Jezsuiták Somogyország fővárosában

A kaposvári jezsuita jelenlét története

A XX. század második felének pusztítása miatt csak néhány év adatott a Jézus Társaságának Kaposváron, de azalatt is sikerült a teljesebb emberi életet szolgálniuk az idén százhúsz éve született szociális apostol, Kerkai Jenő vezetésével.

Kaposvári képeslap című jegyzetében 1946-ban Szabó Ibolyka arról tudósí­totta az Új Ember olvasóit, hogy Ka­posvár társadalma nem tagadja meg kulturális igényeit sem: napilapok in­dultak, megnyitotta kapuit a színház, fellendült a zenei élet. A Nagyboldogasszony Egyházközség Szabadegye­temén elhangzott előadásokat külön kiemeli, és örömmel írja, hogy „a há­ború viszontagságában meggyötört emberek természetfeletti életvágyát bizonyította az úrnapi és feltámadási körmenet hatalmas részt vevő tömege is.” E kaposvári reneszánsz részeként tekinthetünk a jezsuiták letelepedé­sére is Somogy fővárosában. Hogy miért pont ekkor, miért épp ide és hogyan érkeztek, arra Kerkai Jenő SJ pályafutása adja meg a választ.

A kaposvári jezsuiták története el­választhatatlan a legnagyobb magyar szociális szervező, a KALOT megala­pítója, Kerkai Jenő SJ tevékenységétől. A páter életművéről szóló kötetben Gárdonyi Máté írt elemző tanulmányt A somogyi kísérlet címmel, melyben bemutatja, miként érte el konok szí­vóssággal Kerkai, hogy a KALOT szellemisége 1947-es feloszlatása után is tovább éljen, és Magyaror­szág szovjetizációjának időszakában is kellő figyelem irányuljon a falusi fiatalok pasztorációjára. A szervezeti kereteket nem sikerült megőrizni, így elindították a falumanrézákat, azaz a falusi fiataloknak szervezett lelki­gyakorlatokat.

A falumanrézák létrehozása nem­csak azt a célt szolgálta, hogy a jezsu­iták az egyház társadalmi tanítását in­tézményesen terjesszék, felhasználva a KALOT volt népfőiskolai épületeit, hanem arra is törekedtek – ahogyan Takáts Ágoston írja –, hogy „a 4-5 napos lelkigyakorlatokkal parasztfi­ataljaink számára minél mélyebb lelki alapozást” biztosítsanak „az elkövet­kező idők ateista propagandája és sú­lyos lelki terrorja ellen”. A mozgalom 1948 januárjától vált szélesebb körben ismertté, és mintegy huszonkétezer falusi fiatalt ért el. Kerkai Jenőt ugyan a püspöki kar egy határozattal kikap­csolta az ifjúság szervezéséből, ez ta­lán csak formálisnak volt mondható, hiszen például Bánáss László veszp­rémi megyés püspök együttműkö­déséről biztosította a jezsuita atyát. Azt, hogy megtalálták a közös han­got, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy működött a telepespasztoráció (azaz a földosztás nyomán odatelepí­tett „újgazdák” plébániai integrálása), és elindult a „somogyi kísérlet”, mely a vidéki egyházközségek belső kohé­ziójának megerősítését célozta, ötvöz­ve a hagyományos jezsuita módszere­ket a falumanrézák újonnan szerzett tapasztalataival.

Bánáss püspök jóindulatát és tá­mogatását fedezhetjük föl abban a gesztusban is, hogy a püspökség és a rendtartomány között 1948 má­jusában szerződés jött létre, és a je­zsuiták megkapták a város diáksága számára épült Szent Imre-templo­mot, illetve a hozzá tartozó telket, ahol missziós jellegű rendház épült, felavatására 1948. augusztus 28-án került sor. A kaposvári rezidenci­án három páter kezdte meg műkö­dését Kerkai Jenő elöljárósága alatt. Gárdonyi Máté tanulmányában arra is rávilágít, hogy a somogyi kísérlet­re elsősorban a foglalkozások tartal­ma, a szervezettség és intenzitás volt jellemző, s míg „papíron” népmis­sziókról, templomi foglalkozásokról, lelkigyakorlatokról számoltak be, vol­taképpen nagyon is alapos és széles körű munkát végeztek a fiatalok teo­lógiai, néprajzi, gazdasági, szocioló­giai, irodalmi képzése érdekében, és olyan szakembereket vontak be, mint például Csávossy Elemér és Hunya Dániel jezsuita, Bálint Sándor nép­rajztudós, Kovrig Béla közgazdász, Sík Sándor piarista. A lelkinapokon tartott foglalkozások a hit közösségi dimenziójára és a család szerepének fontosságára is ráirányították a figyel­met. Ötvenkét településen tartottak egyházközségi lelkinapot, melyeken kétezer-ötszáz férfi adventi, illetve nagyböjti, kétezer-ötszáz legény, va­lamint tízezer leány és asszony zárt lelkigyakorlatot végzett.

A somogyi kísérlet a vallás szociális és kulturális vonásait emelte ki – írja Gárdonyi –, és mindezen nem vál­toztatott Kerkai páter letartóztatása sem. A falumissziós munkába a ka­posvári rezidencia atyáin kívül bekap­csolódtak a vincés nővérek, a szegedi és kalocsai iskolanővérek, az orsolyi­ták, a megváltós nővérek, akik mind Kerkai biztató szavait tartották szem előtt: „Jézus programja a bátrak és vállalkozó szelleműek programja.”

A városban három évvel a máso­dik világháború lezárását követően, nem túlságosan kedvező politikai helyzetben létesült a Jézus Társasága Magyarországi Rendtartományának rendháza, melyet 1948. augusztus 28- án nyitottak meg. Az Új Ember ok­tóber 10-i számában mindössze egy mondat olvasható a jeles esemény­ről: „A Jézus Társasága magyarországi rendtartománya Kaposvárott a Szent Imre-templom mellett új rendházat létesített.”

A lapos tetős, kőburkolatos épület történetét Mohay Gábor építészmér­nök részletesen összefoglalta a Szent Imre-templom centenáriumán ki­adott kötetben. Ebből kiderül, hogy az L alakú épület a templom közvet­len szomszédságában áll, dombormű­vekkel díszített főbejárata a Németh István fasorból nyílik. Hat híres jezsu­ita atya – Hell Miksa, Káldi György, Katona István, Pázmány Péter, Pray György és Tomcsányi Lajos – arc­képe és négy neves jezsuita temp­lom, a győri, a pécsi, a nagyszom­bati és a kolozsvári istenháza láható a domborműveken, melyeket Dabó­czi Mihály és Győri Dezső készített. (1950-ben a házba beköltöző kato­nai parancsnok azt az utasítást kap­ta, hogy verjék le a domborműveket, de ő inkább gipszrabiccal bevakoltat­ta, így mentve meg az értékes alko­tásokat.) Az épület nyugati szárnyá­nak tetejét a szerzetesek kerengőnek használták; ez a homlokzatra nézett, méghozzá nyitott boltíves tornáccal.

A rendi belső tájékoztatást szolgáló Provinciánk Hírei 1949. májusi, gépi­ratos 87. számában nemcsak a rend­ház bemutatása szerepel, hanem az itt élő rendtagok munkájáról is olvasható információ:

„A kaposvári házunk megvalósulá­sát mind a megboldogult Bánáss püs­pök úr, mind pedig a város hívei nagy örömmel vették. A püspök úr a ház megáldásakor a ház új tagjait úgy üd­vözölte, mint szeretett lelkiatyjának, P. Tomcsányinak testvéreit. A hívek pedig még a háznak épülését is szá­montartották, majd pedig az elmúlt év vége felé beköltözött rendtagokat segítő, féltő és szerető gondjaikba zár­ták. Szép és igazán követésre figyel­meztető példáját adták ennek, amikor R. P. Superiort elvitték: egy nagy ház lakói kilencedet tartottak érte.

Házunk a Szent Imre-templom szentélyének mintegy folytatása le­hetne, bár nincs összeépítve. Nincs is egy utcában a templommal, mert míg ez a róla elnevezett Szt. Imre utcára nyílik, addig a rendház az ezt keresz­tező és a város egyik polgármesteré­ről elnevezett Németh István utcában húzódik. [A] 10 rendtagot befogadó épület valóban megfelelni látszik en­nek a követelménynek. Az utcáról látható falakat szürkés, csiszolt kőla­pok burkolják, míg bent és a szobák is fehér meszelésűek. A tetőzet lapo­san épült azzal az elgondolással, hogy szükség szerint emeletet kaphasson a ház. A pasztorációs munka lendü­letesen indult. A rendház tevékenysé­ge Somogy megyére is kiterjed. Min­denekelőtt a papságra van tekintettel. A paptestvéri viszony ápolására külö­nös gondot fordítunk, hogy minden nálunk megforduló vidéki lelkész­kedő pap otthon érezhesse magát. A papi rekollekciók szépen folynak.

A tél meghozta a missziós mun­kát. Több nagy missziót vezettek PP. Krajnik és Lőrincz. Újszerű volt a tri­duumok megrendezése. Míg a mieink a férfiközönséget vették lelkivezetés alá, addig a nővérek igen szép ered­ménnyel az asszonyokat készítették elő a jó szentgyónás[ra] és Isten tet­szése szerinti családi életre. A mis�­sziók igen jó hatású és eredményű befejezése volt a templomunkban P. Kollár által tartott konferencia be­szédsorozat. Virágvasárnaptól nagy­péntek estig bezárólag mindannyiszor zsúfolásig megtöltötték a felnőtt hívek templomunkat.” A szerző beszámol még arról, hogy a ház auláját és kápol­náját tavasszal parkettázták, az ebédlő pedig gumipadlót kapott. A kápolnát és a művészi kivitelezésű oltárt Szent József ünnepén áldotta meg Babics Endre apát, majd szentmisét celeb­rált. Az ünnepélyes szertartást köve­tően megáldotta az akkor még a főbe­járat fölött, egy konzolon elhelyezett Szent Ignác-szobrot is, amelyet szin­tén a Dabóczi Mihály–Győri Dezső művészpáros alkotott.

Ugyanez év szeptemberére – ez szintén a Provinciánk Híreiből derül ki – a kórus alatti csarnokot átalakí­tották gyóntatófolyosóvá, ahol két új gyóntatószéket helyeztek el. Átépítet­ték a templom villanyberendezését is, aminek következtében a főoltárt és a szentélyt erős fényű reflektorok­kal világították meg. Kifestették a ház lépcsőházát, illetve a folyosókat, és beton kocsiutat építettek a vaskapu­tól a konyháig. Tavasszal áldotta meg Babics Endre a templom falában elhe­lyezett Úti Boldogasszony-képet, és „a Szent Szűz hathatós oltalma alá aján­lotta a mai utak vándorát”.

Ekkoriban a jezsuita atyák vitaes­teket szerveztek, melyeken kizáró­lag a város férfi lakosai vehettek részt. A szent „hadakozáson” a kifejtők és vé­dők P. Kollár Ferenc és Cserepes Pé­ter, a támadó P. Lőrincz Zoltán volt. A feljegyzések írója nagy örömmel szá­mol be arról, hogy a templomban sok a diák ministráns, akik ellátják a sek­restyeszolgálatot, és a nagymiséken is segédkeznek, például a Szent Ignác ün­nepén Babics kanonok által tartott mi­sén. Az egyik páter, Bogyó György SJ balatoni nyaralást szervezett a fiúknak, Banykó Viktor atya pedig rendszere­sen járt ki néhány községbe a kápláni teendők ellátására. Valamennyi Kapos­váron élő rendtag a fővárosi Manrézá­ban végezte évi lelkigyakorlatát.

Egy évvel később, az egyre vész­terhesebb időkben a kaposvári rend­ház közössége még nem rendült meg. A templom búcsújára triduummal készültek, melynek során az ifjú­ság hivatását tárgyalták, majd va­sárnap kétórás ünnepélyt tartottak a templomban Hódolat Szent Imre előtt címmel: „Orgonajáték, ének­számok, misztériumjáték töltötték ki a kétórás műsort. A siker óriási volt” – áll a Provinciánk Hírei 89. számá­ban. Még ebben az évben, a szentévre készülve minden vasárnap megadott szándékra obsequiumokat gyűjtöttek. „A cédulákat a hívektől felajánláskor összeszedtük, és az oltárra helyeztük. A hívek nagy megértéssel kapcsolód­tak be. Csak rózsafüzértized közel 30 ezer volt!” Karácsonykor Bogyó páter tanítványai betlehemes játékot adtak elő. Az éjféli misén áldoztattak elő­ször a két új cibóriumból, melyeket a hívek ezüstadományaiból készít­tettek.

Az 1950-es év folyamán a jezsuita szerzetesek szerepet vállaltak kultu­rális előadásokban, ifjúsági szentórá­kat tartottak, és missziókban vettek részt. Bogyó páter börtönlelkészként is tevékenykedett, Banykó atya pedig ellátta a Kaposszentbenedekhez tar­tozó két filiát, majd a Donner-telepi plébánián lett segédlelkész. A rendház fűtése sem lehetett kis feladat, ugyanis a feljegyzések írója kiemelte Ferenczi fűtő testvér tevékenységét, és azt, hogy neki köszönhetően a kinti mí­nusz húsz fok ellenére sem igen érez­ték a házban a tél hidegét. Egy eset­leges templomrablás ellen biztonsági zárak felszerelésével védekeztek.

A rendház történetének lesújtó eseménye volt az első elöljáró, Ker­kai Jenő letartóztatása 1949 február­jában. A pátert Barankovics István, a Demokrata Néppárt elnöke nem tudta meggyőzni, hogy tartson vele külföldre. Kerkai azzal utasította el az ajánlatot, hogy amíg az országban vannak katolikusok, neki itt a helye. A Budapesti Népbíróság koholt vá­dak alapján hat év kényszermunkára ítélte, amit később fegyházbüntetés­re módosítottak. Sok szenvedés után, 1959 szeptemberében betegen szaba­dult, elveszítve egyik szeme világát. Segédmunkásként dolgozott, majd a pannonhalmi szociális otthonban kapott helyet, ott élt haláláig, 1970. november 8-áig.

A kaposvári rendház élére Kerkai letartóztatását követően átmenetileg P. Kollár Ferenc került, aki akkori­ban A Szív főszerkesztője volt, majd P. Cserepes Péter irányította a kis lét­számú közösséget. Nem sokáig. Mint ismeretes, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának 1950. évi 34. számú tör­vényerejű rendelete „egyes rendektől”, így a Jézus Társaságától is megvonta a működési engedélyt. A kaposvári atyák egy ideig még a városban ma­radhattak, de aztán távozniuk kellett (a rendelet szerint három hónapon belül el kellett hagyniuk a rendházu­kat). Néhányan lelkészként folytatták szolgálatukat különböző egyházme­gyékben, de volt, aki szőlőmunkás­ként, kántorként vagy tanárként dol­gozott tovább.

Az egykori jezsuita rendházat 1962-ben államosították, magánla­kásokat alakítottak ki benne, majd néhány év múlva a Somogy Megyei Beruházási Vállalat (Somber) szék­háza működött a falai között. A rend­szerváltás után, 1992-ben a veszprémi püspökség, a jezsuita rend és a Som­ber között részletes vagyonjogi meg­egyezés jött létre, aminek köszönhe­tően az egyház átalakítási és felújítási munkálatok után kollégiumot rende­zett be az épületben. Domokos Béla építészmérnök tervei alapján emelet­ráépítésre került sor. 2005-ben a kele­ti szárny pinceszintjén ifjúsági klubot alakítottak ki, vizesblokkot és raktár­helyiségeket hoztak létre, fokozatosan kicserélték a nyílászárókat, és javítot­ták a tetőszigetelést. Két évvel később új melléképületet húztak föl, amely­ben tornaszoba kapott helyet, és az udvar burkolata is megújult.

A teljesen felújított és átalakított egykori rendházban jelenleg a Szent Fausztina Irgalmasság Háza találha­tó, mely küldetéseként és céljaként a teljes ember gyógyítását tűzte ki, testi, lelki és szellemi síkon egyaránt. Itt működik az EGÉSZségért Szolgá­lat, de közösségépítéssel és evangeli­zációval is foglalkoznak. A Fausztina Kávézóban pedig helyben sütött sü­temények és jóféle fekete mellett kí­nálkozik alkalom családi összejövete­lekre, baráti beszélgetésekre, de akár csendes olvasásra is, hiszen a kávézó­ban könyvespolcok is sorakoznak.

 

FORRÁSOK

Gárdonyi Máté: A somogyi kísérlet, in Koronkai Zoltán (szerk.): A legnagyobb magyar szociális szervező, Jezsuita Kiadó, Budapest, 2023, 129–140.

Mohay Gábor: 100 éves a kaposvári Szent Imre-templom (1912–2012). Kaposvár, 2012