökön részt vett anyukák egyike mesélte. Egyszer nagyon zaklatott volt a kisfia – nem lehetett tudni, mi baja, csak nyűglődött, sírt –, és az anyuka, miután minden egyéb eszközt kipróbált, hogy megnyugtassa, belekezdett egy Gömbölyödő-dalba, amit akkor énekelt neki, amikor még pocakban volt. A kisfiú megállt, lemerevedett, ránézett az anyukájára, és elkerekedett a szeme, mert felismerte a dalt. Azonnal lehiggadt, odabújt, megnyugodtak együtt, és ment tovább a nap a rendes kerékvágásban.
Több helyen is említitek a Gömbölyödő lelkiségét. Mit jelent ez számotokra?
Nagyon empatikus közösség szeretnénk lenni. Az azonos vagy nagyon hasonló élethelyzetekből építkezünk, abból, hogy a résztvevők „egy csónakban eveznek”, és bár ez a mostani online világ sok mindent megnehezít, arra törekszünk, hogy a közösség megtartóereje így is meg tudjon nyilvánulni. A mi lelkiségünket tehát elfogadó, figyelmes, tudatos, önreflektív fejlődni akarás jellemzi. Azt szeretnénk, ha a közösségünkben az anyuka teljesen önmaga tudna lenni, szabadnak érezné magát. Nagy kihívás, hogy már az első alkalommal, idegenként megnyíljunk, és nagyon szeretném, ha természetessé válna az együtt éneklés, lélegzés, relaxálás.
Drámapedagógusként milyen korcsoporttal foglalkozol?
Az én korosztályom alapvetően az általános iskola alsó tagozat, meg egy picit az ötödik-hatodik osztály – a pedagógusi végzettségem szerint, de drámajáték-vezetőként sok mindenkivel foglalkoztam: dolgoztam óvodásokkal, vezettem tréningeket gimnazistáknak, tanároknak, zenepedagógusoknak tartottam kreatív zenei kurzust, tehát belekóstoltam a csoportvezetés nagyon sokféle szegmensébe.
Kreatív zene?
Ez nagyon leegyszerűsítve zenés drámajátékot jelent. Én a Pap Gábor-féle (a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnázium tanára, drámapedagógus, a Dramatikus Zenei Gyakorlatok megalkotója – a szerk.) kreatív zenét tettem nagyon a magamévá. Az egyik nagy vágyam, hogy ennek keretein belül újra foglalkozhassak felnőttekkel.
A gyerekek könnyen be tudnak kapcsolódni a közös játékba?
Ez korosztálytól is függ. Egy óvodás vagy elsős csoporttal például sokkal könnyebb a dolgom, de harmadik-negyedik osztállyal kapcsolatban éltem már meg, hogy eleinte nagyon nehéz volt együtt játszani. Vannak dolgok, amiket nem könnyű kordában tartani, másokat épp felszabadítani nehéz, de hiszek a játék erejében. Ha heti rendszerességgel vagy akár gyakrabban foglalkozol egy csoporttal, és megpróbálod megmutatni, milyen az a fajta játék, amiben rábízhatjuk magunkat a másikra, amiben egymásra figyelünk, és tényleg együtt vagyunk, akkor fél éven belül lehet olyan csoportot kovácsolni, amiben jól érzik magukat. Részeseivé válnak egy igazi közösségnek, és már sok mindent ki tudsz hozni belőlük, vagy – ami fontosabb – ők magukból. Ma nem könnyű ezt elérni pedagógusként. Nálam a hitelesség működik. A mai gyerekeknek ugyanolyan fontos, mint a régieknek, hogy hiteles legyél. Hogy merjél hibázni, vállald fel és mutasd meg magad, még ha ennek vannak is korlátai. Talán a legfontosabbat lehet így elérni: azt a kötődést, ami által tanítani tudsz a gyereknek, nevelgetni tudod. Ha kötődik hozzád, és szeret téged, nyitottá fog válni rád.
Énekelsz a Napfonat női a cappella énekegyüttesben, a Lámpalángban, a Zabszalma gyerekzenekarban és a Szélcsend duóban. Milyen kapcsolatokat, alkotóműhelyeket jelentenek ezek?
A Napfonat és a Lámpaláng egyszerre alakult egy számomra nagyon nehéz fél év után, amikor egyáltalán nem énekeltem, még magamnak sem. Egészen elszakadtam ettől a csatornámtól, nagyon mély időszak volt. És egyszer csak megéreztem, hogy tulajdonképpen magamat betegítem meg ezzel, mert nem is annyira célom a zenélés, mint inkább szükségletem.
A Lámpalángot én hívtam életre, a Napfonat pedig belecsöppent az életembe. Amikor megtudtam, hogy öt nő alkotja, ráadásul öt énekesnő, akik mind frontemberek a saját formációjukban, el sem tudtam képzelni, hogy ez hosszú távon is működhet.
Miért?
A korábbi években sajnos sok rossz tapasztalatom volt a nőkkel való együttműködésben, főleg tanítóként. Bizonyára sok oka van ennek, de sokszor találkoztam zártsággal, fásultsággal, és néha őszintétlenséggel, rosszindulattal is. Talán önhibámon kívül kerültem konfliktushelyzetekbe, de azért sokat vizsgálódom az ügyben, hogy én mit csináltam rosszul. Féltem, hogy a Napfonat is nehéz lesz. És valóban munka volt összecsiszolódni, mégiscsak öt hiperérzékeny, hullámzó, temperamentumos énekesnőről van szó. De úgy gondolom, megküzdöttünk ezzel, és menet közben jó barátokká is váltunk. Most már az egyik legnagyobb ajándéknak látom az életemben ezt a közösséget, és azt hiszem, a Napfonattal való munkám hívta életre a Gömbölyödőt is. Az, hogy női közösségek tagja vagyok, új minőség az életemben.
Magaddal is meg kellett küzdened ezért?
Ó, igen, nagyon. Az első próba előtt rémesen izgultam. Eredetileg hatan voltunk, és ők öten már találkoztak egymással, volt két próbájuk, mire én belecsöppentem. Kaptam két próbafelvételt, és nagyon sokat hallgattam, gyakoroltam, improvizáltam, hogy felkészült legyek, és persze úgy éreztem, hogy mindenki sokkal előrébb jár, mint én. De nemcsak szakmailag, hanem a nőiességemmel is voltak küzdelmeim, és vannak a mai napig. Szakmailag összekovácsolódtunk már annyira, hogy ilyen típusú félelmeim ne legyenek, viszont az, hogy én nőként hogyan élem meg magam, nagyon arcon vágott. Megláttam ebben a tükörben, hogy nagyon sok munkám van ezzel. Utólag visszanézve azt hiszem, nem hiába kerültem a női társaságot. Ha a saját nőiességemmel sem tudtam kapcsolódni, akkor mások női mivoltával hogyan is tudtam volna?
És a többi együttes?
A Lámpaláng teljesen más zenei világ, egy picit a saját dalszerzői énemet és a frontemberszárnyaimat bontogatom benne, ami szintén komfortzónán kívüli feladat. Ez az első és eddig egyetlen olyan formáció, amiben minden dalt én szereztem, amit aztán Kristóf Martin hangszerelt meg, és Garai Nórival együtt álmodtuk kerekre. A Zabszalmába úgy hívtak be, hogy akkor a zenekar már kilenc éve létezett, ott egy összeszokott banda várt kész repertoárral. A velük való munka rámutatott az összes eddig tanult terület esszenciájára: a zenére, az alkotóközösségre és a gyerekekre. Sőt, még a színészetre is, mert a koncert „műsorvezetője” is vagyok, ami gyerekközönség esetében speciális feladatot jelent.
A Szélcsend az egyik napfonatos barátnőmmel, Tóth Eszterrel alkotott duó, ami egy Művészetek Völgye fesztiválra született meg. Pár éve nagyon keresem a hitemet, és a Művészetek Völgyében rendszeresen jártam a Református Udvarba, ahol általában zenei szolgálatot is vállaltam. Egyszer kaptam egy felkérést egy zenés program létrehozására, és olyasmit szerettem volna odavinni, ami bennem is meg tud valamit mozgatni a hitem kapcsán. A repertoárt bibliai részletek, istenes versek és saját szövegek adják, de nem akartam, hogy pusztán egy koncert legyen, hanem – ezt a nevet is adtuk neki később – „hangfürdő és igefürdő”. Belemártózás valami olyan zenei megélésbe, ami túlmutat rajtunk. Vallástól függetlenül valami olyan istenélményt kerestem, aminek a zene adja a közegét. Ez az első alkalom olyan mély élmény volt, hogy utána további koncerteket is szerveztünk, de ez afféle alkalmi zenekarként működik most.
Megtaláltad, amit kerestél?
Azt hiszem, még most is keresem. Valamit, ami hiteles, számomra is befogadható, és azonosulni tudok vele. Eszti teljesen másképp hisz, mint én, de mind a ketten hiszünk… például a gondviselésben, és… vannak ezek a hálás emberek; hálásak azért, hogy élhetnek, és hálásak azért, amijük van – mind a ketten ilyenek vagyunk, és mind a ketten szeretnénk adni valamit, ha már ennyi mindent kaptunk. De azt is szerettem volna, hogy ez ne legyen felekezettől függő. A hangfürdő és a dicsőítés más-más irányt képvisel, de nem kell őket szétválasztani. A fontos, hogy megmártózhassak valamiben, ami felemel engem.
Úgy tűnik, mintha sok kapcsolatod egy-egy alkotófolyamatban öltene formát, és mintha nem is lenne annyira véletlen, hogy épp ezek találnak meg.
Ha visszatekintek az elmúlt húsz évemre, azt látom, hogy annyira szépen ki van kövezve az utam, hogy ezt megrendezni sem lehetne szebben. Küzdelmes út, de szerintem mindenkinek küzdelmes az útja, ha igazán vállalja azt, amije van. Semmi sem véletlen.
A cikk A SZÍV Jezsuita Magazin 2021. májusi számában jelent meg, ide kattintva belelapozhat, megvásárolhatja, vagy akár elő is fizethet a lapra!
Fotók: Báró Mónika, Catherin Art