A csend és a figyelem igénye oka és magyarázata lehet a tér tisztaságára vonatkozó kívánalomnak. A zajból elemelkedve, egy őseredeti tudásnélküliség állapotához közelítve a teljes figyelem állapotára kell törekednünk. Olyan tisztaságot érintünk, amely áttetsző, és átengedi magán a fényt, amely az egyetemes médiuma. Ebben az összefüggésben pedig nem elsősorban a térstruktúra egyszerűsége a fontos, hanem a szív egyszerűsége és érdekmentessége.
A legtöbb korban a szakrális képzőművészet meglehetősen témagazdag és beszédes volt. A régi templomok bővelkedtek műalkotásokban, és ezek – mint Biblia pauperum – el akarták mondani a hit legfontosabb üzeneteit. Manapság rengeteg információ hat ránk, az újabb templomok fala pedig egyre üresebb. Mivel minden és mindenki túl sokat beszél körülöttünk, ennek mintegy ellenhatásaként épületeinkben a tisztaság és az egyszerűség igénye jelenik meg. A protestáns puritán evangéliumi stílus jellegzetessége volt ez régen, a minden felesleges lehántására törekvés a lényeg érvényesülése érdekében. Mostanában a katolikus templomterekben is nagyobb hangsúlyt kap a tisztaság, a figyelem és a csend. A tér ilyen átalakulása a lelki élet bizonyos jellegzetességeit is egészen új módon mutatja meg. A XX. században az egyszerűség keresésének sajátos útja volt, amikor a fauvisták, a kubisták és az expresszionisták törzsi maszkokat és afrikai szobrokat néztek, hogy azok szerény formáiból merítsenek ihletet. A kereszt azonban a legegyszerűbb. A szakrális tér dísztelenségében az egyszerűség a lelket figyelemre készteti. A Vigilia 2021. szeptemberi számában megjelent tanulmányom a „minimum” esztétikájáról nem az egyszerűség felmagasztalása. Sokkal inkább töprengés a visszafogott redukáltság kánonjának lehetséges forrásairól, illetve legitimitásának lehetőségéről. Alább kevéssé művészetfilozófiai eszmefuttatást talál az olvasó, sokkal inkább a figyelem, az érdekmentesség és az áttetszőség igényének mély vágyából megfogalmazott sorokat. Ezek a motívumok mintázatukban egészen közel állnak a tiszta terek jellegéhez. Személyes tapasztalatomban ezek a mozzanatok vezettek e letisztultság igényének mélyebb megértéséhez.
A lényeges
A figyelem egy bizonyos szintjén véget ér a tömeg és a hangzavar. A belső figyelem embere nem a kollektív öszszefüggésekben, nem a viszonyok által gúzsba kötve és nem a kapcsolatok függésében létezik. A figyelem tere ilyen értelemben személytelen, tapasztalata pedig a magányban születik meg. (Az önző ember nem bírja az egyedüllétet.) Mert itt a kollektívnek, a társadalminak már sem helye, sem hatalma nincs. A sokaság legtöbbször hömpölygő üresség, a tömegben élő ember tettei pedig automatizmussá válnak. Társadalmi összefüggések és polgári morál, érvényesülés, jogok és kötelességek, területszerzés, meggyőzés, tervezés és kapcsolati tőke. A társadalmi szerepek elhatalmasodása mindent elnyelő és elhomályosító kényszerré válik. Elhagyva azonban a kollektív világát már nem kötünk magunkhoz konkrét személyeket, mert már nem a „mi”-ben értelmezzük magunkat. A magasabb rendű, a kivételes figyelem állapotában a személy egyedül marad.
Ekkor lesz képes arra, hogy mások magához bilincselését meghaladva igazán szeressen. Ilyen a figyelemben és imában megélt hitbeli tapasztalat jellege is. A kollektív öszszefüggésektől való elrugaszkodás az evangélium megélésének útja.
A gyermekek világa alkalmas lehet annak a tudáselőtti, tiszta állapotnak a szemléltetésére, amelyhez vissza kellene térnünk. Ez a hétköznapi kötelezettségek, elköteleződések és elvárások előtti világ. A gyermek tiszta, mert őt – és életének mind korábbi, a lehető legkorábbi pillanatához kell visszamennünk ehhez – még nem kötik állampolgári vagy hivatali összefüggések. Még nem ismeri a társadalmi kényszereket, amelyek szorításából – nyilván erkölcsi kötelességeink figyelembevételével és lehetőségeinkhez mérten – el kellene emelkednünk. „Egy csecsemő önmagában néz még mindent, s így, ha nincs is áttekintése a keletkezés-ről, mérhetetlenül többet tud, mint mi, akik beszélni tudunk már a világ legalábbis helyi struktúráiról” – mondja Pilinszky. Ennek eszköze a világ zaja, a másodlagos hatások előtti, elsődleges létre irányuló figyelem, és ennek útja lehet az egyszerűség. Picasso vall önmagáról így: „Négy évembe telt, míg úgy festettem, ahogy Raffaello, de egy életbe, amíg úgy festettem, mint egy gyermek.” A leegyszerűsödés életprogrammá váltása ez. Bill Viola Nantes-i Triptichonja (1992) a születés és a halál pillanatát megörökítő videóinstalláció. Az érintetlenség, a teljes érdekmentesség pillanatainak megmutatása. A gyermek még előtte áll a részvétel-nek. Még összefüggések nélküli, egészen eredeti, ártatlan és tiszta. A világ keletkezésével érintkezik.
A születés pillanatától azonban a folytonos reflexió a sorsa: a bekapcsolódás, az érintettség, a viszony, a válasz, a felelet és a visszajelzés kényszere. Elkezd tudásra szert tenni, és szép lassan bölcsnek tartja majd magát, elveszítve az eredeti összefüggésnélküliség megismételhetetlen tudástalanságát. Újra és újra egyfajta semmit tudásra, intellektuális zérópontra kellene vágynunk, el kellene hallgatnunk. Vörös István A túlvilág dúdolása című versében írja:
Mindig sokat beszélnek a kevés-ről,
csak egy kevés kéne kijutni innen,
de ezt már elhallgatják a kevésből,
épp ezzel fecsegnek ki mindent.
Csak egy kevésről, nagyon kevésről volna szabad beszélnünk. Az összefüggések, az elköteleződések és a rutin előtti állapotot kellene keresnünk, a világ keletkezésének közelében, és nem az ömlesztve felhalmozott tények sodró szorításában. Semmit sem volna szabad tudnunk, azért, hogy a valami, amit tudunk, ne ragadja el tekintetünket az örök egyetemestől. Hátra kell hagynunk azt, ami fecsegés, ami másodlagos. Ez a csend, az egyszerűség és az önfeledtség megélése.
Figyelem
Általában a belső éberség célja annak a valóságnak a befogadása, amely felette áll mindennapi tapasztalatunknak. Erre irányul a legnemesebb figyelmünk. Vagy legalábbis ez volna az emberhez méltó: érintenünk kellene azt, ami átfogó, ami őseredeti, ami tiszta. Ez, ahogy Hamvas Béla fogalmaz, „a türelmes béke magánya, távol a nyüzsgő zűrzavartól, a szükségtől… távol az emberiség közös és egyéni sorsától, ez az üdvözültség átszellemült állapotának előcsarnoka”. Ahhoz, hogy legalább a közelébe jussunk az egyetemesnek, le kell egyszerűsödnünk, el kell hallgatnunk. Ki kell szállnunk a bennünket körülvevő lármából, és figyelnünk kell. Le kell ülnünk egy tiszta, belső térben. El kell hagynunk a másodlagos adatok, az ismeretek és a tudás összefüggéseit, mert ezek mind a hétköznapi világ lármájához tartoznak. (Jacob Böhmét követve Hamvas ezt keleti szóval turbának nevezi, ami tolongást, kavargást, zűrzavart jelent.) A belső figyelem útja azoké, akik vállalkoznak a szemlélődésre és a belső imára. Nemcsak a szerzeteseké, hanem mindazoké, akiknek fontos a csend, melynek lehetősége nem elsősorban tér és idő, sokkal inkább döntés kérdése.
Luc Besson filmje, A nagy kékség ugyan nem tartozik a filmtörténet legfontosabb alkotásai közé (és jelen esetben a film morális vonatkozásainak értékelésétől is tekintsünk el), a mélytengeri búvárok elvágyódásán keresztül azonban finoman megmutatja, hogy mit jelent sóvárogni az után, hogy elhagyjuk a világ zaját, és nagyobb csendben éljünk. Mark Rothko amerikai absztrakt expresszionista festő Houstonban alakított ki egy úgynevezett kápolnát (1971) azzal a céllal, hogy az oda betérő szemlélődni tudjon. Ez ugyan nem szakrális hely, de a csend tere, amely alkalmat kínál az odafigyelésre. James Turrell kortárs fény- és térművész egy arizonai vulkán salakkúpjában olyan helyszínt alkotott meg, amely a megfigyelés instrumentuma. A Roden Crater (2011) Turrell egész életén át tartó fénytani, csillagászati és lélektani kutatásainak eredménye, olyan létrehozott környezet, amely a természetes fény szemlélését és tapasztalását teszi lehetővé. Ez a figyelem gyakorlata. A figyelem csendes, és csak magányban lehet megvalósítani. A Varsói Nemzeti Múzeumban található ókori kopt freskótöredék, a núbiai Szent Anna-ikon éppen erre a csendre int, erre a hallgatásra hív. A figyelem ilyen értelemben nem irányul semmire. Helye az érdekmentes csend. Akik magányosan figyeltek, akik a gyermek tudásnélküliségére törekedtek, azok – Pilinszky szavaival – a valódi engedelmesek, akik mindenkor mindenről tudtak és tájékoztattak. A belső emberek, akik érintették önmagukban a valóság teljességét. A figyelem mozdulatlanságában engedelmeskedtek e teljességnek, és az elkötelezettség embereivé váltak. Ebben a figyelemben áll az ima, amely a legtisztább létsík, a legmélyebb belső figyelem helye, ahol az imádkozó eljuthat a hetedik szobába, az Istennel való misztikus egyesülés állapotába.
Szegények
A valódi engedelmesek igaz tájékoztatása bizonyos értelemben a szegények története közöttünk. A mellettük való elköteleződés valami nagyon tiszta, evangéliumi normának való engedelmesség és e tisztaság megmutatása által az elemelkedés helye. A szegénység kérdése ugyanis nem elsősorban társadalometikai, hanem teológiai kérdés. Nem maguk választották ezt a sorsot, a szegények mégis megmutatják, mi a kiszolgáltatottság, mi a teljes érdekmentesség, mit jelent a minden társadalmi összefüggés nélküli élet. Timothy Schmalz Jézust hajléktalanként ábrázoló alkotása a római Trastevere városrészben (2013) vagy éppen a minden korok menekültjeit megjelenítő szoborcsoportja (Váratlan angyalok, 2019), melyet Ferenc pápa áldott meg a Szent Péter téren (akkor is, ha ezen alkotások esztétikai értéke vitatható) éppen erre mutatnak rá. Az egyszerűség és a tisztaság nagyon sajátos helye ez: a szegények élete. Barátaik a valódi engedelmesek. Ez az elköteleződés – mint ahogy a keresztények évszázadok alatt megmutatkozó szegények melletti elköteleződése – nem elsősorban az e világi viszonyok megváltoztatását célozza. A szegények sorsa elsődlegesen és önmagában az evangéliumi nincstelenség jele, a törődés gyakorlata pedig csak ennek következtében és ezért fontos. Csíkszentmihályi Róbert Mind elmegyünk (2009) című kisplasztikája a kitelepítettek menetét ábrázolja, szemléli a sorstalanokat. A szegényekkel való közösségvállalás éppen az érdekmentes szeretet jele, azok érintése, akikben megmutatkozik az evangélium egyszerűsége. Mert a legnagyobb szorongattatásban van a legközelebb a szabadító. Rembrandt képén a tékozló fiút rongyaiban öleli át az irgalmas atya. A szegények élete egyszerűen a sorsuk okán a tiszta emelkedettség helye, a velük való közösségvállalás pedig az érdekmentesség figyelmes gyakorlata. A szegényekhez közel lenni az egyszerűség e világi megélésének egyik legelevenebb forrása lehet.
Műalkotás
A trecentóban a festészet figurái hirtelen megmozdultak, mely folyamat a barokk viharos kavalkádjáig nem állt meg. Ezzel szemben az ikonok mozdulatlanok maradtak, és csak a szent csend intenzitása sugárzott belőlük. Érezheti az ember ezt a kettősséget Andrej Tarkovszkij életművében is, különösen a végén Itáliában forgatott Nosztalgiában (1983), amelyben valahogy az olasz művészet életereje erőtlennek bizonyul a nosztalgikusan óhajtott ikonhoz (az orosz kultúrához) képest. A hiteles alkotás az elemelkedettség, az áttetszőség önfeledt alkalmává válhat. Azt mondják, Kazimir Malevics orosz avantgárd festő Fekete négyzete (az első változatot 1915-ben készítette) egy ortodox család falára került, s ikonként (a mindenség ikonja?) tekintettek az absztrakt képre. Hogy az ikon mint műfaj eleget tesz-e egy bizonyos kortárs művészeti kánon bevett szabályainak, nem tudom, és talán most itt nem is ez a fontos kérdés. Varga Ferenc Művészet és szakralitás címmel a pécsi püspökségen tartott előadása azonban éppen ezzel a következtetéssel zárul: „Ha valakiben maradt hit, és ez a hivatása, akkor esetleg tehet rá lépéseket, hogy visszaadja a képet az Istennek.” A tiszta egyszerűség, a steril tér, a díszítőelemek lehetőség szerinti teljes hiánya, a világos szín és a színtelen fény – ezek manapság fontos, divatos karakterisztikumok. Az ikon a mozdulatlan tekintet tapasztalatának határélményét adja meg. A szentkép, mely előtt – Jean-Luc Marion szavaival – „bár továbbra is látó vagyok, megtapasztalom, hogy egyben látott is vagyok”. Ebben az esetben a kép nem eltakarja a valóság teljességét – ez a jelenség legitimálta a képromboló mozgalmakat –, hanem áttetsző, és egy másik, egy láthatatlan Tekintetet szegez rám. Az ikon két tekintet kereszteződése, a figyelem sajátos tere. A látható képen keresztül – ebben és csak ebben az esetben – a teljesség „láthatatlan el-lentekintetének” kell kitenni magunkat. Ekkor már a kép lemond önmagáról, valóságalkotó, valóságteremtő feladatának elbizakodott hangoztatásáról, és mint médium eltűnve irányítja ránk a Tekintetet. Itt az egyszerűség egyáltalán nem az ornamentikától való megfosztottságon múlik, jóllehet annak célja is lehet az, hogy az egyedül lényegesre, a kevésre irányítsa figyelmünket. A díszítőelemek hiánya azonban önmagában és önmagáért nem lényeges szempont. A szentkép esetében a kép áttetszővé válik, önmagát elfelejtve megnyitja az utat Isten tekintete előtt, és ez az igazán fontos. Andrej Rubljov Szentháromság-ikonját vagy a Vlagyimiri Istenanya tekintetét nézve szembesülünk a Tekintettel. Végső soron nem az ikon, nem a műfaj a lényeg, hanem a Tekintet. Az ikon által létrejövő elemelkedettség nyitja meg a lélek tekintetét a teljesség felé. Az ikon hiteles módon kiemel a turbából, és felemel Istenhez. Az ima a legteljesebb létsík.
Konklúzió
„Nem elég szeretnünk és dicsérnünk az egyszerűséget, hanem nekünk magunknak kell önfeledtségébe visszatalálnunk” – írja Pilinszky. Ez az önfeledtség nem nyomasztó, nem szomorú aszketizmus, hanem a hiteles léttapasztalat tiszta, önfeledt megélése. Ez pedig nem attól függ, mennyi dolgunk vagy feladatunk van a hétköznapokban, mert a figyelem elsősorban nem is a csendre szánt idő mennyiségének kérdése, hanem döntés.
Arra vonatkozóan, hogy egy szakrális térnek egyszerűnek vagy letisztultnak kell-e lennie, nem hinném, hogy tisztem volna bármit is mondani. Nem vagyok a téma szakértője. A csend és a figyelem igénye azonban oka és magyarázata lehet a tér tisztaságára vonatkozó kívánalomnak. A zajból elemelkedve, egy őseredeti tudásnélküliség állapotához közelítve a teljes figyelem állapotára kell törekednünk. Olyan tisztaságot érintünk, amely áttetsző, és átengedi magán a fényt, amely az egyetemes médiuma. Ebben az összefüggésben pedig nem elsősorban a térstruktúra egyszerűsége a fontos, hanem a szív egyszerűsége és érdekmentessége. A csend, az egyszerűség és a figyelem végső célja Isten. Minden más pedig ehhez képest öncélú és hiábavaló.
A cikk teljes terjedelmében A SZÍV Jezsuita Magazin 2021. december – 2022. januári számában jelent meg. Ide kattintva belelapozhat, megvásárolhatja, vagy akár elő is fizethet a lapra!
Borítókép: Szent II. János Pál Pápa-templom, Páty
Tervezte: Gutowski Robert
Fotózta: Bujnovszki Tamás