A vallásközi együttélés lehetőségei

Az ellentéteknek korántsem kell azt jelenteniük, hogy nincs mondanivalónk egymás számára

Elvallástalanodik a társadalom? Mi lesz a vége a vallások keveredésének? Az egyre atomizálódó társadalomban megmarad majd az egyház – s ha igen, hogyan? Az alábbiakban e három kérdésnek járok utána. Reményeim szerint az is bizonyítást nyer, hogy a Szent Ignác-i karizma hasznos javasla­tokkal szolgálhat a mai társadalom és egyház számára. Az írás a Harvardon tanító Francis Clooney SJ amerikai vallásteológus gondolatainak felhasználásával készült.

Vajon mi lesz a vallásosság jövő­je? A statisztikai adatokat nézve úgy tűnik, van okuk az aggodalom­ra azoknak, akik féltik az intézmé­nyes egyházat: a nyugati világban (Észak-Amerika, Európa, Ausztrá­lia) a hívek átlagéletkora mindenhol emelkedik, vallásgyakorlási hajlan­dóságuk csökken, papi és szerze­tesi hivatásokból pedig drámainak mondható hiány mutatkozik. Okként három ma elterjedt jelenséget és ideo­lógiát szokás megjelölni: a szekula­rizmust, a pluralizmust és az indivi­dualizmust.

Fotó: iStock

Három kortárs ideológia szorításában

A társadalom vallástól való megfosz­tásának átideologizált igényét szeku­larizmusnak nevezzük. A szekularis­ták meg vannak győződve arról, hogy a vallás a történelem során mindig is a haladásellenes erők eszköze volt, és lényegében ma is az. A vallástól ezért leghelyesebb lenne megszabadulni, vagy legalábbis ki kell szorítani a nyil­vánosság teréből, hogy örökre szám­űzessék a magánélet szférájába.

A második befolyásos nézet a plura­lizmus ideológiája. Eszerint a ben­nünket körülvevő sokszínűséget nem csupán tudomásul venni tartozunk, hanem egyenesen ünnepelnünk kell. Mindez óhatatlanul hat az életünk­re és gondolkodásunkra is. De vajon maradéktalanul pozitív módon?

Bármit gondoljunk is a létező pluralizmusról, keresztényként alig­ha érthetünk egyet azzal, ha valaki ideológiát gyárt belőle, azaz korlát­lan és fékevesztett pluralizmust pro­pagál, amelyben minden mérce meg­szűnik annak megkülönböztetéséhez, hogy mi helyes és mi helytelen (pél­dául a viselkedésben), mi igaz és mi hamis (például a vallásban).

A harmadik meghatározó mai né­zetrendszert individualizmusnak szokás nevezni. Ideológiaként ez az álláspont – mely a fékevesztett, fo­gyasztásra felszólító konzumizmus­sal együtt viharosan hódít – az egyént úgymond egyszemélyes csoportként fogja fel, és arra biztat, hogy hárítsunk el magunktól minden vallási elkötele­zettséget. Mi tehát a teendő?

A posztmodern megoldás

A posztmodern ember válasza a fenti dilemmára egyszerű: Ha így áll a do­log, akkor válogassunk! Ugyan mi aka­dálya, hogy összebarkácsoljunk a magunk számára egy nekünk tetsző vallást? Vegyük ki a szimpatikus (és mások számára is elfogadható) eleme­ket minél több vallási hagyományból, azután gyúrjuk őket össze egyetlen közös, „emészthető” masszába, és így „fogyasszuk” az elkészült egyveleget. Valójában lépten-nyomon találkoz­hatunk ezzel a stratégiával. Sokan ér­zik úgy, hogy nem képesek többé sor­sközösséget vállalni azzal az egyházzal vagy vallási közösséggel, amelyhez a nagyszüleik és a szüleik tartoztak, és inkább a „valóban hiteles spiritualitást” keresik. A nyugati országokban ilyen gondolkodású fiatalok népesítik be az iskolákat, tesznek érettségi vizsgát és nyernek felvételt az egyetemekre. Ve­lük van dolgunk a templomokban is – már ha éppen betévednek.

A hitelesség követelménye per­sze egyáltalán nem elvetendő. Na­gyon is üdvös dolog számonkérni az egyes közösségeken és vallási veze­tőkön az emberségességet, azokat az erkölcsi elveket és a szent könyvek tanításait, amelyekről oly előszere­tettel prédikálnak nekünk. Ez a kri­tikus attitűd ugyanis a vallási hagyo­mány megtisztulásához vezet, s még a megszokott beszélgetési sémáinkból is kimozdíthat. A régi kommunikáci­ós modell szerint, például amikor egy családi találkozón spontán beszélge­tésbe kezdtem valamelyik unokatest­véremmel, papként alkalmasint ilyen ügyetlenül próbáltam közeledni: „Te vallásos vagy? Gyakorlod a hitedet?” Erre a kérdésre az illető adott eset­ben zavartan reagált, magyarázko­dásba kezdett, s válaszában összeke­veredett a mentegetőző szégyenkezés és az önérzetes lázadás. Ezen az úton aligha lehet kölcsönös megértésre jut­ni. Lehet azonban, hogy egyszerűen másként érdemes kérdezni. Ha az elő­ző, számonkérőn hangzó kérdés he­lyett inkább így fogalmazok: „Te hogy állsz a spiritualitással?”, könnyen lehet, hogy egészen másféle válasz érkezik, és a beszélgetés végeztével mélyebb megértés alakul ki köztünk. Ha képes vagyok meghallgatni a másik gondo­latait és indítékait, ha valódi érdeklő­déssel fordulok felé, és személyesen is kapcsolódni próbálok az érzelmeihez, talán lehull a szerepszemélyiség, és jó eséllyel mindketten tanulunk egymás­tól valamit. Nem csupán „kommuni­kációs stratégiaváltásról” van szó. Új típusú hozzáállásra van szükség, amely mögött új, spirituális hangsúlyok hú­zódnak meg.

A berlini House of One (zsidó-keresztény-muszlim imaház) látványterve. Képek: Kuehn Malvezzi / house-of-one.org

 

Megváltozott mentalitás és teológiai szemlélet

Az egészséges spiritualitáshoz az is hozzátartozik, hogy őszintén számot vetnünk a világgal, amelyben élünk. Az egyik ilyen lényeges változás, hogy – különösen a fiatalok körében – meg­változott a „hovatartozás” jelentése, és mint fentebb láttuk, a vallással kapcso­latban is előtérbe kerül a személyes hi­telesség követelménye. A dolognak sú­lyos következményei vannak. Minden jel arra mutat, hogy a globalizált vi­lágban egyszerűen nem beszélhetünk többé úgy, mint az első jezsuita mis­szionáriusok, akik meg voltak győződ­ve arról, hogy a keresztény hit mellett a civilizációt és a valódi emberséget is ők viszik el a többi kontinensre, az ott élő „barbár népekhez”.

A nagy misszionáriusi éra mára véget ért, s ezzel együtt a teológiai szemlélet is megváltozott. Az új feladat az, hogy megtanuljunk a többi vallás képviselőivel bizalommal együttműködni,

párbeszédkész, harmonikus kapcsolat­ra lépni, és nyitott, tiszteletteljes együtt­működést kialakítani. Magyarán: meg kell tanulnunk együtt élni a nem meg­szüntethető különbségekkel.

Ez nehéz, ám korántsem lehetetlen vállalkozás. A vallásközi párbeszédben részt vevő katolikusok közös tapaszta­lata, hogy más vallások követői a saját hitük és vallásgyakorlataik által képe­sek a mi szemünket is megnyitni Isten szeretetére és olyan vallási-spirituális igazságokra, amelyekre korábban egy­szerűen nem figyeltünk fel. Nem az elveink feladásáról és nem is a meg­győződéseink időleges felfüggesztésé­ről van tehát szó, mint a szekularisták gondolnák, akik szerint leghelyesebb, ha elfelejtjük a vallásunkat, és mind­annyian szekuláris humanistákká vál­tozunk át. Az sem megoldás, hogy megkülönböztetés nélkül ajtót-ka­put nyitunk mindenkinek, ahogy azt a pluralisták javasolják. És a „vagy én térítelek meg téged, vagy te engem” is hamis alternatíva, bár egyfajta szűk­keblű individualizmusnak nagyon is megfelelne. A hit- és vallásközi talál­kozás során sokkal inkább az a feladat, hogy fenntartsuk a feszültséget a két vagy több különböző vallási hagyo­mány között, jó lelkiismerettel meg­maradjunk a saját hagyományunkban, egyúttal azonban elismerjük egymás vallásának igazságait is. Magyarán: tanulhatunk egymástól, barátságokat köthetünk, és – minden különbség el­lenére – törekedhetünk a lelki-spiritu­ális egységre. Ez a helyes alternatíva, a „szűk ösvény”, amelyre ma minden hívő ember meg van hívva.

Viszont az is igaz, hogy aligha le­hetséges vallási szempontból mindig újra „kitalálni magunkat”. A vallási életben ugyanis a legkevésbé sem le­het mindent előfeltevés nélkül, „tiszta lappal” elölről elkezdeni. Fontos a ha­gyomány és a mellette való tartós elkö­teleződés is. Aligha számíthat példaér­tékűnek az ultrakonzervatív nézeteiről ismert amerikai sztárújságíró, Rod Dreher, aki a „hiteles” (értsd: maku­látlan, feddhetetlen) közösség keresé­sének útján előbb metodistából római katolikus lett, majd – a papok által el­követett szexuális visszaélési botrá­nyok hatására – 2006-ban keleti orto­dox vallásra váltott. Vajon most mihez kezd, miután az orosz ortodox egyhá­zi és politikai vezetők „összeborulása” olyan mértékig lejáratta az ortodoxia tekintélyét, hogy globális szinten lehe­tetlenné vált, hogy valaki – ha mások véleményére hallgat – „erkölcsileg ko­herens módon” hűséges legyen hozzá.

Intellektuális igényességgel

Lehetetlen önmagunkhoz hűségesnek lenni anélkül, hogy bizonyos fokig ne maradnánk hűségesek a hagyomány­hoz is, amely hordoz minket. Ezért nem szabad, hogy döntéseinket a tár­sadalmi megítélés változó széljárása függvényének tegyük ki. Ehelyett arra vagyunk meghívva, hogy kapcsolatban maradjunk mind saját bensőnk, mind vallási hagyományunk legmélyebb (misztikus) rétegeivel. Ehhez közös­ségre van szükség. Ám – Rod Dreher könyvének eredeti címét idézve – nem a „benedeki választás” (Benedict op­tion) értelmében vett apró és elszige­telt közösségekre, amelyek a folytonos védekezés és támadás alapállásából (el­lenálló, zárt és a kultúrától hermeti­kusan elszigetelt szigetként) remélik megóvni az „örök erkölcsi értékeket”, és „átmenteni” a hitet a következő nemzedékeknek. Inkább olyan vallási közösségekre és terekre, amelyek in­tellektuálisan igényes teológiára (a kor színvonalán megfogalmazott egyház­tanra és vallásteológiára) épülnek, nyi­tottak a más vallási hagyományokkal való párbeszédre és együttműködésre (vö. a II. vatikáni zsinat Nostra aetate kezdetű nyilatkozatával az egyház és a nem keresztény vallások kapcsola­táról, 2), valamint személyes és közös­ségi szinten is képesek elmélyült ima­életre vezetni.

Szent Anzelm klasszikus definíciója szerint a teológia fides quaerens intel­lectum – „megértést kereső hit”. Ezt azt jelenti, hogy értelmem használa­tára – akár jelentős egyéni szellemi erőfeszítésekre is – szükség van, hogy a tőlünk telhető mértékben átvilágít­suk és megértsük a hitünket. Szabad tehát nehéz kérdéseket feltenni, és in­tellektuális becsületességgel megvála­szolni őket. Minden hívő ember bizo­nyos mértékig teológus és filozófus is: olyan gondolkodó, aki a hit kiin­dulópontjából kérdez rá a világ jelen­tésére, hogy azután érettebb hitre te­gyen szert, és onnan térhessen vissza saját kiinduló kérdéséhez. Kérdezni még annak kockázata árán is szabad, hogy a kérdéseinkre olyan válaszokat kaphatunk, amelyek minket is meg­lepnek, és nem férnek bele korábbi sémáinkba. Az értelem, ha helyt ad a spiritualitásnak, képes visszatalál­ni a hithez, nélküle azonban azt koc­káztatja, hogy a merev, kazuisztikára épülő fanatizmus, fundamentaliz­mus és integrizmus zsákutcájába ve­zet. Csakhogy a teológia elsősorban nem igaz kijelentések logikai rend­szere, hanem hűség egy személyhez: Krisztus-misztika is. Az Istennel való élet élő és éltető gyakorlatára adott reflexió pedig legvégül akár az Isten előtti szemlélődő elhallgatásba is el­vezethet. Ezt a meredek utat mutatja be Francis Clooney jezsuita teológus és hinduizmusszakértő gyönyörű, His Hiding Place Is Darkness – A Hindu- Christian Theopoetics of Divine Absen­ce [Rejtekhelye a sötétség – Az Isten hiányáról szóló hindu–keresztény is­tenes költészet] (2013) című könyve, amely a hindu és a katolikus poézist és misztikát hasonlítja össze.

Talán már az eddigiekből is kiderült, hogy a hit- és vallásközi párbeszéd nem jelentheti a különbségek felszá­molását. Senki sem mondhatja, hogy „felejtsük el a tanítást és a dogmákat, hiszen úgyis ugyanabban az Istenben hiszünk”. Egy ilyen relativista hozzá­állás rövid távon ugyan csábító lehet – és nyilvánvalóan jobb is a másik le­mészárlásánál –, hosszú távon azon­ban képtelen kielégíteni az értelmet, és frusztrációhoz vezet. A „bármi jöhet” (anything goes) posztmodern állás­pontjával szemben a katolikus hagyo­mány kitüntetetten intellektuális ter­mészetű – s ez feltétlenül megőrzendő. A vallások közötti különbségek elta­gadása vagy feladása elégtelen megol­dás volna. Aki hisz a reinkarnációban, nem fog egyetérteni egy kereszténnyel, aki egyetlen életben hisz. Ám annyi ok van még, amely miatt érdemes figyel­mesen meghallgatnunk egymást. Ha keresztényként hiszem, hogy Jézus Krisztus a keresztfán minden embe­rért meghalt, ezzel hindu ismerőseim aligha fognak egyetérteni. A különbsé­get kölcsönösen nyugtázhatjuk, azon­ban bízvást folytathatjuk a párbeszé­det. A muszlimok azt állítják, hogy az utolsó próféta Mohamed volt, ami be­leütközik az én hitem korlátaiba.

A feloldhatatlan ellentéteknek azonban korántsem kell azt jelenteniük, hogy semmi mondanivalónk sincs egymás számára. Hisz annyi mindenben közösen hiszünk

– s ez nemcsak a zsidókra, hindukra és muszlimokra vonatkozik, de a dzsa­inistákra, a zoroasztriánusokra, a par­szikra (vagy éppen a New Age-esekre és a spirituálisan érzékeny ateistákra) is. Gyümölcsöző tehát hit- és valláskö­zi beszélgetést folytatnunk, hiszen ez­által valami fontosat tanulhatunk egy­másról – és önmagunkról is.

Még egyszer az ideológiákról

Írásom elején a vallásos embert fog­lalkoztató kortárs problémák közül három ideológiát emeltem ki, mivel meghatározzák a mai nyugati (és glo­bális) kultúrát. Tézisem szerint arra van szükség, hogy ellenálljunk annak, ami radikális és romboló ezekben a né­zetrendszerekben, ám vegyük komo­lyan a mérsékelt változatukban rejlő lehetőségeket, és lépjünk építő párbe­szédbe képviselőikkel egy igazabb spi­ritualitás és élhetőbb világ kialakítása érdekében.

Visszautasításra érdemes mindenekelőtt a szekularizmus kísértése, amely végső soron civil vallássá (polgári ke­resztény erkölccsé) próbálja nivellál­ni a kereszténységet, és ezáltal elseké­lyesíti valódi jelentését. Egyszerűen nem igaz az a szekuláris tézis, misze­rint a vallás a békés egymás mellett élés legfőbb akadálya, és ezért magánüggyé kell nyilvánítani. Sokkal inkább arról van szó, hogy attól lesz jobb egy tár­sadalom, ha a nyilvánosság fórumain a keresztények keresztényként, a hin­duk hinduként, a muszlimok pedig muszlimként beszélhetnek, és őszin­tén véleményt nyilváníthatnak a közös ügyekről. Az együttélés és a párbeszéd során azután lassan mindenki megta­nulhatja, hogy ne kizárólagos és elnyo­mó módon, hanem a másik tisztelet­ben tartásával és konstruktív igénnyel képviselje a véleményét, s értelmez­ze saját vallásának állításait. A nyílt­ság és az elfogadás légköre az, amelyre a társadalmaknak ma olyannyira égető szükségük van. A militáns szekulariz­mus egyszerűen tévedésben van – s a harmónia helyett inkább a megosztást és a békétlenséget mozdítja elő az em­berek között –, hiszen ahelyett, hogy megértésre vezetne, ellehetetleníti a párbeszédet.

A pluralizmussal kapcsolatban is érdemes rámutatnunk a létező veszé­lyekre és a lehetséges előnyökre. Kezd­jük az utóbbiakkal. Igaz ugyan, hogy a létező pluralizmus bizonyos érte­lemben a hit relativizálásának veszé­lyét hordozza, azonban kétségkívül üdvözlendő mellékhatásai is vannak. Ha ugyanis kapcsolatban maradok a szomszédommal, aki más hitet vall, megtapasztalhatom, hogy e viszony emberileg és vallásilag is gazdagít. A vallásilag sokszínű környezetben élők közül számosan például meghív­ják egymást a vallási ünnepeikre, sőt együtt is imádkoznak. Ez segíti az utá­nuk következő generációt is felfedez­ni, hogy létezik alternatíva az „egyedül az én vallásom az igaz” kizárólagossá­ga és a „csak maradjon meg mindenki nyugodtan abban, amiben hisz” relati­vizmusa között. A pluralizmus ebben a sajátos értelemben lehetőségként is felfogható, amelyet Isten adott, hogy a hitünket jobban és mélyebben meg­élhessük, és másoknak is megmutat­hassuk a XXI. század sokszínű világá­ban. Azonban ha valaki ideológiaként használja a pluralizmust, és átadja ma­gát a minden vallási hagyománytól eloldott „lebegésnek”, arra van ítélve, hogy gyökerek híján elsorvad a vallá­sossága.

Két lehetséges ellenszérum adódik: a közösséghez tartozás és a hagyo­mányba való belegyökereződés. Ezért aztán határozottan el kell utasítanunk az individualizmus ideológiai formá­ját is, amely helytelen antropológiára épül (mert szem elől téveszti az antro­pológiai eredetű közösségigényünket), s ezért hajlamos szétzilálni a létező kö­zösségeket, anélkül, hogy segítene úja­kat teremteni. Bár mindenkinek jogá­ban áll elutasítani az egyes egyházak botrányos és bűnös arculatát, ma is elengedhetetlen „valamit” (egy esz­ményt, egy vallást, egy közösséget) felvállalni. Ha jogosnak ismerjük is el a bizonyos elnyomó mozzanatok­tól való, úgymond önvédelmi elhatá­rolódást (hiszen minden konkrét val­lás mint intézmény és emberi közösség múltjában és jelenében léteznek elnyo­mó mozzanatok), mégsem az a meg­oldás – mint az individualista ideo­lógusok sugallják –, hogy úgymond szabadon cselekvő alanynak nyilvá­nítjuk magunkat, és – akárcsak egy szupermarketben – kedvünkre válo­gatunk a nekünk tetsző dolgok között. Üdvösebb (és az életünk szempontjá­ból kielégítőbb) létező, bár tökéletlen közösséghez és hagyományokhoz csat­lakozni egy tökéletlen világban, mint „didergő atomként” (Pilinszky) létez­ni egy magányos és hideg univerzum­ban. Hiszen a hagyományok – min­den törékenységük ellenére is – őrzik Isten üdvözítő kegyelmét, és képesek továbbadni. Bármely józan és kritikai érzékkel megáldott katolikus azonnal egy egész listát fel tud sorolni olyan dolgokról, amelyeket időszerű volna megváltoztatni az egyházában. En­nek ellenére jó lelkiismerettel dönthet úgy, hogy megmarad katolikusnak. Naivitás volna „hibátlanságot” elvár­ni bármely emberi közösségtől. Persze a kárhozattól való félelem sem elég­séges indok a maradásra. Ám nem is szükséges – az üdvösség Isten irgalmá­nak ajándéka. Három erős érv azon­ban kétségkívül az egyházhoz való hű­ség mellett szól: (1) emberileg jó dolog egy hívő és hitét gyakorló közösséghez tartozni; (2) szociológiai és lélektani szempontból a közösséghez tartozás hosszú távon a hit megőrzésének fel­tétele; (3) végül – teológiai szempont­ból – máig is érvényesek Péter apostol, az ősegyház első vezetőjének szavai: „Uram, kihez mennénk? Az örök élet igéi nálad vannak” (Jn 6,68).

Milyen jövő felé…?

Együtt élni tudni a különbségekkel – ez korunk legnagyobb spirituális és teológiai kihívása, mondtuk fentebb. A XXI. században arra vagyunk meg­hívva, hogy olyan fizikai és spirituá­lis terek megteremtésén fáradozzunk, amelyek különböző vallású emberek számára is otthont nyújtanak, képesek megerősíteni a vallási hagyományok­hoz tartozást, és biztosítják a növeke­dést egy közös (vallásközi-spirituális) bölcsességben. Erre a bölcsességre csakis a Szentlélek, az igazság és szere­tet Lelke képes elvezetni. Tehát koránt­sem feladni kell saját vallási hagyomá­nyainkat, hanem – éppen ellenkezőleg – egyre mélyebben elmerülni a megér­tésükben és megélésükben.

A Szent Ignác-i spiritualitás ha­tékonyan segíthet a fent vázolt (böl­csességi-teológiai) program megva­lósulásában, hiszen nem egy földtől elrugaszkodott (testetlen-metafizi­kus) utat ajánl, hanem a konkrét szol­gáló szeretetre akar meghívni. Aki ezt a „szűk utat” követi, annak a világba kell mennie, hogy ott szolgálja az em­bereket. Ez a legbiztosabb útja Isten megismerésének. Persze a „szolgá­lat” szónak ebben az összefüggésben sokféle jelentése lehet. Már az evan­géliumokban is megfigyelhető egyfaj­ta sokszínűség a fogalom értelmezésé­ben: a szinoptikusoknál főként kifelé forduló felebaráti szeretetet jelent (lásd az irgalmas szamaritánus áldozatkész­ségét, vö. Lk 10,25–37), a János-evan­géliumban viszont inkább befelé épít­kezésről van szó, amely a közösség igényeire figyel (lásd a lábmosás jele­netét, vö. Jn 13,1–16). A két irány ko­rántsem ellentétes, inkább feltételezik, semmint kizárják egymást. A lelki élet­ben is azért fordulunk időről időre be­felé, hogy újra felvegyük a kapcsolatot belső önmagunkkal, s így megerősöd­ve ismét kifelé fordulhassunk.

A szolgálat egyik reális mai formája az Isten jelenlétére figyelő hit- és val­lásközi párbeszéd. Ez a gondolat nem idegen a kereszténységtől, és nem is új. Hiszen már Szent II. János Pál pápa is, amikor 1986-ban első alkalommal tett lelkipásztori látogatást Indiában, hangoztatta: „A párbeszéd gyümölcse az emberek egymás közötti egysége és egységük Istennel […]. A dialógus által hagyjuk, hogy Isten jelen legyen közöt­tünk, mivel ha a párbeszédben meg­nyílunk a másik felé, megnyílunk Isten felé is.” Egyszerűségükben is mély böl­csességet fejeznek ki e szavak: ha való­ban megnyílunk mások felé, a szívünk mintegy magától megnyílik Isten felé is. A testvériséget és a közjó szolgála­tát hangsúlyozta Ferenc pápa is néhány hete, szeptember eleji indonéziai útja során Jakartában: „Valamennyi etnikai csoport és vallási felekezet a testvériség lelkületével cselekedjék […] mindenki javát szolgálva.”

 

 

Minden ember egzisztenciájához hozzátartozik, hogy olyan környezet­re találjon, amelyben otthon érezheti magát, és embertársaival együtt virág­zó életet élhet. Tudatosan kell fáradoz­nunk olyan környezet megteremtésén, ahol a különböző vallási hagyományo­kat követő emberek Isten jelenlétét ke­resik, és igyekeznek őt felismerni min­denben és mindenkiben. Ez csakis egy vallásközileg nyitott, intellektuálisan eleven és érzelmileg gazdag spirituális közegben (vallásközi térben) valósul­hat meg. Az összetevők pontos meg­határozása azért fontos, mert amire törekszünk, alakítja is a jövőt, amen­nyiben kijelöli az utat, amelyen halad­ni akarunk.

S hogy merre tartunk? Mi lesz a val­lásosság jövője, ahogyan az a mai né­zőpontunkból, a jelenlegi trendek és tapasztalatok figyelembevételével megjósolható? Nos, a fent kifejtett té­zis értelmében a jövő útja nem egy tisztán szekuláris társadalom felé ve­zet (bár a varázstalanított gondolkodás mérsékelheti a fanatikus vallási hevü­letet). A jövő társadalmai nem is a fé­kevesztett vallási pluralizmus modell­je alapján valósulnak majd meg (bár a sokszínűség várhatóan a mainál jóval megszokottabb jelenség lesz, és termé­szetesebben is tudunk majd vele együtt élni). Nem is szélsőségesen individu­ális, „egyszemélyes csoportok” alkot­ják majd, amelyek az „egyedül igaz vallást” minden kompromisszumtól mentesen, a saját képükre és hason­latosságukra próbálják majd megal­kotni (és politikailag is rekonstruál­ni), ahogy azt egyes individualisták álmodják maguknak. Az út ehelyett egy mélyebb és gazdagabb (misztikus és mások szolgálatára kész) látás- és magatartásmód elsajátítása felé vezet, amely révén egyrészt képesek leszünk meglátni Isten működését az egész va­lóságban – és egymás szemében is –, másrészt aktív módon kivesszük majd a részünket egymás és Isten szolgála­tából. Úgy tűnik, e tudatos kereséshez és építkezéshez különösen is megfelelő a jezsuita karizma, amely arra indíthat bennünket, hogy keressük és megtalál­juk Istent mindenben. Azt az Istent, aki minden ember arcán tükröződik, és mindenkiben szolgálható.