Tomcsányi László

Kiegyezünk a kiegyezéssel?

Vajon mi vezetett oda, hogy 1849 után kevesebb, mint húsz évvel ismét Habsburg királyt választottunk? Minek köszönhető a megbékélés, és mik volt az okai az Osztrák–Magyar Monarchia létrejöttének? Hogyan kezdődött gazdaságunk fejlődése, és mi volt az a hiba, amelyet ismét elkövettünk, és ami törvényszerűen a Monarchia széthullásához vezetett 1920-ban? A történelem nem véletlen események sorozata, mindig okot és okozatot kell keresni, és akkor érthetővé válnak a tények mögötti összefüggések. Continue reading „Kiegyezünk a kiegyezéssel?”

Hekler Melinda

Hol érzi otthon magát egy tengerész?

Marc hadmérnökként dolgozik a Holland Királyi Haditengerészet egyik hajóján. Felel mechanikájának működéséért, figyelemmel kíséri karbantartását, koordinálja a sürgősségi javításokat, és parancsokat ad optimális működésének elősegítésére. Katona, aki életét tette fel hazája védelmére, és harmincéves korára már teljesen megszokta a kétlakiság nehézségeit. Most bepillanthatunk nem mindennapi mindennapjaiba. Continue reading „Hol érzi otthon magát egy tengerész?”

Dyekiss Virág

Életet az életért

Borzongva nézhetjük bizonyos kis népekről szóló filmekben, hogy a szereplők leölnek egy áldozati állatot, majd imát mondanak, és közösen elfogyasztják a húst. Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy mi értelme van az ilyen jellegű áldozatbemutatásnak. Mi a szerepe az ő kultúrájukban, ugyanakkor hogyan szólhat hozzánk is? Continue reading „Életet az életért”

Kemenes Tamás

„Hol lakol?”

Michels Antal atya éveken át szolgált Kárpátalján, jelenleg a főváros egyik legzűrösebb környékén, Józsefvárosban plébános. Lelkigondozói végzettséget is szerzett, heti rendszerességgel tart „önismereti tréninget” – nagy sikerrel. A fiatalok pályaválasztási nehézségeiről, munkáról és hivatásról, a kérdezés fontosságáról, önismeretről kérdeztük. Continue reading „„Hol lakol?””

Hojdák Annamária

Meghagyni neked, ami a tiéd

Mit is jelent kultúránkban a gyerekekért való felelősség? Van, aki szerint a biztos anyagi háttéren nyugszik a dolog, van, aki szerint a következetes nevelésen. Megint mások a szilárd fegyelmet emlegetik, vagy épp a szülő állandó, intenzív jelenlétét a gyerek mellett. Talán részben éppen az okozza a szülőség nyugati válságát – ha lehet így mondani –, hogy nincs konszenzus abban, mit is kell megtennie egy szülőnek ahhoz, hogy jó szülőnek tartsák – illetve mi kell ahhoz, hogy tényleg az legyen. Mik az alapkövetelmények? Mivel teszek tényleg jót?

Continue reading „Meghagyni neked, ami a tiéd”

Radóczy Jusztina

Irányítható érzelmek?

Az érzelmeknek rendkívül fontos szerepe van az életünkben. Már születésünkkor rendelkezünk az alapérzelmekkel, ilyenek például az öröm, a félelem, a szomorúság, az undor, a düh és a meglepetés. Viszont azt, hogy ezeket hogyan éljük meg, és hogyan mutatjuk ki, azt már a család és a kulturális környezet erőteljesen befolyásolja. Tudjuk-e irányítani az érzelmeinket, felelősek vagyunk-e értük? Dr. Deák Anita pszichológussal, egyetemi adjunktussal beszélgettünk.

Continue reading „Irányítható érzelmek?”

Patsch Ferenc SJ

Mit jelent gondolkodni?

Olyan könnyű mások véleményét ismételgetni! Gyermekkorunk óta ezt erősítették bennünk:ezért dicsértek az óvó nénik, ezért adtak jó jegyet az iskolában, s ma is ez a siker,az előrehaladás titka a legtöbb munkahelyen– hát csoda, ha erre szocializálódtunk? Ráadásul attól tartok, a másoknak megfelelni akarás (konformizmus) ideje nem járt le azállam párti ideológia bukásával. A gondolkodásra manapság különösen is nehéz időkjárnak… Hogy e kritikus témát megpendítsem, a német filozófus, Martin Heidegger(1889–1976) kínálkozik segítségül. Continue reading „Mit jelent gondolkodni?”