Beszélgetés Erdő Péter bíborossal a személyes lengyel kapcsolódásairól és az őt püspökké szentelő Szent II. János Pál pápáról.
– Bíboros úr, mikor járt először Lengyelországban, és milyen benyomást tett önre akkor az ország, illetve az egyház?
– Először 1970-ben jártam Lengyelországban. Voltam Krakkóban, Auschwitzban, Częstochowában. Megdöbbentett a nagy vallásszabadság. Különböző szerzetesek a rendi ruhájukat viselték, kolostorok működtek, tömegek zarándokoltak. A városokat eléggé lepusztultnak találtam, még az akkori Budapesthez képest is. Az volt az érzésem, hogy az emberek szegényebbek, mint nálunk. Mégis valami különleges érzelmi vonzás kerített hatalmába. Ezért a következő évben, a nyári szünetben, már kispapként visszatértem Lengyelországba. Ekkor Krakkóban, Wrocławban és Częstochowában jártunk, ahol nagy zarándoklatot éltem át.
Láttam és hallgattam Wyszyński bíborost. Vendégségben voltam egy kispaptársammal együtt a pálosok kolostorában. Ma sem tudok meghatottság nélkül visszagondolni arra az alkalomra. Egy magyarul is tudó idős pálos szerzetessel beszélgettünk, aki még a cári Oroszország vallási viszonyaira is pontosan emlékezett. Megdöbbentett például, hogy számos régi parasztszekeret láttunk a zarándoklaton. Egyértelmű volt, hogy itt a parasztság még önállóan gazdálkodik. De a tejcsárdában is csak forralt tejet lehetett kapni, gondolom, egészségügyi okból. Amikor pedig kakaót akartunk vásárolni, kiderült, hogy amit mi kakaónak néztünk, az valójában melasz volt.
– Hogyan élte meg, amikor meghallotta, hogy Róma új püspöke a krakkói érsek lett?
– Közvetlen tanúja voltam a konklávé eredménye kihirdetésének.
1978 októberében ott álltam a Szent Péter téren, amikor a nagy tömeg zúgni, mozgolódni kezdett, mert elterjedt a híre, hogy az a szürke füst, ami a kéményből felszállt, tulajdonképpen fehér.
Nemsokára kijött az erkélyre Felici bíboros, aki bejelentette az új pápa nevét a szokásos latin formulával. A vezetéknevet a tömeg nem értette, sokan nem is ismerték. Egyesek az olaszok közül azt kérdezték, hogy ugye most afrikai pápát választottak. Aztán hamar elterjedt a híre, hogy lengyel az új pápa. Lenyűgözve hallgattam első beszédét, a Szent Péter-bazilika erkélyén elmondott erőteljes és optimista szavait.
Természetesen ott voltam a Via della Conciliazionén is, amikor első hivatalos pápai szentmiséjét mondta. Azért nem a Szent Péter téren hallgattam a misét, mert a nagy tömegtől oda már nem fértem be. Ám a hangszórók még a gyenge hangú I. János Pál pápa orgánumához voltak igazítva, ezért amikor a lengyel pápa bátran kiáltotta, hogy ne féljetek, megremegtek még az ablakok is, úgyhogy őszintén szólva kissé magam is megijedtem. Biztosan éreztük mindnyájan, hogy most új korszak kezdődik az egyházban, de talán a világban is.
„…a hangszórók még a gyenge hangú I. János Pál pápa orgánumához voltak igazítva, ezért amikor a lengyel pápa bátran kiáltotta, hogy ne féljetek, megremegtek még az ablakok is, úgyhogy őszintén szólva kissé magam is megijedtem. Biztosan éreztük mindnyájan, hogy most új korszak kezdődik az egyházban, de talán a világban is.”
– Mikor találkozott először személyesen II. János Pál pápával?
– 1980-ban, a Vatikánban, amikor Lékai bíboros úr bennünket, ösztöndíjasokat bemutatott a szentatyának. Nagy élmény volt számomra, hogy mindannyiunkat külön érdeklődéssel kérdezett a tanulmányaink felől. Látszott, hogy a magyar egyház fontos számára.
– A szent életű lengyel egyházfő pápaságából mely mozzanatokat emelné ki a legfontosabbként?
– Nem könnyű egy-egy mozzanatát kiemelni. Inkább az összkép az, ami nagyszerű és felemelő. A név választása is jelezte, hogy az új pápa hűséges akar lenni a II. vatikáni zsinathoz és az azt követő stabilizációs törekvésekhez is, amelyek VI. Pál pápa szolgálatát jellemezték. Érezhető volt az is, hogy nagy eszményeket követ az új pápa, de reálpolitikus.
Ő volt az, aki Casaroli érseket bíboros államtitkárrá nevezte ki. Ugyanakkor az ellene elkövetett merénylet mutatta, hogy az egyház vonzó és eleven, energikus és nyitott megjelenése nem mindenkinek tetszik. Ő azonban – és ez jelzi emberi nagyságát – megbocsátott merénylőjének, a testéből kiemelt lövedéket pedig felajánlotta a Fatimai Szűzanyának. Az a golyó ma is az ottani kegyszobor koronáját díszíti.
II. János Pál pápa közvetlenül érzékelte az események mélyebb, lelki, természetfeletti összefüggéseit, a történelem nagy eseményeinek helyét az isteni gondviselés művében.
Már címeréből is látható volt, hogy különösen tiszteli a boldogságos Szűz Máriát, ennek az érzésének és életfelajánlásának sokszor hangot is adott. Ez lenyűgöző hatással volt a hívő emberekre, hiszen mutatta, hogy hitünk nem puszta elméleti rendszer, hanem szívünk mélyén kapcsolódik a természetfeletti valósághoz.
– Hogyan jellemezné II. János Pál teológiáját?
– Nehéz kérdés. Jómagam azt találtam benne a legnagyszerűbbnek, hogy a II. vatikáni zsinat teljes tanítását ismerte, és egyetlen szintézisben látta. Ezért tudott olyan rendszert kialakítani, amely az egész egyház tudatába és mindennapi életébe emelte a zsinat tanítását.
Kiadta a Katolikus Egyház Katekizmusát. Az ő pápasága alatt jelent meg az új Egyházi Törvénykönyv, majd 1990-ben a régóta várt Keleti Kódex. De ő volt az is, aki végső formában kihirdette a Neovulgáta-kiadást, amely a Szentírásnak a modern kutatások alapján álló, de az imádkozó egyház latin nyelvezetével összhangban lévő szövegét tartalmazta. Ezzel biztos hátteret nyújtott az igehirdető és teológiát művelő papoknak és világiaknak.
II. János Pál pápa nagyszerű európai egyéniség volt. Valóban szívén viselte Európa népeinek, Európa kultúrájának a sorsát.
Többször szólt arról, hogy az öreg földrésznek mindkét tüdejével kell lélegeznie, vagyis a keleti és nyugati kereszténység teológiai, liturgikus, lelkiségi, fegyelmi hagyományát egyaránt művelni kell és hasznosítani Európa új evangelizálása során. Ez az újraevangelizálás kedves gondolata volt. Látta az elvilágiasodás és az elvallástalanodás jeleit, de a gondviselésben bízva meg volt győződve róla, hogy az egyháznak itt, Európában is teljesítenie lehet és kell Krisztustól kapott küldetését.
Az európai püspökök számára két szinódust is rendezett. Ezeken sajátosan európai témákat is felvetett. Egyrészt reagált a hit fényében a berlini fal leomlására és a kommunista rendszer megszűnésére, másrészt az épített értékek, a keresztény jellegű kulturális jelenlét bátor felhasználását sürgette a hitről való tanúságtétel során. Központi gondolata volt a kiengesztelődés, az irgalmasság vagy 2000 táján az emlékezet megtisztítása. Éppen ezeknek a nagyszerű elveknek a mentén tudott sajátosan európai gondolatokat megfogalmazni.
– A szentatya személye, lengyel kulturális háttere, teológiája, lelkipásztori tapasztalatai mennyire befolyásolták az egyházjog alakulását a viszonylag hosszú pápai szolgálata alatt?
– Közvetlenül talán nem, hiszen tudjuk, hogy népes bizottság dolgozott az új törvénykönyv szövegén. Ugyanakkor a szentatya realizmusa, amellyel az egyházjogot mint hatékony eszközt szemlélte, bizonyára kihatott a kodifikáció irányítására. Az áttekinthető szervezettség értékét az egyházon belül is tisztelte, ezért vette a bátorságot, hogy a kódex régóta húzódó kihirdetését véghez vigye.
Erdő Péter újonnan beiktatott esztergom–budapesti érseket, a magyar katolikus egyház prímását fogadja II. János Pál pápa a Vatikánban 2003. január 22-én. (Fotó: Arturo Mari / MTI)
– Hogyan látja, milyen lelkipásztorokat szeretett volna látni II. János Pál? Milyen volt az ő papképe?
– János Pál pápa szinódust is tartott a papságról, és bevezette azt a gyönyörű szokást, hogy nagycsütörtökön levelet írt a világ papságának. Ebben bátorított minket, és felhívta a figyelmünket küldetésünk nagyszerűségére. Megreformálta a papnevelés általános szabályzatát, a római kúria megfelelő szervei segítségével hasznosítani igyekezett a világegyház különböző részeiben szerzett tapasztalatokat.
Ugyanakkor sokat tett azért, hogy a világegyház különböző egyházmegyéi egymást segítsék, és lehetővé tegyék, hogy egyházmegyés papok áttelepüljenek olyan területekre, amelyek különösen is szenvedtek a paphiánytól.
Ennek a rendszerét az ő idejében dolgozták ki. Megjelentek azok a szerződésminták is, amelyekkel a küldő és a fogadó egyházmegyék garantálták az így átköltöző papok helyzetét. Szent János Pál erősen átérezte, hogy a pap „alter Christus”, vagyis Krisztus személyében cselekszik, az ő személyében áll a hívő közösség és a világ előtt.
– Miként tekintett a lengyel pápa a magyarokra?
– A magyarok helyzetét személyes átéléssel érzékelte. Különös figyelmet tanúsított a határon túli magyarok iránt. A magyarság és a környező szláv népek helyzetét nem feszültségként, hanem az alapvető szolidaritás érzésével kezelte.
– Mára talán megváltozott a helyzet.
– A magyar és a lengyel egyházat összehasonlítva feltűnik, hogy a lengyel katolicizmus szinte azonosnak érzi magát a lengyel nemzetiséggel. Ez nálunk nem ennyire egyértelmű. A papok, szerzetesek nagy száma és az erőteljesebb vallásgyakorlat miatt Lengyelországban talán később vette észre a közvélemény az új idők lelki és szellemi kockázatait, viszont sokan szép példát adtak a bátor kiállásra. Ami pedig a lengyel–magyar barátságot illeti: nos, az nem függ az időjárástól.
Nyitókép: Budapest, 1991. augusztus 20. János Pál pápa Szent István-napi misét celebrál a Hősök terén. (MTI Fotó / Szebellédy Géza)