A holland internetes lelkipásztornak számos népszerű könyve jelent meg, melyeket világszerte több nyelven olvasnak. Első magyarul is hozzáférhető kötete a kiadónk gondozásában idén megjelent Bízz az érzéseidben, mely a megkülönböztetés világába vezeti be az érdeklődőket.
1. Ügyvédként tevékenykedett, mielőtt pap lett. Mi érdekelte a jog világában?
Két évig dolgoztam a legfelsőbb bíróságon, ahol az egyik legértékesebb tapasztalatot szereztem, amely segít abban a küldetésben, melyet ma végzek. A legfelsőbb bíróságnak dolgozni azt jelentette, hogy rendkívül precíznek, strukturáltnak kellett lennem, és nagyon világosan kellett elmondanom, amit akartam. Nagyon pontosnak kellett lennem. A vallási, lelki területen – például a szentmisén a homília során – a papok gyakran strukturálatlanul beszélnek, ami lehet nagyon megható és mély, de ha később rákérdezel: „Miről is volt szó?”, nem tudod megmondani. Jogászként megtanultam, hogy egyszerűen, átfogóan és érthetően mondjam el, amit akarok, hogy az emberek ne csak megértsék, hanem emlékezzenek is rá.
2. Mi indította a papság felé?
Soha nem gondoltam, hogy pap leszek. Katolikus családban nőttem fel, jezsuita gimnáziumba jártam, de nem tartottam magam kifejezetten jámbor vallásos embernek. Aztán az ignáci lelkigyakorlatok teljesen megváltoztatták a látásmódomat. Az ignáci lelkiség hatására nem intellektuális fogalomként, hanem személyként kezdtem megismerni Jézust. És a Bibliával végzett imán keresztül az öröm olyan mélysége tárult fel, amelyet korábban nem ismertem. Nem azért, mintha boldogtalan lettem volna, vagy frusztráltabb, mint mások, hanem mert egy teljesen új dimenzió nyílt meg az életemben. Erős tapasztalat volt, és ugyanakkor nagyon-nagyon finoman érkezett. A következő három évben fokozatosan gyakoroltam az ignáci lelkiséget, majd egy rövid lelkigyakorlaton hirtelen belém hasított a kérdés, a meghívás: És mi lenne, ha jezsuita lennél? Mi lenne, ha az egész életedet ennek az új dimenziónak szentelnéd, az öröm új forrásának, amit felfedeztél az életedben? És maga a kérdés már válasz is volt, a legnagyobb meglepetésemre, mert addig nem gondoltam erre a lehetőségre.
3. Milyen szolgálatot végez most?
A Jézus Társasága digitális apostoli szolgálatának a felelőse vagyok Németalföldön. Több weboldalunk van, podcastokat, videókat, animációkat készítünk. Magyarország számára is készítettünk animációt Szent Ignácról a jubileumra. Számos előadást tartok országszerte, sok webináriumot különböző nyelveken, mindig az ignáci lelkiségről.
4. Hogyan kezdett el írni?
Sok problémám van a hangommal, ezért nem tudok sokat beszélni. Az írás így jó alternatíva szá momra, hogy kifejezzem magam. Az elmúlt hét évben egyre többet kezdtem írni, cikkeket, blogbejegyzéseket és könyveket is.
5. Bízz az érzéseidben! című könyvét már magyarul is olvassák. Milyen visszajelzéseket kapott a holland olvasóktól?
Érdekes megjegyzés érkezett egy laikus ismerősömtől, aki ismeri az ignáci lelkiséget, és nagyon elkötelezett, konzervatív keresztény. Azt mondta: Köszönöm, Nikolaas, hogy mai nyelven magyarázod el a megkülönböztetést, mert szavakat adtál, hogy hogyan beszéljek erről a nem keresztény kollégáimmal. Nagyon sokat írnak az ignáci lelkiségről és a hit dolgairól úgy, hogy a társadalomnak csak egy nagyon kis része érti meg. Egy másik könyvem a hit ötvenkét fontos kérdésére ad választ anélkül, hogy szakzsargont használtam volna. Ez öt különböző nyelven jelent meg, az Egyesült Államokban is.
Bízz az érzéseidben!
3510 Ft
6. Minden írásában ezt a közvetlen és egyszerű nyelvet használja?
Igen. Az egyik nemrég megjelent esszékötetem például húsz olyan írást tartalmaz, amelyeket egy holland női magazin számára írtam, és amikor felkértek, az volt a feltételük, hogy nem beszélhetek közvetlenül Istenről vagy Jézusról, mert ez egy világi magazin. Én pedig azt mondtam, hogy oké, elfogadom a kihívást. Négy vagy öt éven keresztül minden szám vezércikkét én írtam. Ezekből gyűjtöttünk a kötetbe, amelyben így nem szerepel a Jézus név, és az Isten szó csak kétszer. A könyvet mégis beválogatták a Hollandiában tavaly megjelent öt legjobb teológiai könyv közé. Érdekes, nem? Úgy látszik, a szokásos spirituális, teológiai zsargon használata nélkül, tisztán világi nyelven is lehet foglalkozni a mai emberek nagy teológiai és spirituális kérdéseivel.
7. Többnyire nem keresztény embereket céloz meg?
Nagy figyelmet fordítok arra, hogy úgy írjak, hogy az írásaimat keresztények és nem keresztények egyaránt olvashassák és élvezzék. Manapság a legtöbb ember – ha gyakorló keresztény is – szekuláris. Mindannyian szekuláris kultúrában élünk. A képzeletünk, a szimbolikánk, a szókincsünk nagyrészt szekuláris. Nagy kihívás, hogy megtanuljuk megfogalmazni és hirdetni az evangéliumot, gazdagságunkat, hagyományunkat, lelkiségünket ebben a kultúrában, és a szekuláris kultúrát ne problémának tekintsük, hanem kihívásnak, hogy hitünket új módon terjesszük és fejezzük ki.
8. Az íráson kívül más eszközöket is használ ennek érdekében?
Az emberek rengeteg videót néznek. Ha lehetetlenné válik, hogy rávegyük őket az olvasásra, akkor ott van a vizuális történetmesélés, amely napjainkban a legfontosabb irodalmi műfajjá vált. Az inkulturáció egyik legnagyobb kihívása, hogy ezt a nyelvet is megtanuljuk alkalmazni az evangelizációra. Használhatnék Rodin-szobrokat vagy Leonardo-festményeket, és meg is teszem. De ez csak egy nagyon szűk közönségnek szól. Ha szélesebb kört akarunk elérni, más eszközöket kell találnunk. Az egyik specialitásom az, hogy alapvetően világi YouTube-videókkal, reklámokkal, rövidfilmekkel rávegyem az embereket az imádkozásra. Erre van egy külön weboldalam, a seeingmore.org [azaz: többet látni – a szerk.], amelyen sok-sok egyáltalán nem vallásos témájú videót gyűjtöttem össze. És bámulatos, hogy a megfelelő pedagógiával hogyan lehet az embereket ezen keresztül is elvezetni az imához.
9. Van egy könyve jezsuita viccekről is. Az egyházban ön szerint lényeges a humor?
A katolikus egyházban nagyon mélyen gyökerező és óriási hagyománya van a humornak, az ábrázolásokon és a vicceken keresztül. Ez nagyon is régi keletű, és még ma is nagyon aktuális. Két okból is rendkívül fontos, és talán az első az oka annak, hogy megírtam ezt a könyvet. A humor nagyon komoly dolog. A jó viccek általában egy mélyebb valóságról mondanak valamit. Az emberek felismerik a túlzásban vagy a karikatúrában, hogy hiteles üzenete van, máskülönben nem hatna rájuk. Így alkalmas lehet arra is, hogy hitbeli kérdésekről is beszéljünk általa, s megnyerjük az emberek jóindulatát és érdeklődését. Ez valójában nagyon is komoly könyv. Mindegyik vicc esetében elemzem, hogy mi az a mögöttes élményvalóság, amit a vicc ki akar fejezni.
Fotó: Jaco Klamer
10. És mi a másik ok?
A másik dolog, ami nagyon fontossá teszi a humort, hogy megóv minket a fundamentalizmustól. Mert a humor azt jelenti, hogy nem azonosulsz teljesen az üzeneteddel. Némi távolságot tudsz tartani. És nevetni is tudsz rajta. Ez olyan, mint amikor Ferenc pápa egy nyilatkozatában azt mondta: „Nem hiszem, hogy Isten katolikus lenne.” Ez az a fajta humor, amire a katolikus egyháznak szüksége van, hogy nyitott maradjon. Mert Isten mindezek felett áll. Ő szereti a katolikusokat, a reformátusokat, az evangélikusokat, a nem keresztényeket. És ez nem jelenti azt, hogy e különbségeknek nincs jelentőségük. De a humor távolságtartása megóv a merevségtől és a félelemtől.
A beszélgetés bővebb verziója az Embertárs lelkigondozói és mentáligiénés szakfolyóirat 2024/2. számában olvasható, néhány kérdést és választ innen idézünk a továbbiakban:
– Önt a legtöbben internetes lelkipásztorként ismerik. Mit jelent ez a gyakorlatban?
– […] Készítettem egy honlapot (seeingmore.org), itt körülbelül hatszáz rövid videó található, amely a spirituális reflexiót segíti rövid, könnyen befogadható formában. Ezt Hollandiában és számos más országban is használják. Évente körülbelül kétszáz hittanárnak tartok képzést az oldal használatával kapcsolatban. Van egy weboldalunk a napi imákhoz – a „Pray as you go” (Napi útravaló) holland változata, vannak podcastjaink, online liturgiánk és online lelkigyakorlataink is. Sokat kutatok az interneten, hogy információt gyűjtsek és tanuljak, és az íráshoz is, a tevékenységeim az interneten keresztül teljesen összefonódnak.
– Másképp kell kommunikálnia online, mint személyesen?
– Az internet teljesen újfajta kommunikációt igényel. Ott vannak például a webináriumok. […] Az internetnek köszönhetően olyan számú embert érünk el, ami korábban elképzelhetetlen volt. Évente kétszer tartunk online lelkigyakorlatot huszonötezer résztvevőnek, már hét-nyolc éve. Tíz évvel ezelőttig az emberek még csak nem is gondolhattak erre. A személyes spirituális szükségletek kielégítésének forrásai manapság egyre szűkülnek – kevesebb lelkigyakorlatos házunk van, kevesebb nyomtatott magazinunk és így tovább. Ezért sok energiát fektetünk az online kommunikáció kiépítésébe, ami természetesen nem ingyen van, sőt, nagyon sokba kerül. De jelentős számú olyan embert érhetünk el vele, akiket másképp valószínűleg nem tudnánk megszólítani.
– Az internet használata során – bár úgy tűnik, hogy a személyes terünkben vagyunk – rengeteg zavaró tényezőnek vagyunk kitéve. Az ignáci lelkiség is hangsúlyozza a jelenlét és a koncentráció fontosságát. Hogyan lehet leküzdeni ezt a nehézséget?
– Különleges figyelmet igényel például az imádság testi dimenziója, s nagyszerű podcastokat és videókat lehet készíteni, amelyekben a testtel foglalkozunk. Az online imában részt vevőket is végigvezetheted a test ellazításának lépésein a jelenlét és a nyitottság felé. A probléma az, hogy a digitális világban a figyelem bármikor elterelődhet, így a koncentráció minősége sokkal sérülékenyebb. Nagy szakmai hozzáértést igényel olyan tartalmak előállítása, amelyek kellően erősek ahhoz, hogy fenntartsák a koncentrációt és a felhasználó jelenlétét. Egy másik szempont, hogy az online szolgálatot úgy képzeljük el, mintha csak a fizikai világban végzett szolgálat lenne a digitális dimenzióba átültetve. Ez nem igaz. Saját logikája van, és mind technikailag, mind a tartalom és a pedagógia tekintetében magas szakmai színvonalat kell képviselnie, hogy sikeres legyen. Az amatőrizmus katasztrófa az interneten. Nevetségessé tesszük magunkat vele.
Ezért mi rendkívül professzionális technikákat alkalmazunk. Az utóbbi időben például az egyik fő beruházásunk a marketinget érintette. Nagyon sok pénzt fektetünk bele, hogy fejlett technikai eszközökkel segítsük a láthatóságunkat, mert a piacot óriási sebességgel veszi fel a professzionális spirituális wellnessipar, amely nagyon jó világi termékeket kínál, általában nagyon drágán. És mindenféle technikával sikerül megragadniuk a keresztények figyelmét is, akik így elvesznek számunkra. A marketingeszközöknek köszönhetően a négy imapodcastunk hallgatósága két év alatt a hétszeresére nőtt. Nem elég csodálatos dolgokat létrehozni és feltenni a netre, mert ettől még senki nem nézi meg őket. Kétmilliárd weboldal van az interneten. Miért nézné bárki is a te weboldaladat? A digitális piactéren „el kell adnod” a termékeidet, különben semmi sem történik. Ez már csak így működik. Ott van például a helyi egyházmegye. Szép videókat, podcastokat készítenek, sokat fordítanak erre. De ha megnézzük a számokat, például azt látjuk, hogy harmincöt ember hallgatta az egyik podcastot. Valaki két napig dolgozott rajta, és harmincöt ember hallgatta. Több száz, több ezer eurót fektetnek a gyártásba, majd csak felteszik a netre, és már vége is. Ez pazarlás, puszta pazarlás. Elejétől a végéig profinak kell lennünk, mert a digitális világ nagyon kemény kereskedelmi környezet. És ezzel kapcsolatban sok naivitás él az emberekben.
– A mesterséges intelligencia a digitális világ legújabb, dinamikusan fejlődő területe. Japánban hallhattunk robotpapról, Magyarországon pedig volt rá példa, hogy a ChatGPT írt prédikációt a vasárnapi misére. Hogy látja a mesterséges intelligencia lehetséges előnyeit vagy veszélyeit az egyházban?
– A mesterséges intelligencia hatalmas lehetőségeket rejt magában az egyház számára, ahogy az élet minden területén. Éppen most vezetjük be a mesterséges intelligencia eszközeit a lelkiségi honlapjainkon. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy minden felhasználó számára olyasmit kínáljunk, ami jobban igazodik az igényeihez és az érdeklődési köréhez. Amikor könyvet vagy cikket írok, mindig a ChatGPT-t használom, ami abban segít, hogy dátumokat, példákat keressek, jobb megfogalmazásokat találjak, vagy egyszerűen csak ellenőrizni tudjam az információkat. A ChatGPT-t használjuk teaserek és egyéb promóciós anyagok írásához. Az eredmény sokszor lenyűgöző. Az amszterdami templomunkban a liturgia többnyire holland nyelven zajlik. Szombat este azonban angol nyelvű misét tartunk a turistáknak. A jezsuita közösségem tagjainak többsége, amikor a hétvégi miséken prédikálnia kell, hollandul írja a homíliáját, majd felmegy a deepl.com-ra, ahol húsz másodperc alatt elkészíti az angol fordítást. A kihívás itt az, hogy megtanuljuk professzionális módon használni a mesterséges intelligenciát, és soha ne felejtsük el, hogy az csak egy gép. A kreativitása korlátozott, de elősegítheti a hatékonyabb munkavégzést.