De hol vannak az apák?

Philip Zimbardo gyógyító meglátásai (nem pusztán) férfiaknak

Nyolcvanhét éves, és nemcsak a világ egyik legnevesebb szociálpszichológusa, több egyetem díszdoktora, akit az Amerikai Pszichológiai Társaság életműdíjjal jutalmazott, hanem fiatalok bálványa is. Figyelme az utóbbi időben egyre inkább a világ mai bajai felé fordult, és a kiváltó okok között az apaképnélküliséget jelölte meg.

Mi Zimbardo titka? „Szegény szicíliai katolikus családból származom, gyökereimről soha nem feledkeztem el. Lehet, néhányan celebnek tartanak, de megmaradtam egyszerű embernek. Másfelől egyszerre vagyok kutató, tanár és szórakoztató előadó. Az a feladatom, hogy a pszichológiát vonzóvá tegyem. Mindig találok időt arra, hogy az emberekkel kapcsolatba kerüljek. Napi több száz levelet kapok tanítványaimtól a világ minden részéről, és válaszolok rájuk. Régen mindig váltottam pár személyes mondatot az autogramkérőkkel, ma ugyanezt teszem a velem szelfizőkkel. Különleges kapcsolatom van a magyar fiatalokkal, és nemcsak Budapesten, amit második otthonomnak tartok, hanem San Franciscóban is” – nyilatkozta 2015-ben a Heti Válasznak. Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy a városban többször is készíthettem vele interjút, így megtapasztalhattam személyes varázsát, ahogy érdeklődéssel, szeretettel fordul a másik ember felé.

Zimbardo számos nagy sikerű könyve után 2015-ben kiadta Nincs kapcsolat – Hová lettek a férfiak? című művét, melyet unokáinak ajánlott. Nem véletlenül, hiszen ezúttal a millenniumi nemzedéket állítja a középpontba, azon belül is azokat a fiúkat, akik minden tekintetben lemaradtak a lányokhoz képest, nem találják a helyüket a való világban, és digitális csapdákban vergődnek. Napjaikat meghatározza a videójáték és az internetes pornó. Az olasz származású amerikai pszichológus vészharangot kongat, amikor a családok széteséséről, az apák hiányáról és mindezek hatásairól ír, annál is inkább, mert hisz abban, hogy a családok a társadalom motorjai. Osztja Francis Fukuyama amerikai politológus véleményét, miszerint „a liberális politikai és gazdasági intézmények életképessége a civil társadalmak egészségétől és dinamizmusától függ, ezeknek pedig az erős és stabil családi struktúra jelenti az alapját”.

Fotó: Valuska Gábor

„A történelem folyamán az embe­riség az esetek túlnyomó többségében többgenerációs családokban, sőt nem­ritkán sokcsaládos csoportokban élt, ahol a gyereket – akarta vagy sem – felnőttek vették körül. Alapjáraton a két szülő mellé további gondviselők is felsorakoztak: közéjük tartoztak a testvérek, nagyszülők, nagybácsik és nagynénik, valamint az unokatestvé­rek” – írja, majd hozzáteszi, hogy ez a családmodell erős alapot adott, mert mindenki törődött a másikkal, a baj­ban segítettek egymáson. A gyerekek pedig korán megtanulták az alkalmaz­kodást, a felnőttek tiszteletét. A szerető családi légkörben eltöltött gyermekkor azért is fontos, mert a gyerek stabil ott­honi közegben, szüleihez közel élhet, akik támogatják, de arra is biztatják, hogy kezdeményező és önálló legyen. Zimbardo ugyanakkor megjegyzi, hogy „azok a gyerekek, akik otthon nem kapják meg az alapvető szeretetet és bizalmat, a későbbiekben hátrán­nyal indulnak majd akkor, amikor az asszertivitást, a kezdeményezőképes­séget és a függetlenséget kellene elsa­játítaniuk”.

A szoros kötelék azonban meggyengült. A család a legtöbb esetben ma már három-négy személyből – szülők és egy, legfeljebb két gyerek – áll, hiányoznak a mentorként is segí­tő rokonok. De meddig működik ez a mini családi alakzat? Nem sokáig, mert manapság a házasságban az elkötele­zettség, hűség, áldozathozatal sokak számára nem erény, hanem teher. Az Egyesült Államokban kötött első há­zasságok ötven százaléka sem éri meg a hetedik házassági évfordulót. 1969- ben az akkori kaliforniai kormányzó, Ronald Reagan rendelete értelmében már nem kellett különleges okot be­nyújtani a válókeresethez. Ezt az in­tézkedést azután az egész országban átvették. A megkönnyített eljárás fel­erősítette a családok széthullásának fo­lyamatát, mert – Zimbardo szerint – a házastársak az első összeütközés után a bíróságra rohantak. A válást pedig mindkét fél megsínyli. Mivel a legtöbb esetben a nőknek ítélik a gyerekeket, rájuk hirtelen nagy teher hárul, nehe­zen egyensúlyoznak a család és a mun­kahely között.

„A szomorú mérleg másik serpenyő­jében azokat az apukákat találjuk, akik végignézték, amint házasságuk helyét az asszony- és gyerektartás rendsze­resen utalt csekkjei veszik át. A férfi­aknak csupán 10−15 százaléka nyer a gyermekelhelyezési perekben, és sokuk kerül olyan élethelyzetbe, amikor el­uralkodik rajtuk az érzés, hogy egész életüket az olyan emberekért végzett munka teszi ki, akik ellenük fordultak. Márpedig amikor valaki nap nap után csak azért gályázik a munkahelyén, hogy képes legyen fizetni a tartásdíjat, és ezt követően szívtelennek nevezik – nos, ilyenkor joggal érezheti magát meg nem értettnek” – írja Zimbardo.

Az igazi vesztesek azonban a gyere­kek, akikre a szülők átruházzák a lel­ki terheket. „A társadalom tehát a kö­vetkező forgatókönyvet kínálja a mai gyerekeknek: a férfi és a nő találkozik; szerelmesek lesznek, összeházasod­nak, majd jönnek a gyerekek. Ezen a ponton jelentkezik a stressz. A ba­bák elrabolják szüleik életét. A férfi és a nő távolodnak egymástól: kettejük közt a kommunikáció sose ment vala­mi fényesen, de most sokkal rosszabb, mint azelőtt. Ekkor kerülnek a képbe az olyan, a stresszt ugyan enyhítő, ám a párkapcsolatot romboló viselkedés­formák, mint a fizikai erőszak, a drog-és alkoholfogyasztás, továbbá a testi és érzelmi hűtlenség. Mindenki bol­dogtalan; a következő lépés a válás. Az egyik, vagy rosszabb esetben mindkét szülő, érzelmileg, mentálisan és/vagy anyagilag siralmas helyzetbe kerül, és küszködik a talpon maradásért. Nem a legvidámabb szcenárió, amelybe egy gyerek – nézőként és szereplőként – belecsöppenhet, ugye?”

Zimbardo nem ilyen forgatóköny­vet szán a gyerekeknek. Hisz az össze­tartó, önzetlen család erejében, s állít­ja, hogy mindkét szülőre nagy szükség van, mert mást-mást tudnak nyújta­ni gyermekeiknek. Az anya adja a fel­tétlen, dédelgető szeretetet, az apa kö­veteli meg a fegyelmet, tőle érkezik a feltételekhez kötött szeretet. Az apa a teljesítmény alapján jutalmaz, dicsér, ha a gyermek kikapcsolja a számító­gépet, jól tanul vagy sikeres egy ver­senyen. Lányoknak, fiúknak egyaránt szükségük van az édesapjukra, de a lá­nyok könnyebben barátkoznak, szí­vesebben osztanak meg problémákat másokkal, míg a fiúk általában zárkó­zottak, magányosabbak. Vágynak az apa irányítására, éppen ezért különle­ges kapcsolat alakul ki közöttük.

Az apák azt szeretnék, ha fiaik többre vinnék, mint ők; apák nélkül azonban a fiúk elveszítik a teljesítmény iránti motiváltságukat.

Azt gondolják, nekik járnak dolgok. Senkitől sem tanulják meg, hogy min­denért meg kell dolgozni, mindent ki kell érdemelni, és az élet egy nagy alku: kap az ember, de cserébe adnia is kell. A millenniumi nemzedék negye­de olyan családban él, ahol fizikailag, érzelmileg hiányzik az apa. Ha ott van is, heti fél órát tölt a fiával, az is inkább kosárlabdázás, mint beszélgetés – ma­gyarázza a szerző.

Milyen megoldást javasol Zimbardo? Állami szinten olyan irányelveket tart szükségesnek, amelyek hangsúlyozzák, hogy az apának a válás és az elhelye­zési per után is jogában áll jelen lenni gyermeke életében. Úgy gondolja, el kellene törölni azokat a természetel­lenes szociális segélyeket, amelyek kü­lönélésre ösztönzik a szülőket. És mit vár az apáktól a fiúk vonatkozásában? „Apu legfontosabb dolga: az apaság. Az apáknak kiemelten kell törekedni­ük arra, hogy részesei legyenek a fiuk életének. Ezt soha nem késő elkezde­ni. Ha az eddigiekben hanyag apáknak bizonyultunk: azaz csak a sikerért haj­tottunk, túl sokat utaztunk, vagy egy­szerűen csak mindig a magunk dol­gával voltunk elfoglalva, akkor itt az ideje, hogy rátenyereljünk a »szünet« gombra. Megszokott tevékenységeink mellett mostantól szakítsunk időt arra, hogy a fiunkra hangolódjunk. Egyszer­re legyünk a barátja és olyan személy az életében, aki nemcsak ösztönzi, ha­nem határokat is szab neki. Rendkívül fontos, hogy az apák a nagybácsikkal és a nagyapákkal karöltve elsődleges feladatuknak érezzék a mai fiatalembe­rek mentorálását. A lényeg, hogy vilá­gossá tegyük előttük: velünk bármikor és bármiről beszélhetnek, legfőképpen azokról a dolgokról, amelyek rendsze­rint kimondatlanul maradnak.” S akkor a fiúknak nagyobb esélyük lesz arra, hogy az élet számos területén beérjék a lányokat, és kiegyensúlyozottabb em­berként ismerjék fel magukban az apa­ság hivatását.