Major Szabolcs

Változatosság az étkezőasztalon

Mindenkinek megvan az ideálja arról, hogyan kell kinéznie a karácsonyi ebédnek vagy vacsorá­nak. Van, aki a gyerekkora ízeit keresi, és van, aki kísérletezik. Milyen karácsonyi hagyományo­kat ápolunk mi, és mit esznek ilyenkor más európai országokban? Hogy gyűrűzhet be a kará­csony gasztronómiája oda is, ahol egyébként nem terjedt el a kereszténység?

Kevés olyan ünnep van, amely annyi­ra táplálkozik a gyermekkori élmé­nyeinkből, mint a karácsony. Ahogy elhagyjuk a szülői házat, meg kell hatá­roznunk, mit szeretnénk úgy csinálni, mint otthon, és mik azok a szokások, amelyeket nem vinnénk tovább. Ilyen­kor számos olyan hagyománnyal sza­kítunk, amelyeket nem érzünk a ma­gunkénak. Sokat feladunk a gyermeki énünkből, hogy komolyan vehető fel­nőtté váljunk. Viszont amikor a család összeül a karácsonyfa fényei mellett, hogy elköltse az ünnepi ebédet vagy vacsorát, a legtöbben arra vágyunk, hogy visszaidézzünk valamit azokból az ízekből és illatokból, amelyekre az eltűnt időkből emlékszünk.

Rendhagyó hagyományok

Feleségem révén találkoztam először azzal, hogy sok helyen a karácsonyi menüsor már-már kőbe van vésve. Mondhatni koreográfiája van annak, hogy melyik étel mikor készül el, mi­kor és hogyan tálalják: pontosan dél­ben az asztalra került a halászlé és a mákos guba, vacsorára pedig bor­leves, rántott pontypatkó és krumpli­saláta érkezett. Amiért nekem mindez kissé idegenül hatott, az az, hogy hi­ányzott belőle egy kis játékosság. Per­sze a saját családomban is megvannak a bevett szokások, de – ha élhetek egy kis képzavarral – rendhagyó hagyo­mányokat követünk.

A menüsor megváltoztathatatlan eleme az aranyszínű húsleves, me­lyet édesanyám minden évben tyúk­ból főz. A leves már reggel felkerül a tűzhelyre, és egész nap a legalacso­nyabb lángon, gyöngyözve fő, ennek köszönhetően lesz aranyló színe és nagyon tartalmas íze. Ezt leszámít­va viszont a vacsora minden eleme megváltoztatható, sőt… Egy másik hagyományunk, hogy ehhez az ét­kezéshez mindenki hozzájárul egy fogással. Ennek köszönhetően a ter­vezés lényegében egész évben zajlik, hiszen karácsonykor mind meg sze­retnénk mutatni, hogy abban az év­ben mi volt a kedvenc ételünk. Így esett meg, hogy tavaly a karácsonyi asztalunkon a kacsa és különböző halak mellett helyet kapott sushi, steak és egy görög fogás, a garnéla saganaki is – természetesen mind­egyiket mi készítettük. Az évek so­rán kialakult bennünk, hogy a ka­rácsony olyan ünnep, amikor az ember eleve szeretne kitenni ma­gáért a konyhában, elkülönít némi pénzt a karácsonyi vacsorára, így miért ne próbálhatna ki olyan éte­leket, amelyekre év közben szemet vetett. Nálunk tehát a kísérletezés vált hagyománnyá.

Amikor feleségemmel ki kellett ta­lálnunk, hogyan nézzen ki a mi közös karácsonyunk, végül kompromisszu­mos megoldásra jutottunk: az ebéd az ő hagyományaihoz igazodik, viszont a vacsorára mindig új menüsort állí­tunk össze.

Így az említett kíváncsiság veze­tett, amikor elkezdtem gondolkozni az idei karácsonyi vacsorán. Mivel ez évben sokat foglalkoztam gasztronó­miával, utánajártam, mik a legnépsze­rűbb karácsonyi fogások hazánkban és a nagyvilágban. Magyarországon a karácsonyhoz hozzátartozik vala­milyen halétel: halászlé, rántott ponty, esetleg lazac. Emellett sokaknál elen­gedhetetlen a kocsonya és a töltött káposzta. Akik a semlegesebb ízeket szeretik, azok gyakran a szárnyaséte­lek mellett teszik le a voksukat, így na­gyon népszerűek a különböző aszalt gyümölcsökkel, leginkább szilvával töltött csirke- és pulykafogások.

Természetesen senkit sem szeretnék lebeszélni arról, hogy ezeket az ételeket készítse el karácsonykor, hiszen ma­gam is sokszor teszek ezekből a kará­csonyi asztalra. Viszont aki hozzám hasonlóan azt szereti, ha a főszerep valami egzotikusabb ételnek jut, ak­kor érdemes lehet szétnézni, mit esz­nek karácsonykor más országokban.

Dwa bratanki

Előre leszögezném: jelen írásomnak az a célja, hogy kedvet csináljak az alábbi ételekhez, pontos receptekért érdemes barangolni kicsit a világhá­lón, ahol jobbnál jobb verziókra buk­kanhatunk.

Képzeletbeli gasztrotúránk első állo­másaként nézzünk szét lengyel baráta­inknál. Innen nem is említhetünk mást, mint a barszcz czerwonyt, azaz a vörös borscsot. Ez a céklaalapú, savanykás és fűszeres leves nagyon elterjedt a szláv területeken, előszeretettel készítik Uk­rajnában, Litvániában és Oroszország­ban is. Elkészítése eleinte nagyon ha­sonlít egy húsleveséhez: csontot és csontos húst lassú tűzön kezdünk főz­ni, majd zöldségeket adunk hozzá. Akik vegetáriánus verziót készítenének, azok zöldséges alaplével indítanak. Pon­tos összetevőket azért nem írok, mert a borscs igazi maradékmentő étel, lé­nyegében bármilyen zöldség és gom­ba is mehet bele, attól függően, mi van a hűtőnkben, az interneten pedig bizto­san mindenki talál kedvére való variá­ciót. Külön megfőzzük a céklát, és ami­kor már puha, ezt is hozzáadjuk a léhez. A savanykásságot borecettel állíthatjuk be, de akik a tradicionális recept szerint szeretnének eljárni, céklakvaszt hasz­nálnak. Ez fermentált céklalé, amit vi­szont pár nappal korábban el kell készí­teni, hogy a főzés idejére végbemenjen a fermentálódási folyamat. Hogy a szláv gasztronómia mennyire meghatározó fogásáról van szó, azt mi sem mutat­ja jobban, mint az alábbi lengyel köz­mondás: „Gdzie jest barszcz, kapusta, tam chata niepusta”, azaz „ahol borscs és káposzta van, ott a ház nem üres”.

Tengerre fel

Nem hagyhatjuk el az „öreg konti­nenst” anélkül, hogy ne emlékeznénk meg két legkiemelkedőbb konyhájá­ról, a franciáról és az olaszról. Mivel mindkét nép hazája jelentős tengeri kapcsolattal rendelkezik, nem meg­lepő, hogy gasztronómiájukban is ki­emelt szerep jut a halaknak és egyéb herkentyűknek.

Franciaországban nem ritka, hogy olyan dekadensnek is nevezhető éte­lekkel ünnepelnek decemberben, mint az osztriga vagy a homár. Ezúttal azon­ban egy könnyebben hozzáférhető, és nem utolsósorban olcsóbb alapanyagra hívnám fel a figyelmet: a feketekagyló­ra. Előfordult már, hogy az Adriai-ten­gerben úszkálva találtam rá egy lebegő telepre, de itthon lényegében bárme­lyik szupermarket polcán találkozha­tunk feketekagylóval, ráadásul sokszor akciósan. Elkészítésének egy fontos mozzanata van: gyöngyöző vízben öt-hat percig kell főzni. Amelyik kagyló ez idő alatt nem nyílik ki, azt dobjuk ki. Aki járt már Franciaország, Belgi­um vagy Hollandia valamelyik tenger­hez közel eső városának éttermében, az láthatja, hogy a kagylószekció sokszor több oldalt is kitesz az étlapon. Ez an­nak köszönhető, hogy ezt az alapanya­got szinte bármilyen szószban meg lehet főzni, a végeredmény pedig cso­dálatos lesz. A főzővizet cserélhetjük fe­hérboros, fokhagymás, petrezselymes alaplére, provence-i fűszerekkel megpa­kolt szószra, tejszínes-borsos-kéksajtos vagy citromos-vajas mártásra, kagyló­ink a végén ínycsiklandozó kupacok­ként terülnek majd el a tányérunkon. A franciáktól nem kis mértékben me­rítő belga konyhában friss sült krumpli­val fogyasztják, azonban ha előételként szeretnénk kínálni, akkor érdemesebb a „gall” módit követni, és fűszervaj­jal vékonyan megkent pirított bagettel vagy kovászos kenyérrel tálalni.

Fotók: iStock

Itáliából szinte lehetetlen lenne egy-két ételt kiemelni, így inkább egy népszokásra hívnám fel a figyel­met, a Festa dei Sette Pescire, azaz „a hét hal ünnepére”. A tradíció gyöke­rei Dél-Olaszországban keresendők, ahol eredetileg La Vigilia néven volt ismert. A római katolikus hagyomány ugyanis azt diktálta, hogy december 24-én tartózkodni kell a hústól és a zsírban készült ételektől, így a lele­ményes olaszok olívaolajban halat és egyéb tengeri herkentyűket sütöttek. A XIX. század második felétől renge­teg olasz vándorolt az Egyesült Álla­mokba, ahová magukkal vitték a nép­szokást, és már Festa dei Sette Pesci néven a mai napig előszeretettel ké­szítik ezt a harapnivalót.

A hét hal ünnepét az előétel nyit­ja, amely valamilyen garnélából, ki­rályrákból készült gratin (csőben sült, tepsis étel), esetleg rántott tintahal. Ezt a leves követi: jellemzően cioppi­no vagy gazpacho, amely paradicso­mos, fehérboros, fűszeres alapú fogás, és bármilyen tengeri hal, rák, kagy­ló, tintahal vagy polip kerülhet bele. Nagy hagyománya van még a chow­dernek is: ez a sűrű és krémes étel fél­úton van a leves és a főzelék között. Lazításképp némi saláta következik, amely – talán mondanom sem kell – szintén tengeri herkentyűket tartal­maz, de egy egyszerű spenótos-laza­cos saláta is szóba jöhet.

Ha olasz ételekről beszélünk, akkor a tészta nem maradhat el, úgyhogy egy kis szusszanás után jön is a pasta. Ez lehet paradicsomos, boros, tojásos és tejszínes alapú is, sőt sok esetben megteszi egy kis olívaolaj, citromlé és parmezán, amelyek remekül kiegészí­tik a garnélarákot, kagylót, tintahalat vagy akár a polipot.

A főétel jellemzően valamilyen sült hal, ami lehet lazac, tonhal, ten­geri sügér, vagy amihez éppen sike­rül hozzájutni. Köretként a grillezett zöldségek, a tepsis sült krumpli, eset­leg a krémes és fűszeres polenta közül lehet választani.

A hét hal ünnepének hetedik fogá­sából – a desszertből – kimaradnak a tengeri alapanyagok, de akinek si­kerül végigennie egy ilyen vacsorát, az valószínűleg nem bánkódik majd ezen. Záróakkordként tiramisu, va­lamilyen sajttorta, esetleg aszalt gyü­mölcsökkel töltött cuccidati kényezte­ti az ünneplők ízlelőbimbóit.

A tenger gyümölcsei és a halak mel­lé könnyű fehérbor passzol, de jelleg­zetes toszkán vörösbort, sangiovesét is választhatunk.

Amerikai csirke a felkelő nap országában

Végezetül egy hagyomány, amely in­kább csak érdekesség, mintsem köve­tendő példa. Bár a karácsony a keresz­ténység egyik legfontosabb ünnepe, a nyugati kultúra térnyerésének kö­szönhetően már olyan helyeken is széles körű társadalmi jelenséggé vált, ahol egyébként a lakosság ele­nyésző szelete keresztény. Így van ez Japánban is, ahol meglehetősen kü­lönös karácsonyi hagyomány alakult ki. Az ország a második világháború utáni újraépítést követően rohamos gazdasági fejlődésnek indult. Ennek egyik oka a nyugati nyitás volt, amely természetesen nem csak a gazdasági mutatókban volt tetten érhető. A hat­vanas évektől gombamód szaporod­tak az országban az amerikai gyorsét­termek, de egyik sem tudott akkora sikert aratni, mint a rántott csirkefa­latokat áruló KFC. Az első üzlet 1970- ben nyitott Okawara Takeshi igazga­tásával. A leleményes úr később a cég kiterjedt japán részlegének vezérigaz­gatója lett, hála egy ügyes reklámfo­gásnak. Ugyanis egy nagyon igényes, viszont lényegében minden valóságot nélkülöző marketingkampány kere­tében elterjesztette, hogy az Egyesült Államokban karácsonykor minden­ki sült csirkét eszik. Erre erősített rá, hogy az üzletlánc logójában szerepel a céget alapító Harland Sanders ez­redes arcképe, amely egy karácsonyi sapkával megfejelve sok hasonlósá­got mutatott a nyugati filmekből is­mert Mikulással. Az amerikai kultú­rára akkoriban rendkívül fogékony japán társadalomban gyorsan elter­jedt a karácsonyi rántottcsirke-őrü­let, és a KFC ezt a hullámot meglo­vagolva végérvényesen megvetette a lábát a szigetországban. Ted Bestor, a Harvard Egyetem társadalmi antro­pológia tanszékének professzora sze­rint a sikerhez az is hozzájárult, hogy a japán gasztronómiában egyébként is nagy hagyománya van a karaage nevű ételnek, amely általában pankómor­zsába panírozott, bő olajban kisütött hal vagy csirke, így a Kentucky-mód­ra készített csirkefalatok ismerős íze­ket idéznek a japánok számára. Mi sem árulkodik jobban arról, hogy mennyire tartja magát e hagyomány, mint hogy 2023-ban a cég bevételé­nek egyharmadát tette ki a karácsonyi időszakban Japánból befolyt összeg.

A csirkefalatok kedvelőinek én mégis inkább azt ajánlom, hogy az ünnepi asztalra készítsék el a tradi­cionális japán karaagét, a gyorsétte­rem-látogatást pedig hagyják meg végszükség esetére.

Hekler Melinda

Karácsonyi Szamos marcipán

Édesapja, Szamos Mátyás alapította az immár huszonegy cukrászdával rendelkező vállalkozást. A karácsony az év legfontosabb időszaka náluk, több százan dolgoznak hónapokon keresztül, hogy minél több karácsonyfán ott legyen a Szamos szaloncukor. Kicsit talán meglepő otthoni karácsonyi szokások, az ünnep fényén átcsillanó veszteségélmények, a családi értékek átmenté­sének művészete – Kelényi-Szamos Gabriella minden témáról nyíltsággal és szívvel mesél. Tovább olvasom „Karácsonyi Szamos marcipán”

Tóth Márton Mihály

„Szükségem volt a betegségre”

Sokan az általa fejlesztett társasjátékairól vagy emlékezetes jegyesoktatásairól ismerik. Huszonhat éve plébánosa a zugligeti Szent Család-egyházközségnek, mégis új arcát ismerhették meg a hívek az elmúlt években, amikor betegségei – egy szívinfarktust követően több rákos megbetegedés – hatására a szenvedés megélését is lelkipásztori munkájának szolgálatába állította. Tovább olvasom „„Szükségem volt a betegségre””

Szokol Réka

Kispesti Jézus Szíve Harsonája

Érzékenyen a valóságra, a leszakadt társadalmi rétegek iránti felelősség tudatával, a minél teljesebb emberi élet megvalósulását szolgálva a jezsuiták a frissen benépesült Kispesten is megjelentek. Hívták őket, és egészen addig virágzó közösséget, lelki és kulturális életet szer­veztek, amíg az ateista államhatalom el nem lehetetlenítette munkájukat. Alig több mint másfél évtized adatott nekik itt. Tovább olvasom „Kispesti Jézus Szíve Harsonája”

Szokol Réka

Jezsuiták Budán

Bár napjainkban alig valami emlékeztet rá, a Jézus Társasága tagjai csaknem egy évszázadon keresztül voltak jelen a budavári Mátyás-templomban, illetve a szorosan mellette felépült kollégiumban és szemináriumban, lelkipásztori, oktató-nevelő és társadalomszervező munká­jukkal tízezrek életét meghatározva. Tovább olvasom „Jezsuiták Budán”

Maxim Orsolya

Irány a Via Transilvanica!

2020 novemberében kezdődött. Abban az évben lettem harmincéves, és a legjobb barátnőm­mel, Annával akkor ünnepeltük barátságunk tizenötödik évfordulóját – szerettünk volna ennek örömére valahova elutazni, de az országból a lezárások miatt nem mehettünk ki, így kénytele­nek voltunk belföldi alternatívában gondolkodni. Két külön irányból jutottunk végül ugyanah­hoz az ötlethez: pár napot gyalogoljunk a Via Transilvanicán! Tovább olvasom „Irány a Via Transilvanica!”

Bíró Viktória Teréz

Rejtett kincseink otthona

Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye olyan helyeket, történeteket rejt, amelyek igen hamar az ember szívéhez tudnak nőni. A Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya tagjai és munkatársai közül többen is innen származnak, közülük Alakszainé dr. Oláh Annamária ügyvezetővel, Nevelős Gábor jezsuita atyával és Érsok Gáborral, a Jézus Szíve-templom koordinátorával beszélgettünk a borsodi élet örömeiről, csodáiról és nehézségeiről. Tovább olvasom „Rejtett kincseink otthona”

Siptár Dániel, Végh Dániel

A beteg lélek gyógyító intézete

Bár csak 1928-tól 1950-ig működhetett, és kizárólag férfiakat fogadott, több száz jezsuita novícius és csaknem ötvenezer lelkigyakorlatozó – köztük munkások, értelmiségiek, papok és politikusok – szerzett az egész ország erkölcsi épülésére kiható lelki élményeket az első ma­gyarországi lelkigyakorlatos házban, a zugligeti Manrézában. Tovább olvasom „A beteg lélek gyógyító intézete”

Végh Dániel

Oxford az Alpokalján

Látványos körmenetekkel és rézfúvós zenei aláfestéssel segítették a rekatolizáció ügyét, s a templomuk és a gimnázium mellett patikát, de úttörő módon még árvaházat is nyitottak a je­zsuiták Kőszegen az 1700-as években. Igyekezhettek is a lakosság kedvében járni, hiszen csak évtizedes ellenállás és némi karhatalmi fenyegetés után engedte betelepülni a derék pátereket a városba a büszke és akkoriban színtisztán protestáns polgárság. Tovább olvasom „Oxford az Alpokalján”

Bednárik János

A megörökítés gesztusa

Mitől érdekesek egy jezsuita szerzetes édesanyjának az 1980-as években írt visszaemlékezé­sei? Id. Hofher Józsefné Krenn Borbála Amire még emlékszem címmel megjelent memoárját olvasva feltárulnak előttünk a XX. századi Budakeszi, sőt, részben Budapest és az egész az ország társadalmi viszonyai, megismerhetjük a korabeli oktatási helyzetet, a főváros-széli kiskereskedelem miliőjét, s a Jezsuita Kiadó gondozásában megjelent szövegértékes forrás­szöveg azok számára is, akiket a második világháború vagy az ’56-os forradalom tapasztalatai, a magyarországi németek 1946-os kitelepítése és az így szétszakított családok sorsa vagy az államszocializmus évtizedeinek életstratégiái érdekelnek. Tovább olvasom „A megörökítés gesztusa”

Dyekiss Virág

Hogyan hív böjtölni az egyház?

A családi rituálék, évről évre visszatérő közös élmények biztos alapot adnak a felnövekvő gyereknek, és ez igaz a mindennapok apró szokásaira és a jeles napok készületet és befektetést igénylő megünneplésére is. Merjünk kialakítani saját hagyományainkat, és beemelni akár új elemeket is, hogy az ünnepünk azt fejezze ki, amit át szeretnénk élni, és tovább szeretnénk adni. Tovább olvasom „Hogyan hív böjtölni az egyház?”

Koronkai Zoltán SJ

Kerkai Jenő levelezőlapjai

A Faludi Ferenc Jezsuita Akadémia Kerkai Jenő keresztútjáról szóló 2023. novemberi konferenciáján részt vett a „Kisatya” két idős rokona: Deák Ágnes és Judit. Elhoztak több fényképet, cikket és – ami a legértékesebb – Kerkai családjuknak írt levelezőlapjait, illetve számos történetet is megosztottak velem, amelyek gazdagítják a nagy magyar jezsuitáról alkotott képet, feltárva a szélesebb család történetét is. Tovább olvasom „Kerkai Jenő levelezőlapjai”

Balogh Fruzsina

Fény és árnyék

Last Christmas – üvölti a plázák hangszórója, villódzó fények mindenütt, zsúfoltság, vendégségek, ovis-iskolai próbák, ünnepség, loholós bevásárlás, kötelező körök. Hol lakik a valódi ünnepi meghittség? Tovább olvasom „Fény és árnyék”

Major Szabolcs

Közbringa-keringő

Már egy évtizede találkozhatunk a főváros utcáin a jellegzetes zöld kerékpárokkal. A MOL Bubikat szerkesztőségünk több tagja is előszeretettel használja, így most a nyomába eredtünk annak, hogyan fest a budapesti közösségi kerékpározás múltja, jelene és jövője.

Tovább olvasom „Közbringa-keringő”

Végh Dániel

„A főváros leglátogatottabb temploma”

A Jézus Szíve Jezsuita Templom történetét jó néhányan megírták már. Budapest egyesítésének 150. évfordulója alkalmából ezúttal az „őstörténet”, azaz az első ötven év kevésbé ismert ös­szefüggéseire szeretnénk rávilágítani. S hogy mi az archívumokból előásott – némileg meglepő – tanulság? Nos, az, hogy ötven év csipkerózsika-álom, valamint a rendszerváltozás óta eltelt harminc év után a templom mintha újraélné első fénykorát.

Tovább olvasom „„A főváros leglátogatottabb temploma””