Képzeljük el, hogy A Szív újságnak saját védőszentje, de legalábbis égi pártfogója lesz belátható időn belül. Ki lenne erre alkalmasabb, mint Bódi Mária Magdolna, akit hamarosan boldoggá avat az egyház? Hiszen ő „Itt a Szívem!” felkiáltással, nagy lelkesedéssel árulta a lapunkat. Rövid, de teljes életéről Szakács Péter atyával beszélgettünk, aki a Veszprémi Főegyházmegyében több munkája mellett Bódi Mária Magdolna, a vértanúság hírében elhunyt munkáslány boldoggá avatásának püspöki delegátusa volt, végigvitte az ügyet egészen az egyházmegyei szakasz lezárultáig, s könyvet is írt Magdi életéről Boldogok a tiszta szívűek címmel.
– A rendszerváltozást követően több magyar boldoggal gyarapodott az egyház, Apor Vilmostól Salkaházi Sárán és Sándor Istvánon át Brenner Jánosig, de többek boldoggá avatási eljárása folyamatban van jelenleg is, közülük a legismertebb talán Kaszap István. Mi a menete egy ilyen ügynek? Egyáltalán miért van szüksége a modern idők katolikus egyházának szentekre és boldogokra?
– Ferenc pápa 2018-ban kiadta az életszentségről szóló Örüljetek és ujjongjatok kezdetű apostoli buzdítását. Ebben az életszentséget az egyház hagyományának megfelelően, úgy mutatja be, mint amelyre minden ember meghívást kap. Mindig szükség van ennek hangsúlyozására, mivel hajlamosak vagyunk arra, hogy csupán a kanonizált szentekhez kössük az életszentséget. Ferenc pápa azt írja, hogy szereti látni, ahogyan az életszentség jelen van Isten népében: „…a szülőkben, akik nagy szeretettel nevelik gyermekeiket, a férfiakban és nőkben, akik dolgoznak, hogy megkeressék a mindennapi kenyeret, a betegekben, az időskorukban is mosolygó szerzetes nővérekben.” Az életszentség sokszor mellettünk, a „szomszédságunkban” van jelen, a „közelünkben élőkben, akik Isten jelenlétét tükrözik vissza”. E sorokat olvasva könnyen Bódi Mária Magdolna élete juthat eszünkbe. Ő hétköznapi, egyszerű gyári munkáslány volt, de mindennap odaadó lélekkel járult szentáldozáshoz, és örömmel, szeretettel tett tanúságot a hitéről otthonában, a munkahelyén, a szegény, elesett, egyszerű emberek között. Ferenc pápa hangsúlyozza, hogy az életszentség „az igazi élet, az a boldogság, amelyre teremtettünk”. Nem lelkesíthet minket a középszerű életvitel, a megülepedettség, a vegetálás, egy olyan életmód, amelyben nincsenek magas eszmények és következetes, szilárd jóra törekvés. Az életszentség teszi széppé, értelmessé, ízessé az életet. Olyan úton járás, amely „elevenebbé és emberibbé” tesz minket. Bátor, az életet, az emberi együttélést humanizáló út, melyet Krisztus követésében, Isten országának építésében kell járnunk.
Hasonló meglátása volt Mindszenty Józsefnek is, aki veszprémi püspökként elindította Bódi Mária Magdolna boldoggá avatását: Fontosnak tartotta, hogy a történelem viharos eseményei közben is legyenek példaképei a magyar embereknek, különösen az ifjúságnak. 1944. április 3-án írja a hívekhez szóló első püspöki körlevelében: „Árpád-házi Szent Margit liliomos, misekönyves alakja azért foglal helyet a címeremben, mivel Szent Margit szentté avatása idején kerültem kapcsolatba egyházmegyémmel; másrészt alakja felidézi az összes magyar szenteket és Veszprém szent múltját is, a szent Pannoniát, a Pannonia Sacrát. Ez a lelki virulás nem egyesek jellemzéke. Ha voltak is ekkortájt is emberi gyarlóságok – az eredeti bűn következtében voltak, vannak és mindig lesznek –, a nemzet nagyobb részében a szentség iskoláját járta. A »szent« fogalom a Szentírás eligazító nyelvhasználata szerint annyit jelentett és jelent ma is: istenfélő, igaz, más szóval hite, törvénye szerint élő katolikus ember.” A nyilas fogságból hazatérő Mindszenty a front elvonulása után első intézkedései között felállította azt a bizottságot, mely kivizsgálta az egyszerű litéri munkáslány, Bódi Mária Magdolna feltételezett vértanúságának körülményeit. Már esztergomi érsek volt, amikor Oross István szemináriumi rektor, aki korábban Bódi Magdi lelkiatyja volt Fűzfőgyártelepen, elküldte neki Magdi frissen elkészített életrajzát. Neki ezt válaszolta a bíboros: „Bódi Magda életét köszönöm Istennek, történetét Rektor Úrnak. Ma valóban kellenek ilyen eszmények. Áldását küldi Mindszenty József.” Bódi Magdi életútja érthető, elérhető közelségben van mindannyiunkhoz, a modern ember is példát tud venni róla. Mivel Mindszenty veszprémi püspöki kinevezése éppen nyolcvan éve volt, és a címerében is szereplő Pannonia Sacra gondolatát is ekkor fogalmazta meg, az idén Udvardy érsek úr meghirdette a Mindszenty 80 évet a Veszprémi Főegyházmegyében.
– Hogyan zajlott Bódi Mária Magdolna boldoggá avatási eljárása?
– Az egyház hivatalos vizsgálatai gyakran sok évtizedig, akár évszázadokig tartanak. Ennek egyik oka a megfontoltság, a másik pedig, hogy nem mindig sikerül az ügyet a hatályos egyházjogi előírások szerint továbbvinni. A megfontoltság oka, hogy valóban bölcs döntést lehessen hozni, és meg lehessen vizsgálni, hogy csakugyan Istentől származik-e Isten szolgájának az ügye. Jézus mondja: gyümölcseiről ismeritek meg a fát. Bódi Magdi ügye ráadásul olyan időszakra esett, amikor külső, politikai okok akadályozták, annak ellenére, hogy ő nem politizált. 1945. március 23- án hunyt el Litéren, egy őt megbecsteleníteni akaró szovjet katona lövései által. A második világháború harcai 1945 áprilisának elején értek véget Magyarországon. Mindszenty április 20-án tért vissza a nyilas fogságból a püspöki székhelyére, és rá négy napra, április 24-én már megbízta az első informatív adatgyűjtéssel a fűzfőgyártelepi lelkipásztorokat. Ez azt jelentette, hogy a püspök a háborús romok eltakarítása és az újjáépítés elkezdése mellett az egyik legfontosabb dolognak tartotta az egyházmegye számára Bódi Magdi boldoggá avatását. Ekkor még a Litérre vezető út sem volt helyreállítva, így az 1945. augusztus 1-jén létrehozott informális kihallgatásokat végző bíróság tagjainak a feljegyzések szerint még gyalog kellett kimenniük a mintegy tíz kilométerre lévő helyszínre, ahol a feltételezett vértanúság történt. Ekkor tizenhárom személyt hallgattak meg. Mindszenty esztergomi érsekké való kinevezése után a Veszprémi Egyházmegye vezetését Bánáss László vette át, és 1947. április 1-jén hivatalosan felállított egy új, saját bíróságot, mely az akkori szabályoknak megfelelően lefolytatta a boldoggá avatási eljárást. E szakaszban, melynek iratai 1950. június 6-án záródtak, huszonnégy tanú meghallgatására került sor. Az iratanyag azonban 1952-ben a kommunista egyházüldözés miatt tisztázatlan körülmények között eltűnt, egy részét a lefoglalás veszélye miatt valószínűleg elrejtették, és csak 2010-ben került elő újra. Így, bár szinte minden irat elkészült az ügy első szakaszának lezárásához és a dokumentumok továbbításához az akkor illetékes Rítuskongregáció felé, ez 1950-ben mégsem történt meg, mivel a kommunista diktatúra megakadályozta.
– Mikor nyitották újra az aktát?
– A kommunista diktatúra 1989- ben ért véget Magyarországon, Szendi József veszprémi püspök néhány hónappal ezt követően egy boldoggá avatási bíróság felállításával újra elkezdte vizsgálni az ügyet. Ez a bíróság azonban a kezdeti tájékozódáson kívül nem végzett érdemi munkát, annyi történt, hogy négy régebbi tanút újra kihallgattak. Az ügynek az adott új lendületet, hogy 2010 februárjában a veszprémi Szent Mihály főplébánia archív anyagai közül előkerült eredeti, kéziratos formában a sokáig elveszettnek hitt 1947–1952-es iratok jelentős része, melyek elsősorban a Bánáss püspök idején jegyzőkönyvezett tanúkihallgatásokat dokumentálták. Emiatt Márfi érsek újraindította Bódi Mária Magdolna boldoggá avatásának processusát. A jelenleg hatályos egyházjogi követelmények szerint sor került egy új szentté avatási bíróság felállítására. Ennek a szakasznak voltam érseki delegátusa. Tanulmányoztam az ügymenetet, igyekezve pontosan betartani és betartatni. Tanúkat kutattam fel és hallgattam ki, bizonyítékokat kerestem, és helyszíni szemléket tartottam. Létrehoztuk a történészi és a teológiai bizottságot, amelyeknek tanulmányt kellett készíteniük. De ez nem csupán tudományos munka volt. Litérre járva megismerkedtem az ottani emberekkel, bizalmi kapcsolat alakult ki köztünk, és így többekről kiderült, hogy személyesen ismerték Bódi Magdit, de régebben féltek erről beszélni. Sikerült olyan személyeket is találni a hívek, a helyi szolgálattevők és az egyházi hierarchia körében is, akik régóta kapcsolatban álltak Bódi Magdi tiszteletével. A 2011 és 2016 közötti bírósági szakaszban a teljességre törekvő, széles körű információgyűjtést követően a bíróság újabb tizennyolc vallomást hallgatott meg. Így az ügy kezdete óta összesen ötvenkilenc tanúkihallgatási jegyzőkönyv készült. Az egyházmegyei anyagokat 2017- ben adtuk át Rómában a Szentek Ügyének Kongregációja részére további vizsgálatra és döntésre. Az ügy aktora, vagyis hivatalos szorgalmazója a római szakaszban a Veszprémi Főegyházmegye lett. A beadott anyagokból elkészült egy vélemény, ez az úgynevezett positio. Ennek megírásában egy külső munkatárs segíti a vatikáni dikasztériumot. Erre a szolgálatra kaptam felkérést Rómából, de plébániai áthelyezések miatt sajnos nem tudtam vállalni. Ezt a munkaszakaszt néhány év múlva Cristiana Marinelli római posztulátor asszonyra bízták, aki kiváló szakértelemmel és nagy lelkesedéssel végezte feladatát. A Gondviselés gondoskodott róla, hogy néhány év bizonytalanság után újra felgyorsulhatott az ügymenet. Marinelli asszony működött közre a positio elkészítésében, amelyet az egyházmegyei eljárás nyomán beküldött kb. négyezer-ötszáz oldalnyi ügyiratból állítottak össze. A positio nagyjából hétszáz oldal. Az ügy egyhangú pozitív fogadtatást kapott, jelentős javításokra, hiánypótlásokra nem volt szükség, ami tovább segítette az lezárását. A boldoggá avatásról szóló döntést a pápa hozta meg. Az ügyet támogatták az egyházmegye főpásztorai is: Márfi Gyula, illetve utódja, Udvardy György érsek. Márfi érsek megszerezte a Szentszék „nulla osta”-ját és a szükséges támogatást a Magyar Katolikus Püspöki Konferenciától az ügy újraindításához. Támogatta az ügyet Seregély István néhai egri érsek és a Vatikánban dolgozó Kovács Gergely atya is, aki azóta gyulafehérvári érsek lett. Erdő Péter bíboros szentmisét is mutatott be Litéren Magdi halálának hetvenedik évfordulóján, és részt vett a hozzá kapcsolódó megemlékezésen. Nemrég született meg a római vizsgálat eredménye: Ferenc pápa kimondta: Bódi Magdi vértanúként tisztelhető, vagyis hite és erkölcsei védelmében áldozta életét. Köszönet Magdinak, aki vérével tett tanúságot hite mellett, és köszönet mindazoknak, akik dolgoztak azon, hogy ezt az egyház hivatalosan is elismerje, s azoknak, akik imádkoztak Magdi boldoggá avatásáért.
– A boldoggá avatás után mi a folyamat további menete? Lehet, hogy Magdi szent lesz? Mi kell ehhez?
– A boldoggá avatással az egyház kimondja, hogy az illető üdvözült, örökre boldog, és Istennél közbenjár értünk. Ettől kezdve az egyház hivatalos liturgiájában is tisztelhető, például van saját emléknapja és bevezető könyörgése a misekönyvben. Ez a tisztelet első körben az egyházmegyében, illetve Magyarország területén engedélyezett a boldoggá avatott személyek esetében. A szentté avatás egy újabb ügymeneti szakasz lehet, melyben szükséges kivizsgálni egy feltételezett csodát, mely a szentté avatandó közbenjárására történt. A szentté avatott személy tisztelete már az egész világegyházra nézve kötelező jellegű. Bódi Magdi esetén régóta vannak bejelentések feltételezett csodákról, de ezek vizsgálata hivatalos ügymenet keretében még várat magára. Egy új eljárás újabb többéves ügymeneti szakaszt jelentene.
– Jelenleg önnek milyen feladatai vannak Bódi Magdi ügyében?
– Az érseki delegátusi megbízatásom az egyházmegyei szakasz lezárulásával megszűnt. Jelenleg Magdi életének további kutatásával és tiszteletével foglalkozom, és e tárgyban vagyok referens. Ez sem pusztán tudományos kutatás, hanem kapcsolattartás is a hívekkel, akik Magdit tisztelik, és az ő példája szerint szeretnének élni, illetve azokkal, akiknek vannak emlékeik az életéről. Ez utóbbihoz segítséget nyújt, hogy Kővágóörsön is plébános vagyok, ahova gyermekkorában templomba járt, és ahol bérmálkozott. Magdi életpéldáját is igyekszem bemutatni a felnövekvő nemzedékeknek. Nemrégiben például az érsekség országos és helyi hittanversenyén Magdi életének ismerete is szerepelt a feladatok között. Nagyon érdekesek a gyerekek elbeszélései, imái, sokat lehet tanulni belőlük. A Ferenc pápa által kezdeményezett gyermekek világnapján is Magdi életéről rajzoltunk a plébániánk gyermekeivel. De talán az a legfontosabb, hogy Magdiról ne csak beszéljünk és ismereteket közöljünk, hanem igyekezzünk a nyomában járni a Krisztus-követés útján.
– Magdi fiatalon, huszonnégy éves korában hunyt el. Személyiségének milyen jegyei alapján lehet példakép a mai fiatalok számára?
– Alapvetően nagyon szerény volt, de Jézus ügyéért bevetett mindent. Jellemző rá, hogy például gyári munkásként úgy árulta A Szív újságot a kollégáinak, hogy az ebédlőben elkiáltotta magát: „Itt a szívem!” Meg is vették tőle az összes példányt, nem lehetett ellenállni neki. De kezdjük a gyermekkoránál. Köveskálon éltek a családjával nagyjából tizenhárom éves koráig. Már ekkor látszott, hogy más, mint a többi gyermek. A családja alapvetően nem volt vallásos, igaz, az anyukájával valamennyit imádkoztak otthon. Hittant az iskolában tanult, el is jártak a gyerekek vasárnapi misére. Ő élet-halál kérdésének tekintett és teljesen komolyan vett mindent, amit hallott a hittanon, és az elsőáldozás az élet legfontosabb dolga volt számára, mert abban Jézussal, a világ Megváltójával találkozhatott. Ebben jó példa a mai gyerekek számára. A hittant is komolyan vette, hittel vett részt az órákon. Hasonló helyzetben lehet most is sok gyerek, akinek a családja nem gyakorolja a vallását, de ő maga részt vesz hittanoktatásban, és zavart okozhat számára, hogy a szülei életformáját kövesse-e, vagy azt, amit hittanon tanul. Magdi számára ez nem volt kérdés. Tűzrőlpattant, alacsony növésű, vékony lányka volt, eleinte lenézték az iskolában. De megmutatta, mire képes, felküzdötte magát a legjobb tanulók közé. Ezzel együtt megmaradt játékos kedvű, vidám gyereknek, szeretett például fogócskázni. Nagyon szerette a vadvirágokat is, ezekből készített csokrokkal díszítette az osztályterem falán lévő feszületet vagy az út menti kőkereszteket. A vasárnap misére egyébként két-három kilométert gyalogoltak oda és vissza.
– Később is megmaradt a mély kapcsolata Jézussal?
– Kamaszkorában már a Balatonkeneséhez tartozó Máma-pusztán éltek. Sokat kijárt a természetbe, hogy az élet nagy kérdéseiről gondolkozzon. Akkoriban hívta fel a figyelmét a plébánosa, Androsits István Loyolai Szent Ignác Lelkigyakorlatos könyvére, mert látta Magdiban, hogy különleges kapcsolata van Istennel. Magdi a barátnőivel, lelkiatyjával megbeszélte az olvasottakat, aztán kéthetente lelkivezetésre és gyónásra kezdett járni. Korunk fiataljainak nem könnyű eldönteniük, mit tanuljanak vagy hol dolgozzanak. Magdi nagy tudatossággal készült a döntéseire, és amikor kudarc érte, bár szomorú volt, nem adta fel, hanem keresett másik lehetőséget, hogy Istent szolgálhassa. Ebben is jó példa lehet. A bérmálást is igen komolyan vette, nagy örömet jelentett számára. Valóban a Szentlélek vezetésére hagyatkozott egész életében. Magdi tizennyolc évesen az édesapjától kapott egy Weiss Manfréd 1939-es biciklit. Mindenhova azzal járt, munkába, egyházközségekbe, ismerősökhöz. Reméljük, egykor a biciklisek védőszentje lesz, különösen a balatoni bringásoké!
– Mire jutott Magdi, mi volt az élethivatása?
– Tizennyolc éves korában gyári munkás lett, de ekkor már arra érzett hívást, hogy életét Istennek szentelje, apáca legyen. Jelentkezett is Szent Ignác-i lelkigyakorlatokra, 1941-ben végzett nyolcnapos lelkigyakorlatot Pécelen a Caroleanumban, ami a Jézus Szíve Népleányok (ma Jézus Szíve Társasága – a szerk.) lelkigyakorlatos háza volt nők számára. 1943-ban szintén részt vett egy másik, ötnaposon ugyanitt. A második lelkigyakorlatán konkrét hívást érzett Krisztus szorosabb követésére, Istennek akarta szentelni az életét. Érdeklődött a Jézus Szíve Népleányoknál, de családi okok miatt sajnos nem vették fel.
– Hogyan fogadta Magdi az elutasítást?
– A visszaemlékezések szerint nagyon szomorú volt, viszont elhatározta, hogy csak azért is Istennek fog élni. Magánfogadalmat, szüzességi fogadalmat tett Istennek való önfelajánlásként. Akkori lelkiatyja, a később jezsuitává lett Temesi József atya rákérdezett, nem akar-e férjhez menni, de ő egyértelműen Krisztust választotta. Pedig lettek volna udvarlói, nyüzsögtek körülötte a fiatalemberek. Kedves, csinos, talpraesett lány volt. A Szent Ignác-i lelkigyakorlatokban külön elmélkedési pontok találhatók Krisztus királyságáról, sőt egy életfelajánló ima is, amivel nemcsak a szolgálatunkat, hanem az életünket is Krisztus királynak ajánlhatjuk. Krisztus mint király is fontos volt Magdi számára, a fogadalmát is ezen az ünnepen tette le. Utolsó szavai is ezek voltak: „Uram, Királyom, végy magadhoz!”
– Az Istennek szenteltség megnyilvánult konkrétan is Magdi munkájában?
– A harmincas–negyvenes években rengeteg hitbuzgalmi csoport működött Magyarországon is, ilyen volt a Dolgozó Lányok és Nők Országos Szövetsége, amelyet a dolgozó nők felemelése céljából a szociális testvérek hoztak létre. Magdi itt végzett egyhetes vezetőképzőt 1944 augusztusában, s utána a gyári munkáslányokból DL-csoportot szervezett Fűzfőgyártelepen. Bár ezt a kezdeményezést a vezetés elkaszálta, ő folytatta csoportvezetői munkáját a litéri plébánián. Ebből is kiviláglik elszántsága és szívóssága.
– Milyen apostoli tevékenysége volt még?
– Már említettem A Szív újság terjesztését. Állítólag olyanok is megvették tőle, akik egyébként nem biztos, hogy vásároltak volna belőle. Magdi csinos, kedves, szimpatikus lány volt. Némely legényre, aki udvarlási szándékkal közeledett felé, szintén „rásózta” A Szívet, s figyelte a hatást. Majd hamiskásan megjegyezte: „Van ennek értelme.” Sokszor ráfizetett az újságterjesztésre, saját pénze bánta, de örömmel tette.
Ha a hitről volt szó, harcos egyéniség volt, és igen gyakorlatias. Például nemcsak a saját pénzéből küldött Szív újságot a fronton harcoló katonáknak, hanem a katonakórházakba szánt élelmiszer-adományokat is az újságba csomagolta, hátha valakinek megakad rajta a szeme. Szívgárdistáinak a szüleit is meglátogatta, és terjesztette közöttük A Szív újságot. Szerette volna elérni, hogy a családok együtt járuljanak szentségekhez. Sok munkáscsaládot vitt közelebb így Istenhez.
Házról házra járta a rábízott falvakat – természetesen biciklivel –, mindenhova bement, és ajánlotta A Szív újságot. Nagyon sok lapot eladott, s ennek nagyon örült, pedig többségében protestáns falvakban, Vilonyán és Királyszentistvánon volt a terjesztési területe, ráadásul itt éltek a legszegényebb munkások. Egy elbeszélés szerint Magdi és egy helyi asszony 1935 nyarán A Szív újság terjesztésével kapcsolatban nagyszabású vállalkozásba kezdett. Már épült a fűzfői templom, amelyben kőoltárt kívántak elhelyezni, úgy, hogy maga a püspök szentelje fel. A Szív huszonöt százalékos viszonteladói hasznát süteménysütésbe fektették, és az így tetemesen felduzzasztott összeget adták át a kőoltár céljaira. A templom 1936 nyarán elkészült, és Rott Nándor veszprémi püspök fel is szentelte.
– Kimondhatjuk, hogy Magdi lelkiségében nagy súllyal volt jelen a Szent Ignác-i hatás?
– Úgy gondolom, igen. Már kamaszkorától ismerte és forgatta Szent Ignác lelkigyakorlatos könyvét. Ezzel összefüggésben elkezdett kéthetente lelkivezetésre járni. Megtért, rendszeresen tartott lelkiismeret-vizsgálatot, és szentgyónáshoz, szentáldozáshoz járult. Fiatal felnőttként részt vett egy nyolcnapos és egy ötnapos bentlakásos ignáci lelkigyakorlaton Pécelen. Ezt követően tette egész életére hatással lévő nagy elhatározásait, a szüzességi fogalmat és a Krisztus királynak való önfelajánlást. Rendszeresen elmélkedett a Szentírásról, végzett szemlélődő imát a természetben. Sokat tett a gyerekek és fiatalok hitre neveléséért. Tagja volt a Mária-kongregációnak, és Szívgárda-csoportot vezetett. Buzgón apostolkodott az egyház szándékára, s mint már említettük, szívügye volt a sajtóapostolság. A Szív mellett terjesztette például az életszentség hírében elhunyt fiatal jezsuita novícius, Kaszap István lapját és tiszteletét is. A DL-csoportjával elutazott Kaszap István sírjához, másokat is biztatott erre, s Kaszap István-képet adott egy frontra induló fiúnak, aki aztán haza is tért.
Itt egy kis kitérőt szeretnék tenni Magdi lelki olvasmányairól. Már gyermekkorában kitűnt az olvasás szeretetével. Irodalmi jellegű olvasmányai voltak, verseket is tanult. Később egészen komoly lelki olvasmányai is voltak. A lelkiatyjától vagy ismerősöktől kapott könyveket szívesen olvasta. A Szentírást nagy lelkesedéssel gyakran forgatta, előbb kölcsönkapott egyet, majd saját Bibliát is szerzett, ez akkoriban nem volt ott mindenki polcán. Idézett belőle, elmélkedett a tanításáról. A másik legfontosabb könyve, amint említettem, Loyolai Szent Ignác Lelkigyakorlatok című alapműve volt. Baráti körben meg is beszélték, a nehezebben érthető részekről pedig megkérdezték Androsits István atyát. A másik lelki alapmű, ami formálta, Kempis Tamás Krisztus követése című munkája volt. Temesi József atyától megkapta Tanquerey A tökéletes élet – Aszkétika és misztika című alapművét. E lelki irodalomból is láthatjuk, hogy Magdinak megalapozott lelkisége volt.
– Ön évekig dolgozott a boldoggá avatás előkészítésén, nagy mélységeiben ismeri Bódi Magdi életét, láthatóan személyes kapcsolatban vannak. Az ön lelkiségében mit változtatott Magdi személyisége?
– Magdit körülbelül harminc éve ismertem meg, amikor egyetemistaként egyre jobban éreztem, hogy Isten a papságra hív. A pápai Szent Anna-templom plébánosa, Salgó Ferenc atya vitt el más ministránsokkal együtt Litérre Magdi sírjához. Éreztem, hogy valóban nagy kegyelem van Magdi közbenjárásában, de az életét részleteiben csak később ismertem meg. Megtudtam, hogy mindenben maximálisan igyekezett követni Jézust, és súlyos bűnnel talán soha nem bántotta meg. Egyébként ezen a plébánián szolgált káplánként az ötvenes években Temesi József atya is, és sokaknak beszélt Bódi Magdiról, bár veszélyben volt emiatt. Illetve ugyancsak Pápán, a szülővárosomban töltötte nyugdíjas éveit Androsits István atya is, aki szintén meghatározó alakja volt Magdi lelki fejlődésének. A kilencvenes évektől Temesi atya újult erővel kezdett Magdi tiszteletének terjesztésébe, és az általa írt imát kinyomtatták. Ez az ima azóta is benne van Salgó Ferenc atya imakönyvében, és minden este a tabernákulum elé térdelve elimádkozza. Ferenc atyát ma is rendszeresen meglátogatom. Amióta Magdi boldoggá avatását 2011 óta Márfi érsek rám bízta, egyre mélyebben megismerkedtem Magdi lelkiségével. Miután a „kivizsgálói” feladataim lezárultak, nagy örömmel kutatom tovább az életét, és terjesztem a tiszteletét, melyhez Udvardy érsekúr megerősítette kinevezésemet. Magdi életpéldája segíti a papi életemet.
Magdi lelkiségének legfontosabb része az Úrral való egyesülése, a benne való teljes elmerülése minden élethelyzetben, a gyári munkától a szentséglátogatáson keresztül a rászorulók gondozásáig vagy az ifjúság neveléséig. Amikor megismerte Jézust, és ő elkezdte vezetni az útján, Magdi a legkisebb dolgot is teljes erővel úgy akarta tenni, ahogy Jézusnak kedves. Különösen is megérintett a gondviselésbe vetett bizalomteli hite és reménye, amelyet a mások számára sokszor túlzottan nehéznek tűnő helyzetekben is örömteli, boldog, bizakodó emberként tudott megélni.
Érdekes, hogy papi szolgálatom legnehezebb időszakaira estek Magdi boldoggá avatási ügyének fordulópontjai. Talán azért, hogy Isten a kereszthordozással is alkalmassá tegyen egy ilyen csodálatos vértanú életének a kutatására, aki az életét áldozta Krisztusért. Talán az Úr elfogadta szolgálatomat, s imáimmal és kereszthordozásommal is elősegíthettem lelki síkon az ügy sikerét. Magdi ráhagyatkozását, reményét azonban még tanulnom kell. Talán fel sem fogom igazán, mekkora kegyelem volt részt venni, eszköznek lenni egy ilyen csodás vértanú boldoggá avatásában.
Források
- Strecke Ernő: A Királynő apostolai – Elmélkedések, szentbeszédek, lelkigyakorlatos naplók, kongreganista nyilatkozatok, Apostolok Királynője Úrhölgyek Mária Kongregációja, Budapest, 1938
- Oross István: Bódi Magda – Egy fiatal munkáslány életútja a vértanúságig, Szent Gellért Egyházi Kiadó, Budapest, 1994
- Temesi József SJ: Tanúságtétel liliommal, vérrel, Szent Gellért Kiadó és Nyomda, Budapest, 1997
- Galambos Miklós: Litér vértanúja, Bódi Mária Magdolna, Tradeorg Kft. – Balatonfűzfői Jézus Szíve Plébánia, 2006
- Szakács Péter: Boldogok a tiszta szívűek – Imádságok Bódi Mária Magdolna boldoggá avatásáért – Magdi életútja, lelkisége, tisztelete, útikalauz, Badacsonytördemic, 2021