„Amit befogadunk, annak módja szerint fogadjuk be, akik vagyunk.”
(Mustó Péter: Ami megtart)
Van egy kis falu Borsodban, a Bükk lábánál, amelynek méltatlanul kevéssé ismert, kiemelkedő építészeti értéket képviselő modernista temploma az egyik elsőként épült meg az államszocializmus időszakában, közelmúltbéli rekonstrukciója pedig a 2023-as Média Építészeti Díja után lapzártánkkal egyidőben a legrangosabb nemzetközi műemlékvédelmi szervezet, az ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottságának díját is elnyerte. Ami a franciáknak és a nemzetközi építészettörténetnek Le Corbusier ronchamp-i Magasságos Miasszonyunk-kápolnája, az nekünk Csaba László cserépváraljai Munkás Szent József-temploma – még ha a kettő léptéke, nemzetközi ismertsége nem mérhető is össze.
Fotó: a szerző
Cserépváralja a Bükk középső-déli részén megbúvó apró település. Közúton Tard és Cserépfalu felől közelíthető meg, Budapesttől tömegközlekedéssel három, autóval kevesebb mint két óra alatt. A környék számos látnivalót, túraútvonalat kínál: Cserépvár romjai, gabonatároló vermek, szabályos kúpformájú kaptárkövek, barlanglakásos tájház és török kori nyolcszögletű kútház egyaránt megtalálható közöttük. Most mégis összpontosítsunk a falu 1961-ben megépült pici templomára, amely vitathatatlanul beírta magát a magyarországi építészet történetébe – helyben pedig a település címerébe is bekerült.
Komplex egyszerűség: a tiszta tér jelentése
A idelátogatót zömmel apró, színes, rendben tartott házak fogadják, bármelyik úton érkezik is. A község közepén nyíló keresztutca felé fordítva tekintetünket a fotókon látottakhoz képest is meglepően kisméretű, téglalap alaprajzú, egyszerű, de meglepő kombinációjú és szerkezetű síkokkal határolt épülettel találjuk magunkat szemben. Karakteres, terméskövekből rakott, szabálytalan négyszög alakú, a délutáni napfényben vakítóan fehér, meszelt harangfala a tető sötétszürke terméspala borításával, a falak nyers andezit termésköveinek halvány rozsdabarnájával, a vasszerkezetbe foglalt, nagyméretű sötét üvegfelületekkel letisztult harmóniát sugall, ami belül is megőrződik, egyszerű, befogadható, tiszta teret kínálva az elcsendesedéshez.
Az egyszerűség persze komplex gondolatból fakad: az építész templomelképzelése szerint az érkező a lépcsőket megmászva a templom legalacsonyabb belmagasságú pontján lép be, hogy „szinte kényszerüljön főhajtásra”. A tető és a beltér folyamatosan emelkedik az oltárig, ahol – e templom esetében még a II. vatikáni zsinat előtti, a tridenti liturgia szerinti, az oltár felé forduló – formában misézik a pap. E pontnál érkezik a térbe Isten jelenlétét jelzően a fény, a világosság a templomkertre nyíló nagy üvegfelületen – a függöny elhúzását követően. A nyers andezitkövekből rakott belső fal fehér fugáival tükrözi a tervezői elgondolást az egyházról, amely összefogja a különböző formájú és méretű építőköveket.
A markáns oltármenzához, tabernákulumhoz és ambóhoz hasonlóan tömbszerű, geometrikus formavilágú panelekre támaszkodó, egyszerű, támla nélküli padok között körbenézve áthatóan tiszta, világos környezet fogadja a belépőt. Az Istennel való találkozás tiszta tere – ahogyan a tervező és a modernista építészet elképzelte, és amelynek ritka és bátor példája a cserépváraljai templom. A (jó) művészet azonban természeténél fogva mindig több kérdést vet föl, mint amennyit megválaszol – a templom utóéletében is számos ilyet találunk, főleg egy rövid nemzetközi kitekintést követően.
Fotó: Danyi Balázs
Templomépítés a világégés után
A második világháború pusztítása és a nyomában járó változások miatt az ötvenes évekre új fejezet nyílt az építészet és a templomépítészet történetében is. Franciaországban különösen sok templomot újítottak fel vagy építettek a világháború után. A munkálatokat egy művészeti háttérrel és kiterjedt kapcsolatrendszerrel egyaránt rendelkező domonkos szerzetes, Marie-Alain Couturier koordinálta. Couturier atya a katolicizmus hanyatlásának szomorú bizonyítékát látta abban, ahogy a kortárs képzőművészet élő ereje és az egyház eltávolodtak, elszakadtak egymástól. Hitt abban, hogy a legnagyobb modern művészek – vallásosságuktól függetlenül – képesek releváns művészeti értékkel gazdagítani az (újjá) épülő templomokat és a hitgyakorlást. Munkájának remekművek sora köszönhető – köztük Plateau d’Assy Maurice Novarina tervezte Kegyelemmel Teljes Szűzanya temploma (Notre-Dame de Toute Grâce du Plateau d’Assy, 1946), amelynek díszítésén olyan neves művészek dolgoztak, mint Georges Braque, Henri Matisse, Pierre Bonnard, Georges Rouault, Fernand Léger vagy Marc Chagall; Matisse vence-i Rózsafüzér-kápolnája (Chapelle du Rosaire de Vence, 1951) vagy Le Corbusier ronchamp-i Magasságos Miasszonyunk-kápolnája (Chapelle Notre-Dame du Haut, 1955).
Magyarországon a múlt század ötvenes-hatvanas éveire általában olyan korszakként gondolunk, amelyben nem épülhetett új templom. Ezt a nézetet Lantos Edit kutatása cáfolja: 1950 és 1959 között hetvenhét, a hatvanas években pedig ötvenegy templom épült hazánkban, 1945 és 1989 között összesen 277. A cserépváraljai templom nem is feltétlenül e tekintetben kivétel. Noha nemzetközi szinten nem olyan ismert, mint az előző bekezdésben említett példák, kiemelkedő építészeti minőséget képvisel, és létrejöttének története is különleges.
Tervasztalon rejtegetett templomterv
Cserépváralja lakossága saját templomot szeretett volna. Korábban a körkápolnájába jártak, majd miután az a háborúban megsérült, az iskola két összenyitott termében gyűltek össze imádkozni. Utóbbit természetesen nem nézte jó szemmel az államhatalom, így – bár megszorításokkal – engedélyezték, hogy megkezdődjenek az előkészületek. A tervezési feladattal azonban nehezen boldogult az azzal megbízott építőmester, aki a miskolci hűtőházon vele együtt dolgozó fiatal építészt, Csaba Lászlót kérte meg, hogy segítsen neki a templomtervet „templomszerűvé” tenni – miután észrevette a fiatalember nyakában viselt, apró ezüstkeresztet. Az állami tervezővállalat alkalmazásában álló építész első skiccein badacsonyi kiállítási pavilonként jegyezte a terveket, hogy ne tűnjön fel feletteseinek, min dolgozik. A lehetetlennek látszó kötöttségek (a feltételül megszabott legfeljebb hatszor tízméteres alapterület, a torony nélküli templomépület) mellett végül elfogadták a tervet. A hiánygazdálkodás korában is akadt pénz és eszköz a templom megépítésére. A legendás szalézi szerzetes és helybéli plébános, Fias István vezetésével összefogott a falu lakossága, és saját kezével építette meg a templomot, többnyire helyben elérhető anyagokból. Országos hírű képzőművészek, Somogyi József szobrász, a Képzőművészeti Főiskola tanára és Kondor Béla festőművész korpuszt és tabernákulumajtót készítettek és adományoztak a templomnak. Csaba Lászlót a templom megtervezése és megépítése eredményeként elismerte az építészszakma, és a templom fölszentelését követően a Magyar Építőművész Szövetség főtitkárává választották.
Csaba László templomépületei: Cserépváralja (1961), Hollóháza (1966), Hodász és Nyírderzs (1977), Békásmegyer (1987), Kaposvár Béke út és Flóratanya (1988), Csepelen a Miasszonyunkról Nevezett Kalocsai Iskolanővérek zárdája és Balatonakarattya (1992, Cs. Juhász Sárával együtt)
Adaptációs nehézségek
A meseszerű kezdetek után azonban fordult a kocka. 1962-ben a plébánost eltávolította a hatalom Cserépváraljáról. A hívek pedig a számukra idegen, félelmetesnek tartott Somogyi-féle korpuszt távolították el a templomból, Kondor a szemükben értelmezhetetlen, fércműnek tekintett tabernákulumajtaját pedig átfestették. Befogadásgesztusként és a templomtér otthonossá tétele érdekében az elkövetkező évek során az építész elképzeléseivel nem egyező berendezési tárgyakat hoztak – a közművek bevezetésével többféle világítótestet, gázkonvektort, a padlóra szőnyeget, a padokra párnákat, az ablakra függönyt, a falra fogadalmi zászlókat és a vernakuláris kultúrában értelmezhető figurális kegyképeket.
Díjazott rehabilitáció, empátiával
Több mint fél évszázaddal a megépülte után a templom kifejezetten rossz állapotba került. A közösség cserélni kívánta a szigetelés nélküli nyílászárókat, a tető szarufái a rendszeres beázások következtében elkorhadtak. Mindezek miatt, továbbá mivel a templomot 2009-ben műemlékké nyilvánították, az ad hoc javítások helyett az egyházmegye a komplex felújítás mellett döntött. 2020-ban ötvenmillió forint állami támogatást kaptak e célra, és több áttételen keresztül a felújítás építészeti megbízása – részben korábbi munkáik, így az olvasó számára ismerősként a budapest-józsefvárosi Jézus Szíve Jezsuita Templom déli mellékhajójában kialakított játszószoba – miatt a Partizan Architecture építészirodához, Major Zoltán és Müllner Péter építészekhez került.
„Az épület méreteinek ellenére hosszú időbe telt, amíg feldolgoztuk az eredeti terveket, megértettük az építés körülményeit és a pontos geometriát, illetve megismertük a jelenlegi helyzetet és igényeket” – számolt be az alapos előkészületekről Müllner Péter. Az eredeti építészeti koncepcióhoz igazodó, ám az azóta eltelt évtizedek változásait követő, a cserépváraljai gyülekezet felé empátiával forduló tervezőmunka és a minden részletében gondos felújítás több mint két évig tartott. Ennek elismeréseként a cserépváraljai templom rehabilitációja 2023-ban elnyerte az Építészfórum szakmai portál által alapított Média Építészeti Díja verseny fődíját, közönségdíját, sőt a legjobb prezentációnak járó kitüntetést is.
A templom jelentőségéhez építészeti értékei mellett képzőművészeti alkotásai is hozzájárulnak, de ezek helyreállítására már nem jutott forrás az állami támogatásból. A tervező építészek ezért adománygyűjtésbe kezdtek, hogy Somogyi József korpuszát újra eredeti állapotában láthassa a közönség. A szobrot 2023-ban egy asztalosműhelyben találták meg, az örökösöknél. Itteni tárolása megmentette a pusztulástól, de több helyen megsérült és erősen roncsolódott. A károk azonosítására és a helyreállítási lehetőségek vizsgálatára Meszlényi János szobrászművész, Somogyi-tanítvány tett javaslatokat. A hívek és az örökösök is örömmel vennék, ha a tabernákulumajtó mellett a korpusz is visszakerülhetne eredeti helyére, azonban ezt jelenlegi állapota nem teszi lehetővé. Az építkezés teljesen felemésztette az állami támogatás összegét, a helyi közösség összespórolt pénzét elsősorban a templom bútorainak gyártására fordította. Ezért a helyreállítás építészei és közreműködői segítséget keresnek, hogy Somogyi József e páratlan munkája újra eredeti fényét és állapotát mutathassa. A cél több mint kétmillió forint összegyűjtése, az adományokat ezen a gyűjtőoldalon várják a szervezők, egészen a 2024-es év végéig.
A kérdések is minket tanítanak
A történet ismeretében felmerül néhány kérdés: Egy évvel a templom felszentelése után miért kezdett a gyülekezet a templom átalakításába? Miért tüntették el a korpuszt és a tabernákulumajtót? Miért alakították át a templom belső terét úgy, hogy számukra otthonos legyen? Ha mindez megtörtént, miért nem merültek fel ezek a kérdések korábban? Az eredeti tervhez kapcsolódó építészszakmai elismerés és a gyülekezet véleménykülönbségeinek áthidalására miért nem sikerült közös hangot találni?
A kiemelkedő és a tervezők által definiáltan a gyülekezet iránti empátiával végzett díjnyertes felújítás után egy évvel miért került már most fekete szalagfüggöny az eredeti koncepciót (az oltárnál beáradó fény jelentőségét) felülíróan a templomkert felé nyíló üvegfelületre? Vannak tervek, hogy Somogyi korpuszát bronzból kiöntve, az eredeti gipszváltozatnál kevésbé sérülékeny változatban elkészítsék, Kondor tabernákulumajtaját pedig restaurálják, és mindkettőt visszahelyezzék a templomba. Miként fog ehhez viszonyulni a közösség? A szakmai értékítélet és a használói hozzáállás hogyan hozható közös nevezőre?
A kérdések sora egy komoly művészet-, építészet-és dizájnelméleti kutatáshoz is elegendő forrást szolgáltathat. Képbe kerülhet egyebek között a (kortárs) művészet és építészet, valamint a hétköznapi élet, benne a hitgyakorlás eltávolodása egymástól – ennek kapcsán pedig a (kortárs) művészet megértéséhez szükséges „nyelv” oktatásának gyengesége, hiánya, a diskurzusképtelenség állapota. De saját felelősségünkről se feledkezzünk meg. Mustó Péter e cikk mottójában idézett szövegét így folytatja: „Rajtunk is áll tehát, hogy a minket ért hatás mivé válik bennünk. Képesek vagyunk arra, hogy a minket ért hatásokat ne csak elszenvedjük vagy épp örömmel befogadjuk, hanem megtalálhatjuk a saját viszonyulásunkat hozzájuk, s alakítani tudjuk őket. Képesek vagyunk felelősséget vállalni azért, akik vagyunk.” Cserépváralja ehhez remek terepet biztosít. Látogassuk meg személyesen, találjuk meg saját véleményünket.
FORRÁSOK
Kovács Dániel: „Hatvan éve kezdődött a cserépváraljai templom építése.”, https://csabaeknal.blog.hu
Kovács Dániel: „Hogy mire való – A cserépváraljai Munkás Szent József templom felújítása.” Építészfórum, 2023. szeptember 25.
Lantos Edit: „Épülhettek-e római katolikus templomok Magyarországon 1945 után? És ha nem, akkor mennyi?” Örökség, történelem, társadalom – Rendi társadalom – polgári társadalom 32.
Sütöri Laura (szerk.): „10 + 1 – Müllner Péter.” Építészfórum, 2022. október 21.